مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
اسامی و صفات قرآن
اسلوب ادبی قرآن
اعجاز قرآن
تاریخ قرآن
ترجمه و مترجمان قرآن
تفسیر و مفسران
تقسیمات قرآن
خصایص قرآن
دلالت الفاظ قرآن
فضایل قرآن
قرآن
قرائت و تجوید قرآن
قرائت و قراء
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
تعداد رکورد ها : 18145
عنوان :
تحریفناپذیری قرآن از نگاه آیتالله معرفت و ابنالخطیب
نویسنده:
مهدیه یار احمدی ، سهیلا جلالی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
قرآن کریم وحی الهی و سند حقانیت دین اسلام است. از دیرباز تحریف یا عدم تحریف آن موردتوجه بوده است. منظور از تحریف قرآن و پذیرش آن، تحریف معنوی قرآن نیست، چراکه برداشت های مختلف از یک اصلِ ثابت خللی در آن اصل ایجاد نمی کند؛ اگرچه این مسئله در قرآن رخ داده است. آیتالله معرفت صریحاً این نوع تحریف را تفسیر به رأی و مردود می داند، ابنالخطیب نیز با توجه به معنایی که برای حفظ قرآن قائل است، آن را رد میکند. تحریف لفظی دو قسم است: تحریف به زیادت و تحریف به کاستی. تحریف به زیادت به معنای افزودن چیزی بر قرآن درمیان مسلمانان هیچ قائلی ندارد و اما تحریف به کاستی، یعنی کاستن از آیات قرآن، قائلانی دارد. مقاله حاضر شبهه تحریف قرآن را از نظر ابنالخطیب مؤلف الفرقان و آیت الله معرفت در کتاب صیانه القرآن من التحریف بررسی و مقایسه کرده است. ابنالخطیب به تحریف پذیری قرآن، به معنای موردنظر معرفت، تصریح نکرده است؛ اما چه بسا از برخی نظرات او چنین شبه های برداشت شود؛ مانند معنایی که او برای حفظِ قرآن مطرح میکند و نیز اینکه تبدیل کلمه به کلمه ای مترادف را برای سهولت قاری جایز می شمرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی نظریه قرائت مدرجه قرآن
نویسنده:
علی راد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از اقسام قرائات شاذ قرآن، قرائت منسوب به برخی از صحابه است که حاوی افزوده هایی در کلمات قرآنی بودند که در بخش میانی یا فرجامین آیات، حرف، کلمه یا جمله ای را در مصاحف خود کتابت کرده بودند که در مصحف رسمی قرآن نبود؛ سه دیدگاه در تعیین نوع و ماهیت این افزوده ها مطرح است: قرآن و احرف سبعه، سنّت و قول صحابی، توقف در قرآنیت و عدم آن. بر پایه دو دیدگاه اول و سوم این افزودهها در عرضه نهایی قرآن بر رسول خدا، منسوخ اعلام شد و درنهایت نشانه ها و آثار آنها در تدوین مصحف امام از سوی عثمان محو گردید. دیدگاه دوم بر حدیث بودن این افزوده ها تأکید داشته و کارکرد تفسیری برای آنها قائل است که بر آرای مفسران، اولویت و ترجیح دارند. مبتنی بر دیدگاه دوم دکتر قثامی در کتاب القراءه المدرجه: مفهومها و أثرها تلاش دارد تقریری متفاوت از این افزوده های مصاحف صحابه ارائه نموده و عنوان قرائت مدرجه را برای آنها نهاده است. در نگاه وی قرائات مدرجه از نوع حدیث مدرج است، زیرا حدیث نبوی یا قول صحابی درمیان آیات درج شده است. این دیدگاه به رغم امتیازاتی که در تبیین و دفاع از این نوع قرائات ارائه دارد، با مناقشات جدی در مبانی حدیثی، تاریخی و روش شناسی روبه روست که این مقاله به تحلیل آن ها پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد تفسیر قرآن
نویسنده:
ندا ملکی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این کتاب تحت نظر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است. پیش از این کتاب، کتابی با عنوانِ روششناسی تفسیر نگاشته شده بود که نگارنده در این کتاب سعی کرده است با تکمیل مباحث قبلی به بازگشایی بابهای جدیدی با موضوع روشهای تفسیری اقدام کند. به زعم نگارنده کتاب، قواعد تفسیری قرآن به ما این امکان را میدهد که بتوانبم به ارزیابی تفسیرهای دیگران بپردازیم و هم قواعدی را برای تفسیر قرآن و شناخت بهتر آیات الهی در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ستایش و نکوهش انسان در قرآن (بر اساس قاعده سیاق)
نویسنده:
پدیدآور: وحیدرضا میرجلیلی ؛ استاد راهنما: علیمحمد میرجلیلی ؛ استاد مشاور: احمد زارع زردینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
انسان از دیدگاه قرآن، از سویی، دارای کرامت است و از جمله موارد کرامت او، آن است که خداوند او را در بهترین قوام خلق کرده و تمام مخلوقات را برای او آفریده و به او قدرت بیان و کسب علم داده است. انسان نماینده خداوند در زمین و گل سرسبد هستی و مورد تکریم و تفضیل پروردگار واقع شده است. از سوی دیگر، انسان مورد نکوهش و سرزنش خداوند در قرآن کریم قرار گرفته است که ناشی از اعمال نادرست او از قبیل شرک به خداوند، کفران و ناسپاسی، عجول بودن، ضعیف بودن در مقابل شهوات، حریص و بخیل بودن، غرور، ستم پیشگی، خصومتگری، طاغی بودن، ناامید شونده در سختیها و دارای سُرورِ غفلتآور در وفور نعمتها و... است. از این آیات میتوان فهمید که برای آنکه انسان مورد نکوهش الهی قرار نگیرد، باید این صفات ناپسند را در خود کنترل کرده و ضد آنها را در خود ایجاد نماید تا مورد ستایش و رضایت خداوند قرار گیرد. قابل ذکر است که اکثر موارد نکوهش انسان در قرآن، مربوط به انسانهای بیایمان و یا ضعیف الایمان و کافران است. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل آیات ستایش و نکوهش انسان در قرآن بر اساس قاعده سیاق، میپردازد. این بحث در راستای انسانشناسی از منظر قرآن و شناخت نقاط ضعف و قوت این خلیفه الهی حائز اهمیت است و نشان میدهد که انسان در چه شرایطی، مورد مدح و ستایش خداوند بهعنوان خالق خود واقع شده و در چه شرایطی، از سوی خداوند مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است. شناخت این دو امر، سبب میشود تا انسان آن موارد را شناخته و نقاط ضعف خود را برطرف سازد و عوامل جلب تمجید خداوند را در خود ایجاد نماید. این پژوهش از زاویه دیگری نیز قابل اهمیت است و آن رفع تعارض ظاهری بین آیات ستایش و نکوهش انسان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داوری قرآن نسبت به سخن کافران
نویسنده:
پدیدآور: مریم باقری ؛ استاد راهنما: بیبیسادات رضی بهابادی ؛ استاد راهنما: سهیلا جلالی کندری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
داوری روشمند نسبت به اقوال دیگران در قالب تأئید سخن حق و رد سخن باطل از ویژگیهای اختصاصی قرآن است . این پژوهش به منظور الگوگیری از قرآن در گفتگو با ملتها وصاحبان سایر ادیان الهی ، داوری قرآن را نسبت به سخنان کافران بررسی کرده است. کافران ، اهل کتاب (یهودیان ومسیحیان)ومشرکانند.سخنان مشرکان پر بسامدترین نقل قولهای قرآن و سخنان مسیحیان کم بسامدترین آن است . سخنان نقل شده از یهود عبارتست از : 1- دسیسهها ، مثل سفارش یکدیگر به افشا نکردن حقایق تورات 2- تعصبات ، مانند ادعای حق خیانت به غیر یهود 3- سخنان نادرست درباره خدا و نبوت ، مانند دست بسته و فقیر خواندن خداوند و اعتقاد به نازل نشدن چیزی از جانب خداوند بر بشر .قرآن سخن دو گروه از مسیحیان را گزارش میکند : 1-مسیحیان مومن به پیامبر اسلام که از خداوند درخواست میکنند در زمرهی شاهدان و صالحان قرار گیرند 2-مسیحیان غیر مومن به پیامبر اسلام که قرآن ،تنها مهمترین انحراف اعتقادی آنان یعنی عیسی خدایی و تثلیث را از آنها نقل میکند.عقاید نادرست در مورد خدا ، نبوت ، معاد و سخنان نادرست در مورد مومنان و عقاید خرافی مهم-ترین سخنان منقول از مشرکان است .خداوند فقط سخن مسیحیان مومن را با وعدهی ورود آنان به بهشت تأئید میکند و سخنان سایر مسیحیان و بقیهی کافران را ابطال مینماید . برخی از شیوههای ابطال سخن کافران در قرآن عبارتست از : افشاگری ، بیان نظر صحیح ، ریشهیابی ، بیان پیامد ، درخواست دلیل ، بیان دلیل برای رد ادعا . استفاده از شیوههای استدلالی ، پرکاربردترین شیوه قرآن در بیان بطلان عقاید انحرافی کافران است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب «تأملی درباره مکر از دیدگاه قرآن و سنت»
نویسنده:
محمود ویسی
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
سخن گفتن و نوشتن درباره مباحث قرآن، نقش مهمی در فهم معارف قرآنی ایفا میکند. بهدلیل دارا بودن چنین نقشی، تهیه و کاربرد معیارهای مرتبط و مناسب برای بررسی مباحث قرآنی ضروری است. مقاله حاضر، به بررسی و نقد کتاب «تأملی درباره مکر از دیدگاه قرآن و سنت» تألیف خانم شهناز فرهادزاده شوشتری میپردازد و با رویکردی اصلاحی – انتقادی تنظیم شده است تا نقاط قوت و ضعف آن را تعیین کرده، مشخص شود کتاب حاضر تا چه اندازه دررسیدن به اهداف تعیینشده و دستیابی به آنها موفق بوده است. نتایج پژوهش نشان داد گرچه در کتاب مزبور نواقص جدی دیده میشود، امّا نقاط قوتی هم دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدِ ترجمه قرآن کریم براساس تفسیر المیزان
نویسنده:
الهه هادیان رسنانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اصطلاح آیات مشکله درباره قرآن کریم بهمعنای دشواری و مشکل فهم مخاطب درباره برخی آیات قرآن کریم است که در حوزههای گوناگون عقاید، مسائل اجتماعی و حقوقی، مباحث نحوی آیات و غیره میتواند مطرح شود. این مقاله با نگاهی به برخی آیات مشکله قرآن کریم، به بررسی کتاب «ترجمه قرآن کریم براساس تفسیر المیزان» نگاشته آقای محمد رضا صفوی، در ترجمه آیات مزبور میپردازد. از جمله نکات دقیق این ترجمه، توجه به ریشه واژگانی است که در المیزان نیز به آنها توجه شده و بهدرستی براساس نکات علامه در المیزان ترجمه شده است؛ و نیز نقاط قوت و دقت مترجم در مباحث نحوی و ترکیب آیات و چگونگی برداشت علامه از ترکیبها و عبارتهای آیات و یا آیات مشکله اعتقادی که این مقاله میکوشد این نکات را واکاوی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دانش صرف و نقش آن در دستیابی به قرائت صحیح نقد درس دوم کتاب «نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن»
نویسنده:
جواد آسه
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این مقاله نقدی است بر دیدگاه یکی از نویسندگان درباره این که علم صرف فیالجمله در دستیابی به قرائت صحیح نقش میآفریند. وی مدعی است، این علم در تعیین، ترجیح و تساوی قرائتها نقشآفرین است. به دلایلی که بیان میکنیم وی در اثبات نقش تعیینی و ترجیحی موفق نبوده است: 1. در اثبات نقش تعیینی موفق نبوده است، زیرا اولاً قاعده صرفی بهکار رفته در کلمه معایش در آیه «وَ جَعَلْنا لَکُمْ فیها مَعایِشَ» (اعراف:10؛ حجر:20) از قواعد مسلم صرفی نیست؛ زیرا درباره آن بین نحویان بصره و کوفه و مفسران و لغتشناسان اختلاف وجود دارد؛ ثانیاً قاعده صرفی بهکار رفته در کلمه معائش مخالف با قواعد مسلم صرفی نیست. بنابراین دلیلی بر تعین قرائت معایش بر معائش وجود ندارد؛ 2. در اثبات نقش ترجیحی ناموفق بوده چون صِرف این که قاعده صرفی بهکار رفته در قرائت کلمهای، به شکل قیاسی و مشهور باشد و در قرائت دیگر از همان کلمه بهصورت قیاسی و مشهور نباشد، دلیل بر ترجیح نیست. زیرا اولاً عرب آن قاعده غیرقیاسی و غیرکلی و مشهور را استعمال کرده و ما هستیم و استعمال عرب ثانیاً از نظر علم صرف دلیلی بر بطلان قاعده غیرقیاسی و ترجیح قاعده قیاسی وجود ندارد؛ ثالثاً استفاده قرآن از کلمه أساری در آیه 85 بقره که از نظر صرفی قیاسی و کلی نیست و کلمه أسری و الاسری در آیه 67 و 70 انفال بر اساس معنای أساری و أسری و معنای آیه و سیاق آیات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب مبانی فهم و تفسیر قرآن (با تکیه بر آموزههای نهجالبلاغه)
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
کتاب حاضر بررسی مبانی فهم و تفسیر قرآن از دیدگاه نهجالبلاغه است. به باور نویسنده مبانی فهم و تفسیر قرآن، اندیشههای بنیادین و تأثیرگذار در تفسیر هستند که از چرایی و خاستگاه نظری فرآیندهای تفسیری مانند اصول و روشها سخن گفته و در تبیین و تعیین آنها نقش محوری دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزیابی کتابِ قرآن و زن (بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن)
نویسنده:
هاجر خاتون قدمی جویباری
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
جایگاه زن در جامعه از نگاه اسلام کجاست؟ قرآن معیار نهایی و موثقترین مرجع موجود در میراث اندیشه اسلامی است؛ زیرا مسلمانان گرچه با برداشتهای گوناگون بهاتفاق آنرا کلام خداوند میدانند که با هدف هدایت بشر به محمد (ص) وحی شده است. بنابراین، طبیعی است که بتوان از قرآن بهمثابه سنجهای در بررسی اسلامیبودن یا نبودن وضعیت زنان در جوامع فعلی مسلمانان یاد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
تعداد رکورد ها : 18145
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید