جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خودخواهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه دوم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
فهم عرفی ,
عرفان اسلامى ,
عرفان مولوی ,
خودخواهی ,
لذّتگرایی ,
واقعیت جهان هستی ,
اکتشافات علمی ,
جایگاه عقل در زندگی بشر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارش، شرح و نقد کتاب نظریه فضیلت: مزیت و برتری در التفات به خیر
نویسنده:
مشهوده سازندگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق)
,
خیرخواهی
,
معارف اسلامی
,
خودخواهی
,
هنر و علوم انسانی
,
آدامز، رابرت
,
ایثارگری
,
نظریه فضیلت (کتاب)
,
رذایل اخلاقی
,
اخلاق فضیلت
چکیده :
این پایاننامه گزارشی از دو فصل کتاب نظریهی فضیلت رابرت آدامز میباشد. کتاب نظریهی فضیلت در واقع یک تشریک مساعی مهم در جهت مطالعهی فضیلت و در دفاع از موجودیت آن است. آدامز با مهارت واستادانه نظرات ودلائلش را به روشنی و بدون ابهام بیان میکند.نظریهی فضیلت در واقع یک چهارچوب برای تفکر دربارهی ارزیابی منش اخلاقی است. تلاشهای اخیری که در صدد بودهاند تا در فلسفهی اخلاق جایگاهی برای این مسأله مشخص کنند، فضیلت را برحسب منافعش برای شخص فضیلتمند یا به صورت کلیتر، برای جامعهی انسانی تعریف میکنند.در بخش اول آدامز مفهومی از فضیلت به عنوان برتری ومزیت ذاتی منش که به خاطر خودش ونه به خاطر منافعش قابل تمجید است را مطرح واز آن دفاع میکند.در دو بخش دیگر او به دو چالش در نظریهی سنتی مزیت وبرتری منش میپردازد. یک چالش ناشی از اهمیت دیگرگروی در تفکر اخلاقی مدرن است و این سوال که چه نوع دیگرگروی با مزیت وبرتری ذاتی ارتباط دارد.در بخش دوم استدلال میکند که نیکخواهی دیگرگروانه در برتری منش، جایگاهی تعیینکنندهای دارد.اما این مطلب مورد توقع است که فضیلت اخلاقی علاوه بر سعادت وحقوق دیگران ، مستلزم مزیت وبرتری در توجه وطلب خیرهای دیگر نیز باشد.فضیلت اخلاقی روابط بین خیرهای فرهنگی، روابط شخصی، خیر خود شخص، و خیر دیگران را به عنوان موضوعات انگیزههای عالی بررسی میکند.چالش دیگر مربوط به بخش سوم این کتاب است که حاکی از تردید دربارهی واقعیت فضیلت اخلاقی و برخاسته از تجارب ونتایج در روانشناسی اجتماعی میباشد.در این گزارش ، صرفا به دو بخش اول این کتاب، پرداخته شده و سپس بعضی از مطالب آن مورد بحث وبررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برق عصیان تاملی بر گناه از نگاه صوفیه با تکیه و تاکید بر کشف الاسرار
نویسنده:
علی صفایی سنگری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میبدی
,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
اباحیه ( صوفیه )
,
گناه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
صوفیان (صوفیه)
,
اخلاق صوفیانه
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق مسیحی ,
رحمت الهی ,
کمال نفوس انسانی ,
شیخ صنعان ,
اباحی گری ,
اباحی گری و مسیحیت ,
رذایل اخلاقی ,
انابه ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
خودخواهی ,
دلسوزی به گناهکاران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برخی از محققان با استناد به بعضی از سخنان و داستانهایی که از صوفیه نقل می شود، این ایراد را برآن ها وارد می سازند که آنان نسبت به گناه و گناهکاران حساسیت چندانی ندارند و اهل اباحی گری هستند، درحالی که نگاه صوفیه به گناه متفاوت با نگاه دیگران است. آنها گناه را ضرورت و لازمه زندگی می دانند اما هدف آن نمی دانند، همانطوری که افتادن لازمه راه رفتن است اما هدف آن نیست. امکان ارتکاب گناه توسط انسان نتایجی را در پی دارد که عبارتند از: 1- دوری از عجب و خود پرستی 2- توبه و بازگشت به سوی حق 3- امکان برخورداری از لطف حق 4- دلسوزی نسبت به گناهکاران و تسامح به آن ها 5- امکان ارتکاب به عنوان عاملی برای رسیدن به کمال برتر. در این مقاله تلاش شده است تا با مراجعه به آثار صوفیه خصوصا کشف الاسرار و عده الابرار رشید الدین میبدی این نوع تلقی گناه و آثار و نتایج مترقب بر آن مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 301
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه فرق محسوسی در پرستش و خودخواهی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبادت
,
انسان و خدا
,
غرور
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
پرستش ,
خودخواهی ,
مراتب عبادت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودخواهي و راه درمان آن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با سلام وتشكر از ارتباطتان با اين مركز ! خود خواهي در اصطلاح به معناي انحصار طلبي و افزون خواهي و اختصاص دادن امكانات طبيعي و مادي به خود است و آدم خود خواه به كسي مي گويند كه همه چيز را براي خود مي خواهد و به ديگران فكر نمي كند . فقط منافع خودش را م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انانیت
,
غرور
,
خودخواهی
,
خودسازی و سلوک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودخواهي مانع بندگي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا گفتني است، ذات به دو معنا استعمال مي شود. يکي به معناي خود نفساني و مادي و ديگري به معناي خود روحاني و معنوي، بنابراين ابتدا بايد ببينيم منظور از ذات در اين سوال چيست و بعد تعارض آن را با بندگي و خودسازي بررسي کنيم.خود نفساني و خود روحاني انسان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غرور
,
تکبر (اخلاق)
,
خودخواهی
,
خودسازی و سلوک
کلیدواژههای فرعی :
حب ذات ,
اخلاص در بندگی ,
حب ذات ,
صیانت نفس ,
خوددوستی (حب ذات) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درمان خودخواهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دانشجوي گرامي, همانگونه که خود به خوبي در گفتار خود ريشه يابي نموده ايد, به احتمال قوي اين حالت شما ريشه در نوعي حب نفس و به تعبير شفاف تر خود خواهي دارد. خود خواهي يکي از بدترين و هلاک کننده ترين صفات نفساني است که به طور نسبي در همه انسان ها, در اب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رذایل اخلاقی
,
غرور
,
خودخواهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
جاهل عالم نما
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ضلالت ,
معاد(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
گناه ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
تفسیر به رأی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خودخواهی ,
معارف ناب ,
حیوان انسان نما ,
فریب مردم ,
تاریخمند دانستن احکام خدا ,
نکوهش تفسیر به رأی ,
کوچک شمردن گناه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این نوشتار شرحی است بر کلام حضرت علی علیه السلام در باب ویژگیها و اوصاف بدترین و پست ترین بندگان خدا؛ جاهلانی عالم نما که بهره ای از علم ندارند و خود را صاحب رأی و نظر می پندارند، سخنان گمراه کننده ای را از دیگران گرفته و در قالب نظریات علمی به مردم ارائه کرده و موجب گمراهی آنان می شوند. اینان قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر و با برداشتهای غلط، آیات قرآن را همسو با افکار پلید خویش تفسیر می کنند. حضرت امیر علیه السلام این عالمان گمراه را حیوانهایی انسان نما به شمار می آورد که همواره سد راه جویندگان حقیقت و غارتگران اندیشه اند، شهوت شهرت بر سر دارند و با نیرنگ و سخنان ظاهرفریب، مردم ناآگاه را گرد خود جمع کرده، گمراهشان می سازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضلالت
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
سعادت اخروی
,
خود سازی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
اعتقاد به معاد ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
شرک ,
کمال حقیقی انسان ,
لذت اخروی ,
لذت دنیوی ,
شرک جلی ,
شرک خفی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
جهنم ,
جهنم اشقیاء ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
عزت نفس ,
ذلت نفس ,
شک و یقین ,
خودخواهی ,
هواپرستی ,
اسفل السافلین ,
اوج عزت ,
حضیض ذلت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در چند جلسه گذشته، بحث هايى را درباره اهميت تزكيه نفس از ديدگاه قرآن مطرح كرديم. حاصل بحث اين شد كه از آيات كريمه قرآن و روايات شريفه استفاده مى شود كه براى پيمودن راه تزكيه و رسيدن به اهداف آن، يعنى قرب خداى متعال، يك راه كلى وجود دارد و همه راه هاى ديگر مصاديقى از اين راه است و آن بندگى خداست. اشارات و توضيحاتى كوتاه در اين باب عرض كرديم. خلاصه اين شد كه انسان سر دو راهى قرار دارد: راهى به سوى هدف نهايى و كمال ابدى انسان منتهى مى شود و به تعبير قرآن، كه تعبير بسيار آموزنده اى است، اين راه صعود و عروج است، راه بالارفتن است؛ چون ما همواره خدا را به عنوان موجودى علىّ و بلندمرتبه معرفى مى كنيم. به حسب فهم خودمان، وقتى بخواهيم يك مرتبه بسيار مهم كمال را تعريف كنيم، مى گوييم: بلند. در مقابل، راه پستى قرار دارد؛ اسفل السافلين، پست ترين پست ها. آن هم راهى است كه شيطان دوستان و ياران خود را به اين راه راهنمايى مى كند. اين گروه به اين راه پست منتهى مى شوند؛ به آخرين نقطه اى كه پست تر از آن تصور نمى شود، از هر حيوانى و از هر درنده اى پست تر مى شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه خودگرایی و حب ذات
نویسنده:
مصطفی عزیزی علویجه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حب ذات
,
انگیزه
,
علم نفس
,
خودگرایی
,
دیگرگرایی
,
منفعت شخصی
,
لذت و الم
,
خدمت
,
حب ذات
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
تکلیف از نظر کانت ,
خیر ,
غریزه ,
سرشت انسان ,
غایت ,
اخلاقیات ,
روان شناختی ,
وجدان ,
احساس خوشبختی ,
فضایل اخلاقی ,
خودخواهی ,
نوعدوستی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از جمله مکتبهای عمده در «فلسفه اخلاق»، مکتب خودگرایی است؛ این مکتب قایل است: انسان باید به گونه ای رفتار کند که بزرگ ترین خیر و منفعت خویش را تامین نماید.رگه های این نظریه را بایستی در اندیشه های مکتب اپیکور یا مکتب لذت گرایی جستجو نمود.البته در قرون بعدی اندیشمندانی همچون نیچه، شوپنهاور، فروید و دیگران به شکلهای گوناگونی این نظریه را تقویت نمودند.نیچه نظریه «ابرمرد» را ارایه داد و فروید نیز با محور قراردادن «غرایز جنسی» بر این جنبه از خودگرایی پافشاری نمود.در میان اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان دیدگاه مشابهی در این راستا به نام «حب ذات» پیشنهاد شد؛ آنها بر این باورند که هر موجود ذی شعوری به خود و کمالات خود علاقه دارد و این یک گرایش اصیل در سرشت اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید