مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
خلافت آدم علیه السلام خلافت اجباری خلافت اختیاری خلافت انتخابی خلافت بعد از رسول الله (ص) خلافت بنی هاشم خلافت به شورا خلافت به شوکت خلافت تقدیری خلافت خاصه خلافت خلفای اربعه خلافت رسول خلافت عامه خلافت غیر قریشی خلافت قریشی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ائمة اهل البیت (علیهم السلام) و دورهم فی تحصین الرسالة
نویسنده:
محمد باقر صدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «ائمة اهل البیت و دورهم فی تحصین الرسالة»، بازتحلیلی از نقش هر کدام از ائمه معصومین (ع) در تحکیم پایه‌ ها و گسترش مبانی اسلامی راستین است. نویسنده پس از ارایه مقدمه‌ ای در معرفی کتاب و شیوه نگارش و تقدیم طرح کلی مباحث مربوط به آن، در ابتدا و به‌ عنوان پیش‌ درآمد، مطالبی را درباره وحی و دلایل بعثت پیامبر (ص) جدید آورده است. وی با تقسیم دوران زندگی ائمه معصومین (ع) به سه مرحله ایجاد انحراف، ساختار سازی و آماده‌ سازی جهت باز پس‌ گیری حکومت، وضعیت امت اسلام و تشیع و مشکلات ایجاد شده برای امامان معصوم (ع) و نوع موضع‌ گیری آنان در قبال آن پیامد ها را بررسی و تحلیل کرده است.
مسائل الامامة و مقتطفات من الکتاب الاوسط فی المقالات
نویسنده:
عبدالله بن محمد ناشی؛ مصحح: یوزف فون اشترنبرگ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالنشر فرانتس شتاینر بقیسبادن,
چکیده :
كتاب حاضر مشتمل بر دو اثر كلامی عقیدتی منسوب به ناشی اكبر از متكلمان قرن سوم هجری است و از معدود آثار مربوط به سده‏ های نخست شكل‏ گیری فرقه‏ ها و مذاهب اسلامی است كه چالش های فرقه ‏ای درباره مسئله امامت و دیگر مسائل كلامی را به تصویر می كشد. یكی از آثار قرن سوم كتاب اصل النحل است كه قسمت باقی مانده آن با عنوان «مسائل الامامة» به همراه گزیده‏ هایی از كتاب دیگر ناشی اكبر با نام الكتاب «الاوسط فی القالات» به وسیله جوزف فان اس آلمانی تصحیح و با متن عربی انتشار یافته است. رساله «مسائل الامامة» به طور مبسوط آراء مكاتب فكری معتزله، فرقه ‏های شیعه، اصحاب حدیث و فرقه ‏های خوارج در باب امامت و خلافت آمده و در كتاب «الاوسط فی القالات» مباحث كلامی گوناگونی مانند: اعتقاد ثنویان، مجوس، یهود، خدا و صفات او، افعال انسان، معاد، تعریف ایمان، حقیقت انسان و نفس، كون و فساد ماهیت افلاك و مباحثی در طب آمده است.
مبدأ تشیع در اسلام
نویسنده:
مجتبی الهیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پس از تکوین حکومت اسلامی و یا همراه تکوین حکومت اسلامی که با حضور پیامبر و به رهبری ایشان صورت گرفت، آن حضرت علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظایف دیگر حکومتی از جمله رهبری سیاسی جامعه را پس از خویش به حسب زمان و مکان بیان داشت و بارها به طور شفاف و روشن حضرت علی (ع) را به عنوان ادامه دهنده خط نبوت که همان امامت و رهبری جامعه بود معرفی فرمود. در این مقاله سعی شده است از طرق شیعه و اهل سنت ثابت شود که رسول مکرم اسلام )ص( بارها پیروان علی(ع) را به عنوان شیعه معرفی نمود و در زمان حیات آن حضرت هم‏چنان که اسلام تکون یافت شیعه هم تحقق پیدا کرد؛ یعنی پیدایش شیعه همزمان با پیدایش اسلام می‏باشد و این دو در واقع یک مسیر بودند.