مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام خداشناسی ادله توحید (کلام) اسمای الهی توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) توحید (علم توحید) صفات الهی معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1270
 چگونه خود شناسى موجب خداشناسى مى‏شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در احاديث آمده است: من عرف نفسه فقد عرف ربه. در قرآن كريم نيز جمله‌اى آمده كه دقيقا همين مفاد را از منظرى ديگر مطرح مى‌كند: ولا تكونوا كالذين نسوا الله فأنساهم أنفسهم. )حشر 59 / 19. و مانند كسانى نباشسيد كه خدا را فراموش كردند. پس )خدا هم( خود بیشتر ...
 هیوم این اشکال را بر برهان نظم وارد ساخته است مبنی بر این که فرضاً جهان ماده کامل‏ترین جهان ممکن باشد، از کجا صانع جهان آن را از جای دیگر کپیه نکرده باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ: این اشکال هیوم بر برهان نظم ناشی از آنست که هیوم از حدود کاربرد برهان نظم غافل است او پنداشته که همه مسائل الهیات را میتوان از برهان نظم استنتاج کرد، در حالی که برهان نظم تنها ثابت میکند، که طبیعت و نظام موجود در آن بخود وا گذاشته نیست و بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
"خلود" در عذاب یعنی چه؟ آیا این مساله با عدالت خداوند سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : " خلود" در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابدیت آمده است، بنا بر این کلمه خلود به تنهایى دلیل بر ابدیت نیست، زیرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى‌شود. ولى در بسیارى از آیات قرآن با قیودى ذکر شده است که از آن به وضوح مفهوم ابدیت فهمیده بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 این کلام ابن سینا در رساله عشق: (حب خداوند به خویش همان ادراک « خیر » است) یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
این جمله از ابن سینا؛ به این معناست که: اولا: خداوند چون وجود بحت و صرف است، خیر و کمال محض است و در واقع، عدم و نیستی از کمال و خیر بهره ای ندارد یعنی وجود مساوی با خیر است. ثانیا: چون باری تعالی از وجود خویش آگاهی دارد، مدرک کمال و خیر محض است و ب بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
یکی از سوالاتی که از سوی طرفداران پلورالیسم مطرح می شود این است که اصولا ما چگونه می توانیم بگوییم که خداوندی که هادی است فقط یک گروه را هدایت نموده و دیگران از این نعمت خداوند بی بهره اند و همچنین چگونه میتوانیم بر این عقیده مصر باشیم که حقیقت تنها از ان ماست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : üدرباره پلوراليسم دو سؤال وجود دارد: 1ـ آيا در هر مسأله‌اي يک حقيقت وجود دارد يا حقايق متعدد؟ مخالفان پلوراليسم معتقدند هر مسأله تنها يک پاسخ صحيح دارد. مثلاً توحيد حق است و شرک باطل. 2ـ آيا فقط کساني که دين صحيح را شناخته‌اند از عذاب ابدي ن بیشتر ...
 اگر خداوند عادل است، پس چرا در آفرینش نظام هستى این همه تبعیض وجود دارد؟ چرا یکى به صورت نور آفریده شده است و دیگرى ظلمت، یکى حلاوت است و دیگرى مرارت، یکى انسان است و دیگرى حیوانى پست و دون؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براى دست يافتن به پاسخ اين پرسش، بايد دانست: 1. آن چه در نظام آفرينش وجود دارد، «تفاوت» است نه «تبعيض» و آن چه با عدل الهى ناسازگار است، تبعيض است نه تفاوت. 2. تبعيض; يعنى اين كه در شرايط يكسان و با وجود شايستگى هاى همسان، ميان اشيا يا اشخاص، بیشتر ...
 چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیرى نمى کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه انسان را از ساير موجودات ممتاز مى سازد اختيار و آزادى او در انتخاب راه زندگى و طرح هاى مختلف و كارهاى شايسته و ناپسند است . بـديهى است اگر انسان مجبور باشد فقط از يك راه برود تكاملى براى او تصور نمى شودهمانطور كه زندگى زنبور عسل تكاملى ن بیشتر ...
 از نظر قانون آفرینش و حکم عقل و دعوت انبیاء , هر کسى در کسب سعادت و خوشبختى و عزت و ذلـت و تلاش و کوشش براى کسب روزى خویش مختار و آزاد است پس چگونه درقرآن همه اینها به خداوند نسبت داده شده ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سـرچشمه اصلى عالم آفرينش و تمام مواهب و قدرتهايى كه افراد دارند , خداست ,اوست كه همه امـكانات را براى تحصيل عزت و خوشبختى در اختيار بندگان , قرار داده و اوست كه قوانينى در اين عالم وضع كرده كه اگر پشت پا به آن بزنند , نتيجه آن ذلت است و به همي بیشتر ...
 مـى دانـیـم آزمایش براى این است که اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم واز میزان جهل و نادانى خود بکاهیم خوب خداوندى که با علم بى پایانش از اسرار همه چیز و همه کس آگاه است چرا امتحان مى کند مگر چیزى بر او مخفى است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مـفـهـوم آزمايش و امتحان در مورد خداوند با آزمايش هاى ما بسيار متفاوت است آزمايش هاى ما براى شناخت بيشتر و رفع ابهام و جهل است اما آزمايش الهى در واقع همان پرورش و تربيت است خـداوند بندگان را مى آزمايد تا آنچه در درون دارند درعمل آشكار كنند , بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 خـداونـد در سـوره مـومنون , آیه 14 , مى فرماید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است . آیـا غـیـر از خـداوند یکتا خالق و آفریدگار دیگرى وجود دارد که مى فرماید : احسن الخالقین بهترین آفرینندگان ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر لغت عرب , ماده خلق در سه معنى به كار مى رود :1 - تقدير و اندازه گيرى كردن چيزى . 2 - تـفـسـير و تبديل صورت چيزى به صورت ديگر , مانند ساختن ابزارهاى مختلف از آهن يا مواد ديگر . 3 - ابداع و ايجاد چيزى از عدم , يعنى هستى بخشيدن به چيزى كه بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1270