جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
پس از فضیلت: مطالعه ای در نظریه اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alasdair MacIntyre
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Notre Dame Pess,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هنگامی که پس از فضیلت برای اولین بار در سال 1981 ظاهر شد، به عنوان یک نقد مهم و بالقوه بحث برانگیز از فلسفه اخلاق معاصر شناخته شد. نیوزویک آن را "یک مطالعه جدید و خیره کننده درباره اخلاق توسط یکی از برجسته ترین فیلسوفان اخلاق در دنیای انگلیسی زبان" نامید. از آن زمان، این کتاب به بیش از پانزده زبان خارجی ترجمه شده و بیش از صد هزار نسخه فروخته است. اکنون، بیست و پنج سال بعد، انتشارات دانشگاه نوتردام خوشحال است که سومین نسخه After Virtue را منتشر می‌کند، که شامل یک پیش‌گفتار جدید «پس از فضیلت پس از یک ربع قرن» است. در این اثر کلاسیک، Alasdair MacIntyre ریشه های تاریخی و مفهومی ایده فضیلت را بررسی می کند، دلایل فقدان آن را در زندگی شخصی و عمومی تشخیص می دهد و پیشنهادی آزمایشی برای بازیابی آن ارائه می دهد. در حالی که فصل‌های منفرد دامنه وسیعی دارند، پس از کنار هم قرار گرفتن، بحثی نافذ و متمرکز در مورد قیمت مدرنیته را تشکیل می‌دهند. در مقدمه ویرایش سوم، مک اینتایر تزهای اصلی کتاب را بازبینی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که اگرچه چیزهای زیادی آموخته است و پایان‌نامه‌ها و استدلال‌های خود را در آثار دیگر تکمیل و اصلاح کرده است، اما «هنوز هیچ دلیلی برای کنار گذاشتن بحث‌های اصلی پیدا نکرده است. ” از این کتاب در حالی که او تشخیص می دهد که تصورش از انسان به عنوان فضیلت یا شرور نه تنها به یک زمینه متافیزیکی بلکه به یک زمینه بیولوژیکی نیز نیاز دارد، در نهایت او "به این تز متعهد می ماند که این فقط از نقطه نظر یک سنت بسیار متفاوت است، سنتی که اعتقادات و پیش فرض های آن است. به شکل کلاسیک خود توسط ارسطو بیان شد، که ما می توانیم پیدایش و مخمصه مدرنیته اخلاقی را درک کنیم.
فضایل مسیحی در عمل پزشکی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Edmund D. Pellegrino, David C. Thomasma, David G. Miller
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Georgetown University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: متخصصان مراقبت های بهداشتی مسیحی در جامعه سکولار و کثرت گرای ما اغلب با عدم اطمینان در مورد جایگاه ایمان مذهبی در عمل پزشکی امروزی مواجه هستند. این کتاب از طریق بررسی یک اخلاق مبتنی بر فضیلت، دیدگاهی الهیاتی از اخلاق پزشکی را پیشنهاد می‌کند که به پزشک مسیحی کمک می‌کند تا ایمان، عقل و وظیفه حرفه‌ای را با هم آشتی دهد. ادموند دی. پلگرینو و دیوید سی. توماسما تاریخچه فضیلت را در اندیشه اخلاقی دنبال می‌کنند و بحث‌های کنونی را درباره جایگاه اخلاق فضیلت در اخلاق زیستی معاصر بررسی می‌کنند. پیشنهاد آنها بین اخلاق الهیاتی مبتنی بر فضایل ایمان، امید و خیریه با اخلاق پزشکی معاصر بر اساس اصول خیرخواهی، عدالت و خودمختاری تعادل برقرار می کند. نتیجه یک نظریه اخلاق بالینی است که بر فضیلت نیکوکاری متمرکز است و در تصمیمات اخلاقی عملی آشکار می شود. با استفاده از اصول اخلاق زیستی مسیحی، نویسندگان به مسائل تفرقه‌انگیز امروزی در پزشکی می‌پردازند. برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و همه کسانی که در زمینه های اخلاق و دین دخیل هستند، این جلد نشان می دهد که چگونه ایمان و عقل می توانند ترکیب شوند تا بهترین رابطه شفابخش ممکن را بین متخصص مراقبت های بهداشتی و بیمار ایجاد کنند.
رساله‌ای کوچک درباب فضیلت‌های بزرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andre Comte-Sponville (آندره کنت اسپونویل)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Vintage / Ebury,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بیشتر تاریخ فلسفه، تاریخ اخلاق است. از افلاطون تا سارتر، فیلسوفان بزرگ به پرسش‌های اخلاقی اصلی بازگشته‌اند که چگونه باید زندگی خوبی داشته باشیم. چگونه با خودمان و دیگران رفتار کنیم؟ در پرداختن به این پرسش‌ها، آندره کنت اسپونویل با کاوشی کاملاً بدیع در فضایل بی‌زمان انسانی به جریان اصلی بیشتر سنت فلسفی غرب بازمی‌گردد. یک رساله کوتاه در باب فضایل بزرگ، هجده فضیلت انسانی را به عنوان نقطه شروع خود در نظر می گیرد تا به ما کمک کند تا بفهمیم "چه کاری باید انجام دهیم، چه کسی باید باشیم و چگونه باید زندگی کنیم". کنت اسپونویل هم مقدمه‌ای متفکرانه و در دسترس از تاریخ اخلاق غربی و هم کاوش در راه‌هایی را به خواننده ارائه می‌کند که از طریق آن دیدگاه‌ها و ادعاهای فیلسوفان بزرگ می‌توانند در زندگی امروز ما اعمال شوند - و در کاربردشان ناکام باشند.
اخلاق فضیلت محور در رسانه (مطالعه موردی خبر و خبررسانی)
نویسنده:
رضا اکبری، محمدرضا روحانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
زمینه: در حیطه اخلاق دستوری، رویکردهای مساله محور در پاسخ به این که چه عملی خوب و چه عملی بد است دو نظریه را در اختیار ما نظریه را در اختیار ما نهاده اند: غایت گرایی و وظیفه گرایی. ما در این دو نظریه شاهد تلفیق گرایی، فردگرایی و بی توجهی به تفاوت افراد و شرایط هستیم. این مشکلات ما را به رویکرد فضیلت محور سوق می دهد. در این رویکرد، عملی اخلاقی است که در اجتماع انسانی، کارکردی مناسب داشته و جامعه را به سعادت برساند. در این نگاه، شرایط تحقق فعل و همچنین تربیت اخلاقی افراد جامعه را کانون توجه قرار می گیرد. هنگامی که از مسوولیت رسانه های جمعی در قبال اخلاق در جامعه سخن می گوییم ضرورت اهتمام رسانه ها به تربیت اخلاقی جامعه و بروز فضایل اخلاقی مدنظر قرار می گیرد. به نظر می رسد رویکرد فضیلت محور در خبررسانی چندان مورد توجه نبوده باشد، گو اینکه شاید بتوان رابطه ای میان رویکردهای مساله محور و ارزشهای خبری نشان داد.نتیجه گیری: از منظر فضیلت محوری ملاک نحوه نگارش و پخش یک خبر، تاثیرات تربیتی آن خبر در میان جامعه است. لذا خیر را نباید یک اطلاع رسانی صرف تلقی کرد بلکه خبررسانی، شان و جایگاه اخلاقی در جامعه نیز دارد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 46
نسبت نظریه اخلاقی خواجه‌ نصیر و نظریات هنجاری فلسفه اخلاق معاصر با تأکید بر اخلاق فضیلت‌ محور
نویسنده:
معصومه سلیمان میگونی ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظریۀ اخلاقی خواجه‌نصیرالدین طوسی، یکی ازنظریات هنجاری بسیار مهم در اخلاق فلسفی اسلامی است. به‌روزرسانی این نظریه و مشخص کردن نسبت آن با نظریات هنجاری در فلسفۀ اخلاق معاصر، اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف ما از این پژوهش، این است که با معرفی نظریات هنجاری اصلی در فلسفۀ اخلاق معاصر، نسبت نظریۀ اخلاقی خواجه‌نصیر را با هریک از آن‌ها مشخص کنیم تا معیار سنجش ارزش‌های اخلاقی در نظریۀ اخلاقی خواجه‌نصیر مشخص شود. چنین کاری ضمن به‌روزرسانی نظریۀ اخلاقی وی، استفاده از این نظریه را در اخلاق کاربردی امکان‌پذیر می‌کند. یافته‌های این پژوهش نمایانگر این است که نظریۀ اخلاقی خواجه‌نصیر با هرسه نظریۀ نتیجه‌گرایی، تکلیف‌گرایی و اخلاق فضیلت‌محور نسبت دارد؛ اما عناصر اخلاق فضیلت‌محور در نظریۀ وی غلبه دارد؛ پس می‌توان گفت نظریۀ هنجاری خواجه‌نصیر قرائتی از اخلاق فضیلت‌محور است. تلاش کردیم با روش تحلیلی، نظریۀ اخلاقی خواجه‌نصیر را ازحیث معیار سنجش ارزش‌های اخلاقی بررسی و نسبت عمیق آن را با اخلاق فضیلت‌محور مشخص کنیم.
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مقایسه رابطه عرفان و زیست اخلاقی در اندیشه امام خمینی و علامه طباطبایی
نویسنده:
امیر ستاری سرای
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تهذیب نفس یا پاکی جان از زشتی های اخلاقی و آراستن آن به فضایل و اوصاف نیک و سر بعثت نبی اکرم (ص)، راه گشای تعالی انسان به سوی حق و مقدمه‌ی بازیافت آدمی به مقام قرب الهی است، بدین جهت آن حضرت فرمودند: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» نقش اخلاق در تکون معرفت و رسیدن به لقای پروردگار و دریافت حقیقت، آنگونه که عارفان بدان معتقدند، همواره مورد توجه صوفیه و عرفا و حتی فلیسوفان اسلامی بوده است.امام خمینی(س) و علامه طباطبایی(ره) نیزچنین نگرشی نسبت به معرفت الله و عرفان دارند و تحقق چنین معرفتی را و رسیدن به مقامات الهی عارفانه را مسبوق به تهذیب و استکمال نفس می دانند و راه ورود به عرفان را اخلاقی زیستن و به طور خاص تخلق به اخلاق الله می دانند.امام خمینی(س) و علامه طباطبایی(ره) موانع رسیدن به معرفت الهی و حقیقت وجود را همان موانع تهذیب اخلاق و حکمت می دانند.بدین ترتیب رسیدن به لقای پروردگار و رسیدن به معرفت حضرت حق جل جلاله ، در گرو تهذیب اخلاق و تزکیه نفس و وارستگی از رذایل و آراستگی به فضایل و التزام و پیروی از شریعت خواهد بود.
نتایج اخلاقی نظریه ولایت سید حیدر آملی (ره) باعنایت به آثار هانری کربن
نویسنده:
علیرضا پورعسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بشر معاصر غرق در چالش‌های گوناگون، در هیچ برهه‌ای به اندازه امروز، نیازمند حکومت فراگیر مهدوی نبوده است که به لحاظ محتوایی برخوردار از تعالیم بی نظیر، جهانی و جاودانی اسلام، و نویدبخش عدالتی الهی و امنیتی راستین باشد.حال چه لزومی دارد موضوع اخلاق را در نظریه ولایت شیعه که مظهر آن امام معصوم است و دلایل نقلی و عقلی بسیاری دال بر وجودش در دست است، از منظر سیدحیدر بن علی آملی (سیدحیدر)وتحقیقات یک فیلسوف مستشرق فرانسوی بنام هانری کربن بررسی کنیم؟ در پاسخ باید گفت سید حیدر آملی یکی از برجسته ترین نظرات را در باب ولایت ارائه نموده است(ولایت عبارت است از قیام برای خدا و تبدیل کردن اخلاق خود به اخلاق الهی و محقق شدن اوصافش به اوصاف باری تعالی) وپرفسورهانری کُربن، بین مذاهب مختلف به عقاید شیعه اثنی عشری که همان اسلام واقعی است علاقه کامل و تصریح داشته که جنبه باطنی اسلام، همان تشیّع و منبع افکار و منشأ معارف کامل شریعت اسلام، امامان شیعه هستندوسعی برآن داشته که افکار سیدحیدررا درقالب جهان امروز تفسیر وتبیین نماید.لذا تبیین موضوع ولایت ومسائل مرتبط باآن ،آثاراخلاقی عقیده به ولایت مورد بررسی قرار خواهدگرفت
ماهیت و مبانی اخلاق از دیدگاه نیچه و علامه طباطبایی
نویسنده:
کلثوم محمودی بردزردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مسائل مهم و قابل توجه در حوزه‌ی مسائل کلامی، مسئله‌ی اخلاق است. بیش‌تر فلاسفه‌ی غرب و شرق به این موضوع پرداخته‌اند.در پژوهش حاضر، دیدگاه دو فیلسوف صاحب‌نظر در این زمینه، نیچه و علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که دیدگاه نیچه در باره‌ی اخلاق، یک دیدگاه انتقادی و حاکی از مخالفت وی با دیدگاه‌ها و ارزش‌های اخلاقی رایج است. نیچه خواهان آن است تا اخلاقی نو در تضاد با ارزش‌های بر آمده از مفاهیمی چون خدا، دین، نوع‌دوستی و... ارائه دهد؛ در حالی‌که علامه‌طباطبایی، اصول اخلاقی را پیرامون اخلاق فضیلت‌محور و اخلاق مبتنی بر محور خدا‌‌باوری و دین، ارائه می دهد.
اخلاق فضیلت‌مدار از دیدگاه ملامهدی نراقی (ره)
نویسنده:
هاجر رمضانخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نوشتار حاضر درصدد تبیین اخلاق فضیلت مدار از نظرگاه ملامهدی نراقی(ره)است. درباره‌ی اخلاق فضیلت ایشان می-توان گفت که اگرچه شاکله واستخوان بندی آن کاملا ارسطویی است اما این بدان معنا نیست که نراقی مقلد صرف باشد؛ چرا که ایشان در هر مورد نظر نهایی وابتکاری خودرا بیان کرده است. ایشان همچون ارسطو فضیلت را به حدوسط میان افراط وتفریط تعریف می‌کنند؛ هرچند ایشان تعاریف دیگری از فضیلت را نیز بیان کرده است.نراقی به احصای فضایل همت گماشته وهر یک ازآن‌ها را تحت قوه‌ای که موجب آن است، آورده است. ایشان سعادت را در تخلیه از رذایل وتحلیه به فضایل می‌داند ومسأله‌ی تشبه به خدا را به دلیل مخالفت با ظواهر شرع رد می‌کند ومعتقداست که نهایت سعادت، معرفت خداوندی ورسیدن به مقام قرب اوست.نکته‌ی نهایی وبسیار مهم در اخلاق فضیلت نراقی نقش وحی وآموزه‌های دینی در اخلاق نگاری اوست، ایشان در سرتاسر کتب اخلاقی خود هیچ‌گاه جانب شریعت را رها نکرده ودر تعارض بین عقل وشرع ، همواره جانب شریعت را می‌گیرد.
  • تعداد رکورد ها : 16