مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
رذایل اخلاقی
آرزوی طولانی
آزار
اسراف
اشاعه فحشا
اصرار بر گناه
اضطراب
افساد میان مردم
افشای راز
انتقام
اهانت
ایمنی از مکر خدا
بخل
بد خلقی
بد گمانی
بغض
بهتان
بی اعتمادی به خدا
بی باکی
بی تابی
بی غیرتی
بیهوده گویی
پر خوابی
پر خوری
پر گویی
تبذیر
تحرج
تضییع عمر
تفاخر
تکاثر
تکبر (اخلاق)
تکلف
تمسخر
تنبلی
تهمت
ثنا جویی
جاه طلبی
جبن
جدال
جفای در دوستی
جمود
چاپلوسی
حب دنیا
حرام خواری
حرص
حزن
حسد
حق پوشی
حماقت
خشونت
خصومت
خمود
خنده زیاد
خود ستایی
خیانت
دروغ
دون همتی
ذلت نفس
ریا (اخلاق)
زدن
سخط
سخن چینی
سرزنش
سرکشی
سفاهت
سفسطه
سهو
شتابزدگی
شوخی زیاد
شهوت رانی
ضعف نفس
طمع
ظلم
ظلم پذیری
عجب
عداوت
عصبیت
عصیان
عهدشکنی
عیب جویی
غرور
غضب
غفلت
غیبت
فحش
فراموشی
فرو رفتن در باطل
فرومایگی
فسق
فکر گناه
قساوت قلب
قطع رحم
قهر
کفر
کفران
کینه
گناه
لجاجت
لعن
مال دوستی
مداهنه
مراء
مکر
نفاق
نفرین
نیاز خواهی از مردم
وقاحت
هوای نفس
یاری ظالمان
یأس
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 611
عنوان :
معنای این سخن پیامبر(ص) چیست؟ العَینُ زِناها النَّظَرُ؛ زناى چشم چشم چرانى است. (جامع الأخبار، ص 408، ح 1129)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
زنا ـ که مجازات های مخصوص دارد ـ به معنای آمیزش نامشروع میان دو جنس مخالف است و غیر از آن نه آن مجازات ها را دارد و نه در آن سطح گناه دارد. پس اینکه چشم چرانی زنا خوانده شده، زنا در سطح چشم است و معنای خاص خود را دارد. اگر در حدیث است که: نگاه، تیرى
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زنا
,
رذایل اخلاقی
,
زنای چشم
کلیدواژههای فرعی :
چشم چرانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامبر اکرم(ص) فرمود: یا عَلی ثَلاثٌ یحسُنُ فیهِنَّ الکذبُ: المَکیدَةُ فی الحَربِ، وَعِدَتُک زَوجَتَک، وَالإصلاحُ بَینَ النّاسِ. (تحف العقول، ص 9) ای علی! در سه جا دروغ، پسندیده است: مکر در جنگ، وعده دادن تو به همسرت، و برقرار کردن سازش میان مردم. آیا وعده ی دروغ به همسر، قابل قبول است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دروغ، حرام است و دروغ گفتن مانند سایر حرام ها گناه است و میان آن و دیگر حرام ها تفاوتی نیست؛ امّا زمانی که دو کار مهم و مهم تر وجود دارد که باید یکی انتخاب شود، مهم تر مقدّم است؛ زیرا عقل حکم می کند که در تزاحم میان دو حرام، که باید یکی را انتخاب کرد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
همسرداری
,
رذایل اخلاقی
,
دروغ
,
تزاحم دو حرام
کلیدواژههای فرعی :
دروغ گویی و فریب کاری ,
دروغ گویی ,
پرهیز از دروغگویی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه کارهایی جنگ با خدا به حساب می آید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به چند آیه و روایت توجه فرمایید: یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِی مِنَ الرّبَواْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ* فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛[۱] ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رذایل اخلاقی
,
جنگ با خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به این حدیث آیا بوسیدن دست کسی جایز است؟ امام رضا(ع): لا یقبّل الرجل ید الرجل، فإن قبلة یده کالصلاة له؛ کسی بر دست کسی بوسه نزند؛ زیرا بوسیدن دست او همانند نماز گزاردن (و عبادت) برای اوست. (تحف العقول، ص 450)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نهی از بوسیدن دست کسی به خاطر نهی از به ذلّت افکندن خویش و به تکبر و استکبار کشاندن طرف مقابل است و قبح چنین امری عقلاً و شرعاً بر کسی پوشیده نیست. این حدیث، مطلق است که با احادیث دیگر مقیّد شده و مواردی استثنا شده است؛ چنان که امام صادق(ع) فرمود: ل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رذایل اخلاقی
,
بوسه بر دست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برخی معتقدند چون حُسن اعمال نیک و قبح اعمال ناپسند بدیهی است، پس در حوزه اخلاق نیازی به دین نمیباشد این ادعا چگونه قابل بررسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا معناي حسن و قبح يا همان «خوب و بد» را ذكر ميكنيم، سپس ملاك و معيار خوبي و بدي اعمال را مطرح ميكنيم و در انتها ثابت ميكنيم كه عقل انسان توانايي درك خوبي و بدي همة كارها و تكاليف آدمي را ندارد. معناي حسن و قبح (خوب و بد) در كتابهاي كلامي و اصو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
دین و اخلاق
,
رذایل اخلاقی
,
فضایل اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
افعال انسان ,
معرفت حسن و قبح ,
افعال انسان ,
حسن و قبح اخلاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش مفاهیم اخلاقی
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روان شناسی اخلاق
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
سنجش ارزشهای اخلاق
,
moral ideas
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تکلم ,
قضاوت ,
هوش ,
اراده ,
بینش ,
شادکامی ,
هشیاری ,
عدالت توزیعی ,
هیجان ,
روانشناسی دین ,
تعلیم اخلاق ,
آسیب روانی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
حیا ,
صبر ,
حسد ,
تفکر ,
حافظه ,
مقیاس روانشناختی ,
ارزش های اخلاقی مسیحیت ,
نظریه های خصیصه مکنون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
موضوع این مقاله سنجش مفاهیم اخلاقی است. هدف آن بررسی روش علمی و عملی برای اندازهگیری مفاهیم و ارزشهای اخلاقی است و با روش تحلیل مقایسهای و اقتباس از رویکرد روانشناسی ـ روانپزشکی، پژوهش خود را پی میگیرد. محورهای تاریخچه، امکان و ضرورت سنجش مفاهیم اخلاقی، جدول نشانگان، طبقهبندی، مقیاسسازی و عرضهٔ نمونههای عملی در این جستار مطرح شده است. برخی از یافتههای آن بدین قرارند: اندازهگیری و سنجش مفاهیم اخلاقی با استفاده از الگوهای تجربی روانشناسی و روانپزشکی، امری ممکن و قابل دسترس است؛ بر اساس روش سببشناسی و نشانهشناسی در آسیب روانی میتوانیم طبقهبندی جدیدی از رذایل و فضایل اخلاقی تأسیس کنیم؛ بالاترین مرحلهٔ سنجش مفاهیم اخلاقی ساخت مقیاس و آزمون است که در نمونههای خارجی آن، تستهای عفو و گذشت، ارزشهای اخلاقی مسیحیت و مقیاس عدالت توزیعی، و در نمونههای داخلی، مقیاسهای حیا، صبر، شادکامی، حسادت و عقل را مشاهده میکنیم. براساس اصول و روشهای مطرح شده و نمونههای فعلی میتوانیم سنجش مفاهیم اخلاقی را برای دیگر ارزشها و مفاهیم نیز دنبال کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمول گرایی فراگیر: بررسی نظریه نجات ملاصدرا
نویسنده:
محمدصادق زاهدی، علی صداقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه دین
,
شمول گرایی فراگیر
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
خود محوری ,
حقیقت محوری ,
شواهد الربوبیه ,
کلیسای کاتولیک ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
انحصار گروی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
اولیاء الله ,
معاد(کلام) ,
بهشت ,
جهنم ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
کثرت گرایی دینی ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
وحدت تشکیکی وجود ,
درجات بهشت ,
اشقیاء ,
سعداء ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
گناه ذاتی ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
پیروی از پیامبر (ص) ,
انحصارگرایی اسلامی ,
ملکات حمیده اخلاقی ,
مرتبه وجودی انسان ,
اسفل السافلین ,
اعلی علیین ,
ملکات رذیله اخلاقی ,
وجود تشکیکی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
در الهیات ادیان، این مساله که سرانجام آدمی چه خواهد شد و نجات او از دردها و رنج ها چگونه ممکن است، همواره از پرسش های کلیدی بوده است. در مباحث کلامی قدیم و جدید در زمینه نجات اخروی انسان سه دسته نظریه عمده یافت می شود که زیر سه عنوان انحصارگرایی، شمول گرایی و کثرت گرایی جای می گیرند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان نظریه صدرالدین شیرازی درباره نجات را نیز در یکی از این دسته ها جای داد، یا این که همچون بسیاری از ابداعات او در فلسفه، ملاصدرا در اینجا نیز سخنی تازه دارد. این تحقیق نشان می دهد که صدرا، با تشکیکی دانستن مفهوم نجات، نظریه بدیلی در کنار نظریه های فوق ارائه می کند که می توان آن را «شمول گرایی فراگیر» نام نهاد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان
نویسنده:
علی رهبر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
قلب
,
نظام احسن
,
انسان
,
هلوعیت
,
رذایل اخلاقی
,
حرص
,
حرص ممدوح
,
ریشه حرص
کلیدواژههای فرعی :
آیه 007 سجده ,
آیه 6 علق ,
آیه 85 اسراء ,
آیه 125 انعام ,
آیه 19 معارج ,
آیه 4 تین ,
آیه 20 معارج ,
آیه 21 معارج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
نظام هستی و انسان از منظر قرآن به «احسن» تعبیر شده است. با این وصف ما با مفاهیمی چون «هلوعیت» انسان در آموزه های قرآنی مواجهیم. حرص ورزی و جزع، معنای هلوع بودن اوست. «هلع» این است که وقتی انسان به فقر می رسد، بی تابی و وقتی به بی نیازی رسید، از دیگران منع می کند. در نکوهش یا ستایش هلوعیت، دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است. در دو دیدگاه عمده یکی هلوعیت را جبلّی و انسان را طبعاً متصف به صفات مذموم می داند. در برابر این نظر، دیدگاه علامه «هلع» را خیر و سوء اختیار انسان را عامل تخریب آن می داند. در این میان برخی مثل قاضی باقلانی (به نقل فخر رازی) بین حالت نفسانی هلع و افعال ناشی از هلع تفکیک کرده و مذمت ها را متوجه افعال می داند، نه حالت نفسانی هلع. مؤیدات چهارگانه ای برای دیدگاه دوم وجود دارد: 1. تصریح حکمت 108 نهج البلاغه به قلب و حالات متضاد که تفسیر خاص خود را دارد؛ 2. بیان امام سجاد× در مناجات شاکین و تحلیل آن؛ 3. تحلیل کلیت رذیله ها دربیان امام خمینی و تبیین آن؛ 4. دیدگاه فیض کاشانی و تأیید برداشت مختار نگارنده.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامزدگی و خطرات و عوامل آن، و راههای مبارزه با آن از دیدگاه قرآن و حدیث چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جامعه در بسياري از حالات مانند فرد است، از جمله آن آفتزدگي است. همچنانكه فرد دچار آفت يا آفات ميشود، جامعه همچنين است، البتّه آفت اجتماع متناسب و مخصوص به خود اجتماع است. آفتي كه جامعة ديني، دانشمندان و مخصوصاً «روحانيّت» ما را در هر زمان تهديد مي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رذایل اخلاقی
,
آثار اعمال
,
عوام زدگی
کلیدواژههای فرعی :
آفات اخلاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در روایت آمده بیشترین افرادی که به جهنم می روند به خاطر زبانشان است. هفتاد گناه پای زبان می نویسند. این هفتاد گناه را نام ببرید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند در قرآن كريم به نعمت زبان اشاره فرموده و مي فرمايد: ؛الرَّحْمنُ ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَيانَ[1] زبان عمده ترين وسيله اي است كه مردم به كمك آن با يكديگر ارتباط فكري برقرار مي كنند و ايجاد تفاهم و انتقال مفاهيم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
رذایل اخلاقی
,
خاموشی
,
حق زبان
کلیدواژههای فرعی :
زبان ,
آفت زبان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
تعداد رکورد ها : 611
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید