جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
پ. پیشوایان معتزله
>
مشایخ اعتزال بغداد
>
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
بررسی آرای ریچارد مارتین درباره تجسیم
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر، حسین رهنمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان /1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
کلام شیعه
,
کلام اسلامی
,
معتزله
,
نظریه تعطیل
,
اشاعره
,
جَهمِیّه (فرقه کلامی)
,
تشبیه
,
ذات و صفات خدا
,
تجسیم
,
حدود عقل
,
صفات کمالی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
فرقه حشویه
,
حدوث و قدم قرآن
,
صفات خدا
,
نیابت ذات از صفات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ریچارد مارتین
,
فهم آیات قرآن
,
آیت الکرسی
,
اوصاف اخباری
,
اثبات بلاکیف
,
شیخ مفید
,
تفسیر قرآن
,
اهل حدیث
,
13. علم کلام
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
داود بن قاسم جعفری
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
امام سجاد علیه السلام
,
حسن رضایی هفتادر
,
عبدالقاهر بغدادی
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد
نویسنده:
سیدجمال الدین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه, پاییز / 92
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
,
توحید
,
معتزله
,
علم الهی
,
اشاعره
,
الارده الالهیه
,
البداء
,
تغییر در اراده خدا
,
صدق خبر خداوند
,
بداء در امامت اسماعیل
,
تغییر در علم خداوند
,
تقدیر
,
علم فعلی
,
صفات الهی
,
اعتقاد به بدا
,
بدا در اخبار
,
بداء در اوامر و نواهی
,
تفاوت بداء و نسخ
,
متکلمان عقل گرای شیعه
,
شرایط بدا
,
آموزه بداء در شیعه
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
ابوسهل نوبختی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
محمد بن علی کراجکی
,
بداء
,
13. علم کلام
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سید جمال موسوی
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
شاپا (issn):
0
چکیده :
اندیشه ناب و توحیدی بدا گرچه در جامعه مسلمانان نخستین وجود داشت، اما بنا به دلایلی تنها در جامعه شیعی استمرار یافت. تا پایان عصر حصور ائمه علیهم السلام میان متکلمان شیعه اختلافی در تبیین بدا وجود نداشت. بعد از این دوره و در زمانی که کلام شیعه دوران رکود و فترت را پشت سر می گذاشت، گروهی از معتزلیان شیعه شده و متکلمان عقل گرای شیعه تبیین جدید از بدا را ارایه داده و آن را هم وزن نسخ دانستند. این اندیشه جدید که در ابتدا گروه اندکی طرفدار آن بودند، رفته رفته جایگاه مهمی در میان متکلمان شیعه پیدا کرد، به گونه ای که در اواسط قرن پنجم تقریبا همه گیر شد. تبیین این اندیشه جدیدبا شیخ مفید ادامه یافتو شاگردان وی نیز ادامه دهنده همین مسیر بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل پیدایش فرقه کلامی معتزله
نویسنده:
سعیده سادات شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), پاييز و زمستان / 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
مرجئه قدریه
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصل وعد و وعید
,
خابطیه
,
عدل الهی
,
عصر ترجمه
,
عقلانیت دینی
,
روش عقلی شناخت دین
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عقل(منطق)
,
13. علم کلام
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
علت پیدایش علم کلام
,
هری اوسترین ولفسن
,
ابوالهذیل علاف
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقلانیت معتزلی
,
علم کلام قبل از اسلام
,
تعصب عربی فرق کلامی
,
اثر فرهنگی فتوحات اسلامی
,
روش شکاکانه معتزله
,
ریشه های سیاسی علم کلام
,
ریشه های قومی علم کلام
,
تاثیر معتزله از فلسفه یونان
,
منزله بین المنزلتین
,
فرق معتزله
,
حدثیه
,
سعیده سادات شهیدی
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 138 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم کلام شیعه بر معتزله
نویسنده:
حبیب کارکن بیرق، طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان /۱۳۹۴
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
مرتضی مطهری
,
امامت
,
کلام شیعه
,
تشیع
,
مجسمه
,
معتزله
,
عدلیه
,
اصول مذهب
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
مستقلات عقلی
,
شخصیت ها
,
اصول مذهب شیعه
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
مرتضی مطهری
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
توحید شیعه
,
اتهام رفض به تشیع
,
تفاوت موضع سیاسی شیعه و معتزله
,
ابتناء عقل بر سمع
,
اختلافات معتزله و شیعه
,
شیعه بودن معتزله
,
محمد بن علی کراجکی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
طوبی کرمانی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
آدام میتز
,
واصل بن عطا
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه فاعلیت حق تعالی از منظر ابن سینا
نویسنده:
علی محمد ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدفداری عالم
,
فاعلیت الهی
,
عنایت الهی
,
علم عنایی
,
علمی و عینی
,
عنایت
,
فاعلیت بالعنایه
,
صور مرتسمه
,
اراده الهی در مذاهب
,
فاعل بالقصد
,
ابن سینا
,
واجب بالذات
,
فاعلیت بالاراده
,
فاعلیت بالطبع
,
اراده علمی
,
اراده ظنی
,
اراده تخیلی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
ابوالصلاح حلبی: تقی بن نجم بن عبیدالله
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
معتزله (اهل سنت)
,
علم الهی
,
ابن میثم بحرانی
,
فاضل مقداد
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابوالصلاح حلبی
,
شیخ طوسی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
افلاطون
,
علی محمد ساجدی
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقالة حاضر غایتمندی نظام آفرینش را از دیدگاه ابن سینا بررسی کرده و می کوشد تا مبانی نظریه فاعلیت بالعنایه سینوی را در دستگاه فلسفی او ریشه یابی کند.<br /> از نظر ابن سینا متکلمان غرض و هدف فعل خدا را در چیزی بیرون از ذات باری تعالی جستجو می نمایند. و رمز عدم توفیق در استدلالشان نیز همین است،<br /> در فلسفه ابن سینا فعل باری قابل تعلیل به اموری از قبیل "چر ا" و " به چه علت" نمی باشد زیرا فعل او مقتضای ذات اوست و نه برای انگیزه ای که او ر ا به<br /> سوی فعل برانگیزد، بر خلاف افعال بشری که چنین است. اما مشابهت میان گفته ابن سینا و اشاعره ظاهری است و تفاوت بین آن دو در این مقاله نمایانده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید