جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علم به صورتهای ذهنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
علم حضوری (ویژگی ها، اقسام و گستره)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حضوری
,
خطاناپذیری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
ویژگی های علم حضوری
,
اقسام علم حضوری
,
خطا ناپذیری علم حضوری
,
اقسام مکاشفه
,
گستره علم حضوری
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول ,
کیف نفسانی بودن علم ,
معلوم بالذات و معلوم بالعرض ,
راه کشف و شهود ,
علم تفصیلی حضوری واجب بعد از ایجاد ,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد ,
علم حضوری واجب ,
کشف صوری ,
کشف معنوی ,
اتحاد عالم و معلوم ,
ابتنای علم حصولی بر علم حضوری ,
الهام(القاء در نفس) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته) ,
معرفت شناسی عرفان ,
مراتب علم حضوری ,
علم به صورتهای ذهنی ,
ملاک تحقق علم حضوری ,
ویژگی های هستی شناسانه علم حضوری ,
ویژگی های معرفت شناسانه علم حضوری ,
حضوری یا حصولی بودن مکاشفات عرفانی ,
علم حضوری و صدق و کذب ,
بی واسطه بودن علم حضوری ,
عینیت علم و معلوم در علم حضوری ,
اتصال عالم و معلوم ,
امکان دست یابی به حقیقت وجود ,
علم بالکنه ,
شناخت ماهیت ,
غیر قابل انتقال بودن علم حضوری ,
اتصاف علم حضوری به احکام ذهنی ,
عینیت و وحدت علم و ذات عالِم ,
بی نیازی علم حضوری از قوای ادراکی ,
عینیت وجود علمی و وجود ادراکی در علم حضوری ,
امتناع تقدم علم بر معلوم در علم حضوری ,
حکایت وجود بودن ماهیت ,
تلازم علم به لازم و علم به ملزوم ,
تعلق علم حضوری به ماهیت ,
عدم اندراج علم حضوری تحت مقوله ,
تحت مقوله بودن علم حصولی ,
تشکیک پذیری علم حضوری ,
منشأ تشکیک پذیری علم حضوری ,
تشکیک پذیری علم حصولی ,
تقسیمات علم حضوری ,
علم حضوری به معلول از طریق معلول دیگر ,
نقس تأثرات حسی در احساس ,
اقسام کشف معنوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
علم حضوری ویژگی های بسیاری دارد كه آن را از علم حصولی متمایز می سازد. در میان انبوه ویژگی ها، تنها برخی از آنها، همچون خطاناپذیری، امری معرفت شناختی است، اما عمده آنها وجودشناختی اند. برای اینكه این ویژگی ها را تمییز دهیم و ویژگی های معرفت شناختی آنها را از وجودشناختی تفكیك كنیم، لازم است نگاهی گذرا به این ویژگی ها داشته باشیم. در این مقاله، پس از تقسیمات علم حضوری، بدین نتیجه رهنمون می شویم كه قلمرو علم حضوری گسترده است و موارد بسیاری را دربر می گیرد. از عصر شیخ اشراق تاكنون، نمونه های بسیاری ذكر شده كه درخور توجه و بررسی است. سپس، مكاشفه یا تجربه عرفانی نیز با علم حضوری بررسی كرده ایم. در ادامه، به این مسئله پرداخته ایم كه آیا معرفت هایی كه از راه مكاشفه و تجربه عرفانی حاصل می شوند، حضوری اند یا حصولی، یا برخی حضوری است و برخی دیگر حصولی؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اتحاد عالم و معلوم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
کلیدواژههای فرعی :
عین الربط ,
علم خدا به خویش ,
مفاهیم ذهنی ,
اقسام اتحاد وجودی ,
علم حضوری حق به اشیاء ,
تجرد ,
فقر ذاتی ,
اشراق ,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی ,
مراتب علم الهی ,
طور وراء عقل ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره)) ,
علم به علم ,
شناخت حقایق اشیاء ,
ماهیت ,
ماهیت علم ,
علم فعلی(حکمت نظری) ,
تجلی ,
نظام علی و معلولی ,
ریاضت ,
علم معلول به علت ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت علم ,
علم کسبی(معرفت شناسی) ,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
بدیهیات اولیه ,
اصل امتناع تناقض ,
وجدانیات ,
وجدانیات(اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
علم نفس به ذات خود ,
خودآگاهی حیوان ,
علم به حالات و انفعالات نفسانی ,
علم به افعال جوانحی ,
معرفت فطری به خداوند ,
علم به صورتهای ذهنی ,
علم حیوانات به خود ,
غیر محجوب ,
اجسام و اعراض جسمانی ,
ادراک غیر اعتباری ,
علم انسان به قوای نفس ,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس ,
تعریف علم حضوری ,
ثمثل حقیقت شیء ,
تمثل صورت شیء ,
ملاک تحقق علم حضوری ,
قیام فقری ,
عینیت در وجود ,
علم مجردات به ذات خود ,
سعه وجودی ,
ربط وجودی ,
ربط آلی ,
انحصار علم به حصولی و حضوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
آموزه «علم حضوری» به رغم بنیادین بودن و سابقه دیرین آن، چنانکه بایسته و شایسته است، بدان توجه نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. در حکمت و کلام اسلامی، علم حضوری یا «شهود» پیشینه ای دیرین دارد و تا عصر فارابی قابل پیگیری است. به نظر میرسد برای اولین بار، ابن سینا بود که آموزه معرفت حضوری را روشن تر از فارابی مطرح نمود و از آن بهره برداری کرد. با این ابتکار، تحولی ژرف در فلسفه و معرفت شناسی بنیان نهاده شد. با نگاهی گذرا به آثار ابن سینا، به نتایج شگفت انگیزی در این بحث رهنمون می شویم. پس از ابنسینا، شیخ اشراق قلمرو علم حضوری را گسترش داد و نمونه های متعددی را بدان افزود. دیدگاه شیخ اشراق در این مسئله، نقطه عطفی است که موجب شد تا علم حضوری تقریبا مقبولیت همگانی بیابد. در عصر وی، میتوان این آموزه را مطرح و اصطلاحی جا افتاده یافت. این مقاله با استفاده از آثار موجود، به بررسی تعریف های گوناگون از علم حضوری و نیز ملاک تحقق آن می پردازد. حاصل این تتبع آن است که ملاک تحقق علم حضوری، اتصال و حضور است. اما منشأ حضور و اتصال چیست؟ انواع گوناگونی برای آن قابل تصور است که بر اساس استقرا مطرح شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید