مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام خداشناسی ادله توحید (کلام) اسمای الهی توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) توحید (علم توحید) صفات الهی معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1270
 چرا نمى توان براى آفریدن, مصداق عینى زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : زيـرا اگـر آفـريـدن خـدا , مصداق عينى , زائد بر ذات آفريده مى داشت آن مصداق خودموجودى مـمـكن الوجود و مخلوقى از مخلوقات خدا به شمار مى رفت و سخن درباره آفريدن آن تكرار مى شد در حالى كه چنين نيست . پـس مـفـهوم آن مفهومى است كه از اضافه و نسبت ب بیشتر ...
 قـرآن مـى گـویـد : خـداونـد آدم و نـوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد این گـزینش اگر به این معنى باشد که خداوند آفرینش آنها را از آغاز ,آفرینش ممتازى قرار داده این امتیاز ذاتى یک نوع تبعیض است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يـك آفـريـنش آميخته با نظام صحيح چنين تفاوتى را ايجاب مى كند مثلا بدن انسان يك آفرينش منظم است و براى تامين اين نظام تفاوتهايى در ميان اعضاء بايد باشد به همين دليل بايد سلولهائى هـمـچـون مغز در بدن رهبرى عضلات و اعضاى بدن را بعهده بگيرد و سلول بیشتر ...
 اگـر مراد از خلقت در آیه 56 سوره ذاریات عبادت باشد , لازم مى آید که خداوند به غرض خود از خلقت نائل نشده باشد . زیرا بسیارى از انسان ها و جنیان به خدا کفرورزیده و مى ورزند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ايـن اشـكـال مبتنى است بر آنكه لام در الجن و الانس , براى استغراق وشمول همه افراد مى باشد .زيرا در اين صورت برخى از افراد خدا را عبادت نكرده ونمى كنند .اما لام براى جنس است . يعنى خداوند جنس جن و انسان را براى عبادت آفريده است . و روشن است كه بیشتر ...
 هدف خداوند از خلق زمین و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدایت انسان است .در حالیکه همه انسانها ایمان نمى آورند .آیا این نشان نمى دهد که خداوندنتوانسته است به هدفش دست یابد و شکست خورده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هـدف خـداونـد از خلق زمين و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدايت اجبارى وايمان از روى اجبار و قصد نبوده است بلكه هدايت و ايمان آوردن انسان ها از طريق اختيار و قصد و آگاهى است . از اين رو مسخر ساختن زمين و آسمان براى انسان صرفابراى امتحان و بیشتر ...
 به چه معنى مى توان مصلحت و خیر و کمال مخلوقات را هدف آفرنیش بشمار آورد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بـه عـنـوان هـدف فـرعـى و تبعى , توضيح اين كه : انجام كار به خاطر مصلحت به اين معنى نيست كه مـصـلـحـت علتى غائى براى خداى متعال باشد , بلكه نوعى هدف فرعى و تبعى است و علت غايى اصـلـى بـراى انجام كارها همان حب به كمال نامتناهى ذاتى است كه بالتب بیشتر ...
 اگـر نـیـروى خلقت ( خالق بودن ) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟واگر جزء ذات نیست خداوند چگونه آن را کسب کرد ؟ و رابطه خداوند با این صفت چگونه است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تعبير جزء ذات تعبير ناصوابى است اگر خداوند جزء ذات داشت كل ذواجزاء مى شد و هركلى باجزاء خود احتياج دارد و فرض احتياج در ذات خداوند كه هر احتياج با او رفع مى شود فرضى است محال . اگـر مـراد از نـيـروى خـلـقت مبدء و سرچشمه ايجاد بودن باشد منطبق م بیشتر ...
 اگـر هدف از آفرینش انسان تکامل بوده چرا خداوند از آغاز انسان را در همه ابعاد , کامل نیافرید تا نیازى به پیمودن مراحل تکامل نبوده باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بـه تـعـبـير ديگر تكامل آن است كه انسان راه را با پاى خود و اراده و تصميم خويش بپيمايد , اگر دسـت او را بـگـيـرنـد و بـه زور ببرند نه افتخار است و نه تكامل , لذا در آيات مختلف قرآن به اين واقعيت تصريح شده كه اگر خدا مى خواست همه مردم را به اجب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 خـداوند در قرآن مى فرماید : ما بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم مگرنه این است که در جـاى دیگر مى خوانیم : و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون که مطابق آن همه جن و انس تـنـهـا براى پرستش خدا و ترقى و تکامل و سعادت آفریده شده اند به علاوه این تعبیر بوى جبر در آفرینش و خلقت مى دهد !
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه خداوند همه را پاك آفريده و اسباب سعادت و تكامل را در اختيار همگى گذاشته است ولى گروهى با اعمال خويش خود را نامزد دوزخ مى كنند و سرانجامشان شوم وتاريك است و گروهى با اعمال خود , خود را نامزد بهشت مى سازند و عاقبت كارشان خوشبختى و سعادت است بیشتر ...
 هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چه بوده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان و نيز هر موجود با شعور ديگرى در كارهاييكه با اراده خويش انجام مى دهدهدفى دارد . غذا مى خورد تا سير شود . آب مى نوشد تا سيراب گردد . جامه مى پوشد تا از آسيب گرما و سرما در امان بماند . دانش مى جويد تا دانشمند گردد . از درمـانـدگان دستگيرى بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 شیعه رؤیت خدا را ناممکن می‌داند، در حالی که رؤیت خدا در آخرت از آیات و روایات استفاده می‌شود. ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسأله رؤيت خداوند متعال به وسيله چشم ظاهري از مسائلي است كه در ميان اهل سنت نيز محل اختلاف است و مذاهب مختلف سني، نظر واحدي در اين مورد ندارند. چنان كه اصحاب تفكر اعتزالي و به طور كلي، كساني كه بر اساس دريافت‌ها و ره‌يافت‌هاي عقلي استدلال مي‌ك بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1270