مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق قدیم
>
معنا
>
تغایر
>
تقابل
>
تضاد
تضاد الفاظ
تضاد حقیقی
تضاد قضایا
تضاد مشهوری
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
حجت و استدلال مباشر : دوره 13 ، شماره 42 : حکمت سینوی (مشکوة النور)
نویسنده:
فرشته نباتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
احکام قضایا
,
اصطلاحنامه منطق
,
حجت
,
تضاد
,
تناقض
,
عکس ( قضیه )
,
استدلال مباشر
کلیدواژههای فرعی :
موضوع منطق ,
تمثیل(منطق) ,
استقرا ,
قیاس ,
امکان ارائه حجت ,
علت نیاز به منطق ,
اقسام حجت ,
تداخل منطقی ,
دخول تحت تضاد ,
قواعد عکس ,
اصل موضوعی کردن منطق ارسطو ,
استدلال های همگن ,
استدلال های نا همگن ,
جایگاه قیاس در منطق ارسطو ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مهمترین مبحث منطق، استدلال است که در کتب منطقی تحت عنوان حجت مورد بحث قرار می گیرد. قدما حجت را به سه دسته قیاس، استقراء و تمثیل تقسیم میکردند. در مورد اقسام و نوع تقسیمبندی حجت اشکالاتی مطرح شده است. از طرفی علاوه بر نظریه قیاس که بیشک شاهکار ارسطو است یکی دیگر از کارهای مهم ارسطو در حوزه منطق بحث «عکس»، «تناقض» و «تضاد» است. البته در ارغنون این مباحث به طور پراکنده مطرح شدهاند. ابنسینا نسبتهایی را به نسبتهای مورد نظر ارسطو افزود و با دریافت همانندی همه این مباحث، در آثار منطقی خود همه آنها را در کنار هم آورد. پس از ابن سینا منطقیان به پیروی از او همه این نسبتها را تحت عنوان «احکام قضایا» مطرح کردند. همین مبحث در کتابهای جدید منطق سنتی تحت عنوان «استدلال مباشر» آمده است. این عنوان حاکی از آن است که این منطقدانان «احکام قضایا» را از جنس حجت و استدلال میدانند. در این مقاله، از این نظر دفاع شده است و با فرض استدلال بودن عکس و امثال آن تقسیمی از حجت مطرح گردیده که جایگاه این استدلالها در آن مشخص شده و اشکالات تقسیم پیشین را هم نداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه زهدگرایی و تولید ثروت در سیره علوی
نویسنده:
زهره میزاده قصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مولفه ها
,
تضاد
,
سیرة علوی
,
زهدگرایی
,
تولید ثروت
چکیده :
چکیدهارزش ها و فضایل اخلاقی را باید در پرتو سیره معصومین شناخت ،زیرا ائمه خود تجسم ارزش های اخلاقی می باشند ، با توجه به این که، بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، امام علی(علیه السلام)، مصداق عینی این ارزش هاست . این پژوهش در پی آن است تا زهد گرایی و تولید ثروت در سیره علوی را بررسی نمایدو چگونگی جمع بین این دو مقوله به ظاهرمتضاد را اثبات کند و مولفه های زهدگرایی و تولید ثروت را از آموزه های علوی استخراج و آن ها را برای جویندگان راه حقیقت بهتر معرفی کند.در این پژوهش از منابع سیره شناسی،روایی،تاریخی ، به ویژه نهج البلاغه و شروح آن استفاده شد و با بهره گیری از شیوه گردآوری داده ها با مطالعه ی کتابخانه ای، مسئله مورد بررسی قرار گرفتو به این نتیجه دست یافتیم که در سیره علوی زهد گرایی با ثروت اندوزی در تضاد است ، اما با کار،تلاش وتولید ثروت در نهایت انسجام و هماهنگی است،زیرا التزام به کارهای نیک،احسان به دیگران،انفاق به نیازمندان و پرهیز از محرمات از مولفه های مهم زهد علوی است ،بنابراین زهد مطلوب در سیره علوی، امری تکلیف مداراست و انسان زاهد با توجه به وظیفه ی دینی خود، به رفع نیازهای مادی جامعه و تولید ثروتاقدام میکند، وبافقر مادی و عقب ماندگی اقتصادی مبارزه میکند.کلید واژه ها: زهد گرایی، تولید ثروت،تضاد، مولفه ها، سیره علوی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر آثار جبران خلیل جبران بر آثار پائولو کوئلیو
نویسنده:
طاهر لهراسبیفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
زندگی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
وحدت وجود
,
قوانین
,
الهیات(کلام جدید)
,
سنت
,
مرگ (فقه)
,
تضاد
,
خود شناسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه ادبی
,
کوئیلو، پائولو
,
بررسی آثار ادبی
,
کوئیلو، پائولو
,
جبران، جبران خلیل
,
بررسی آثار ادبی
,
اندیشه ادبی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
جبران خلیل جبران و پائولو کوئلیو، دو نویسنده مشهور در دورهی معاصر به شمار میآیند که آثار فاخر و ارزشمندی به جامعهی بشری عرضه کرده اند. هدف اصلی این پژوهشگر از پرداختن به آثار این دو نویسندهی برجسته و بویژه تأثیرپذیری پائولو از جبران، این بوده است که افکار متعالی و انسان ساز آنهارا به روش تطبیقی و مقایسه گونه، به جامعهی دانشگاهی و فرهنگی معرفی نماید، چرا که موضوعاتی چون عشق، عرفان،خودشناسی، خداشناسی، وحدت وجود، مرگ و زندگی، سنن و قوانین، و مباحثی از این قبیل، به طور مستقیم با شخصیت و هویت آدمی ارتباط تنگاتنگی دارند. سوال اصلی این تحقیق این بوده است که پائولو در چه زمینههایی از آثار جبران تأثیر پذیرفته است؟ فرضیه ای که مطرح شده است این است که پائولو در زمینههای عشق، عرفان، خودشناسی، خداشناسی، وحدت وجود، مرگ و زندگی، سنن و قوانین، و.مباحثی از این قبیل از جبران تأثیر پذیرفته است. پژوهشگر در این تحقیق، با مطالعهی دقیق آثار دو نویسنده، ابتدا موضوعات مشترک را استخراج و سپس طبقه بندی نموده و آنگاه آنها را درقالب چهار فصل بررسی و تجزیه و تحلیل نموده است. دیدگاههای مشترک و گاهی نگاههای متفاوت دو نویسنده، جداگانه مطرح و بررسی شده است. پس از پایان تحقیق، این نتیجه به دست آمده است که تأثیرپذیری پائولو از جبران، امری است انکارناپذیر و گرد آوری مجموعه نامه های جبران خلیل جبران خود دلیلی است قاطع بر صدق مدعای محقق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی تضادها و متناقض نماها در نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه لطفی مفردنیاسری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
بلاغت
,
علوم انسانی
,
متناقض نما
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
صنایع ادبی
,
امام علی (ع)
,
تضاد
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
طباق یکی از آرایهها و فنون بدیعی است که در بلاغت قدیم و جدید مورد توجه پژوهشگران بوده است. این صنعت که در کتابهای نقد و بلاغت قدیم با نامهای گوناگونی همچون مطابقه، تطابق، تطبیق و تکافو شناخته شده است امروزه با نام طباق و تضاد شناخته میشود. میتوان گفت در کنار این فن ادبی، متناقضنما نیز به عنوان یکی از جذابترین و پردامنهترین مباحث زیباییشناسیِ متن جایگاهی ویژه یافته است. بهرهگیری از تعبیر متناقضنما از عالیترین شیوههای آشناییزدایی هنری به شمار میرود، که موجب دور شدن از حالت عادی و در نهایت برجسته سازی کلام و تأثیر گذاری چشمگیر بر مخاطب میگردد.از جمله متونی که شگرد متناقضنما و آرایه تضاد در آن بسامدی قابل توجه و اثر گذاری دارد کتاب نهج البلاغه است. این متن که صرف نظر از بعد دینی خود، اهل ذوق و بلاغت را شیفته بیان و اسلوب خود کرده، قابلیت آن را دارد که از این دیدگاه نیز مورد بررسی و کاوش قرار گیرد. پژوهش حاضر با نگاهی گذرا به بلاغت نهج البلاغه و بررسی معنای لغوی و اصطلاحی طباق و پس از آن فن متناقضنما به پیشینه و کارکرد این دو فن میپردازد و سپس به ارائه و تحلیل نمونههای موجود از این دو صنعت در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه روی میآورد.با توجه به کارکرد طباق و متناقضنما در نهج البلاغه میتوان اینگونه بیان کرد که حضرت علی (ع) از این فنون به خوبی در کلام خویش استفاده نموده است. چنین استنباط میشود که هرگاه حضرت علی (ع) قصد روشنگری در مورد دنیا و یا ایجاد معرفت الهی در مردم را داشته، از این فنون بهره بیشتری برده است. میتوان یکی از علتهای گزینش این گونه بیان، در موضوعات پیشگفته را دو بعدی بودن دنیا و عدم شناخت حضرت حق با حواس ظاهری دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تضاد و تناقضنمایی در شعر احمد شاملو
نویسنده:
فاطمه صادقیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
زیبایی شناسی
,
تحلیل ادبی
,
ادبیّات فارسی
,
تضاد
,
تناقض
,
شاملو، احمد
,
نقیضهپردازی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
متناقضنمایی در علم بلاغت، بیانی ظاهراً متناقض با خود یا مهمل است که میان دو امر متضاد را جمع کرده باشد؛ اما در اصل دارای حقیقتی باشد که از راه تأویل بتوان به آن دست یافت. یکی از ویژگیهای ادبی شعر شاملو «پارادوکس» است که شاعر به وسیلهی آن توانسته تأثیر کلام خود را دو چندان کند. این ویژگی سبکی شاملو، در دفاتر مختلف شعری وی جلوههای متفاوتی دارد. با توجه به اهمیت متناقضنمایی و تضاد در آثار احمد شاملو، در این پژوهش برآنیم تا پس از بیان کلیات،اهداف و پیشینهی پژوهشی این موضوع، در فصل دوم مختصری دربارهی تعریف و زیباییشناسی آرایهی تضاد و متناقضنمایی و احوال و آثار شاملو، سپس در فصل سوم به تجزیه و تحلیل اشعار شاملو بپردازیم. تضاد در شعر شاملو، در سه سطح دیده می-شود: 1- تقابل در سطح کلمه 2- تقابل در سطح کلام 3- تقابل در سطح موضوع. از میان این سه، تضاد در سطح کلام از ارزش زیباییشناختی بیشتری برخوردار است. متناقضنمایی در اشعار شاملو بر دو نوع است: کلامی و محتوایی. که هر کدام به شاخههای دیگری قابل تقسیم است. متناقضنماهای کلامی بر دو گونه هستند: 1- عبارات متناقضنما 2- تصاویر متناقضنما (اکسی مورون). متناقضنماهای محتوایی نیز به پنج دسته تقسیمبندی میشوند: 1- تناقض فکری 2- تناقض در سبک 3- تناقض در نوع ادبی 4- تناقض در فرم 5- تناقض ساختاری. از میان انواع تناقض در شعر شاملو سهم تناقض فکری از همه بیشتر است. متناقضنمایی چه در کلام و چه در محتوا، به یک اندازه در زیبایی شعر شاملو تأثیرگذار است. در واقع شاملو از هر دو حوزه به بهترین نحوه در شعر خود سود جسته است؛ اما در آن دسته از اشعاری که شاملو به بیان مسائل اجتماعی می-پردازد، تناقض محتوایی بیشتر دیده میشود و بالعکس در تغزلات وی تناقض کلامی بسامد بالاتری دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمونه هایی از تجدیدنظر مائو در اصول مارکسیسم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
سیاست
,
ماتریالیسم
,
انقلاب
,
تضاد
,
تاریخ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل عقل و وحی
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعامل
,
حجیت
,
وحی
,
عقل
,
تضاد
,
مکتب تفکیک
,
تعلم من ذی علم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تضاد دنیا و آخرت از نظر امام علی (ع)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
دنیا
,
انسان
,
اخلاق
,
تربیت
,
تضاد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تضاد دنیا و آخرت از نظر اسلام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اسلام
,
دنیا
,
انسان
,
قرآن
,
اخلاق
,
هدف
,
تربیت
,
تضاد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدرنیسم و پسامدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر فارسی
نویسنده:
منصوره تدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستیشناسی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
پارانویا
,
تضاد
,
Ontology
,
epistemology
,
Postmodernism
,
فرانوگرایی
,
paranoia
,
قطعهقطعهشدن
,
fragmentation
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید