جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
باور غیر پایه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
در دفاع از مبناگروی: بررسی اشکالات کیث لرر بر مبناگروی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور پایه
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
کیث لرر
,
مبناگروی سنتی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
بدیهیات ,
صدق ,
صدق (صفات الهی) ,
صعود معرفتی ,
امکان (ممکن) طبیعی ,
انسجام گروی ,
مبناگروی خطاپذیر ,
امور بدیهی ,
موجه سازی ,
باور غیر پایه ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
بدیهیات اولیه ,
انسجام گروی((در توجیه)، مقابل مبناگروی) ,
مبناگروی خطاپذیر(مقابل مبناگروی خطاناپذیر) ,
مبناگروی خطاناپذیر(مقابل مبناگروی خطاپذیر) ,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی) ,
پایه نظام معرفتی ,
موجه سازی در سیاق اجتماعی ,
مبناگروی در موجه سازی ,
خطاناپذیری طبیعی ,
سلسله موجه سازی ,
توافق طرفین ,
نقض ناپذیری ,
مصداق باور خطاناپذیر ,
مقاومت ناپذیری ,
باور ناظر به احساس ,
ضرورت طبیعی ,
مبناگروی تلفیقی ,
تسلسل معرفتی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
کیث لرر، با تفکیک مبناگروی خطاناپذیر و خطاپذیر از یکدیگر، سه نقد عمده بر مبناگروی سنتی خطاناپذیر دارد. وی در نقد اول بر آن است که تنها تعداد بسیار اندکی از باورهای پایه وجود دارند و این تعداد محدود نمیتواند بمثابه پایه نظام معرفت بشری قرار گیرد. وی در نقد دوم بر نحوه ابتنای باورهای غیرپایه بر باورهای پایه اشکال میکند و، در نهایت، مهمترین دلیل مبناگرایان بر لزوم پذیرش این دیدگاه در توجیه معرفت را ـ که «استدلال از راه دور و تسلسل» میباشد ـ بدین صورت نقد میکند که سلسله موجهسازی باورها لازم نیست تا بینهایت استمرار داشته باشد یا بهنحو دوری به یکی از حلقات پیشین سلسله مستند شود بلکه اگر فرآیند موجهسازی در یک سیاق اجتماعی انجام گیرد، وقتی به یک باور مورد توافق طرفین رسید، این جریان متوقف میشود. به اعتقاد نگارنده، هر سه نقد لرر ناتمام است. نخست آنکه لرر در بحث از باورهای پایه از بدیهیات عقلی بهکلی غفلت نموده است، دوم آنکه ارتقای معرفتی از بدیهیات به نظریات به کمک استدلال انجام میگیرد و، در نهایت، صرف توافق طرفین بر یک باور هرگز به معنای موجه بودن آن نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
نظریه مبناگروی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
یقین
,
بدیهیات اولیه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری ,
باورها ,
این همانی یا هو هویت. ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
مبناگرایی کلاسیک ,
مبناگرایی معتدل ,
قرآن ,
امتناع اجتماع نقیضین ,
باور غیر پایه ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
بدیهی(اولی تصوری و تصدیقی) ,
بدیهیات ثانویه ,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین ,
فطریات ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی) ,
استدلال دور معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال تسلسل معرفتی) ,
مبناگرایی تجربی ,
مبناگرایی غیرتجربی ,
تکثر معرفت ,
مبناگرایی ساده ,
مبناگرایی مضاعف ,
معرفت خطاپذیر ,
معرفت خطاناپذیر ,
مبناگرایی درون گرایانه ,
مبناگرایی برون گرایانه ,
باور خودموجه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
نظریه مبناگرایی یکی از دیرینه ترین و مهم ترین رهیافت ها در معرفت شناسی تلقی می شود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقاله حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کرده ایم و از دو شکل مبناگرایی درون گرایانه و برون گرایانه، دومی را بررسی می کنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آن ها را کاویده ایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برون گرایانه این است که باورهای ما به دو دسته پایه و استنتاجی تقسیم می شوند و همه باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقاله حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آن که کاستی های نظریه مبناگرایی نشان داده می شود به این کاستی ها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخ هایی داده شود. علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان می دهد که این دستگاه اولا، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص می کند؛ ثانیا، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع می کند؛ ثالثا، روش دست یابی به معرفت یقینی را تبیین می کند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست بر می شمارد. خطاپذیری و خطاناپذیری و در نتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسی ترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، درباره معرفت یقینی، که باید در نهایت همه معرفت ها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژه ای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ می توان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزل پذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد. مهم ترین دستاورد علامه، در حوزه معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دست یابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی نظریه عقلانیت فولی و نقدهای اساسی آن : شماره 94 : مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام
نویسنده:
نفیسه ساطع، اعظم السادات حسینی حسین آباد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت جدید
,
نظریه عقلانیت فولی
کلیدواژههای فرعی :
باور عقلانی ,
باور پایه ,
صدق ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
نگاه ابزاری به عقل ,
عقلانیت باور ,
هدف ,
عقلانیت نوعی ,
عقلانیت هنجاری ,
نسبیت معرفت ,
منظر ,
صدق ,
باور غیر پایه ,
باور عقلانی(مقابل باور عقلایی) ,
مبناگروی(مقابل انسجام گروی در توجیه) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
غیر تدافعی بودن ,
آسانگیری ,
اعتماد گروی ,
عقلانیت معرفتی ,
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
فلسفه معاصر آکنده از نظریات گوناگون درباره عقلانیت است، اما مفهوم کلی عقلانیت مبهم است. ریچارد فولی با واکاوی مکاتب مطرح معرفتشناسی و فلسفه علم، هدف و منظر را عناصر ثابت در همه نظریات عقلانیت مییابد. هدف، امر مورد نیاز یا مطلوب فرد است و میتواند عملی یا نظری باشد. منظر مجموعهای از عقاید است و انواع آن در ارتباط با شخص یا اشخاص دارای این عقاید، تعیین میشود. فولی با فرضِ هدف ـ محوری مفهوم عقلانیت و نفی منظر ممتاز، به طراحی نظریهی عقلانیت میپردازد و نتیجه میگیرد که بسته به اهداف و علایق، ارزیابی عقلانی از منظرهای متنوعی ممکن است. بنابراین، دعاوی عقلانیت در واقع دارای موضوعاتی متفاوت بوده، رقیب به حساب نمیآیند. او تدارک طرح جامع عقلانیت را با رعایت دو شرط مناسب میداند؛ لحاظ همه اهداف و ممتاز ندانستن منظر اتخاذی. نقدهای اساسی وارد به فولی عبارتند از: نسبیگرایی، غیرتدافعیبودن، نگاه ابزاری به عقلانیت و آسانگیری.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مبانی معرفت دینی غزالی، با نگاهی به استدلال شرطیهی پاسکال : دوره 14، شماره 50 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
اکرم عسکرزادهی مزرعه، ولی الله خوش طینت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق
,
پاسکال
,
معرفت دینی
,
امام محمد غزالی
,
درون گرایی/ برون گرایی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
باور پایه ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
معانی عقل ,
رابطه ایمان و اراده ,
اعتقاد به معاد ,
اعتقاد به خدا ,
باور صادق مُوَجَّه ,
انسجام گرایی ,
شرطیه پاسکال ,
اعتمادگرایی فرایندی ,
نظریه سازگاری ,
نظریه عمل گرا ,
باور غیر پایه ,
اعتماد انگاری ,
احتمال انگاری ,
باور دینی ,
نظریههای صدق ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
علم از نظر معرفتشناسان عبارت است از باور صادق موجه. دربارهی صدق سه نظریهی اصلی وجود دارد که عبارت است از: نظریهی مطابقت؛ نظریهی سازگاری؛ نظریهی عملگرا. نظریههای در باب توجیه را میتوان به دو دستهی درونگرایی و برونگرایی تقسیم کرد. نظریههای عمدهی درونگرایی عبارتاند از: نظریهی مبناگرایی؛ نظریهی انسجامگرایی. در نظریههای توجیه برونگرایی، باورکننده ملزم به داشتن بینه نیست و توجیه، به عوامل بیرون از باورکننده مربوط است؛ مانند نظریههای اعتمادگرایی و احتمالگرایی. استدلال شرطیهی غزالی که استدلالی است در باب پذیرش باور به وجود خدا و معاد، در مقام صدق، نظریهای عملگراست و در مقام توجیه، از نظری مبناگراست؛ چراکه معرفت یقینی در این استدلال، همان معرفت خود موجه و پایه است. از نظری، برونگراست؛ زیراکه به عوامل بیرون از فاعل شناسا برای توجیه باور، مثل فرآیند حصول باور، ساحت ارادیعاطفی و وضعیت عقلانی باور توجه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید