جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 23
حقيقت تجرد نفس در عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
روزي‌ يك‌ نفر از عارفي پرسيد: تجرّد چيست‌؟! عارف فرمود: تجرّد عبارت‌ است‌ از: شناخت‌ انسان‌ بالمشاهدة‌ كه‌ حقيقت‌ وي‌، غير از اين‌ ظواهر و مظاهر است‌. و بعد از مدّتي‌ سكوت‌ فرمود: مردي‌ بود كه‌ براي‌ اينكه‌ خودش‌ را گم‌ نكند، كدوئي‌ را سوراخ‌ كرده‌ و بیشتر ...
تفاوت عابد و زاهد و عارف
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«عرفان» در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و در اصطلاح روش و طريقه ويژه‏اى است كه براى شناسايى و دستيابى به حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقيقت تكيه مى‏كند و نيل به اين مرتبه را نه از طريق استدلال و برهان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خلوت و تنهایی در عرفان اسلامی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عرفان بیش از هنجارها و اصول رفتاری شرع که برای همه آدمیان است، طریقت است، یعنی راهی است برای حرکت به سمت حقیقت. عارف در مسیری نسبتا طولانی با انجام اعمالی که اصالتشان به هدفی رفیع است و خود هدف نیستند، به سر منزل مقصود که همان رسیدن به حقیقت و علت‌ال بیشتر ...
راه تقويت معنويت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست عزيز تمام آنچه که شما به آن اشاره کرده ايد از طريق پرداختن به مفهوم خدايي شدن قابل درک و وصول است. هدف زندگي از منظر اسلام خدايي شدن انسان و خود زندگي نيز در حقيقت فرصتي براي خداگونگي است. از همين رو تمامي آنچه كه در قالب دستورات ، اوامر و نواهي بیشتر ...
احساس فنا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الف. عارف در سلوك خود سر انجام به جايي مي رسد كه غير حق را نمي بيند و خواسته هاي خود را در خواسته هاي خداوند گم مي كند و فاني در اراده خداوند و انجام خواست خداي متعال مي گردد. اين به اين معنا نيست كه كار و زندگي خود را رها مي كند و روابط اجتماعي ندار بیشتر ...
داشتن چشم برزخي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. داشتن چشم برزخي با ختم چهل روز و مانند آن امكان پذير نيست. اين توان نيازمند يک عمر بندگي خدا است که در اين صورت امکان دارد خداي متعال به بنده اش اين امکان و توان را بدهد يا ندهد چون بستگي به خواست خدا دارد. داشتن چشم برزخي کرامت است و کرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
امکان عارف شدن زنان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درپاسخ به مطلب زير توجه كنيد . الف . به نظر مي رسد علت اينكه عرفاي زن درطول تاريخ كم اند وجود تفاوت ميان مردوزن باشد . مردهاي عارف محل رجوع عده زيادي ازمردم بودندوبه علت اينكه مردبودندعده زيادي به آنها مراجعه مي كردند، اماخانم هاي عارفه به علت عفت وپ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مقام فناي في الله در عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بحث گم کردن ذات به مراحل بالای عرفان و مقام فنای فی الله اشاره دارد. عارف در سلوک خود به جایی می رسد که غیر حق را نمی بیند و خواسته های خود را در خواسته های خداوند گم می کند و فانی در اراده خداوند و انجام خواست خدای متعال می گردد. این به این معنا نیس بیشتر ...
حالت خلسه يا مکاشفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خلسه همان است كه مكاشفه هم به ان مي گويند.دو لفظ كشف وكرامت مترادف نيستند بلكه كشف مقوله‏اي غيراز مقوله كرامت است. مكاشفه عبارت است ازاين كه: انساني در حال هوشياري و بيداري، يا در حالت‏بين خواب و بيداري، كه از آن، به «خلسه‏» تعبير مي‏شود، چيزهايي را بیشتر ...
چيستي عرفان و سير و سلوک
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عرفان در لغت به معناي شناخت است و در اصطلاح اسلامي عرفان را به دو بخش تقسيم مي‌كنند كه هر يك تعريفي جدا دارد. آن دو بخش عبارت است از: عرفان نظري و عرفان عملي. عرفان نظري در واقع عبارت است از نوع جهان بيني عارف و تفسيري كه عارف از جهان هستي دارد. در ا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 23