مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30
رابطه دین و تمدن در اندیشه مالک بن نبی
نویسنده:
محسن الویری,سیدرضا مهدی نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
چکیده :
رابطه دین با تمدن و نقش دین در پیدایی یا توسعه تمدن ها، موضوعی است که در اندیشه بسیاری از نظریه پردازان و مورخان و برخی از دین پژوهان انعکاس یافته و طیف متنوعی از صاحبان دیدگاه های موافق و مخالف را در بر گرفته است. این نوشتار تلاشی است برای واکاوی نسبت دین با تمدن در اندیشه مالک بن نبی، اندیشمند معاصر الجزایری. وی از معدود اندیشمندان مسلمانی است که نقطه ثقل مطالعات و آثار خود را بر موضوع تمدن قرار داده و از نقش دین در تمدن و رابطه این دو با یکدیگر سخن گفته است. به عقیده بن نبی، عناصر تشکیل دهنده یک تمدن عبارت است از: انسان، خاک و زمان. اما نکته اساسی این است که صرف وجود عناصر این سه گانه الزاما به ایجاد تمدن نمی انجامد، بلکه برای به وجود آمدن تمدن نیاز به «ترکیب کننده» یا «خمیر مایه تمدنی» است که این خمیرمایه در ترکیب عناصر سه گانه یاد شده با یکدیگر اثرگذار است. تحلیل تاریخی نشان می دهد خمیر مایه ای که همواره با ساخت و ساز تمدن همراه بوده، «اندیشه دینی» است. اندیشه دینی روح را در این عناصر بر می انگیزاند و از ترکیب آن ها با یکدیگر محصولی به نام تمدن پدید می آورد. اگر چه پیدایش تمدن منوط به اراده انسان تمدنی است، این اراده جز با ایمان آدمی به عقیده ای که خواهان تلاش در تمدن است به دست نمی آید، این انگیزه و تلاش چیزی است که «اندیشه دینی» در بالاترین سطح، به انسان می بخشد و تمدن حاصل مواجهه ا نسان با خاک در مدت زمانی مشخص و در سایه «اندیشه دینی» است.
صفحات :
از صفحه 163 تا 191
رابطه دین گریزی و پیشرفت علمی و صنعتی را در غرب چگونه ارزیابی می کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخي پنداشته اند که دين گريزي در غرب عامل اصلي پيشرفت هاي چشمگير علمي و صنعتي غرب مي باشد، اما اين توهّم نادرست است. هر چند همه مي دانيم که در مقاطعي از تاريخ غرب، کليسا نقشي بسيار منفي داشته و با هرگونه تحقيق علمي خارج از چارچوب کليسا مخالفت ورزيده بیشتر ...
نسبت میان اسلام و تجدد چیست؟ در این زمینه محتوای کتاب «اسلام و تجدد» مهدی نصیری تا چه حد قابل تایید است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره نسبت میان اسلام و تجدد نخست باید گفت: تجدد به عنوان بزرگترین دستاورد انسان غربی، امروزه فرهنگ غالب جوامع بشری گردیده است به نحوی که تمامی فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و حتی زندگی فردی انسان ها را به نحوی از انحا تحت تاثیر خود قرار داده است. و این بیشتر ...
آیا صحیح است که اسلام می گوید تجمّلاتی نباشید یا تجمّلات هیچ اشکالی ندارد چون پیشرفت خواه ناخواه با تجمّلات همراه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با نگاهي به ساختمان روح و جسم انسان در مي يابيم که فطرتاً زيبايي را دوست دارد و مي خواهد که هم خودش زيبا باشد و هم تمام آنچه که با آنها سر و کار دارد لذا از زيباييهاي محيط اطرافش سرمست و با نشاط شده و به شور و شعف مي آيد آموزه هاي دين اسلام با اين وي بیشتر ...
اگر دين جلوي پيشرفت را نمي‌گيرد، چرا انقلاب صنعتي بعد از به صليب كشيدن كشيش‌ها صورت گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه پرسش در واقع به نوع ترابط دين و علم برمي‌گردد و اينكه دين نسبت به علم چه وضعيتي دارد؟ آيا اين دو با هم متعارضند يا سازگارند و يا ... پرداختن به پاسخ آن، مستلزم ذكر اموري از باب مقدمه هست تا از اين رهگذر به پاسخ اصلي برسيم. 1ـ نسبت دين با ع بیشتر ...
آیا اعتقاد به جاودانگی قوانین اسلام، مانع هماهنگی با مقتضیات زمان و رسیدن به پیش رفت های مادّی و حرکت در مسیر رشد و ترقی نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گاهي در بررسي مسائل توسعه و موانع آن، گفته مي شود، از آنجا که علم و صنعت و فنون مختلف، طي چند قرن اخير، پيش رفت هاي چشم گير و تحولات عميقي داشته و انسان در زمينه هاي گوناگون (چون: حمل و نقل، ارتباطات، ابزار و وسايل دفاعي، علوم فضايي و دريا نوردي، مسا بیشتر ...
آیا دیدگاه اسلام نسبت به دنیا و آخرت ـ که دنیاطلبی را نفی و آخرت گرایی را ترویج می نماید ـ یکی از موانع رسیدن جوامع اسلامی به توسعه و پیش رفت مادّی نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا که توسعه اقتصادي فرايندي است که به استفاده بهينه و کارا از منابع طبيعي و انساني، در جهت نيل به رفاه مادّي همراه با کسب کمالات روحي و معنوي مي پردازد و اين روند با بهره گيري از امکانات مادّي تحقق مي يابد؛ پس نگرش انسان به دنياي مادّي، نقش تعيي بیشتر ...
چرا با وجود اینکه دین اسلام طرفدار پیشرفت و توسعه است ولی ما شاهد توسعه و مدرنیته بودن کشورهای لائیک هستیم و کشورهای اسلامی و شیعی عقب افتاده هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين اسلام در هر دو جنبة فردي و اجتماعي زندگي انسان، موافق ومشوق توسعه است، قرآن با صراحت متذكر شده است كه انسان نبايد نصيب خود را از دنيا فراموش نمايد.[1] و در روايات پيشوايان معصوم ـ عليهم السلام ـ ترك دنيا به خاطر دين يا كنارگذاردن دين به خاطر دنيا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا می توان با پای بندی به ارزش های اخلاقی، به توسعه که بر دنیا طلبی، انباشت سرمایه و سودگرایی شخصی استوار است دست یافت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بزرگ ترين هنر اسلام و مکتب هاي الهي، معرفي و پرورش انسان کامل و جامعه ايده آل است. نگرش يک انسان مکتبي به امکانات مادّي، تحت تأثير ضوابط و مباني ارزشي قرار دارد و او از سرمايه هاي مادّي و انساني، در چارچوب اين ضوابط و مباني استفاده مي نمايد. اسلام با بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا توسعه همراه با تکنولوژی پیش رفته و مدرن، با ارزش های اخلاقی ناسازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جهان بيني اسلامي، پيمودن مسير توسعه هدف نهايي سير انسان نيست؛ امّا دست يابي به آن مطلوب و ارزشمند و در شرايط کنوني جهان، امري لازم است؛ لذا در مقايسه با هدف نهايي، به عنوان هدفي متوسط و به منزله وسيله و ابزاري براي رسيدن به مقصود نهايي، يعني سير ا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 30