جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
ادیان هندوستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Barth Auguste
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: چاپ دوم. — لندن: Trübner & Co., 1889. — XIV + 309 p. — (سریال شرقی تروبنر).ترجمه از فرانسوی با اعتبار و کمک نویسنده.A. کتاب «مذاهب هند» بارت بررسی ادیان رایج هند است. بارت که در ابتدا برای گنجاندن در یک دایره المعارف نوشته شد، بعداً کار را به یک متن مستقل گسترش داد، که برای سندی با چنین عمقی مناسب تر است. نویسنده با بررسی ادیان ودایی که معمولاً به عنوان ادیان پیشرو هندو در نظر گرفته می شوند، شروع می کند. بارت گسترش این ادیان را در طول زمان و تکامل ادیان باستانی به ادیان مدرن تر دنبال می کند و به بررسی عمیق برهمانیسم، بودیسم، جینیسم و ​​هندوئیسم می پردازد و تاریخ و اعمال هر یک را برجسته می کند. لحن بدیهی است که منشأ این نوشته درج در یک دایره المعارف بوده است، زیرا متن پر از حقایق و اطلاعات خام است. در حالی که درجاتی از توضیح و تحلیل استدلالی وجود دارد، تمرکز در اینجا به وضوح بر ارائه اطلاعات است. "ادیان هند" یک کتاب درسی عالی خواهد بود. واضح، مختصر و حاوی اطلاعات فراوانی است. مورخان آماتور و خوانندگان تاریخ دینی احتمالاً این مطلب را خواندنی جالب خواهند یافت و این کتاب افزوده ارزشمندی به کتابخانه هر کسی که به ادیان هند علاقه دارد می‌سازد.
سیاست و مذهب: نیاز به در کنار هم قرار گرفتن عقاید (نمونه ای از سنت هندو) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Amar Dasrath Jayant Desai
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی اشتراکات اجماع هندوئیسم در هند با ایدئولوژی تکثرگرایی لیبرال می پردازد و این بازتاب ها را در آموزش دینی در زمینه انگلیسی به کار می گیرد. نظریه عدالت رالزی ساختار سیاسی جامعه کثرت لیبرال را مدل می کند. بینش‌های جامعه‌گرایی، نسبی‌گرایی و Alasdair Maclntyre به طور انتقادی ارزیابی شده و برای بزرگ‌تر کردن این مدل استفاده می‌شوند. علاوه بر این، کارول گیلیگان و تام کیتوود تأکید می کنند که شهروندان اخلاقی در یک جامعه متکثر نیاز دارند و باید محیطی دلسوز و باز فراهم کنند. اجماع همپوشانی در سراسر کثرت گرایی لیبرال و سنت هندو در سطوح (1) الهیات و (2) تجربی ارزیابی می شود. (من) مفاهیم ودانتیک برای برجسته کردن یک اجماع قوی بالقوه در بین دیدگاه‌های ودانتیک و لیبرال فرموله می‌شوند. بر معرفی خداوند به عنوان مادری دلسوز و برابری طلب تاکید شده است. (ii) یک بررسی چشم انداز (اندازه نمونه 550) برای کمک به تمرکز بر تحقیقات موردی-مطالعه انجام شد. مطالعات موردی چهار هندو جوان هندی نگرش نسبت به کثرت گرایی را از طریق بحث در مورد Ayodhya 1992 مورد مطالعه قرار دادند. حجم نمونه کوچک مطالعه موردی به این معنی است که این داده ها به خودی خود نمی توانند تعمیم استقرایی را توجیه کنند. با این وجود، مطالعات موردی برخی از صداهای مهم و نگران کننده را برجسته کردند و با نتایج بررسی چشم‌انداز بزرگ‌تر تناقض نداشتند. داده‌ها هشدار می‌دهند که احساسات معاصر ممکن است با اجماع قوی بالقوه در سراسر کثرت‌گرایی لیبرال و الهیات ودانتیسم ناسازگار باشد. شرایط مسئول این مورد بررسی شده است. پیشنهاد می شود که ترکیبی از سکولاریسم و ​​حذف آموزش دینی از آموزش دولتی به ناآگاهی از الزامات الهیاتی لیبرال کمک کرده و انزوای جمعی بین جوامع هندو و مسلمان را تقویت کرده است. این امر در میان هندوها باعث سوء ظن و نگرش های غیر لیبرالی شده است. دروس هندوستان در وضعیت جمع انگلیسی به کار می رود. با کنار هم قرار دادن نظریه رالزی به کنار ابتکارات عملگرایانه اخیر، الگویی برای آموزش دینی مناسب برای تداوم یک کثرت گرایی لیبرال پیشنهاد شده است. این مدل رویکرد واسط به سوی منشور بومی لیبرال (IATaLIC) به عدالت لیبرال احترام می‌گذارد، اما محدودیت‌های مربی کلاس را در برانگیختن جوانان با هویت مذهبی قوی به سمت یک گرایش لیبرال به رسمیت می‌شناسد. به همان اندازه مشکل ساز، رهبران مذهبی سنتی و علمای جامعه ممکن است به عدالت اهمیتی ندهند. از این رو، مربی مذهبی کلاس درس، که همدل با برنامه های لیبرال و سنتی است، باید با رهبران جامعه و علما همکاری کند. مربیان باید این پرسنل را تشویق کنند تا اصول لیبرالی را از متون مذهبی خود استخراج کنند و سپس این اصول را در سراسر جامعه خود بشارت دهند. سپس عدالت برقرار خواهد شد و یکپارچگی جمعی حفظ خواهد شد. تنش جمعی در هند ممکن است به دلیل ممنوعیت یک دولت لیبرال چنین رویکردی باشد. در انگلستان، فرصت‌هایی برای آموزش و پرورش وجود دارد تا بین دیدگاه‌های مذهبی و لیبرال یک توافق ایجاد کند. چنین فرصت هایی را نباید نادیده گرفت.
نیستی در فلسفه آسیایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Berger , Douglas L.; Liu , JeeLoo
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: انواعی از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین ایده‌ها درباره نیستی یا پوچی در تاریخ و توسعه تعدادی از سنت‌های آسیای جنوبی و شرقی - از جمله در بودیسم، دائوئیسم، نئوکنفوسیوس، هندوئیسم، فلسفه کره‌ای، و مدرسه ژاپنی کیوتو این سنت‌ها این بینش را به اشتراک می‌گذارند که برای توضیح اسرار بزرگ و حقایق دنیوی درباره تجربه ما، ایده‌های «هیچ» باید نقش اصلی را ایفا کنند. این مجموعه مقالات، کار بیست تن از دانشمندان برجسته جهان از اندیشه هندو، بودایی، دائوئیست، نئوکنفوسیوس، ژاپنی و کره ای را گرد هم می آورد تا مفهوم سازی های فلسفی جذاب «هیچ» را در سنت های کلاسیک و مدرن آسیایی روشن کند. این مجموعه منحصربه‌فرد کار جدیدی از دانشمندان برجسته ارائه می‌کند و دیدگاهی منسجم و پانوراما از مهم‌ترین راه‌هایی را ارائه می‌کند که «هیچی» نقش‌های مهمی در فلسفه آسیایی ایفا می‌کند. این شامل فرمول بندی های سنتی و معاصر است، گاهی سنت های آسیایی را با یکدیگر و گاهی با تفکر کلاسیک و مدرن غربی در گفتگو قرار می دهد. نتیجه کتابی است که برای دانشجویان و محققان فلسفه آسیایی و تطبیقی ​​بسیار ارزشمند است.
راماکریشنا: قدیس، عارف-فیلسوف؟ [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Julius Lipner (جولیوس لیپنر)
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
چکیده :
تناسخ آموزه‌ای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتاب‌های درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی؛ علاوه بر اینکه نمی‌توان از بازتاب‌های کلامی آن نیز غافل شد. از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتا به امتناع عقلی آن گرایش نشان داده‌اند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کرده‌اند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافته‌اند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان درباره تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایش‌های گوناگون در این‌باره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن می‌شود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح می‌گردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحث‌های‌ بعدی است.
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
معرفت و نسبت آن با عمل در بهگود گیتا
نویسنده:
شهرام پازوکی ,سعید گراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
چکیده :
این مقاله مشتمل بر سه بخش است. در بخش اول از تاریخ تصنیف، مضامین و تفاسیر گیتا سخن رفته است. در این بخش سعی شده است که گزارشی اجمالی از شیوه تفسیر شارحان گیتا در باب معرفت و نسبت آن با عمل مطرح شود.در بخش دوم مقاله از سابقه و پیشینه بحث معرفت سخن به میان آمده است. در این بخش از اهمیت فرجام شناختی معرفت در بیشتر آیین های هندو به جز آیین چارواکه سخن رفته و گفته شده که معرفت طریقه ای است که آدمی را از اسارت آزاد می سازد و او را به نجات غایی می رساند.در بخش سوم این نوشتار از چیستی معرفت، معرفت بر اساس گونه ها و تصویر معرفت در گیتا و نسبت آن با عمل بحث شده است. در این بخش دو تصویر از معرفت مطرح می شود:1.         معرفت حقیقی که مبتنی بر کشف و شهود است و آدمی را در وصول به حق یاری می کند. این نوع از معرفت شایسته دانستن است و از طریق آن می توان به تمایز میان جسم و جان راه یافت. این نوع معرفت از طریق فروتنی و خدمت به دیگران به دست می آید و با حکمت یوگایی نسبتی پیدا می کند.2.         معرفت ظاهری که مبتنی بر شک و تردید است. این نوع معرفت نه در این جهان حاصلی دارد و نه در جهان دیگر. صاحبان این نوع معرفت در پیچ و خم اندیشه های پریشان سرگردان اند. کلمات فریبنده بر زبان می آورند و دل به الفاظ وداها خوش کرده اند. این طایفه آتش شور و شهوت را در جان خود نکشته اند و پیوسته اسیر سمساره اند.در این نوشتار پس از بررسی سابقه بحث و ویژگی ها و مشخصه های هر یک از این دو نوع معرفت، سعی بر آن است که به پرسش های اساسی در باب چیستی و حقیقت معرفت و نسبت آن با عمل پاسخ داده شود.
صفحات :
از صفحه 15 تا 49
عقاید آیین هندو چه تأثیری بر تصوف داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مكاتب صوفيانه هندي در پيدايش تصوف اسلامي نقش به سزايي داشته است و به همين مناسبت ميان عقايد صوفيه به اصطلاح اسلامي و بعضي از مذاهب هندي شباهت آشكار وجود دارد و اين خود دليل بر آن است كه منشأ هر دو يكي است. و عوامل ذيل در اين تأثيرگذاري نقش عمده و مهم بیشتر ...
آیا آیین هندو دارای احکام فقهی و عملی می‌باشد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از ارايه پاسخ بايد به دو مقدمه اشاره شود: 1. گرايش به پرستش يك امر فطري است كه در تمام انسانها مشترك است هندوها نيز از اين قانون فطري، مستثني نيستند اشتباهي كه صورت مي‌گيرد در تعيين مصداق است كه چه كسي لائق پرستش مي‌باشد. 2. بنابر آيات قرآني معلو بیشتر ...
در مورد برهما توضیح دهید و بگویید خدای آنها چیست و چه کسی را می‌پرستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برهما (brahma)[1] از خدايان عمدة آيين هندو است، كه با ويشنو و شيوا تثليث هندوئي يا تريمورتي (trimurti) را تشكيل مي‌دهد، وي خالق است و ويشنو محافظ و شيوا مخرب. برهما را بصورت انساني مجسم مي‌كنند كه داراي چهار سر و چهار دست است و در دستهاي خود يك كوزه، بیشتر ...
آیا سوزاندن زن در کنار جنازه همسرش از احکام واجب آیین هندو است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه هندوئيزم اشاره به سنت ديني پيچيده اي دارد كه از چند هزار سال قبل در شبه قارة هند آغاز شده و اكنون به صورت اعتقادات و مناسك به غايت متنوع بيش از 650 ميليون نفر در آمده است.[1] به عبارت ديگر دين هندو عبارت است از مجموعه اعتقادات و سازمان هاي بي شم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 28