جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه او
نویسنده:
علی زمانی قمشه ای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
عرفان اسلامى از آغاز ظهور قرن به قرن تکامل یافت در هر قرنى عرفاى بزرگى ظهور کردند و به آن کمال بخشیدند و به سرمایه اش افزودند. البته این تکامل سیرى تدریجى داشت ولى در قرن هفتم به دست محیى الدّین با حرکت جهشى به نهایت کمال خود رسید. او عرفان را وارد مرحله جدیدى کرد که سابقه نداشت. محیى الدّین بیش از دویست کتاب نگاشته مهم ترین کتابهاى او یکى (فتوحات مکیّه) است که درحقیقت یک (دایرةالمعارف) عرفانى است و دیگرى کتاب (فصوص الحکم) است. ملاّصدرا با همه احترامى که براى ابن عربى قائل است امّا از آن جا که خود پژوهشگرى است بى نظیر و داراى نبوغى سرشار در پاره اى مسائل نظر ابن عربى را رد مى کند و در برخى مسائل سخن او را به عنوان تأیید بر پژوهش خویش مى آورد و در مسائلى چند چنین مى نماید که از او تأثیر پذیرفته است. بنابراین نمى توان او را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست و این واقعیّتى است که ما در سرتاسر نوشته ها و آثار ملاّصدرا بویژه در اسفار با آن روبه رو هستیم. بارى نگارنده به مقتضاى حوصله تنگ این مقاله دیدگاههاى هر دو دانشمند بزرگ را برپایه مسائل مطرح شده در اسفار ملاّصدرا پى مى گیرد و از سایر نگاشته هاى او چشم مى پوشد.
صفحات :
از صفحه 284 تا 312
خداوند درباره خصوصيات درخت طوبي چه مي فرمايد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روايتي است از رسول اکرم (ص) که فرمودند : « حضرت عيسي (ع) از خداوند خواست که درخت طوبي را به او معرفي نمايد. خدا به او فرمود : طوبي درختي است در بهشت که خودم آن را با دست رحمت خود غرس نمودم، اين درخت سايه اش تمام بهشت و بهشتيان را مي پوشاند. ر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
سايه درخت طوبي چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پيامبر اکرم (ص) در تفسير آيه شريفه « وظلٍّ ممدود »(1) فرمود (2) : در وسط بهشت سايه گسترده اي است که اگر سواره اي اين سايه را بپيمايد گويي يک مسير صد ساله را پيموده و تازه نتوانسته است به آخرش برسدو اين است همان قول خداي تعالي که فرمود و ظلّ مم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
ميوه هاي درخت طوبي داراي چه خصوصيتي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : صحابه رسول اکرم (ص) از حضرتش درباره تفسير آيه « لا مقطوعه و لا ممنوعه »(1) سؤال کردند ايشان فرمودند (2) : ميوه اين درخت طعام و ميوه بهشتيان است، درون اين ميوه طعم و رنگ صد نوع ميوه دنيا وجود دارد که نه کسي آن را ديده و نه شنيده است. هر ميوه اي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
درخت طوبي چگونه درختي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : « طوبي » مؤنث « اطيب » يعني پاکيزه تر و حلالتر. طوبي صفت درختي است از درختان بهشتي که به لحاظ عظمت و داشتن ويژگيهاي منحصر به فرد از درختان مشهور بهشتي است. و عظمتش تمام بهشت و بهشتيان را فرا گرفته و خانه و غرفه اي نيست که شاخه اي از اين درخت د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
پیوند اسطوره و عرفان، برداشت های عرفانی سهروردی از شاهنامه فردوسی
نویسنده:
الیاس نورایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
سهروردی از جمله عارفان علاقه مند به حکمت ایران باستان است که در آثار خود به عناصر و شخصیت های اساطیری ایران بسیار اشاره کرده است. وی از برخی از شخصیت های اساطیری، مانند«سیمرغ»، «زال»، «رستم» و «اسفندیار» و سرگذشت آنان برداشت های عرفانی کرده و هر یک را نمادی برای بیان حقایق فلسفی و عرفانی خود قرار داده است. در نوشتار حاضر به بررسی مفهوم «خورنه» (فر)، ارتباط آن با نور محمدی و سکینه، و یکی شدن این دو مفهوم در اندیشه های سهروردی پرداخته شده است، همچنین برخی شخصیت ها و عناصر حماسی و اساطیری که در آثار رمزی سهروردی صورت عرفانی به خود گرفته اند و سرگذشت آنها تاویل ها و تفسیرهایی به همراه داشته است، بررسی شده اند.
صفحات :
از صفحه 233 تا 259
فهم فلسفی بهشت و دوزخ از نگاه عزیز نسفی
نویسنده:
عزیز الله افشار کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
مبدا و معاد دو بنیان تفکر دینی است و بهشت و دوزخ از ارکان بحث معاد است. متکلمان، حکما و عارفان درباره معاد و بالاخص بهشت و دوزخ نکات بسیاری را کشف کرده اند. عزیز نسفی اندیشمند بزرگ قرن هفتم از سه منظر نقلی، عقلی و کشفی به بررسی مساله بهشت و دوزخ پرداخته است. در این مقاله ماحصل یافته‌ های وی بر اساس روش عقلی بررسی می ‌شود. مبانی وی در تفسیر معاد همان اصول فلسفه مشائی است که با بعضی از نکات فلسفه اشراقی تلفیق شده است. نسفی با تکیه بر تجرد نفس و امکان به فعلیت رسیدن عقل نظری و عقل عملی و وابستگی یا رهایی نفس از جسم و اوصاف و احوال آن مساله بهشت و دوزخ را تفسیر می ‌کند و مفاهیمی همانند مراتب بهشت و دوزخ، صحیفه اعمال، لذت و رنج اخروی، درخت طوبی و زقوم، حوران بهشتی، انهار اخروی، ملائکه عذاب و میزان و ... را با نوعی تاویل فلسفی ارایه می ‌کند.
صفحات :
از صفحه 129 تا 147
  • تعداد رکورد ها : 7