مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آیات احباط آیات برزخ آیات تجسّم اعمال آیات خلود آیات شفاعت آیات عذاب آیات عفو آیات قیامت آیات مرگ آیات معاد جسمانی آیات موازنه آیات نفی شفاعت آیات وعد و وعید آیه 001 انشقاق آیه 001 انفطار آیه 011 غافر آیه 013 اسراء آیه 014 نجم آیه 050 روم
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ملاصدرا و تحلیل عقلانی معاد جسمانی
نویسنده:
محمدحسین دهقانی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
اصول دین تعبد را برنمی‌تابد؛ ازاین‌رو پیوسته اندیشمندان کلامی و فلسفی در پی ارائه‌ی تبیینی عقلانی از آموزه‌های دینی بوده‌اند. صدر المتألهین شیرازی تلاش نموده است با تکیه بر حکمت متعالیه‌ی خویش‌ و با بیان یازده اصل، تحلیل عقلانی و کاملا ابتکاری از معاد،به ویژه معاد جسمانی،ارائه دهد و هماهنگی میان عقل و شرع را در این زمینه به اثبات‌ برساند.وی بر این باور است،معاد آدمی روحانی و جسمانی است و بدن‌ اخروی عین بدن دنیوی است نه مثل آن.این مقاله به توضیح اصول صدرایی‌ معاد پرداخته و دیدگاه عینیت بدن اخروی و دنیوی را در حکمت متعالیه،بر اساس اصول یازده‌گانه،به ویژه اصل حرکت جوهری،که‌ام الاصول است، تبیین و مورد نقد و بررسی قرار داده است.اصول صدرایی و کاربرد آنها در بحث معاد جسمانی از ابتکارات ملا صدرا می‌باشد.
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
 معاد چیست ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : کلمه ی معاد از عود به معنای بازگشت می آید و منظور از معاد این است که انسان بعد از موت ، لباس حیات می پوشد و این حالت فیزیکی برمی گردد و حی خواهد شد . تعبیر قرآن این است که بعد از این که شما زندگی دنیا را تمام کردید میت می شوید .همه ی انسانها ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
قرآن کریم چگونه معاد را اثبات و حجت را بر مردم تمام مى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قـرآن كـريـم از يك سو , به عنوان پيامى كه از طرف خداى متعال به بندگانش فرستاده شده , بر تحقق معاد تاكيد مى كند و آن را وعده حتمى و تخلف ناپذير الهى مى شماردو بدين ترتيب حجت را بـر مـردم تـمـام مى كند و از سوى ديگر به دلايل عقلى بر ضرورت معاد ا بیشتر ...
پیام های معاد را که در مردم تأثیر دارد, توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حدود 13آيات قرآن دربارهء زندگي پس از مرگ است . دنيا و آخرت دو طرف يك سكّه است و آخرت عكس العمل و نتيجهء دنيا است . بنابراين در دنيا هر چه بكاريم , آن جا برداشت خواهيم نمود. عمل و جزا عين يكديگرند: مي بيند و اگر به اندازهء كمي بدي كند, آن را مي بیشتر ...
حیاة البرزخیة
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الحیاة البرزخیة» تالیف جعفر سبحانی، پیرامون یکی از مباحث حیات پس از مرگ یعنی زندگی برزخی به نگارش در آمده است. مولف در ابتدای کتاب خود مباحثی را در رابطه با حقیقت و شخصیت انسانی مطرح کرده و در ادامه به بررسی موضوعاتی مانند: علم انسان به خود، حقیقت شخصیت انسان در قرآن، عذاب میت در قبر، حیات برزخی در نگاه علما و دیگر موضوعات مرتبط می پردازد.
دلایل امکان و ضرورت معاد در قرآن
نویسنده:
حسن بطحایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی در بیان دلایل امکان و ضرورت معاد از دیدگاه قرآن با بهره گیری از دیدگاه مفسران مشهور و برخی دیدگاه های حکما و متکلمان اسلامی است. پژوهش حاضر در سه بخش تنظیم شده است. نویسنده پس از مباحث مقدماتی در بخش دوم به دلایل امکان معاد در قرآن پرداخته است. وی پس از بیان امکان ذاتی و وقوعی حیات اخروی، با استدلال به قدرت خدا، آفرینش شگفت انگیز جهان، خلقت ابتدایی انسان ها، زنده کردن زمین های خشک و بدون گیاه در فصل بهار هم چنین با ارائه نمونه های عینی زنده کردن مردگان در دنیا مانند داستان حضرت ابراهیم، عزیر و برخی از مسائل دیگر، بر امکان وقوعی حیات اخروی انسان ها استدلال کرده است. و در پایان ضرورت حیات اخروی با استناد به آیاتی که به برپایی قیامت و پاداش و کیفر خبر داده در قالب دلایل نقلی و نیز استناد به دلایل عقلی شامل برهان عدالت، حکمت و رحمت تبیین شده است.