مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اسامی و صفات قرآن اسلوب ادبی قرآن اعجاز قرآن تاریخ قرآن ترجمه و مترجمان قرآن تفسیر و مفسران تقسیمات قرآن خصایص قرآن دلالت الفاظ قرآن فضایل قرآن قرآن قرائت و تجوید قرآن قرائت و قراء
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18151
نقد و تحلیل مقاله «زن و قرآن» نوشته روث رادد
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه آزمون ؛ استاد راهنما: محسن احتشامی‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زن و قرآن» (Woman and the Quran) عنوان مقاله ای است که دکتر روت رادد(Roded . Ruth) در دایره المعارف قرآن لیدن هلند نوشته است.وی در این مقاله از آیاتی که زنان و مردان را به خاطر وظایف دینی مخاطب قرار داده، آغاز کرده است و به صورت مفصل در رابطه با خلقت و جایگاه معنوی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی زن بحث کرده است. هم چنین به تعداد زیادی از آیات که به زنان اشاره دارد و شأن نزول آنها به نقل از تفاسیر و روایات پرداخته است. او بعضی از این شخصیتها (مثل زلیخا همسر عزیز مصر و بلقیس ملکه سبا) را با دقت بیشتر مورد توجه قرار داده و به معرفی آنها از نگاه راویان و مفسرانی میپردازد که نامی از آنها نمیبرد مطالب این قسمت بیشتر به اسرائیلیات میماند تا منابع موثق. دکتر روت رادد در این مدخل دچار خطاهای فراوانی شده است که نقد و بررسی شده است.
بررسی و نقد مدخل وحی از دایره المعارف قرآنی لیدن
نویسنده:
پدیدآور: حسین سرمدی‌واله ؛ استاد راهنما: محمدجواد نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئله وحی یکی از مباحثی است که همواره نه تنها مورد توجه دانشمندان علوم قرآنی و تفسیر قرار گرفته بلکه دانشمندان سایر حوزه های اسلامی نیز توجه خاصی به این پدیده داشته اند.مانند فلاسفه و متکلمین و مستشرقین که از ابعاد گوناگونی به پدیده وحی نگریسته و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند. در این رساله با نگاه کلی به پدیده وحی ابتدا آن را از منظر قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده و سپس دیدگاه فلاسفه را متذکر شده و اهم شبهات مستشرقین پیرامون نفی، توجیه و یا تفسیر خاص از وحی را گردآوری کرده است. و در انتها به ترجمه و نقد مدخل وحی از دایره المعارف قرآنی لیدن پرداخته شده است. و ضمن نقد کلی دایره المعارف قرآنی لیدن و بیان نکات قوت و ضعف آن این نکته را باید متذکر شد ترجمه های که از مقاله های مستشرقین صورت می پذیرد باید با دقت نظر و تحلیل و نقد موشکافانه صورت بپذیرد. نویسنده مقاله تمام موضوعات پیرامون وحی را مورد بررسی قرار نداده است وتنها به چند مورد از این مباحث اشاره کرده و در بعضی از این موضوعات به نقد و ایرادت شبهه پرداخته و در بعضی از مباحث راه اعتدال و انصاف در پیش گرفته است و در بعضی از موضوعات به جای تحلیل جامع به صورت کوتاه و گذرا مطالبی را بیان نموده است که ما به نقد و بررسی هر یک از این مطالب پرداخته ایم.
نقد و بررسی نظریه وحی الهی و کتاب آسمانی جان ونزبرو در کتاب Quranic Studies (مطالعات قرآنی)
نویسنده:
پدیدآور: ندی شریف عسکری ؛ استاد راهنما: محمد کاظم رحمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جان ونزبرو با کنار نهادن روایات اسلامی و تنها با نقد ساختاری و تحلیل ادبی قرآن بر این عقیده بود که قرآن در طول دو قرن نخست هجری، تدوین و سپس تثبیت یافته است. به نظر او این فرآیند تثبیت در یک فضای فرقه‌ای که مملو از مجادلات عقیدتی، در میان گروه‌های مختلف حاکم بود، صورت پذیرفت. او قرآن را متنی مانند متون مقدس مسیحی- یهودی می‌داند که محصول نهایی یک روند تاریخی طولانی است. به عقیده وی در این وقفه دویست ساله متن قرآن دستخوش تغییرات فراوانی از سوی افراد مختلفی قرار گرفت. او نتایج به دست آمده از تحلیل ادبی قرآن را در کتاب مطالعات قرآنی منتشر نمود. ما به دلایل نسخه شناسی و وجود نسخه‌های قدیمی‌تر از زمان مورد نظر وی و نیز به دلیل روش-شناختی که نمی‌توان تنها از راه تحلیل ادبی به نتایج تاریخی جدید رسید و تمامی تاریخ موجود یک دین را جعلی دانست، نظرات وی در مورد زمان تدوین و تثبیت نهایی قرآن را قبول نمی‌کنیم.
المفاهيم والمصطلحات القرآنية: مقاربة منهجية
نویسنده:
عبد الرحمن حللي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 65 تا 90
التفسير العلمي للقرآن
نویسنده:
ظفر إسحق أنصاري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 43 تا 63
عربيَّة القرآن ومستقبل الأمة القطب
نویسنده:
طه جابر العلواني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 11 تا 42
استناد تاریخی متن قرآن به عهد رسول‌الله و نقد آراء مستشرقان
نویسنده:
پدیدآور: نانسی ساکی ؛ استاد راهنما: محمدکاظم شاکر ؛ استاد مشاور: مرتضی کریمی‌نیا ؛ استاد مشاور: محمدتقی دیاری بیدگلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
بحث پیرامون اسناد تاریخی قرآن کریم از سده نوزدهم به بعد بیش‌تر مورد توجه مطالعات اسلامی در غرب قرارگرفت. این توجه، همزمان با ظهور رویکرد نقد تاریخی به متون مذهبی بود. در این دیدگاه، پدیده‌هایی مانند پیدایش یک آیین جدید، تفسیری تاریخی می‌شد و پیدایش آن با توجه به ظرف زمانی و حوادث پیش از آن، مورد تحلیل قرار می‌گرفت. خاور‌شناسان نیز قرآن را به مثابه متنی تاریخی به شمار آوردند که می‌تواند مورد نقد تاریخی نیز قرار گیرد. هدف از این نقد، بررسی صحت و اصالت چیزی است که مسلمانان در مورد قرآن ادعا می‌کنند. آنها در این راه در پی ادله تاریخی هستند، تا صحت انتساب این متن به پیامبر اسلام را ثابت کنند و روشن کنند که متن اصلی قرآن در قالب آیات و سوره‌ها که حضرت محمد (ص) بر مخاطبانش القا می‌کرده، چگونه پدید آمده است و چه تحولاتی را پذیرفته تا به صورت متن کنونی پدیدار گشته است. روشن‌سازی تحولاتی که نص قرآنی از عهد تلاوت‌های حضرت محمد (ص) تا جمع و تدوین نهایی آن به خود دیده است، با باز جُست انواع نسخه‌ها و مصاحف قدیم و نگاه تاریخی به روایات اسلامی منجر به این امر شد که برخی از خاورشناسان از جمله ونزبرو و جرالد هوتینگ زمانی متأخرتر _اواخر سده دوم تا اوایل سده سوم_ برای تدوین نهایی قرآن در نظر گیرند. در حالی که با بررسی دقیق نسخه‌های به جای مانده که پس از جمع و تدوین قرآن برجای مانده است، و نگاه عمیق به روایات و بررسی مقوله تواتر متن قرآن و بررسی شواهد درون متنی قرآن جای هیچ گونه شکی باقی نمی‌گذارد که قرآن، موجود محصول تدوین در زمان رسول خدا و حداکثر در زمان خلفاست. نادیده گرفتن بسیار از شواهد ارائه شده در این رساله سبب شده که عده‌ای از خاورشناسان چون ونزیرو و طرفدارانش راه خطا روند.
شخصیت حضرت فاطمه الزهراء (س) در نگاه مستشرقان با رویکرد قرآنی
نویسنده:
پدیدآور: محمد عسکری ؛ استاد راهنما: محمدجواد اسکندرلو ؛ استاد مشاور: محمدحسن زمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
خاستگاه قرآنی و روایی مهدویت با تکیه بر نقد دیدگاه مستشرقان
نویسنده:
پدیدآور: رقیه بهرامیان ؛ استاد راهنما: مهدی حبیب‌اللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
دیدگاه مستشرقان درباره‌ی منایع و تناقض مفهومی قصه‌های قرآن و نقد آن
نویسنده:
پدیدآور: ناصر شمس‌بخش ؛ استاد راهنما: عبدالهادی فقهی‌زاده ؛ استاد مشاور: محمدنقی رفعت‌نژاد ؛ استاد مشاور: محمدجواد سعدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
بیشتر خاورشناسان که نگاهی برون‌دینی به قرآن و آموزه‌های آن دارند، از آغاز مبنا را بر پیش‌فرض «غیروحیانی و غیرالهی بودن قرآن» گذاشته و بخش وسیعی از تحقیقات خود را بر یافتن مصدر قرآن و قصص آن متمرکز کرده‌اند. آنان قرآن را همانند کتابی بشری تصور کرده و تنها تفاوت آن را با سایر آثار بشری در این می‌دانند که منبع پیدایش آن نامعلوم است. به عبارت روشن‌تر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آنان- به دلیل انکار وحیانیت قرآن- یافتن معلمی برای پیامبر- ص- و یا متأثر دانستن آن حضرت از شرایط محیط در انشای قرآن و یا نشان دادن تأثیر سایر کتب آسمانی به ویژه تورات و انجیل بر قرآن و قصص آن است. واقعیت تشابه در بخش هایی از داستان‌های قرآن و عهدین، گروهی از محققان یهودی و مسیحی را از قرن دوم هجری تاکنون به سوی این نظریه سوق داده که قصه‌های قرآن از عهدین اقتباس شده است. آنان انگاره ی خود را بر مبانی نظری گوناگونی پی‌ریزی کرده‌اند. این مبانی که اهم آن ها عبارتند از: شباهت محتوایی قصص قرآن و عهدین، وحیانی بودن عهدین وآشنایی پیامبر اکرم- ص- با عهدین قبل از بعثت، از نظر آنان انکار وحیانیت قرآن کریم را به دنبال دارد؛حال آنکه شواهد درون دینی (محتوای متفاوت گزاره های تاریخی قرآن و عهدین ، تمایز جلوه های هنری و ویژگی های فنی قصه های قرآن با قصه های عهدین) و دلایل معتبر برون دینی (یافته های باستان‌شناسان ، مورخان و جغرافی دانان در تایید محتوای قصص قرآن و انکار برخی عبارات عهدین) انگاره اقتباس قرآن از عهدین را مردود می‌داند.ناهمگونی ظاهری میان برخی آیات زمینه ی طرح بحث تناقض مفهومی قصص قرآن را برای گروهی از خاورشناسان فراهم ساخته است. نا آگاهی از ویژگی های هنری خاص قصه های قرآن، اقسام مختلف آیات مانند مطلق و مقید،عام و خاص و امثال آن و ناآشنایی با روش تفسیر قرآن با قرآن سبب این ادعا شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18151