جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه زنجان
>
دانشکده علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
سحر کاوندی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
تبیین معنای خلافت الهی از منظر جلالالدین دوانی و غیاثالدین منصور دشتکی : معرفت اخلاقی
نویسنده:
محسن جاهد، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار و تابستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
هدفداری عالم
,
حکمت خالده
,
سعادت
,
تکلیف از نظر کانت
,
خلافت الهی
,
صفات متقابل
,
کمال علمی و عملی
,
انقیاد ممکنات
,
اعتراض فرشتگان
,
غایت آدمی
,
امانت الهی
,
اسفار انسان
,
تشبه به اجرام سماوی
,
اشراق علمی
,
لذات عقلی
,
قاعده توسط بین اضداد
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
هری اوسترین ولفسن
,
حضرت آدم(ع)
,
سحر کاوندی
,
محسن جاهد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سعادتگرایی متفکران یونان، با ترجمة آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد. این واژه در ترجمههای مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی را سپری کرد. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند. ازآنجاییکه فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسانشناسی و اخلاق اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الأرض خلیفة» اختلافنظر بوده و بحثهای فراوانی درگرفته است.<br /> <br /> دوانی، استحقاق آدمی برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل اندیشة دوانی و استدلالهای او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدینمعناست که آدمی ظلّ خداوند در میان ممکنات گردد. همانطور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت سوئینبرن از برهان غایتشناختی
نویسنده:
اصغر محمدی، سحر کاوندی، حسن فتحزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استنتاج (معرفت شناسی)
,
اثبات وجود خدا
,
نظم
,
یقین
,
قیاس (منطق)
,
برهان نظم (اثبات خدا)
,
خداباوری (دئیسم)
,
استقراء
,
خدای متشخص
,
تبیین (منطق)
,
اعتقاد به خدا
,
دوگانه انگاری
,
برهان غایت شناختی
,
ریچارد سوینبرن
,
تبیین علمی
,
نظم زمانی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان نظم
,
یقین
,
اصل سادگی
,
ارسطو
,
ریچارد سوئین برن
,
جی. ال. مکی
,
استقراء
,
قیاس
,
استدلال از راه اصل سادگی(اصطلاح وابسته)
,
تبیین شخصی
,
یقین ریاضی وار
,
احتمال باور به وجود خدا
,
نظم مکانیکی
,
ایده سادگی
,
برهان تدبر جهان
,
تبیین عالم
,
خدای متشخص انسان وار
,
خدای متشخص ناانسان وار
,
سحر کاوندی
,
حسن فتح زاده
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
0
چکیده :
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادلۀ اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائۀ دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیلة تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیدۀ نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی ادراک عقلی از نظر ملاصدرا
نویسنده:
سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) , پاييز و زمستان/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ارباب انواع
,
تجرد
,
ادراک عقلی
,
ارباب انواع
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
حرکت جوهری
,
صورت عقلی ( مجرد )
,
عقل فعال
,
وحدت عقلی
,
تعقل(معرفت شناسی)
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقل مستفاد
,
نظریه اضافه اشراقی
,
سحر کاوندی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویل سهروردی از حقیقت حب در قرآن
نویسنده:
نرگس اسکندری وفایی؛ سحر کاوندی؛ طاهره کمالی زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستا/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
نفس اماره
,
حقایق باطنی قرآن
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
معرفت و محبت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
حب به خدا
,
هوای نفس
,
معرفت شناسی سهروردی
,
ملا مهدی نراقی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن منظور
,
حقایق باطنی
,
انسان شناسی اشراقی
,
حب در قرآن
,
وجودشناسی اشراقی
,
جهان شناسی اشراقی
,
تأویل از نظر سهروردی
,
ازلیت منشأ عشق
,
مجانست در محبت
,
محبت و نفس اماره
,
حب و انتظام نظام جهان
,
سحر کاوندی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی کاربردهای قرآنی ملاصدرا؛ با محوریّت مبحث نفس کتاب الشواهد الربوبیه
نویسنده:
معصومه رستم خانی، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پائیز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ملاصدرا
,
عالم برزخ
,
هرمنوتیک
,
ناصر مکارم شیرازی
,
قیامت
,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
عقل بالفعل
,
استدلال به آیات
,
استشهاد به آیات
,
عالم عقلانی
,
سحر کاوندی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیال و صور خیالی در مکتب سینوی و اشراقی
نویسنده:
سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان / 1387
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نور اسفهبدیه
,
مادی بودن خیال
,
ادراک انسان
,
تجرد خیال
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
افعال نفس
,
بقاء نفس
,
مُثُل
,
وحدت قوای نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
وهم(معرفت شناسی)
,
کیفیت حصول ادراک خیالی
,
قاعده الواحد در علم النفس
,
کثرت قوای نفس
,
وابستگی وهم و تخیل
,
تجرید تام
,
تجرید خیالی
,
قیام حلولی صور ادراکی
,
بقای نفوس بسیط
,
سحر کاوندی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تواضع براساس اندیشه های فیلسوفان اخلاق معاصر غربی : سال هفتم، شماره 26 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
محسن جاهد,سحر کاوندی,جلیل رحمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, زمستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق و غرب
,
نظریه میل محور
,
نظریه مبتنی بر غفلت
,
نظریه باورمحور
,
نظریه مبتنی بر عدم تقارن
,
نظریه میل باور
,
نظریه مختار
,
پارادوکس مور
,
مکتب اخلاق فضیلت محور
,
تواضع
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
فریدریش نیچه
,
باروخ اسپینوزا
,
سحر کاوندی
,
محسن جاهد
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ بوئتیوس به دشواره شر
نویسنده:
سحر کاوندی - داود قرجالو
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
اختیار
,
شر طبیعی
,
مشیت الهی
,
شرور اخلاقی
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
درد و رنج
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
بوئتیوس و مسأله شر
,
سعادت حقیقی
,
شر به مثابه ابزار
,
خیر برتر
,
رابطه خیر و شر
,
معکوس بودن رویه جهان
,
انواع خیر
,
خدای مطلق
,
در تسلای فلسفه
,
فعل شریرانه
,
مسئلة منطقی شرّ
,
بوئتیوس
,
مسئله قرینهای شرّ
,
سحر کاوندی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
رویکرد اصلی نوشتار حاضر ترسیم دیدگاه بوئتیوس فیلسوف نامدار رومی قرون وسطی به مسئله شر است. وی بیآنکه مرتکب خطایی شده باشد، در بند و به مرگ محکوم گشته و بجّد با دشواره شر به خود میپیچد و بدنبال راه چاره است و از این رهگذر ماهیت سعادت واقعی را مدنظر قرار داده و اشکالاتی مطرح میسازد و به آنها پاسخ میدهد. دو اشکالی که وی مطرح ساخته بدین ترتیب است1) با وجود خدایی قادر مطلق، و خیرمحض چگونه میتواند شر وجود داشته باشد؟ و2) چرا رویه جهان معکوس میچرخد و خیر فرودست باقی میماند و شر، فرا؟ همچنین در این راستا دفع دخل مقدر مینماید و به دو اشکال احتمالی مبنی براینکه 1)آیا خدا میتواند از شر به مثابه یک ابزار استفاده نماید؟ و 2)رابطه شر و اختیار چگونه است، پاسخی پیش دستانه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید