مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
>
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
>
شیعه علی(ع، اعم)
>
شیعه اثنی عشری
>
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
احسائیه (از شیخیه، شیعه اثنی عشری)
احقاقیه (از شیخیه، از شیعه اثنی عشری)
شیخیه آذربایجان (از شیعه اثنی عشری)
شیخیه باقریه (شیعه اثنی عشری)
شیخیه کرمان (از شیعه اثنی عشری)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 87
عنوان :
مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه اشراق و مکتب شیخیه
نویسنده:
سیدعباس ذهبی، فریده محرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احمد احسایی
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عالم هورقلیا
,
هورقلیا
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
بهشت و جهنم ,
اقلیم هشتم ,
جن ,
عالم رؤیا ,
عالم ملکوت ,
رؤیا ,
عالم نفوس ,
نظام عالم ,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) ) ,
ابلیس ,
جابرسا ,
صور معلقه ,
عالم محسوسات ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
صورت مثالی ,
صوت ,
جابلقا ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
جای نگاری عالم هورقلیا ,
مظاهر معرفت شناختی عالم هورقلیا ,
صور خیالیه ,
صور منفصله ,
مظاهر جهان شناختی عالم هورقلیا ,
اشیاء صیقلی ,
اصوات مثالی ,
طعوم ,
روایح ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در تعریف لغوی واژه هورقلیا اگرچه آرای متنوعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، می توان دقیق ترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهان شناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را می توان با عالم صور معلقه، اشباح مجرده، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آن که در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز معادل هورقلیا آمده است. اگرچه تفاوت هایی در جهان شناسی این دو مکتب، به ویژه در تعداد مراتب هستی، دیده می شود، مظاهر عالم هورقلیا نزد هر دو جریان مشترک است. برخی از این مظاهر بیشتر صبغه معرفت شناختی دارند و برخی صبغه هستی شناختی. از دسته اول، می توان به مظهر خیال، خواب و رویا و وحی و الهام اشاره کرد و از دسته دوم، می توان جنبه هستی شناختی جن و شیاطین، آینه و اصوات و روایح مثالی را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الله شناسی جلد ۳
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
فرقه های انحرافی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
رؤیت خدا
,
حشویه (مرجئه شکاک)
,
شناخت خدا
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
شرک خفی
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
ولایت ,
وحدت ,
وحدت وجود ,
کثرت اعتباری ,
وجود ,
اصالت وجود ,
تنزیه ,
شیطان (ابلیس) ,
متکلمین معاصر ,
محمدحسین حسینی طهرانی ,
حلول ,
علم الیقین ,
واجب الوجود ,
کثرت نگری ,
نعیم ,
تکاثر ,
جحیم ,
معرفت حق ,
عین الیقین ,
حق الیقین ,
حدیث کمیل ,
ثنویت ,
خیر ,
هستی ,
ظهور و خفا ,
اصاله الماهیه ,
احمد احسایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
مجموعه کتاب سه جلدی «الله شناسی» سلسله مباحثی است که توسط علامه محمد حسین حسینی طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح گشته است. ایشان در مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: اصل این مباحث، یکدوره تفسیر آیه مبارکه: «الله نور السموات و الارض» است که تا «والله بکل شیء علیم» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این کتب از مساله توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، کیفیت پیدایش عالم آفرینش، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، لقاءالله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. جلد سوم کتاب الله شناسی در ادامه جلد دوم در 12 مبحث تنظیم شده است که عبارتند از: مبحث 25 تا 30: غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیده دوبین می نگرند؛ مبحث 31 تا 32: آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفی هستند؛ مبحث 33 و 34: حشویه و شیخیه و قشریه از خداوند نصیبی ندارند؛ مبحث 35 تا 36: انحرافات شیخ احمد احسائی و پیروان مکتب او در توحید است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفى - کلامى عقاید شیخیه در نبوت و امامت
نویسنده:
موسی ساعدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
احمد احسایی
,
علوم انسانی
,
اصول دین شیخیه
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
شیخیه
,
عقاید شیخیه
,
نبوت وامامت از دیدگاه شیخیه
چکیده :
شیخیه طرفداران شیخ احمد احسائیاند که در موارد متعددی از اصول عقاید، متمایز از شیعهی امامیهاند بزرگان شیخیه همواره کوشیدهاند در ظاهر خود را شیعهی امامی بخوانند، اما با مراجعه به منابعی که مآخذ این فرقه محسوب میشود، میتوان به نادرست بودن این ادعای ایشان پی برد. از مهمترین عقاید شیخیه که راهی به غیر از راه تشیع امامی در نبوت و امامت پیمودهاند میتوان به مواردی چند اشاره کرد، از جمله اینکه: شیخیه در مورد جایگاه رسول خدا و همچنین ائمه اطهار(ع) دچار غلو گشته و شأنیتی بالاتر از بندگی خدا برایشان قائل شدهاند، و ایشان را علل چهارگانهی خلقت نامیدهاند. طرفداران شیخیه معتقدند خدای تعالی رسول خدا وائمه اطهار(علیهمالسلام) را آفرید و خلقت دیگر خلایق را به ایشان واگذار کرد. آنان در این باره معتقدند علل اربعهی آفرینش، وجود امامان شیعهاند. و طوری در این باب سخن میرانند که گویا ایشان در این امر خلقت، مستقل از اراده و مشیت الهی عمل میکنند. میتوان گفت رایحهی خداگونه سازی و بخشیدن صفات الهی به ائمه از عقاید آنان استشمام میشود. لذا میتوان شیخیه را، شیعهی امامی غالی بر شمرد. و نیز شیخیه با قائل شدن به معراجی غیر از معراج مشهور در نزد شیعه راهی دیگر پیمودهاند و با سخن راندن دو پهلو در نهایت قائل به معراج با جسم خاص و ترقیق و لطیف شده و به اصطلاح، جسم هورقلیایی، شدهاند. شیخیه به مسائل دیگری اعتقاد داشته است؛ از جمله: وجود امام زمان(عج) در عالم هورقلیا در دوران غیبت، نیابت خاصه در دوران غیبت کبری، اعتقاد به رکن رابع و... عقاید شیخیه سر منشأ بسیاری از گروههای سیاسی مثل بابیگری، بهائیگری و ازلیگری میباشد که بعد از شیخیه به لباس مذهب و فرقه در آمدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نقش موعودباوری در پیدایش دو فرقه مورمونیسم و شیخیه
نویسنده:
مهراب صادق نیا، رضا کاظمی راد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
شیخیه
,
مورمون (مورمونیسم)
,
موعودباوری
,
جوزف اسمیت
,
مورمونها(دامنه ادیان پیشرفته)
,
مورمونها(دامنه ادیان سامی)
,
مورمونها
,
مورمونها
,
مورمونها (فرقه های مسیحیت)
چکیده :
برداشت نادرست از آموزه ظهور یا بازگشت منجی موعود، نظر به جایگاه و اهمیت این آموزه در ادیان ابراهیمی، از جنبههای مختلف در طول تاریخ، نقش مهمی در پیدایش فرقههای متعددی در این ادیان داشته است. در اسلام، فرقه شیخیه و در مسیحیت فرقه مورمونها از این دستهاند. در اسلام، پیروان شیخ احمد احسایی با ادعای کشف و شهود و طرح نظریه رکن رابع به عنوان نایب خاص امام عصر (عج)، موجب جدایی فرقه شیخیه از بدنه اصلی تشیع شدند. در مسیحیت نیز جوزف اسمیت با ادعایی مشابه، یعنی ادعای تجربه مکاشفه و نیز دریافت مأموریتی اصلاحگرایانه، به منظور مقدمهچینی برای بازگشت عیسی مسیح، مورمونیسم را پایهگذاری کرد. نکته قابل توجه در خصوص این دو فرقه، شباهت نحوه پیدایش این دو فرقه است که در این مقاله بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در نقد بابیت با تأکید بر نقد آموزه رکن رابع در اندیشه شیخیه
نویسنده:
علی اکبر باقری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
احمد احسایی
,
بابیه (فرق کلامی)
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
فرقه بابیّت
,
شیخیه
,
رکن رابع
,
امام زمان
,
کریم خان کرمانی
,
بابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
یکی از آثار و نتایج عقاید خاص شیخیه در مورد باب امام عصر، بسترسازی برای پیدایش فرقه ضاله بابیت، به رهبری علی محمد باب شاگرد سیدکاظم رشتی بود. مهم ترین وجه ارتباط میان شیخیه و بابیه، اعتقاد به رکن رابع و بابیت است. رکن رابع آموزه ای است که از ابداعات فرقة شیخیه بوده و پیش از ایشان به این معنا و مفهوم خاص موردنظر شیخیه، در معارف و عقاید شیعة امامی مطرح نبوده است. رکن رابع در اندیشة شیخیه، عبارت از واسطه ای است که خلق را به حجت خدا و امام غایب رهنمون گشته و بدون تصور رکن رابع، وجود امام را لغو و بیهوده می خوانند. ازاین رو، شیخی ها اصول دین را چهار اصل می دانند. توحید، نبوت، معاد و رکن رابع. این دستگاه فکری خاص شیخیه در مورد رکن رابع، زمینه ساز آفرینش محصولی چون ادعای بابیت علی محمد شیرازی شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی انتقادی به شیخیه در تطبیق هورقلیا بر عالم مثال
نویسنده:
یاسر سالاری,مهدی افچنگی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
برزخ
,
اصول دین شیخیه
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
مثال منفصل و متصل
,
مدهامتان
,
صورخیالی
,
عجب الذنب
,
هورقلیا
چکیده :
شیخیه هورقلیا را مرتبه ای از عوالم وجود دانسته که نسبت به عالم ماده از لطافت بیشتری برخوردار است. از نظر شیخیه، در عالم هورقلیا هر چند که اجسام وجود دارند، شفافیت و لطافت آن اجسام نسبت به اجسام عالم ماده بیشتر است. آنها این عالم را همان عالم مثال منفصل دانسته اند. به دلیل عدم هماهنگی در اندیشة شیخیه، جایگاه عالم هورقلیا گاه بین عالم ملک و عالم ملکوت و گاه بین عالم ملک و عالم جبروت معرفی شده است. شیخیه باتفکیک جسم از جسد برای انسان چهار بدن لحاظ کرده اند که برخی مربوط به عالم ملک و برخی مربوط به عالم هورقلیا هستند. جسد دوم انسان، از اقسام چهارگانة بدن او، که مربوط به عالم هورقلیاست همان چیزی است که در احادیث تحت عنوان «عُجبُ الذنَب» و در فلسفة ملاصدرا تحت عنوان «قوة خیال» از آن یاد شده است. مقالة پیش رو بر آن است ضمن تبیین دیدگاه شیخیه در مورد عالم هورقلیا و جسد هورقلیایی، صحت و سقم تطبیق آنها را بر عالم مثال منفصل و مثال متصل بررسی نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و مبانی کلامی «رکن رابع» در نظام اعتقادی فرقة شیخیه و ارزیابی نسبت آن با «نیابت خاصه» در فرهنگ شیعی
نویسنده:
سعید علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
سید کاظم رشتی
,
شیخ احمد احسایی
,
هورقلیا
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
,
شیخیه
,
نیابت خاصه
,
رکن رابع
,
کریم خان کرمانی
,
غیبت کبرا
,
شیعة کامل
چکیده :
ایدة رکن رابع در فرقة شیخیه، از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که برخی سران این فرقه، آن را برتر از اصول دین، حتی توحید و به عنوان اساس هستی و فلسفة آفرینش قلمداد کرده اند. سخنان سران شیخیه در تبیین رکن رابع، در نظام اعتقادی این فرقه دارای اشکالات و چالش های اساسی است و اختلافات عمیقی میان این ایده و اصول و مبانی اعتقادی شیعه، ازجمله نظریة نیابت وجود دارد. این نوشتار بر آن است که پس از بررسی مفهوم، جایگاه و مبانی رکن رابع در نظر شیخیه، نسبت آن با نظریة نیابت (عامه و خاصه) در فرهنگ شیعی را بررسی کند. بررسی به عمل آمده حاکی از آن است که: ایدة رکن رابع، انحراف و بدعتی در مبانی شیعه بوده و با نظریة نیابت، تفاوت های اساسی دارد؛ ضمن اینکه خود نیز از مبنا و دلیل قابل قبولی برخوردار نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 87
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید