مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 124
رؤیاها و پیشگویی از بیزانس تا بغداد (400-1000 میلادی) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bronwen Neil (برونون نیل)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: چرا رویاها برای یهودیان، مسیحیان بیزانسی و مسلمانان در هزاره اول اهمیت داشت؟ رویاها و پیشگویی از بیزانس تا بغداد، 400 - 1000 پس از میلاد نشان می دهد که چگونه توانایی تفسیر رویاها در هزاره اول قدرت و نفوذ جهانی را به خود جلب کرد. در روزگاری که خواب های نبوی به عنوان مداخله خداوند در تاریخ بشر تلقی می شد، پیامبران زن و مرد قدرتی بی نظیر در دادگاه های امپراتوری، اردوگاه های نظامی و اجتماعات مذهبی داشتند. این سه دین از سنت باستانی خاور نزدیک از کتابچه های کلیدی رویاها استفاده کردند، که بینشی از امیدها و ترس ها ارائه می کند. از مردم عادی آنها پیشگویی رویاهای بت پرستان را با سنت های کتاب مقدس خود در هم آمیختند تا فرهنگ بدیع و غنی از تعبیر خواب را تولید کنند. رویاهای نبوی جوامع را قادر می‌سازد تا شرایط گذشته و حال خود را به عنوان دستور الهی درک کنند و به تقویت روحیه کمک کرد. اقتدار رویاپردازان و کسانی که استعداد تعبیر خواب خود را داشتند. برونون نیل رویکردی جنسیتی برای تجزیه و تحلیل فرهنگ رایج تعبیر خواب در منابع قدیمی یهودی، بیزانسی و اسلامی تا سال 1000 پس از میلاد دارد تا راه‌هایی را که در آن رویاها از طریق آن‌ها نشان می‌دهد. به زنان فرصتی منحصر به فرد برای اعمال نفوذ ارائه کرد. نتیجه این جلد نشان می‌دهد که چرا رویاها هنوز برای بسیاری از مردان و زنان سنت‌های توحیدی اهمیت دارند.
فلسفة الدين [کمال حیدري]
نویسنده:
کمال حیدري؛ تقریرنویس: علي حمود عبادي؛ ناظر: عبدالرضا افتخاري
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار فراقد,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به نقش مهم مسائل اعتقادی در منظومه معارف دینی و اثر مهم آن در سرنوست انسان، آیت الله حیدری توجه فراوانی به این مسائل مبذول داشته است. در همین راستا کتاب حاضر، به بیان دین، چیستی و چرایی آن در زندگی انسان و همچنین کیفیت تکامل شرایع آسمانی پرداخته است. مباحث این کتاب به دو فصل تقسیم می شود: فصل اول: بحث و بررسی دلایل نیازمندی به دین و پیامبران فصل دوم: بیان اینکه اصل دین، واحد است امّا شرایع – با توجه به شرایط زمانی و مکانی – متعدد است. در ادامه نیز، نویسنده به بیان خاتمیت، جامعیت و شمولیت دین اسلام بر همه شرایع و همچنین به بیان ویژگی های این شریعت می پردازد.
جایی که آب ها به هم می رسند: همگرایی و مکمل در درمان و الهیات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Buckley, David
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تمرین تعالی: معنویت های عصر محوری برای جهانی در بحران [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Christopher Peet
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing; Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب خوانندگان را با مفهوم عصر محوری و ارتباط آن با جهانی در بحران آشنا می کند. محققان به طور فزاینده ای به تز فیلسوف کارل یاسپرس علاقه مند شده اند که انقلاب معنوی در آگاهی در طول هزاره اول قبل از میلاد به طور قطعی تاریخ جهان را شکل داد. ایده‌های محوری تعالی به ایدئولوژی‌هایی برای ادیان و تمدن‌های جهانی تبدیل می‌شوند و به نوبه خود در یک سیستم جهانی اوراسیا که در سطح جهانی گسترش می‌یابد و به پایه‌ی دنیای معاصر ما تبدیل می‌شود، ادغام می‌شوند. در کنار ایده‌ها و ایدئولوژی‌ها، عصر محوری همچنین شیوه‌های معنوی را آموزش می‌داد که در برابر مقیاس جدید قدرت تمدنی مقاومت می‌کردند: در جوامع کوچک ضدفرهنگی در حاشیه جامعه، آنها تمرکز آگاهانه ما را به سمت درون معطوف می‌کنند تا خود را متحول کنیم و بر پتانسیل‌های مخرب در طبیعت انسانی غلبه کنیم. معنویت های محوری به بشریت یک خرد عملی، یک روانشناسی عمیق و امید عمیق ارائه می دهند: تبدیل ناامیدی به انعطاف پذیری، به ما کمک می کند با شجاعت با چالش های اکولوژیکی و سیاسی که امروز با آن روبرو هستیم روبرو شویم.
چگونه دین کار می کند: به سوی علوم شناختی جدید دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ilkka Pyysiäinen
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill,
چکیده :
ترجمه ماشینی: یافته‌های اخیر در علوم شناختی و روان‌شناسی تکاملی، بینش‌های مهمی را در مورد فرآیندهایی ارائه می‌کند که باورها و رفتارهای مذهبی را در محیط‌های فرهنگی مختلف و در میان آن‌ها جذب‌کننده‌های کارآمد می‌کند. برجستگی خاص ایده‌های دینی مبتنی بر این واقعیت است که آنها «ضد شهود» هستند: آنها با انتظارات شهودی ما از نحوه رفتار عادی موجودات در تضاد هستند. ایده‌های ضد شهودی فقط توسط ذهنی تولید می‌شوند که قادر به عبور از مرزهایی است که حوزه‌های هستی‌شناختی مانند افراد، موجودات زنده، و اشیاء جامد را از هم جدا می‌کند. تکامل چنین ذهنی فقط در نوع انسان اتفاق افتاده است. اینکه چگونه انواع خاصی از ایده های ضد شهودی برای استفاده مذهبی انتخاب می شوند از زوایای مختلفی مورد بحث قرار می گیرد. بنابراین ملاحظات شناختی با سنت های دین تطبیقی ​​مرتبط است.
به خدایان ما اعتماد داریم: چشم انداز تکاملی دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Scott Atran (اسکات آتران)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب بلندپروازانه و میان رشته ای به دنبال توضیح منشأ دین با استفاده از دانش ما از تکامل شناخت است. اسکات آتران، انسان شناس و روان شناس شناختی، استدلال می کند که دین محصول فرعی تکامل انسان است، همانطور که مداخله شناختی، انتخاب فرهنگی و بقای تاریخی دین، تطبیق برخی از عناصر وجودی و اخلاقی است که در شرایط انسانی تکامل یافته اند.
دلبستگی، تکامل و روانشناسی دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lee A. Kirkpatrick (لی ای. کرک پاتریک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Guilford Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کتاب تحریک‌آمیز و جذاب، لی کرک پاتریک چارچوبی گسترده و جامع برای رویکرد به روان‌شناسی دین از دیدگاه تکاملی ایجاد می‌کند. در این چارچوب، نظریه دلبستگی لنز قدرتمندی را ارائه می‌کند که از طریق آن می‌توان جنبه‌های مختلف باور و رفتار دینی را دوباره مفهوم‌سازی کرد. کرک پاتریک با رد این تصور که انسان ها دارای غرایز یا سازگاری های خاص دین هستند، استدلال می کند که دین در عوض از مکانیسم ها و سیستم های روانشناختی متعددی که برای کارکردهای دیگر تکامل یافته اند سرچشمه می گیرد. این کار تلفیقی جرقه بحث، بحث، و تحقیقات آینده را در میان هر کسی که علاقه مند به روانشناسی دین، نظریه دلبستگی، و روانشناسی تکاملی و همچنین مطالعات دینی است، خواهد کرد. همچنین به عنوان یک متن در دوره های پیشرفته در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد خدمت می کند.
تجربه نظریه پردازی: جستجوی روانشناختی برای علم دین (1896-1937) [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Iagher, MG (متی جورج ایگر)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه به بررسی پروژه های اصلی روانشناسی دین می پردازد که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مطرح شد. این استدلال می کند که طرفداران این رشته فرعی در تلاش بودند تا علم دینی جدیدی را راه اندازی کنند، علمی که به نظر آنها کاملاً متفاوت از علوم دینی است که در نیمه دوم قرن نوزدهم ایجاد شده بود. متفکرانی مانند ماکس مولر، سی پی تیله، ای.بی. تایلور یا آلبرت رویل گمان می‌رفت که تازگی روان‌شناسی دین در شناسایی تجربه‌ای دینی عمدتاً عاطفی و ماقبل فکری به عنوان جوهره دین و در توسعه ابزارها (مانند پرسشنامه) و مفاهیم (مانند تبدیل، عرفان) است که با آن آن تجربه را بررسی کنید پس از یک دوره شکوفایی در دو دهه اول قرن بیستم، روانشناسی دین در دهه 1930 شروع به افول کرد. من استدلال می‌کنم که این انحطاط تا حدی نتیجه ناتوانی در حفظ یکپارچگی نظری موضوع مطالعاتی روان‌شناسی دین بود، به طوری که این رشته یا در روان‌شناسی عمومی منحل شد یا به خودی خود به یک الهیات خصوصی تبدیل شد. فصل 1 به تشریح راه هایی که در آن علوم دین توسط نظریه پردازان فوق الذکر قرن نوزدهم ساخته شد، به طور خاص به چندین سخنرانی گیفورد و تعدادی از مورخان برجسته ادیان فرانسوی نگاه می کند. فصل 2 با بررسی متون روانشناسان آمریکایی مانند ویلیام جیمز، E.D. بحث های پیرامون مفهوم تبدیل و ارتباط آن با مفهوم احساس را بازسازی می کند. استارباک یا جیمز اچ لوبا. فصل 3 شکل‌گیری مفهوم «عرفان» را در روان‌شناسی دین فرانسوی‌زبان، عمدتاً با نگاهی به آثار تئودور فلورنوی، هانری دلاکروا، تئودول ریبو، و پیر ژانت بررسی می‌کند. فصل 4 به بررسی C.G. روانشناسی دین یونگ.
مقدمه‌ای کوتاه بر روان‌شناسی دین
نویسنده:
کیت‌ام. لاونتال؛ مترجم: محمد قلی‌پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مشهد - ایران: شاملو,
چکیده :
روان‌شناسی دین از لحاظ تاریخی، در اوایل قرن بیستم آغاز به کار کرد و در طول پنجاه سال پس از تولد رفتارگرایی، تقریبا خاموش شد و به تازگی به عنوان یک رشته پژوهشی معتبر برای روان‌شناسان، دوباره ظهور کرده است. بعضی از مسائل که در روان‌شناسی دین مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرند عبارتند از: منشأ پیدایش دین و فرآیند تحول دینداری. کتاب حاضر در شش فصل و یک نتیجه‌گیری سامان یافته و طی آن موضوعاتی چون روان‌شناسی دین، دین و روان‌شناسی، رفتار دینی، اندیشه‌های دینی، احساسات دینی و ...، مطرح شده است.
چرا دین وهم نیست
نویسنده:
مت جی. روسانو؛ مترجم: زهرا رحیمی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: دین آنلاین,
چکیده :
امروزه منتقدان دین بیش از پیش به ترفندِ انگِ وهم زدن به دین متوسّل می‌شوند. از نظر من، این صرفاً یک توهین ساده نیست، بلکه می‌تواند حاکی از یک آسیب روان‌شناختی در وجود فرد باشد. امکان دارد که دینی وهمی نیز وجود داشته باشد، اما اگر پنداشت‌مان این باشد که دین از اساس امری وهمی است، این مترادف با بدفهمیِ «دین» و «وهم» است. من تمام عمر حرفه‌ای خودم را در کنار روان‌شناسان گذرانده‌ام و کاملاً می‌دانم که مطلوبِ روان‌شناسان بالینی نیست که اصطلاحات تشخیصیِ این حوزه بدون تعریف دقیق مورد استفاده قرار بگیرند. لذا بهتر است سخن را با جدیدترین تعریفِ «کتابچۀ راهنمای تشخیصی و آماری ای‌پی‌ای» (APA Diagnostic and Statistical Manual) از «وهم» آغاز کنیم:
  • تعداد رکورد ها : 124