جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اقسام وحی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
بررسی انقطاع وحی و انفتاح باب الهام در اندیشه امامیه
نویسنده:
محمد حسن نادم، ابرار الحیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
شیعه علی(ع، اعم)
,
شیعه جعفری
,
عقاید شیعه امامیه
,
وحی
,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری)
,
قرآن
,
انقطاع وحی
,
قرآن
,
انفتاح وحی
کلیدواژههای فرعی :
محدث ,
الهام(افعال الهی) ,
امامت ,
اصل امامت ,
امامت خاصه ,
تحدیث ,
خاتمیت ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
خاتمیت رسالت ,
خاتمیت نبوت ,
اقسام وحی ,
منطق قدیم ,
مفهوم شناسی وحی ,
معنای وحی در قرآن ,
رابطه وحی و نبوت ,
رابطه وحی و امامت ,
تفاوت های وحی و الهام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
انقطاع وحی و ختم نبوت یکی از اندیشههای مسلم و مورد اجماع علمای اسلامی است. انفتاح باب الهام نیز پس از ختم نبوت از دیگر مسائل کلامی است که مورد توجه و عنایت علما با رویکردهای مختلف قرار گرفته است. از جمله علمای امامیه با تأکید بر انقطاع وحی بر انفتاح باب الهام نیز توجه خاص نمودهاند؛ زیرا امامان خویش را برخوردار از علم ویژه الهی میدانند که از آن به الهام و تحدیث یاد میکنند. اخیراً با توجه به این تقریری که شیعه از علم امام ارائه میکند، بعضی خواستهاند شیعه را تنزلدهنده خاتمیت و علم امام را ناقض انقطاع وحی قلمداد نمایند. ازاینرو در این جستار برآنیم پس از بررسی مفاهیم دخیل در بحث، حقیقت وحی، رابطه آن با الهام و انواع تبیینهایی را که اندیشمندان امامیه با رویکردهای مختلف درباره تفاوت نبوت و امامت یا وحی و الهام داشتهاند، بنمایانیم و ساحت شیعه را از این نسبت ناروا مبرا سازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش نگاه هستی شناختی ابن عربی در تبیین چیستی و هستی وحی
نویسنده:
محمد قادری، سید رضی قادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
انسان کامل (کلام)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
عرفان نظری
,
هستی شناسی ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
مراتب وحی ,
اقسام وحی ,
نزول وحی ,
ضرورت وحی ,
مرتبه تجلیات حق ,
وجود پیشینی وحی ,
نزول مرتبه ای وحی ,
نفس نبوی ,
وحی بی واسطه ,
تمثلات جبرئیل ,
وجود پیشینی ممکنات ,
تفاوت وحی و مکاشفه ,
اکتسابی بودن مکاشفه ,
غیر اکتسابی بودن وحی ,
حقائق محمدیه(انسانیت) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مراتب وحی ,
چکیده :
چیستی و هستی وحی در قلمرو اسلامی از مسائل غامضی است که علما و اندیشمندان برای تبیین و تحلیل آن نظریات گوناگونی ارائه کرده اند. در این میان تبیین ابن عربی از وحی، جایگاهی ویژه یافته و کانون توجه سایر اندیشمندان قرار گرفته است. در این مقاله نخست برخی مباحث پیرامونی وحی از جمله مفهوم شناسی وحی، ضرورت وحی، مراتب وحی و رابطه وحی و مکاشفه را بررسی کرده ایم و ازآنجاکه تحلیل ابن عربی از کیفیت نزول وحی با نگاه هستی شناسانه او گره خورده است، با مبنا قرار دادن این نگاه ویژه ابتدا توضیحی مختصر در این باره بیان داده ایم و سپس با ارائه چهار ویژگی اساسی وحی که آنها را از همان نگاه هستی شناختی محی الدین برگرفته ایم، به تحلیل و تبیین کیفیت نزول وحی و حقیقت آن از دیدگاه ابن عربی پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقامات النبی صلی الله علیه و آله و النبوة : ذکر وحیانی و لیست تجربة بشریة
نویسنده:
محمد سند؛ تقریرنویس: إبراهيم حسين بغدادي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
پیامبر شناسی
,
نبوت
,
نبوت حضرت محمد (ص)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
صفات حضرت محمد(ص) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
مهدویت ,
نبوت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
مقامات پیامبر اسلام(ص) ,
وحی ,
مقامات دنیوی پیامبر اسلام(ص) ,
مقامات معنوی پیامبر اسلام(ص) ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
اقسام وحی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تفسیر قرآن ,
13. علم کلام ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
علم انبیا ,
علم پیامبر اکرم ص ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحي بین النبوغ الذاتي و التسدید الإلهي المباشر
نویسنده:
فدا حسين حليمي؛ استاد راهنما: صادق اخوان؛ استاد مشاور: طلال حسن
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الکوثر للمعارف الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
کلیدواژههای فرعی :
وحی به مثابه نبوغ پیامبر ,
انکار وحی و نبوت ,
شرایط دریافت وحی ,
تلقی وحی الهی ,
وحی تبلیغی ,
وحی تشریعی ,
اقسام وحی ,
وحی الهی ,
قرآن و عهدین ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
تجربه دینی ,
آیات وحی ,
کیفیت وحی ,
چیستی وحی (کلام) ,
شابک (isbn):
978-600-92951-0-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحي و دلالاته في القرآن الکریم و الفکر الإسلامي
نویسنده:
ستار جبر حمود اعرجي؛ مقدمه نویس: کامل مصطفی شیبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
کلیدواژههای فرعی :
منبع وحی ,
وحی کلامی ,
معنای وحی ,
طرق وحی ,
امکان وحی ,
تلقی وحی الهی ,
وحی الهی ,
وحی به انبیا ,
وحی بی واسطه ,
اقسام وحی ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
وحی ( قرآن ) ,
وحی و عرفان ,
تبیین فلسفی وحی ,
وحی شیطانی ,
وحی عمومی ,
وحی با واسطه ,
شابک (isbn):
978-2-7451-3133-8
چکیده :
کتاب الوحی و دلالاته فی القرآن الکریم تألیف دکتر ستار جبر حمود الاعرجی است این کتاب پیرامون یکی از موضوعات مهم علوم قرآنی ، یعنی مساله وحی نوشته شده است. مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر میباشد در این کتاب ابعاد گوناگون مساله وحی را تجزیه و تحلیل نموده و مطالب را در پنج فصل بیان کرده است. در فصل اول واژه وحی را معنی و آنرا در لغات مختلف و امتها و ادیان گذشته و نیز از نظر علماء اسلام مورد بررسی قرار داده است. در فصل دوم وحی را از نظر مصدر توضیح داده، بیان میکند که برای وحی سه مصدر وجود دارد که عبارتند از: وحی الهی، وحی شیطانی و وحی که غیر از این دو باشد. در فصل سوم وحی را از جهت دریافت کننده آن که انبیاء علیهمالسّلام و یا دیگر موجودات میباشند تشریح میکند و به خاطر اهمیت موضوع، ابتدا وحی به انبیاء عموما و وحی به پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را خصوصا بحث نموده و در ادامه وحی به موجودات دیگر همچون وحی به انسانهای عادی، وحی به حیوانات و وحی به زمین و آسمان را بیان نموده است. در فصل چهارم وحی را از دیدگاه صوفیه بررسی نموده و برای این منظور تقسیم بندیهایی برای علم ذکر، آنگاه دیدگاههای مختلف را در رابطه با علم انبیاء و اولیاء بیان کرده است. در فصل پنجم وحی را از نظر متکلمین و فلاسفه تشریح نموده است. در ابتدا وحی را از نظر متکلمین بحث نموده و اینکه کلام الهی چگونه است. در ادامه پیرامون قدیم و یا حادث و مخلوق بودن قرآن دیدگاههای مختلف را ذکر و در پایان بحث، اشکال مختلف وحی را نام میبرد. در ادامه همین فصل وحی را از نظر فلاسفه اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در پایان کتاب با عنوان خاتمه نتایج مهمی را از مباحث ذکر شده در کتاب ذکر نموده است. با توجه به ویژگیهای کتاب و مباحث آن میتوان گفت که این کتاب یکی از آثار برجستهای است که توانسته است مساله وحی را از زوایای مختلف و تقسیم بندیهای متفاوت، مورد بررسی قرار دهد. از طرف دیگر، استفاده از دیدگاهها و نظرات مفسران و علماء شیعه نشان دهنده انصاف نویسنده نسبت به مذهب تشیع میباشد. کتاب دارای یک مقدمه و پنج فصل میباشد که فهرست مطالب آن به قرار زیر است: فصل اول: بررسی واژه وحی شامل: الف: وحی در لغت عرب و استعمالات قرآن. ب: وحی و مظاهر آن در لغات سامی. ج: وحی در لغات لاتین و انگلیسی. د: وحی در نزد امتها و ادیان گذشته. ه: وحی در مفهوم اسلامی. فصل دوم: مصدر وحی شامل: مبحث اول وحی الهی شامل: نسبت وحی به خدا ، حکمت و اهداف وحی، اهمیت وحی، طرق وحی الهی. مبحث دوم: وحی شیطانی شامل: حقیقت شیطان، طبیعت وحی شیطانی، وحی و دعاوی القاء شیطان، علامات وحی شیطانی، انواع وحی شیطانی، مراتب تاثیر شیطانی. مبحث سوم: مصادر دیگر وحی شامل: الف: وحی بشری. ب: وحی ملائکهای. ح: وحی مظاهر طبیعت. فصل سوم: وحی از جهت دریافت کننده آن شامل: مبحث اول: وحی نبوی عام (وحی به انبیاء) شامل: النبی و الرسول، خصائص دریافت کننده وحی، صورتهای مختلف وحی نبوی. مبحث دوم: وحی محمدی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم شامل: وحی قرآن، صورتهای مختلف وحی محمدی و اقسام آن، وحی الهامی، وحی مباشر، اقسام وحی، خصائص وحی محمدی. مبحث سوم: وحی به موجودات دیگر شامل: وحی به ملائکه، وحی به انسانها، وحی به حیوانات، وحی به مظاهر طبیعت. فصل چهارم: وحی در نزد صوفیه شامل: مبحث اول: علم انبیاء علیهمالسّلام. مبحث دوم: علم باطن (علم اولیاء). فصل پنجم: وحی در نزد متکلمین و فلاسفه شامل: مبحث اول: وحی در نزد متکلمین شامل: کلام الهی، خلق قرآن، کیفیت وحی، اشکال وحی. مبحث دوم: وحی در نزد فلاسفه شامل: خصائص دریافت کننده وحی، وحی و کیفیت آن، رؤیا. ویژگیهای کتاب ۱- فصل اول: در این فصل، ابتدا اقوال گستردهای را پیرامون معنای لغوی و اصطلاحی واژه وحی ذکر کرده و در ادامه وحی را در اصطلاحات قرآنی شرح میدهد و از آنجا که سخن گفتن خدا با پیامبران اختصاص به لفظ وحی ندارد، الفاظی که در قرآن در این باره به کار رفته، همچون: انباء- قصه- تکلیم و... را برای ارتباط خدا با پیامبران توضیح میدهد. ۲- فصل دوم: مبحث اول: وحی را از جهت مصدر الهی داشتن بحث نموده و در ادامه حکمت و اهداف وحی را تشریح مینماید. ۳- فصل دوم: مبحث دوم: در این مبحث پیرامون وحی از ناحیه شیطان بحث نموده و به همین مناسبت ابتدا پیرامون حقیقت شیطان سخن گفته، آنگاه علامات وحی شیطانی را توضیح میدهد. ۴- فصل دوم: مبحث دوم: در این قسمت انواع وحی شیطانی را بررسی نموده، در این رابطه از آیات قرآن استفاده میکند که وحی شیطانی به صورتهای: وسوسه ، نزع، مس، همز و... میتواند صورت پذیرد. ۵- فصل سوم: مبحث اول: در این قسمت وحی به انبیاء و رسولان را مورد بحث قرار داده است. در ابتداء دو واژه رسول و نبی را از نظر لغت و اصطلاح معنی کرده، در ادامه دیدگاههای علماء را درباره تفاوت این دو لفظ بیان کرده است. ۶- فصل سوم: مبحث سوم: در این قسمت وحی به موجودات دیگر همچون ملائکه و انسانهای عادی و حیوانات و... را مورد بحث و بررسی قرار داده. در ادامه به مناسبت وحی به مادر موسی این مساله را مطرح میکند که آیا زنان میتوانند به مقام نبوت برسند یا خیر؟اقوال علماء را در این باره ذکر و بررسی نموده است. ۷- فصل سوم: مبحث سوم: در این مبحث وحی به دیگر موجودات را توضیح میدهد در قسمتی از آن وحی به حیوانات همچون زنبور عسل را بیان نموده که ممکن است به دو صورت الهام و غریزه و تسخیر صورت بپذیرد. ۸- فصل پنجم: در این فصل وحی را از دیدگاه فلاسفه و متکلمین مورد بحث قرار داده نظریه حدوث و قدم قرآن را از نظر متکلمین بررسی نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقسام وحی را نام ببرید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اقسام وحی: ارتباط پيامبران با جهان غيب به صورتهاي گوناگون تجلّي مي كند: الف- گاهي دستورات الهي مستقيماً به روح و قلب پاك پيامبران وحي مي شود و خداوند بدون واسطه با آنان گفتگو مي كند. ب- گاهي ممكن است خالق جهان از پشت حجابي (با استفاده از و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
اقسام وحی
,
وحی الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحى چیست و به چه کیفیت بر پیامبران نازل میشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«وحى» در لغت به معناى اشاره سریع است که میتواند از جنس کلام یا از باب رمزگویى و یا به صورت صوت مجرّد از ترکیب و یا به صورت اشاره و امثال آن باشد.[1] این کلمه در قرآن کریم مکرر به کار رفته است. شکل استعمال این کلمه و موارد مختلف آن، نشان میدهد که قر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
نبوت عامه
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
القای وحی الهی ,
ضرورت وحی ,
وحی الهی ,
وحی به ائمه علیهم السلام ,
وحی به انبیا ,
وحی با واسطه ,
اقسام وحی ,
وحی الهی ,
علم حصولى ,
علم حصولى و حضورى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل وحی در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
یدالله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبرئیل(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
وحی الهی
,
عرفان نظری
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
کلیدواژههای فرعی :
فیض مقدس ,
انسان شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
03. انسان شناسی Human nature ,
الهام(افعال الهی) ,
خاتمیت ,
وحی به انبیا ,
وحی تشریعی ,
اقسام وحی ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی وحی ,
تجلی ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام الهام ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
وهبی بودن وحی ,
وحی عمومی ,
تخاصم اسماء ,
ولایت عرفانی عیسی (ع) ,
چکیده :
ابنعربی تحلیل خاصی از وحی دارد که از هستیشناسی او نشئت میگیرد. هستیشناسی او نیز بر تجلی حقتعالی مبتنی است. با تجلی او، همۀ پدیدههای عالم لباس تحقق بر تن کرده، بروز و ظهور مییابد. حقیقت محمدیه و انسان کامل، نخستین تجلی حقتعالی است که همۀ مواهب انبیا از عهد آدم تا آخرین آنها و وحی از آن نشئت میگیرد. از نظر ابنعربی، وحی که همان معانی مجرد عقلی است، در قالبهای حسی در مرتبۀ خیال، مقید است. از دیدگاه ابنعربی، وحی دو نوع است: یکی وحی عام که تمام موجودات عالم(ماسوی الله) را در بر میگیرد و دیگری، وحی خاص که همان الهام است. در تلقی وحی، گاه فرشتۀ وحی نقش ایفا میکند. از آنجا که وحی شریعت و نبوت مربوط به وضع و تنظیم قوانین و برنامههای زندگی بشر در این دنیاست، منقطع میشود، اما ولایت که مربوط به چهرۀ باطن و حقیقت دین است، استمرار مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عیار نبوت
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
امام
,
امامت
,
نبوت
,
بعثت حضرت محمد (ص)
,
علم غیب پیامبران
,
خاتمیت
,
وحی به انبیا
,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
تفاوت پیامبر با سایر انسانها
,
اقسام وحی
,
وحی نبوی
,
وحی الهی
,
مسئولیت پیامبر
,
تمایز پیامبر
,
مقام کشف
,
وحی
,
الهام(القاء در نفس)
,
تفاوت پیامبر و امام
کلیدواژههای فرعی :
آیه 111 مائده ,
آیه 089 انعام ,
آیه 065 کهف ,
آیه 6 فصلت ,
آیه 12 فصلت ,
آیه 067 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 61 اعراف ,
آیه 58 نساء ,
آیه 68 نحل ,
مراتب کشف صوری ,
مراتب کشف معنوی ,
آیه 5 زلزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
مرتضی مطهری
چکیده :
پیامبر چه ویژگى و امتیازى دارد که وى را از دیگران متمایز مى سازد؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش از سه رویکرد نام مى برد: 1ـ رویکرد معرفتى. 2ـ رویکرد مسئولیتى. 3ـ رویکرد موقعیتى. در رویکرد نخست دیدگاه هاى متعددى را مورد بررسى قرار مى دهد که همه این دیدگاه وجه تمایز پیامبر را معرفت ویژه مى داند. در رویکرد دوم مسئولیت و مأموریت ویژه پیامبر عامل تمایز معرفى مى شود که نویسنده از دو دیدگاه در این زمینه یاد مى کند. و در رویکرد سوم موقعیت و اعتبار پیامبر پایه تمایز وى از دیگران شناخته شده است. نویسنده پس از بررسى دیدگاه هاى گوناگون در رویکردهاى سه گانه، خود به دیدگاه ترکیبى اشاره مى کند که وجه تمایز را سه چیز مى داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا وحی نوعی تجربه دینی است؟
نویسنده:
ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی در مسیحیت
,
تفسیر تجربه دینی
,
وحی
,
وحی الهی
,
اقسام وحی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
تعارض علم و دین
,
رابطه وحی نبوی و تجربه دینی
,
نگرش تجربی به وحی
,
وحی در اسلام
,
نتایج وحی تجربی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
بشری بودن قرآن ,
تعارض علم و دین مسیحی ,
فلسفه الهی ,
آیه 5 مزمل ,
آیه 161 آل عمران ,
وحیانی بودن ساختار قرآن ,
تفاوت وحی در اسلام و مسیحیت ,
چکیده :
این نوشتار به بررسی ماهیت وحی می پردازد. نویسنده در آغاز به تفاوت دیدگاه اسلام و مسیحیت راجع به وحی اشاره می کند و بر این باور است که وحی در اسلام به معنای القای حقایق از سوی خدا به انسان است اما در مسیحیت علاوه بر این به مفهوم تجلی خدا در عیسی نیز آمده است که از نگاه مسیحیان شکل کامل تر وحی همین قسم دوم است. آنگاه به پیشینه دیدگاه تجربه دینی راجع به وحی اشاره و با بیان ویژگی های این دیدگاه، به عوامل پیدایش آن در غرب می پردازد. نویسنده در این راستا از سه عامل نام می برد: ۱- شکست الهیات عقلی ۲- تعارض علم و دین ۳- نقادی کتاب مقدس در ادامه، پیشینه نظریه تجربه دینی در میان مسلمانان مورد بحث قرار می گیرد و اقبال لاهوری به عنوان نخستین شخصیتی که این نظریه را مطرح کرده است معرفی می شود. در پایان دیدگاه تجربه دینی مورد نقادی قرار گرفته پیامدهای ناگوار آن در ساحت دین شناسی بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 298 تا 323
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید