چکیده :
دلایل عقلی و نقلی و مطالعات تاریخی، نشانگر آن است که قرآنکریم، در زمان پیامبر و با اشارتهای وحیانی، جمع و تدوین شده بود، بدینسان هرگز مجالی برای کاستی و فزونی در آن، فراهم نیامد، تا تحریف ممکن باشد.
یکی از انگارههای تاریخنگاشتی قرآنکریم که سید نعمتالله جزائری و میرزا حسین نوری به آن تفوّه کردهاند، حذف نام، شمایل، ویژگی و جایگاه والای امامعلی، صدیقۀ اطهر و دیگر امامان)ع( از قرآنکریم است در حالی که بهگمان آنها، در همه کتب آسمانی پیشین، ذکر شده بود.
پژوهۀ پیش رو، با روش توصیفی تحلیلی، دلیل نهم کتاب فصلالخطاب محدثنوری را در سه بخش دسته بندی نموده، مطالب آن را از نظر محتوایی به چالش کشیده و ضعف سند، منابع و دلالت مستندات روایی آن را آشکار کرده است.
یافتههای این پژوهش این واقعیت را بازنمایانده است که ادعای فوق، بر صرف استبعاد و نه بر استدلال، بنیان یافته و مفاد و نتیجهگیری آن، با دلایل عقلی، نقلی و تاریخی، تعارض دارد.
بدینسان انگارۀ ذکر نام و شمایل امام علی(ع)، با سبک بیان قرآن، ناسازگار و با سنتِ آزمون الهی نیز توافقی ندارد.
بر این اساس، استناد به روایاتی که در مقام تبیین آیات قرآن، نام امام علی(ع) ذکر شده، هرگز بیانگر حذف نام آن حضرت از متن الفاظ قرآن نیست؛ بلکه اشاره به تفسیر، بیان شأن، سبب نزول، ارایه مصداق، جری و تطبیق و یا تأویل آیات میباشد و هرگز قرآنکریم، در دوران پس از رحلت پیامبر(ص)، کاستی نیافته است.
rational and narrative reasons and historical studies indicate that the holy qur'an was compiled at the time of the prophet with revelatory allusions, thus never allowing for its increase or decrease, so that distortion is possible.
one of the historiographical ideas of the holy quran that seyyed nematullah jazayeri and mirza hussein nouri have devised is the omission of the name, image, characteristics and high position of imam ali, siddiqah athar and other imams (as) from the holy quran, while in their opinion, in all books.
the former celestial was mentioned.
the present study, by descriptive-analytical method, has categorized the ninth reason of mohaddhesnouri's chapter in three sections, challenged its contents in terms of content, and revealed the weakness of the document, its sources, and the significance of its narrative documents.
the findings of this study reflect the fact that the above claim is based on mere exclusion and not on reasoning, and its contents and conclusions are in conflict with rational, narrative and historical reasons.
thus, the idea of mentioning the name and image of imam ali (as) is inconsistent with the style of expression of the qur'an and does not agree with the tradition of the divine test.
accordingly, quoting the narrations in which the name of imam ali (as) is mentioned in the position of explaining the verses of the qur'an, never indicates the removal of that imam's name from the text of the words of the qur'an; rather, it refers to interpretation, expression of dignity, cause of revelation, presentation of examples, elaboration or interpretation of verses, and the holy qur'an has never been deficient in the period after the death of the prophet (pbuh).
نویسنده :
علی محمدی آشنانی ، محمود خوران
منبع اصلی :
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7607_ddc2ad566346f43d88b9da29e3c5a916.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهشنامه علوی- سال 1400- دوره 12- شماره 24- از صفحه 129 تا 154)
یادداشت :
کلیدواژهها
تحریفناپذیری قرآن فصلالخطاب محدّث نوری امامعلی(ع) جمع قرآنکریم
کلیدواژهها [English]
The Infallibility of the Qur''''''''''''''''an Faslo al-Khattab Muhaddith nunuri Imam Ali (AS) Collection of the Holy Quran