جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر، کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, زمستان/1391
صفحات :
از صفحه 19 تا 46
تأملی در حدوث جسمانی نفس
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
چکیده :
حکیمان مشّایی معتقدند نفس انسانی روحانیةالحدوث و البقاء است. در قبال این نظریه، صدرالمتألّهین معتقد است که نفس جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است. عمده دلیل روی آوردن ملّاصدرا به این نظریه، اشکال‌هایی است که به نظریۀ روحانیةالحدوث وارد کرده است. این مقاله معانی حدوث جسمانی نفس را با استفاده از عبارات ملّاصدرا تبیین نموده، روشن می‌کند که عبارات ملاصدرا در این باره یکسان نیست. سپس اشکال‌های ملّاصدرا بر نظریۀ روحانیةالحدوث را بیان کرده است؛ و در پایان به دفاع از مشّاء به اشکال‌های ملّاصدرا پاسخ داده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
تأثیر اخلاق در بینش‌ها با تکیه بر اندیشه تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , فلسفه اخلاق (اِتیک) , سعادت , صبغه , ملکات نفسانی , سعادت انسان در اسلام , نفس اماره , حب دنیا , اخلاق باور , ارزش اخلاقی رفتار , فطرت(کلام) , اهل بیت(ع) , قرآن , دین و فطرت , فطرت بشری , اخلاق اسلامی , معرفت اخلاقی , رفتار انسانی , شریعت و فطرت , سودجویی , فلسفه اخلاق اسلامی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , ملکه , خلق , ماهیت سعادت حقیقی , سعادت اخروی , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , فضایل اخلاقی , حب دنیا , معرفت‌شناسی اخلاقی , کوردلی , سرگردانی , دنیاپرستی , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه اخلاق (عام) , اخلاق باور , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , معرفت شناسی اخلاقی , فطرت(سرشت دینی) , معرفت گرایی ارزشی , اخلاق و رفتار , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , رابطه اخلاق و باور , سیر نزولی نفس , کژبینی , پیدایش بینش , بینش شیطان محور , بینش خدا محور , تفسیر المیزان (کتاب) , قاسم سبحانی فخر , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
از منظر دین، سعادت انسان معلول بینش‌ها و باورهای درست و اخلاق و رفتار برخاسته از فطرت و مطابق با خواست شریعت است. همان‌گونه که اخلاق و رفتار آدمیان پیامد نوع بینش‌ها و باورهای آنان است، بر بینش‌ها و باورهای آنان نیز اثرگذار است؛ رفتار یک انسان به‌تدریج موجب پیدایش صفات و ملکاتی مثبت یا منفی می‌گردد. صفات و ملکات منفی، بینشی متناسب با خود پدید می‌آورد که گاهی به انکار حقیقتِ روشن می‌انجامد. صفات و ملکات مثبت، موجب تثبیت و تقویت بینش‌های فطری و عقلی و سبب تابش نور معرفت و حکمت بر دل می‌گردد. ریشهٔ اخلاق و رفتار منفی، حبّ دنیا، و ریشه اخلاق و رفتار مثبت، دوری از حبّ دنیا است. این حقیقتی است که قرآن و سنّت، برآن تصریح کرده‌اند و موجب پیدایی قالبی خاص برای اندیشهٔ عالمان مسلمان، به‌ویژه حکیمان و عارفان در باب معرفت‌شناسی شده است. مقالهٔ حاضر با تکیه بر اندیشهٔ آیت الله جوادی آملی این حقیقت قرآنی را توضیح می‌دهد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 21
  • تعداد رکورد ها : 3