جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
محمدی آشنانی, علی (عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی تهران، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم), 1342ش.-
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
تحلیل انتقادی آرای مفسران در تفسیر آیه 34 سوره ابراهیم
نویسنده:
علی محمدی آشنانی، احسان دباغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره ابراهیم
,
072- سورة ابراهیم: سوره14مصحف
,
014- سورة ابراهیم
چکیده :
بر اساس آیه 34 سوره ابراهیم: «وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوه...»، همه دعاها و درخواستهای انسان از خداوند، به صورت پیشینی، مورد توجه خداوند قرار گرفته است. از آنجا که برخی از دعاها، مورد اجابت قرار نمیگیرد، پرسش آن است که کدامین گونه تقاضای ان سان از خداوند، از پیش برآورده شده است؟ پژوهش حاضر، به روش تحلیلی- انتقادی، ضمن بررسی سیاق، بخشها، مفردات و ترکیب آیه، مدلل ساخته که سیاق آیه در مقام امتنان و ذکر نعمتهای الهی است؛ «آتاکم» ماضی به معنای برآوردن پیشینی یا حتمی، «مِن» بیانیه و «کل» به معنای همه نه اغلب و «ما» موصوله یا مصدریه و «سألتموه» درخواستهای تکوینی مربوط به مرتبه وجودی یا به زبان حال و استعداد است؛ بدینسان خداوند تمام نیازهای وجودی ابعاد گوناگون انسان را از پیش، تامین نموده؛ چنان که اجابت درخواستهای به لسان حال و استعداد را از قبل مقرر فرموده است؛ ولی دعاهایی که زبانی باشد، با شرایطی و به هر میزان که به زبان حال و استعداد نزدیک شود، به اجابت نزدیکتر شده و تحقق مییابد؛ براین اساس، عدم اجابت برخی از تقاضاهای مقالی بندگان، نمیتواند قرینهای برای تغییر معنای حقیقی الفاظ آیه شده، یا کلیت، پیشینی بودن و حتمیت آن را، خدشهدار سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باز شناسی بدعت از اجتهاد و علل و عوامل شکل گیری آن از منظر فریقین
نویسنده:
محمدرضاشاکری ،علیرضاصابریان ، علي محمدي آشناني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بدعت در احادیث و روایات، اغلب در مقابل شریعت اسلام و سنّت پیامبر به کار رفته و مراد از آن، انجام کاري است که بر خلاف شریعت و سنّت پیامبر اکرم (ص) باشد. اجتهاد به کار بردن کوشش و توان فقیه در راه استخراج احکام شرعی عملی با شیوه استنباط است. در فقه شیعه چیزی در عرض کتاب، سنت و عقل وجود ندارد و در سایه روشنگری برگرفته از مکتب وحی از جانب امامان معصوم، راه هرگونه انحراف و انسداد بر اجتهاد شیعی مسدود شده اما ابزارهایی برای اجتهاد در سایر فرق متداول گردیده که اجتهاد بر پایه قیاس، استحسان، استصلاح و اجتهاد به رأی چهره¬ای ناصواب از دین ساخته است. از نظر شیعه شیوه های نادرست اجتهاد سبب بدعت ¬در دین مي¬گردد، نوشته حاضر به بررسی مرز اجتهاد و بدعت در فقه امامیه و عامه از رهگذر مطالعه تطبیقی پرداخته و بدعت¬گذاری سبب آثار فردی همچون متضرر شدن و خسران افراد بدعت¬گذار و عذاب الهی شده و نیز آثار اجتماعی آن دور ساختن عامه مردم از دین می¬باشد. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه¬ای می¬باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی منشأ پدیدآمدن و گونهشناسی رنج در تعالیم بودا و بررسی تطبیقی آن با آموزههای قرآنکریم و روایات
نویسنده:
علی محمدی آشنانی ، زهرا سیدی عسکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بر اساس تعالیمبودا، هر موجود زندهای، رنج میبرد ودر آموزههای قرآن نیز، انسان، در سختی و رنج، آفریدهشده است؛براین اساس، گونهشناسی و یافتن عوامل آنها، برای دستیابی به راههای برونرفت، لازم است. این یژوهش، با روش توصیفی تحلیلیو بهصورت تطبیقی، این نتایج را مدلل ساخته است کهدر تعالیم بودایی، برخی عوامل همانند وابستگی و نادانی، رنجآفرین، معرفی شدهاند، ولی زنجیره علی و حلقهای رنج شامل: 1. نادانی، 2. تمایلات پنهان، 3. دانستگی 4. نام و شکل 5. شش حوزه حواس 6. پساویدن (تماس) 7. احساس 8. تشنگی 9. دلبستگی 10. وجود 11. زائیده شدن 12. پیری و مرگ، اندوه و نومیدی، منشأ رنج، دانسته شده است. استقراء در آموزههای قرآن و روایات نیزنشان میدهد گونههای رنج و منشأ آنها به سه نوع: 1. رنج ناشی از آفرینش و وجود و منشأ آن، فقر وجودی و نیاز و وابستگی 2. رنج برخاسته از ابتلا و منشأ آن؛ نوع نگرش افراد به امتحانات، بیاطلاعی از حکمت ابتلائات و دلبستگی به دنیا و 3. رنج ناشی از اکتسابات و منشأ آن؛ نظام باورها و عقاید؛ ملکات و احساسات و اعمال و رفتار نادرست، قابلتقسیم است.بررسی مقایسهای و تطبیقی تعالیم بودا و آموزههای وحیانی، نشانگر آن است که علیرغم اختلاف مبانی، همسوئی در مورد رنجآفرینی برخی عوامل همانندنادانی، وابستگی و دلبستگی مشهود است؛ ولی در قرآن، خود زندگی و تولد، حواس و.... منشأ رنج شناخته نشده است، بلکه نوع وجود فقری و امکانی، مستلزم سختیهایی است ولی گرفتار شدن آدمی به تناسخ در چرخه مرگ و حیات، یا سمساره بودایی را در پی ندارد و آدمی با ایمان و عمل صالح، به زندگی شیرین و نیک و سعادت ابدی، ره میپوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازپژوهی تحلیلی آرمانشهر مهدوی در آموزههای قرآن کریم و روایات
نویسنده:
علی محمدی آشنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بشر از آغاز پیدایش زندگی اجتماعی، تاکنون، همواره در آرزوی دستیابی به جامعهای مطلوب، به طراحی آرمانشهرهای گوناگون، دست یازیده است. در برابر، خداوند متعال نیز آرمانشهر والای انسانی الهی را طراحی، تبیین و وعده داده است که بشریت، با ظهور حضرت مهدی؟عج؟، آن جامعه برخاسته از تعالیم وحیانی را تجربه خواهد کرد. براساس آموزههای قرآن و روایات، این آرمانشهر، دارای ویژگیهای ممتاز و بیبدیلی است که آن را نسبت به آرمانشهرهای دیگر، شاخص و برجسته میکند. یافتههای این پژوهش که با روش توصیفی _ تحلیلی به بازخوانی آیات و روایات پرداخته، مدلل نموده است که آرمانشهر مهدوی، دارای ده ویژگی بیهمانند: 1. حتمیت تحقق آرمانشهر مهدوی؛ 2. جهانگستردگی و فراگیر بودن؛ 3. ولایتِ مداوم انسان کامل؛ 4. عدالت و حقمداری گسترده؛ 5. اتحاد و همبستگی توحیدمدار مردمان؛ 6. شکلگیری ارتباطات و مناسبات صحیح انسانی؛ 7. بنیادگذاری سبک زندگی مردم بر آموزههای دین الهی؛ 8. آزادی فردی، اجتماعی و معنوی؛ 9. امنیت گسترده و دادن پناهندگی به حقیقتپژوهان؛ 10. آبادانی، رشد و استواری اعجاببرانگیز میباشد. برخی از این ویژگیها گرچه در اسم، آرمانی مشترک، مینماید، ولی با دقت و ژرفنگری در کم و کیف آن، بیبدیل و ممتاز بودن آنها، آشکار میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی توصیفی ـ تطبیقی رهیافتهای پیشگیری و مقابله با «احساس تنهایی» بر اساس آموزههای دینی و روانشناسی
نویسنده:
علی محمدی آشنانی ، لیلا خانی اوشانی ، محمدعلی وطن دوست
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
احساس تنهایی، یک حالت ذهنی نامطلوب است که از احساس عدم رابطه با دیگران سرچشمه میگیرد. تجربه تنهایی، رخداد رایجی است که در میان مردم یافت میشود. از دیگر سو، به عقیده برخی از مفسران این مکانیزم روانشناختی، با ایجاد علقه و پیوند با خداوند، قابل دفع و رفع است و این امر درونیِ پاتالوژیک میتواند با پیجویی و رویارویی جدی با آن، کنترل شود. جستار پیشرو، با روش توصیفی - تطبیقی و با ابزار کتابخانهای، نظرات برخی روانشناسان را بر اساس آموزههای دینی، مورد ارزیابی قرار داده و با مقایسه تطبیقی، به پیجویی و چارهاندیشی در اینباره پرداخته است. برابر یافتههای این پژوهش، گروهی از راهکارهای پیشگیرانه ارائه شده و راهکارهای مقابلهای آن در دو گروه «فیزیکی-جسمانی» و «نفسانی-معنوی» توصیف شدهاند. گروه اول دوگونه راهکار معرفی کرده و گروه دوم چهارگونه راهکار معرفی کرده است. با این بررسی، میتوان همراستا و همجهتی برخی نظرات روانشناسی و آموزههای دینی را تأیید کرد و بر عدم تهافت، بلکه همسویی و مکمّل یکدیگر بودن آنها، تأکید ورزید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 337 تا 362
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی کتاب «بصائرالدرجات» و بررسی تحلیلی روایات و انتساب آن به صفار قمی
نویسنده:
علی محمدی اشنانی ، زهرا قطبی، علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بصائر الدرجات (کتاب)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
18- بصائر الدرجات: صفار قمی (متون مرجع شیعه امامیه)
چکیده :
کتاب بصائرالدرجات منسوب به صفار قمی، از جمله کتب متقدم شیعه محسوب و جایگاه مهمی در منظومه اعتقادی شیعه در مسأله امامت دارد و حاوی 1881 روایت است؛ در مورد این کتاب، دو چالش؛ انتساب بصائر به صفار قمی و وجود روایات غلوآمیز در آن، بحثهای زیادی را برانگیخته است. پژوهه پیشرو، به صورت توصیفی _ تحلیلی، علاوه بر بررسی شخصیت علمی صفار و نقش او در انتقال معارف اعتقادی شیعه، به بررسی کتاب بصائرالدرجات تنها اثر باقی مانده وی، پرداخته و روایات آن را، بازکاوی و بررسی نموده است. یافتههای این پژوهش، نشانگر آن است که انتساب این کتاب به صفار، قطعی میباشد و بحثهای چالشی برخی در انتسابِ بصائر به وی، از قرن پنجم نشأت میگیرد که جو حاکم بر محافل امامیه، تحت تأثیر عقلگرایی، این بود که گرایش فکری اهلسنت را آشکارا به چالش نکشند، همین امر سبب شد نسبت به محتوا و ماهیت کتابِ بصائرالدرجات، با نوعی از کتمان، طوری وانمود شده که گویا این کتاب متعلق به صفار قمی نیست. چالش دوم؛ یعنی وجود روایات غلوآمیزِ هر چند اندک در بصائر، ناشی از تفاوت مبانی و روش ابن داوود حلی با وی و متأثر از اختلافِ معنا و مصادیق غلو، نزد محدثان و عالمان قرن چهارمِ شهر قم بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی اسناد و دلالتِ روایات تفسیری آیۀ 31 سورۀ بقره بر وجود پیشینی اهلبیت علیهم السلام
نویسنده:
زهره اهوارکی ، بی بی سادات رضی بهابادی ، علی محمدی آشنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در جریان انتصاب خلیفۀ الهی، قرآن کریم از تعلیم اسماء به حضرت آدم خبر میدهد؛ اسمائی که بر ملائکه عرضه میشود و آنها اظهار بیاطلاعی میکنند: ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ...﴾ (البقره:31). چیستی و مصادیق این اسماء همواره مورد بحث و اختلاف مفسران بوده که در دو رأی، قابل ساماندهی است: 1. تعلیم همۀ حقایق عالم 2. شناساندن ارواح اهلبیت علیهم السلام که مستند به سه روایت تفسیری است. پژوهش حاضر، با تحلیل سندی و محتوایی، سه روایت یادشده را به شهادت مؤیدات قرآنی و روایی، قابل اعتماد ارزیابی میکند. آنگاه در مواجهۀ این روایات با دستۀ دیگری از روایات، از میان سه رویکرد مفسران، دیدگاه جمع بین دو دسته روایت را برمیگزیند؛ اما برای رفع اشکالهای برخی مفسران، به این تحلیل میرسد که حقایق همۀ موجودات عالم به حضرت آدم، تعلیم داده شد که والاترین مصادیق آن، ارواح اهلبیت(ع) بوده؛ اما اسمائی که بر ملائکه عرضه شده و آنها به دلیل مرتبۀ نازلتر از آن مطلع نبودند، تنها حقیقت اهلبیت بوده است. شواهد درونمتنی آیه نظیر تفاوت ضمائر آیه، تفاوت کاربرد واژگان تعلیم در مورد آدم و انباء در مورد ملائک، نیز دقت در کاربست الفاظ روایاتِ سهگانه این رأی را تقویت میکند. بنابراین، آیۀ تعلیم اسماء با استناد به این سه روایت بر وجود نوری اهلبیت و تقدم خلقت نوری آنان بر آفرینش حضرت آدم، دلالت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مدخل امام «علی(ع)» در دائرهالمعارف قرآن لایدن و بررسی میزان همآوایی آن با مکتوبات اسلامی و استشراقی
نویسنده:
علی محمدی اشنانی، کیوان احسانی، زهرا قطبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مدخل امام «علی7» در دائرهالمعارف قرآن لایدن، توسط «علیسلطان آسانی»؛ مسلمان اهل سنت اهلِ نایروبی، به نگارش درآمده است. این مدخل، ضمن گزارشِ درست برخی مطالب، همچون؛ برخورداری امام علی7 از مقام امامت و علم باطنی، حاوی نکات نادرستی، چون نسبتدهی رهبری صوفیه به آن حضرت، نیز از وجود نام و فضایل امام علی، در متنِ مصحف حضرت علی7 و انتساب برنتافتن مصحف عثمانی از سوی شیعیان تا قرن چهارم، است. پژوهه حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل رویکرد و مطالب این مدخل پرداخته و بر اساس آموزههای قرآن و روایات، صحت و سقمِ آن را، باز نمایانده است و میزان همآوایی آن را با منابع و مکتوبات شیعی، اهلسنت و مستشرقان، آشکار ساختهاست. یافتههای تحقیق، نشانگر آن است که نویسنده، گرچه در بیانِ برخی مطالب، جانب واقعیت را پاس داشته، اما در پارهای از موارد، دچار چالشهایی همچون عدم جامعیت، اختصارگویی زیانآور، شناساندنِ امامعلی7 به پیشوایی باطنیه و متصوفان و.... شده است. این مدخل امام علی7، با مدخلهای دیگر لایدن و مکتوباتِ مستقل استشراقی، دارای همآوایی و ارجاعات فراوان به آنها است؛ ولی بر خلاف انتظار، به هیچ یک از منابع روایی، تفسیری و تاریخی شیعه، ارجاعی ندارد و همآوایی خاصی با منابعِ معتبر اهلسنت نیز در آن، مشهود نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضوابط روشی انتساب نظریه های علمی به قرآن در مطالعات میان رشته ای از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
علی محمدی آشنانی، محمد علی دولت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
پژوهشهای میانرشتهای قرآنی گر چه از یکسو، پیوند مستحکم علم و دین و از سوی دیگر در تبیین اعجاز علمی و از سوی سوم در تفسیر علمی، کاربرد دارد؛ اما در صورت بیتوجهی به ضوابط فهم صحیح و عدم برداشت صحیح از قرآن، انتساب و انطباق نظریات علمی با آن، نوعی تفسیر به رأی، ایجاد التقاط و تحمیل و تحریف، محسوب میشود. بدبن رو استخراج و کاربست ملاکهای ارزیابی پژوهشهای میانرشتهای قرآنی ضروری است. این پژوهه در صدد است با روش توصیفی، ضوابط فهم صحیح قرآن را از دیدگاه آیتالله جوادی آملی، استخراج و معرفی نماید. یافته های این جستار نشانگر آن است که هر چند از دیدگاه ایشان، فهم قرآن برای عموم ممکن و لازم است؛ اما استناد و احتجاج به برداشتها، از نظر روشی منوط به رعایت شش نکته؛ شامل 1.توجه به ادبیات عرب و علوم پایه بدون اصالت دادن به قواعد اعتباریِ آن علوم، 2. توجه به گوناگونی گزارههای قرآنی از نظر اِخباری، اِنشایی، تمثیلی و نمادین بودن، 3. مد نظر قرار دادن پیوند حقایق جهانشناختی با خداشناختی در قرآن و اختلاف زبان قرآن با بیان علم، 4. بهرهمندی روشمند از عقل و یافتههای علمی در فهم قرآن و پرهیز از هرگونه التقاط، تحمیل و تطبیق های نامدلل، 5. پرهیز از جمود بر شأن نزول و مصادیق در عین توجه به آنها و 6. کنار نهادن هر گونه قیاس و استحسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی دلیل نهم محدث نوری مبنیبر وجود و حذف نام امام علی(ع) از قرآنکریم
نویسنده:
علی محمدی آشنانی ، محمود خوران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
اصل مقاله
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دلایل عقلی و نقلی و مطالعات تاریخی، نشانگر آن است که قرآنکریم، در زمان پیامبر و با اشارتهای وحیانی، جمع و تدوین شده بود، بدینسان هرگز مجالی برای کاستی و فزونی در آن، فراهم نیامد، تا تحریف ممکن باشد. یکی از انگارههای تاریخنگاشتی قرآنکریم که سید نعمتالله جزائری و میرزا حسین نوری به آن تفوّه کردهاند، حذف نام، شمایل، ویژگی و جایگاه والای امامعلی، صدیقۀ اطهر و دیگر امامان)ع( از قرآنکریم است در حالی که بهگمان آنها، در همه کتب آسمانی پیشین، ذکر شده بود. پژوهۀ پیش رو، با روش توصیفی تحلیلی، دلیل نهم کتاب فصلالخطاب محدثنوری را در سه بخش دسته بندی نموده، مطالب آن را از نظر محتوایی به چالش کشیده و ضعف سند، منابع و دلالت مستندات روایی آن را آشکار کرده است. یافتههای این پژوهش این واقعیت را بازنمایانده است که ادعای فوق، بر صرف استبعاد و نه بر استدلال، بنیان یافته و مفاد و نتیجهگیری آن، با دلایل عقلی، نقلی و تاریخی، تعارض دارد. بدینسان انگارۀ ذکر نام و شمایل امام علی(ع)، با سبک بیان قرآن، ناسازگار و با سنتِ آزمون الهی نیز توافقی ندارد. بر این اساس، استناد به روایاتی که در مقام تبیین آیات قرآن، نام امام علی(ع) ذکر شده، هرگز بیانگر حذف نام آن حضرت از متن الفاظ قرآن نیست؛ بلکه اشاره به تفسیر، بیان شأن، سبب نزول، ارایه مصداق، جری و تطبیق و یا تأویل آیات میباشد و هرگز قرآنکریم، در دوران پس از رحلت پیامبر(ص)، کاستی نیافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید