مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق قدیم
>
دلالات
دلالت طبعی
دلالت عقلی
دلالت غیر لفظی
دلالت لفظی
دلالت وضعی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
تحصيل
نویسنده:
بهمنيار بن مرزبان؛ مصحح: مرتضی مطهری, علیرضا فیض
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات دانشگاه تهران,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه مشاء
کلیدواژههای فرعی :
الفاظ ,
دلالات ,
عرض ذاتی(منطق) ,
تناقض شرطیات ,
مشبهات(منطق) ,
مشهورات (منطق) ,
مخیلات(منطق) ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس منتج ,
قیاس خلف (منطق) ,
برهان ان (منطق) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شابک (isbn):
964-03-3757-9
چکیده :
التحصیل، مهمترین نوشته بهمنیار و خلاصه اندیشههای اوست و در سه بخش منطق ، مابعدالطبیعه ، مشتمل بر امور عامه فلسفه که موضوع آن « وجود » است، و علم به احوال اعیان موجودات تدوین شده است. الهیّات بالمعنی الاخصّ ، اولین «مقاله» از بخش سوم است و طبیعیات و مسائل نفس نیز در همین بخش آمده است. بهمنیار این کتاب را به دایی خود، ابومنصور بهرام بن خورشید بن ایزدیار، هدیه کرده است. و در ترتیب مباحث آن از شیوه ابن سینا در تألیف دانشنامه علایی بهره برده است. این کتاب را در حکمت مشاء جامعتر از اشارات دانستهاند. اثیرالدین ابهری به تأسی از التحصیل کتابی به نام المحصول نوشته است. التحصیل در ۱۳۴۹ش، با تصحیح و تعلیقات مرتضی مطهری ، چاپ شد؛
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح كتاب المنطق للعلامة الشیخ محمدرضا المظفر المجلد 1 : التصورات
نویسنده:
سید کمال حیدری؛ محرر: نجاح نویني
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
کاظمین/عراق: مؤسسة الإمام الجواد علیه السلام للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
الفاظ ,
دلالات ,
معرِف(منطق) ,
کلیات خمس ,
ماهیت مستقل در تصور ,
دلالت لفظی ,
لفظ جزئی ,
لفظ کلی ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدرضا مظفر
چکیده :
شرح منطق مظفر، اثر آیت الله محقق سید کمال حیدری، شرحی به زبان عربی رسا بر کتاب المنطق علامه شیخ محمدرضا مظفر میباشد. کتاب «المنطق» از آغاز بهعنوان یک متن درسی تألیف شده است و این شرح نیز در همین قالب، در سه جلد و حاوی شرح تمام کتاب المنطق میباشد؛ لذا متن آن بسیار سلیس و روان است و هیچگونه دشواری در آن دیده نمیشود و در آن توضیحات مناسب و مورد نیاز ارائه شده است. جلد 1 درباره " التصورات " بحث می کند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بصائر النصيرية فى علم المنطق
نویسنده:
عمر بن سهلان ساوی؛ حاشیه نویس: محمد عبده؛ محقق: حسن مراغی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
الفاظ ,
دلالات ,
معرِف(منطق) ,
ملموسات(منطق) ,
مشبهات(منطق) ,
مشهورات (منطق) ,
مخیلات(منطق) ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس ,
مغالطه (منطق) ,
چکیده :
البصائر النصيرية، از آثار قاضى، حكيم و منطقى مشهور قرن ششم هجرى، زينالدين عمر بن سهلان ساوى (متوفاى 540ق) است و در آن يك دوره منطق را بهصورت آموزشى بيان كرده و با تعليقات ارزنده عالم بزرگ مصرى شيخ محمد عبده (مصر 1266 - 1323ق) و مقدمه و تحقيق جناب آقاى حسن مراغى غفارپور منتشر شده است. اين اثر از كتابهاى معروف درسى سده 6ق و نيز از متون آموزشى دانشگاه الازهر بوده است. نام كامل اين كتاب عبارت است از «البصائر النصيرية في علم المنطق». اين كتاب در دو مقدمه (از محقق و نویسنده) و سه مقاله به ترتيب ذيل تشكيل شده است: مقاله اول: مفردات (شامل الفاظ كليات خمسه و مشتمل بر ده فصل)؛ مقاله دوم: تعريف اقوال شارحه كه ما را به تصور مىرساند (شامل دو فصل)؛ مقاله سوم: تأليفاتى كه ما را به تصديق مىرساند (شامل پنج فنّ). درباره روش و محتواى اين اثر چند نكته گفتنى است: - محقق كتاب جناب آقاى حسن مراغى غفارپور - در مقدمهاش كه آن را در 20 فروردين 1381ش، نوشته - عجولانه و بدون هيچ استدلالى، به داورى منفى در مورد «البصائر النصيرية» پرداخته و نوشته است كه اين كتاب، اثرى از آثار گذشتگان ماست و از نوشتههاى تقليدى آنان در باب منطق است و بهتر است كه آن را اثرى در تاريخ علم بشماريم؛ چراكه در زمان ما هيچ ارزشى ندارد. برای توضيح در مورد نوآورىهاى ابن سهلان ساوى و نقش او در تاريخ علم منطق و فلسفه و تأثير بر دانشمندان بعدى به تحقيق استاد دكتر صمد موحد مراجعه شود. ابن سهلان، درباره برخى از مسائل فلسفى و منطقى نظريات خاصى داشته است كه در كتابهاى فلاسفه پس از او منعكس شده است. او برخلاف نظر مشهور فلاسفه مشايى، شمار مقولات عرضى را از نُه مقوله به سه مقوله كمّ و كيف و نسبت، تقليل داد. - مصحح محترم زندگىنامه نویسنده را بيان كرده و توضيحاتى در مورد منزلت علمى و تأليفاتش نوشته است. او همچنين ساختار كتاب و ابوابش را توضيح داده است و بعد به اين مبحث پرداخته كه موضع ابن سهلان ساوى در مورد برخى از مسائل منطقى كه ادعاى نوآورى كرده و يا نقدى بر ابن سينا نوشته، كدام است. - مصحح در مورد زندگى استاد شيخ محمد عبده و همچنين ارزش علمى تعليقات او بر كتاب حاضر توضيحاتى بيان كرده است. مصحح نوشته است: «شيخ محمد عبده كه در طول زندگىاش در ميدان اصلاح بود، كوشيد تا روش پژوهش و تدريس را در دانشگاه الازهر اصلاح كند و نخست به تبديل كتب درسى و بعد به اصلاح روش، پرداخت و بعد از جستجو و تحقيق، به كتابهایى دست يافت كه به نظرش آنها برای تدريس مناسبتر بود و از آن جمله، كتاب «أسرار البلاغة» و «دلائل الإعجاز» عبدالقاهر جرجانى در فنّ معانى و بيان و علوم قرآن، «موافقات» شاطبى در اصول فقه و «البصائر النصيرية» در منطق بود و مشكل را با شيوخ دانشگاه الازهر در ميان گذاشت و آنان هم پسنديدند و بعد از تصويب آنان، بر كتابهاى يادشده تعليقاتى نوشت... تعليقات شيخ محمد عبده بر «البصائر النصيرية» در پيرامون سه موضوع است: يك- توضيح عبارات كتاب و شرح عبارات مجمل آن و تعيين ترتيب جملات و مانند آن. دو- شرح مقاصد مصنف در قواعد و مسائل منطقى... شيخ محمد عبده در اين موضوعات، مباحث را گسترش داده و بدون بيان نام منطقيان و كتابهایشان به مباحثشان اشاره كرده و اين بر اطلاعات وسيع ايشان دلالت مىكند. او همچنين شواهد و امثال متعددى برای توضيح مباحث و آسانسازى آن آورده است. سه- در اين تعليقات، عبده وارد بحث از نقدهاى ابن سهلان ساوى بر ابن سينا مىشود و بحث را تعقيب مىكند و به كاوش از منشأ شكّهاى ابن سهلان هم مىپردازد و برای كشف حقيقت به منابع ساوى مراجعه مىكند و از بررسى تعليقاتش معلوم مىشود كه او به شرح محقق طوسى نظر دارد. البته او، شارح و مقررى منصف است و برای خودش در مورد نوآورى منطقى و يا تأسيس قاعدهاى در منطق ادعایى ندارد. به خاطر اهميت اين تعليقات، آن را تصحيح كرده و به كتاب ملحق ساختيم تا ياد شيخ را جاودانه كنيم. - شيخ محمد عبده نوشته است: «در هنگام سفرم به بيروت در سال 1304ق، كتابى را در علم منطق ديدم كه «البصائر النصيرية» ناميده مىشد، نوشته امام قاضى زاهد ابن سهلان ساوى، پس بهدقت در آن نگريستم و دريافتم كه آن كتاب با همه اختصارش داراى مطالبى است كه در كتب مطول نيست و از مناقشات وهمى خالى است و... همچنين ديدم چنان نظمى دارد كه در بين كتابهایى كه بعد از ابن سينا و مانند او در اين علوم مىشناسیم، بىسابقه است؛ پس نسخهاى از آن نوشتم و در نزد خود نگه داشتم تا آنكه به بررسى وضعيت درسى دانشجويان دانشگاه الازهر و كتابهاى مناسب برای متوسطان پرداختم؛ پس آن را با دقت و كلمه به كلمه خواندم و ارزشش در نزد من بيشتر شد و آن را به استادان دانشگاه الازهر عرضه كردم و آنان هم تأييد كردند. البته هرچند عبارات كتاب روشن است، ولى برای زمانه خودش نوشته شده و چون در زمان ما برخى از عباراتش نيازمند توضيح است، تعليقاتى توضيحى نوشتم تا مقصودش بهخوبى آشكار گردد. - نویسنده، صورتهاى مختلف مغالطات را توضيح داده و در پایان آورده است كه همين مقدار در بيان مغالطات قياسى كافى است و استاد شيخ محمد عبده در تعليقه نوشته است كه بسيارى از موارد مغالطات باقى مانده كه نویسنده آن را ذكر نكرده است. او سپس مثالهایى را برای اين مطلب بيان كرده است. - مصحح در پایان كتاب، فهرست اعلام (اشخاص و كتب) را آورده است. - بنا بر نظر استا دكتر صمد موحد، «البصائر النصيرية» به قصد تقرب به مجلس ابوالقاسم محمود بن مظفر بن عبدالملك مروزى خوارزمى كه از 521 تا 526ق، وزير سلطان سنجر بود، تأليف شده است. «بصائر» از كتابهاى معروف درسى سده 6ق، بوده؛ چنانكه شيخ شهابالدينسهروردى در اصفهان آن را نزد ظهير قارى (يا فارسی) خوانده و به گفته شهرزورى، از نوشتههاى وى چنين برمىآيد كه در «بصائر» بسيار تأمل مىكرده است. ابن سهلان در اين كتاب كوشيده است تا آنچه را كه قدما از توضيح آن غفلت كردهاند، روشن گرداند و آنچه را كه بهاجمال نوشتهاند، بهتفصيل آورد و موارد نادرست را گوشزد كند. اين كتاب... از كتابهاى درسى جامع الازهر بشمار آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محک النظر : سلسلة علم المنطق
نویسنده:
أبو حامد غزالي؛ محقق: رفیق عجم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: دار الفکر اللبناني,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
دلالات ,
ملموسات(منطق) ,
مشبهات(منطق) ,
مشهورات (منطق) ,
مخیلات(منطق) ,
تمثیل(منطق) ,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) ,
روش فکری غزالی ,
تحول ساختاری منطق اسلامی ,
اندیشه های احمد غزالی ,
کد کنگره:
BBR 779 /م3 1373
چکیده :
محك النظر، از جمله آثار عربی ابوحامد محمد بن احمد غزالی طوسی معروف به امام محمد غزالی (متوفی 505ق) در موضوع علم منطق است. این کتاب با تحقیق و حواشی رفیق العجم منتشر شده است. ساختار کتاب مشتمل بر یک مقدمه مفصل از محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است که در ضمن فنون، اقسام و فصول ارائه شده است. گزارش محتوا محقق اثر مقدمهاش را در پنج عنوان مطرح کرده است. ابتدا محیط فرهنگی و فکری، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را در سه بخش بررسی کرده است. در ادامه، از زندگی نویسنده و شخصیت او سخن گفته و در آخرین بخش از مقدمه، کتاب و موضوعات آن را مورد مداقه قرار داده است وی در مقدمه، ترتیب زمانی آثار غزالی را متذکر شده و جایگاه محك النظر را پس از مقاصد الفلاسفة و معيار العلم، سومین اثر دانسته است لازم به توضیح است که «معيار العـلم» مهمترین و مبسوطترین اثر منطقی غـزّالی است کـه از شـاهکارهای کتب منطقی و کتابی آمـوزشی و جـامع و ساده و روان و پر از ابتکار و نوآوری است. غزّالی در این کتاب سعی داشته است که علاوه بر مثالهای مـتداول مـنطقی، مسائل فقهی را بهعنوان مـثال شـاهد آورد و ازایـنرو کتاب او در بین دیـگر کـتب منطقی امتیازی خاصّ دارد. این کـتاب بـه تصریح غزالی پس از کتاب تهافت و قبل از ميزان العمل تألیف یافته است و به موازات آن «محك النّظر» را مختصرتر در منطق نوشته است. در ميزان العمل مکرر از معيار العلم نام مـیبرد و در مـحك النّظر که پیش از معيار العلم به پایان رسیده مکرر به معيار العلم که در دست تألیف دارد، اشاره میکند و خصوصاً در آخر محك النّظر به خـواننده چـنین خطاب میکند: «من تفصیل این مـطالب را در مـعيار العلم آوردهام، اما نسخه معيار العلم را هنوز به کسی ننمودهام و به دست کسی ندادهام؛ زیراکه هنوز احتیاج به اصلاح و تهذیب دارد. برخی مطالب را باید بدان بیفزایم و برخی دیگر را از آن بـپیرایم. اما مـوانع مرا از آن باز داشته اسـت...» در حقیقت غزالی در کتاب معيار العلم، منطق را از مباحث فلسفی جدا و آن را تبدیل به یک علم معیار ممزوج با برخی ویژگیها و اصطلاحات فقهی و کلامی نمود. پس از آن کار اختلاط را با کتاب «محك النظر» ادامه داد و به منطق جامه اسلامی کاملی پوشانید؛ بهگونهای که کار پیوند زدن کامل گردید محقق کتاب، سیر تحول و تغییر اصطلاحات منطقی در سه کتاب مقاصد الفلاسفة، معيار العلم و محك النظر را در ضمن جدولی ارائه کرده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمسية فی القواعد المنطقية
نویسنده:
مهدی فضل الله
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: المرکز الثقافی العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
دلالات ,
ملموسات(منطق) ,
عقل(منطق) ,
مشبهات(منطق) ,
مشهورات (منطق) ,
مخیلات(منطق) ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس خلف (منطق) ,
برهان ان (منطق) ,
برهان ان مطلق(منطق) ,
حد تام(مقابل حد ناقص)(منطق) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريات المنطق الرمزی : بحث فی الحساب التحلیلی و المصطلح
نویسنده:
محمد محمد قاسم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دار المعرفة الجامعية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
منطق ارسطو ,
چیستی منطق ,
دلالات ,
قضایا ,
قضیه حملیه ,
استقرا ,
قیاس ,
استقرای ناقص ,
دلالت منطقی ,
غایت منطق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق الصوری و الرياضی : دراسة تحليلية لنظرية القياس و فلسفة اللغة
نویسنده:
محمد عزيز نظمی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ اسکندیه: المكتب العربي الحديث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
منطق صوری ,
دلالات ,
معرِف(منطق) ,
کلیات خمس ,
تناقض ,
قیاس ,
فلسفه منطق ,
تصورات وهمی ,
تصورات خیالی ,
منطق ریاضی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق الثاني
نویسنده:
نزار يوسف
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
منطق تطبیقی ,
دلالات ,
ملموسات(منطق) ,
اصول متعارف منطق ,
فلسفه منطق ,
رابطه پدیدارشناسی و منطق ,
دلالت شناسی موجهات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجيز في المنطق
نویسنده:
محمد علي حاج عاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
الفاظ ,
دلالات ,
معنا ,
کلیات خمس ,
برهان ان (منطق) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
جهل مرکب(مقابل بسیط) ,
جهل بسیط(مقابل مرکب) ,
مصداق(اصطلاح وابسته) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دلالت معجزه بر صدق ادعای نبوت از دیدگاه ابن رشد و علامه طباطبائی
نویسنده:
وحیده فخار نوغانی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
افعال خارق العاده
,
نبوت
,
صدق صاحب معجزه
,
دلالت معجزه
,
دلالت معجزه بر پیام آوری معجزه گر
,
دلالت معجزه بر نبوت
,
دلالات
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
یقین به معنی اعم(اصطلاح وابسته)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات نبوت ,
امکان صدور معجزه از کاذب ,
صدق صاحب معجزه ,
قبح اظهار معجزه کذابین ,
معجزات عقلی ,
اظهار معجزه به دست غیر نبی ,
معجزه کتاب ,
یقین منطقی ,
یقین روانشناختی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
قرآن مجید ,
دلالت منطقی ,
دلالت اقناعی ,
اعتراف به وجود انبیاء ,
انحصار معجزات در صادقین ,
کرامات پیامبر ,
دلالت تشریع بر نبوت ,
شکست ناپذیری معجزات ,
بشر بودن انبیاء ,
معجزه فعلی ,
قاعده حکم الامثال ,
انحصار معجزه در انبیاء ,
همزمانی معجزه با ادعای نبوت ,
معجزه وضع شریعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پدیده معجزه امری خارق عادت است که آن را انبیای الهی به منزله دلیلی بر صدق نبوت خود به مخاطبان نشان می دهند. یکی از پرسش های مهم در این باره، نوع دلالت معجزات و رابطه آن با صدق ادعای نبوت است. در میان اندیشمندان اسلامی دیدگاه ابن رشد و علامه طباطبائی در این زمینه کاملاً مخالف یکدیگر است. ابن رشد با تأکید بر عدم سنخیت میان معجزات فعلی و ادعای نبوت، رابطه منطقی میان معجزات و اثبات نبوت را رد می کند و دلالت آن را اقناعی می داند، درحالی که علّامه طباطبائی با استناد به قاعده حکم الامثال، این دلالت را از نوع دلالت های عقلی، و یقین حاصل از آن را یقین منطقی می داند. از نظر ابن رشد تنها راه اثبات صدق نبوت، تأمل در محتوای وحی الهی و درک تفاوت آن با دیگر معارف بشری است، درحالی که از منظر علّامه طباطبائی اثبات صدق نبوت انبیای الهی تنها در پرتو تحقق معجزات امکان پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید