جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معنیشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
منعرج الهرمينوطيقي للفينومينولوجيا
نویسنده:
ژان گروندن؛ مترجم: عمر مهیبل
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
الجزائر، بیروت: منشورات الاختلاف، الدار العربیة للعلوم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
زیبایی شناسی ,
پدیدار شناسی فلسفی ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک روانشناختی ,
هرمنوتیک روش شناختی ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک معرفت شناختی ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
اختلاف هرمنوتیکی ,
خاستگاه هاى هرمنوتیک ,
معنیشناسی ,
شابک (isbn):
9953-87-029-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل حوزه های معنایی غزلیات سنایی (60 غزل)
نویسنده:
محمدمهدی زمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سبکشناسی
,
غزلیات سنایی
,
معنیشناسی
,
حوزههای معنایی
چکیده :
در این پژوهش با تحلیلِ حوزههای معنایی به سبکشناسیِ معناییِ غزلیات سنایی پرداخته میشود. بهرهگیری از روش علمی- تحلیل حوزههای معنایی در این پژوهش- به شناختی دقیق از غزل سنایی میانجامد. بدین ترتیب هدف این پژوهش بررسی علمیِ نظامِ معناییِ غزل سنایی است که به شناخت عناصری که بالقوه مشخص? سبکیاند منجر میشود.این پژوهش در پی آن است که نشان دهد که آیا با تحلیل حوزههای معنایی غزلیات سنایی میتوان به سبک-شناسیِ ساحت معنایی غزل او پرداخت یا نه. منبع اصلیِ این پژوهش در حیط? تبیین نظریه مقال? نگاهی به نظری? حوزههای معنایی از منظر نظام واژگانی زبان فارسی از کورش صفوی است. حوز? معنایی مجموعهای است از واژهها که به سبب یک ویژگی معنایی- مشخص? معنایی- در کنار هم قرار می-گیرند و معنای هر واژ? این مجموعه در رابط? متقابل با دیگر واژهها مشخص میشود. جامع? مورد تحقیقِ این پژوهش غزلیات سنایی است، که 60 غزل به عنوان نمونه برگزیده شده است. ویژگی این غزلها آن است که در هم? نسخههای موجود از غزل سنایی وجود دارند و میتوان از صحت انتساب آنها به سنایی اطمینان داشت. در این پژوهش، حوزههای معنایی غزلیات سنایی، که به سبب تکرار قاعدهمند ظرفیت آن را دارند که مشخص? سبکی محسوب شوند، مورد تحلیل قرار گرفته است.در غزل سنایی، چنانکه بسیاری محققان میپندارند، نشانههای عارفانگی مشهود است. این نشانهها واژههای دارای مشخص? معنایی [+ عرفان] هستند. این واژهها دستهای دیگر از واژگان را نیز، به سبب همنشینی مکرر با آنها، وارد حوز? معنایی «عرفان» میکنند. میتوان، بر اساس اصطلاحاتی که در مقدم? این پژوهش آمده است، دست? اول واژهها را دارای معنای قاموسی عرفانی و دست? دوم را دارای معنای ضمنی عرفانی دانست.حوز? معنایی مفاهیم ذهنی در غزلیات سنایی با درصد وقوعِ 46.58 بزرگترین حوزه است. این حوزه خود متشکل از چهار حوز? کوچکترِ عشق، با 44.04 درصد، دین، با 8.26 درصد، عرفان، با 9.67درصد، و قلندریه، با 5.97 درصد، است. حوز? طبیعت 10.89درصد، حوز? اعضای بدن 12.26 درصد، و حوز? نشاندارسازی 13.79درصدِ نظام معنایی غزلیات سنایی را دربرمیگیرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی و تطبیقی ادبیات متعهد و آرمانگرای مکتبی در فاصلهی سالهای 1342 تا 1370 (ادبیات انقلاب و پایداری)
نویسنده:
محمدرضا عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
پایداری
,
زبان و ادبیات فارسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
فرانوگرایی
,
Postmodernism
,
literature
,
Semantics
,
idealism
,
Stability
,
معنیشناسی
,
آرمانگرایی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی همت در مثنوی مولوی
نویسنده:
اسماعیل سلیمانی ساردو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
ملکوت
,
سلوک عرفانی
,
مولانا
,
دعا
,
کمال انسانی
,
استغنا
,
هنر و علوم انسانی
,
معنیشناسی
چکیده :
مثنوی مولوی دربردارنده دقیق ترین رهنمون ها برای عروج به عالم ملک و ملکوت است و مولانا، بزرگ مرد عالم عرفان عملي در آن اثر سترگ و ارزشمندش به مبحث همت عنایت خاصی دارد. این واژه ، پنجاه و يك بار در مثنوی آمده است چرا که از منظر وی اصل و اساس هر حرکت وجنبشی در سیر صعودی، همت است و دير يا زود رسيدن به مقامات و احوال و سرانجام به غايت مقصود و كمال مطلوب، به مقدار همت و توجه قلب صوفي بستگی دارد. همت در مثنوي، معادل اراده، بلند نظري و بلند طبعي و دعاي خير پير و عامل حركت به كار رفته است.مراحل همت از ديدگاه مولانا؛ ترك لذتهاي نفساني دنيا، عدم توجه به نعمتها و وعدهها و خدا خواهي مطلق است.و قلب صاحب همت با همه قواي روحاني خود متوجه حضرت حق، و مست حق بيني است. بنابراین، مؤلفههای اصلی همت، قوه ي روحاني، توجه قلب و درک كمال است از دست آمدهای مهم همت رسیدن به مرتبه عشق و درک مقام جمع است که سالک را به رتبه خلیفگی و تصرف در جان ها سوق می دهد تا سالک قدر وقت را بداند و واسطه فیض الهی شود. مولوی به سالك نوآموز سفارش می کند که در مسیر رسیدن به حق و حقیقت از همت شيخ، مدد گيرد. مولانا معتقدست که توجه و علاقه به دنيا ، توقف در راه سلوك ، عدم تلاش و كوشش و صبر در هجران یار از مصاديق پست همتي است و سالك بايد در طريق صعب سلوك از انها دوري گزيند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقض بولی و تقض دمورگان در منطق کلاسیک و منطق ربط
نویسنده:
اسداله فلاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
معنیشناسی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه و الگوی قرآن شناخت معناداری زندگی در گذار تفسیری از سورههای حمد، انشراح، مسد، عصر، فلق و ناس
نویسنده:
زهرا افتخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
خداباوری (دئیسم)
,
تفسیر
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوره الفاتحه
,
سوره الناس
,
معنیشناسی
,
سوره الفلق
,
سوره العصر
,
سوره المسد
چکیده :
معناداری زندگی، نسبتیابی اختیار خلاق آدمی با جهت اصیل حیات، یعنی خدای سبحان و به طور معیّن، اسماء فعل به مثاب? اوصاف مطلوب و خواستنیِ زیستِ از سرِ اختیار، است که در شخصیّتهای الگویی یعنی حضرات اولیایالهی تبلور مییابد. در فصل مشترک تحلیل، انسان با رسیدن به الگوی رشد و هدفدارسازی تمامیّت زندگی خویش به چراییها و مبتنی بر این چراییها، به چگونگیهای آن خودآگاه شده و تمامی عرصهها و از جمله دشوارترین برهههای زندگی را در متن این هدفداری و جهتداریِ هماهنگ هستی و زندگی، راهبری میکند. معنادرمانی دارای دو سطح است:1-در سطح آسیبشناختی، طبیعت و درمان «رواننژندیها» مورد توجّه است. 2ـ و در سطح کمالگرایی، عبور از سطح «هنجاریِ» متعارف به سوی زندگیِ برتر و آرمان رشد است. به درستی چگونه میتوان از سطح رواننژندی حیات به سطح برینِ آن راه سپرد؟ پژوهش حاضر در راستای نظریهپردازی معنای زندگی بر مدار اصل جهتداری به سوی جهت برترین حیات، یعنی اصل«عبودیّت» در ادب تفسیریِ سوره حمد و به مدد سورههای منتخبی از قرآنکریم، به تبیین تفسیری این دو لای? تحلیلی نظریه معناداری زندگی، پرداخته است. در سطح آسیبشناسی یعنی تحلیل بحران معنا، فراز آغازین سوره عصر و سور? مسد و در سطح کمالنگری فرازی از سوره حمد و نیز فراز پایانی سوره عصر و سورههای انشراح و معوّذتین، مستند تحلیل بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم مرگ و زندگی در شعر سهراب سپهری
نویسنده:
محمدزمان حجتیفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
مرگ
,
شعر معاصر
,
روانشناسی
,
سپهری، سهراب
,
هنر و علوم انسانی
,
معنیشناسی
چکیده :
مرگ و زندگی از دیرباز همچون دو دشمن سازش ناپذیر تجسم شده اند. با وجود این، چنین مینماید که تعارض میان این دو مفهوم آشکار و بدیهی نباشد. در شعر اغلب شاعران این مفاهیم وجود دارد، لیکن شیوه برداشتها متفاوت است. زندگی و مرگ از تصویرهای هستند که با کلام سپهری، در آمیختگی جاودانه دارد. سپهری با تعریف دوبارهی آنها در اشعارش، برداشت قابل توجهی از این مفاهیم ارائه داده است.در این پژوهش با رویکردی میان رشتهای و با استفاده از مبانی ادبیّات و روان شناسی نشان داده خواهد شد که سپهری در دفترهای اول تا چهارم که مربوط به دورهی جوانی اوست، متأثر از شعر پیشنیان است و این دفتر ها تجربههای اولیهی اوست که یکدست نیستند، اما اوج خلاقیت او در دفتر های پنجم تا هشتم که مربوط به دورهی میانسالی است دیده میشود، و ویژگیهای که این روان شناسان برای خلاقیت انسان بیان می-کنند، در این دفترها مشاهده میشود. در ادامه با اتکا به نظریهی معنا درمانی (لوگو تراپی) فرانکل به بررسی مفهوم مرگ و زندگی در شعر سپهری پرداخته میشود. مفهوم مرگ و زندگی در دفتر مرگ رنگ به دلیل تأثیر شرایط اجتماعی و فضای حاکم بر شعر آن دوره با بدبینی همراه است. مرگ در این دفتر به مفهوم زوال، نابودی و پایان زندگی است. به نظر میرسد، در دفتر زندگی خواب ها، سپهری دورهای از بی معنایی و پوچی را تجربه کرده است؛ با توجه به این که معنای هستی و زندگی چیست ؟. سپهری از میانههای دفتر آوار آفتاب با مجذوب شدن در طبیعت و فرهنگ و هنر که از راههای معنایابی در نظریهی فرانکل است سعی میکند در مسائل هستی ژرف اندیشی کند و معنایی برای زندگی اش بیابد.در دفتر شرق اندوه، سپهری به عرفان رویمیآورد و به دلیل پرداختن به عرفان، شور و تحرک وارد زندگی او میشود، و مرگ مفهومی عارفانه مییابد و به عنوان امری حتمی پذیرفته میشود. سپهری از منظومهیصدای پای آب به بعد با گرایشی که نسبت به مرگ و سرنوشت در پیش میگیرد، زیبا- ترین مفاهیم را از مرگ و زندگی ارائه میدهد؛ به طوری که مرگ مفهوم کاملکنندهی زندگی را دارد و با مرگ است که زندگی معنا پیدا میکند. در منظومهی مسافر نیز مرگ در تمام لحظات در کنار زندگی و انسان حاضر است و همچنان معتقد است که مرگ به زندگی معنا میدهد. سپهری در دفتر حجم سبز خواننده را به لطیف ترین لحظههای تجربهی شاعرانه از هستی فرا میخواند. و با یاد آوری دلخوشیهای زندگی خواننده خود را معنادرمانی میکند. در دفتر ماهیچ، ما نگاه معتقد است انسان در دوران اساطیری زندگی خوشبخت تری داشت. هر اندازه از آن دوران دور شده و به پیرایههای تمدن آلوده شده اندوهگین تر شده است.کلید واژه:شعر معاصر، روان شناسی، سهراب سپهری، مرگ، زندگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی وحی در قرآن و روایات تفسیری با تاکید بر حوزههای معنایی
نویسنده:
سبحان مروجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب
,
معارف اسلامی
,
نحو
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
گفتار
,
معنیشناسی
چکیده :
در معناشناسی حوزهای با تحلیل نسبتهای صرفی، نحوی، همنشینی و جانشینی در مورد واژگان کانونی میتوان میدانهای معنایی وابسته به آن واژه کلیدی را بهدست آورد و به معنای موردنظر متکلم رسید. ازجمله واژگان کانونی قرآنی که حوزه معنایی وسیعی را در قرآن به خود اختصاص داده است، واژه وحیاست.با تحلیل معناشناختی وحی، اطلاعاتی فراتر از معنای لغوی و آنچه تاکنون مفسران به آن توجه کردهاند بهدست میآید. در این نگاه، ما وحی را فرآیندی فرا بشری و عمومی مییابیم که گیرنده این وحی، تنها انبیا نمیباشند همانطور که ارسال آن منحصر به خداوندنیستهرچند بخشی از تکلم خدا را با بشر شاملمیشود؛اما دراینبین، فرآیند وحی کتابی از همه پیچیدهتر و مرموزتر است که شناخت عمق آن جز در سایه چنین تحلیلی امکانپذیر نیست.کلیدواژهها: معناشناسی وحی، جانشینهای وحی، همنشینهایوحی، مقابلهای وحی، فرآیند وحی، وحی گفتاری، وحی معنایی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر نظریه مدل و ملاحظاتی درباره مبادی و نتایج فلسفی آن
نویسنده:
مسعود ایثاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابهام
,
سازگاری
,
مدل
,
شهود گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تغییر پذیری
,
ماهیت علم
,
نظریه صدق تارسکی
,
هنر و علوم انسانی
,
ساختارباوری
,
معنیشناسی
,
سمانتیک علمی
,
تعبیرپذیری زبان
,
صدق تارسکی
چکیده :
نظریهی مدل یک نظریهی منطقی سمانتیکی با هدف ارائهی شیوهی تفکر قیاسی سازگار از طریق رهیافت فرازبانی است. این نظریه مبتنی بر مفهوم تعبیرپذیری زبان است و به تبع آن ریشه در سنت و دیدگاه مدلانگارانه دارد که به روایت هینتیکا در اواخر قرن نوزدهم با هیلبرت آغاز شده است. این دیدگاه، بهرغم مخالفتهای سرسختانهی یونیورسالیستهای پیرو فرگه، در نیمهی نخست قرن بیستم در مکتب لوف-ورشو بالیده و در میانهی این قرن بهدست تارسکی در قالب نظریهی مدل به بار نشسته است. مفهوم تعبیرپذیری زبان به همراه مفهوم سازگاری بهویژه در ارتباط با مفهوم سمانتیکی صدق، که همگی زمینهساز مجادلات پیچیدهی فلسفیاند، نظریهی مدل را به فلسفه پیوند میدهند و طبعا دو پرسش را پیش میکشند: اول آنکه از منظر فلسفی کدام مبادی از این نظریه پشتیبانی میکنند و دیگر آنکه باز هم از همین منظر چه نتایجی بر این نظریه مترتب است.متن حاضر نخست کوششی است برای بررسی پارادایم سمانتیک علمی و بیان منقح اصول آن بهعنوان بستر اصلی نظریهی مدل بر مدار فعالیتهای برجستهی تارسکی در پایهریزی و قوام و گسترش این نظریه و بهویژه ابهامزدایی از مجادلات فلسفی یاد شده در این پارادایم؛ سپس با معرفی اجمالی نظریهی مدل تلاشی است برای پاسخگویی به دو پرسش فوق. اجمالا، مبنای اصلی نظریهی مدل، و اساسا سمانتیک علمی، بیطرفی اپیستمولوژیک و انتولوژیک دیدگاه مدلانگارانه است. این بیطرفی زمینهساز تعبیرپذیری زبان و متعاقبا، مطابق رای هاجز، از طریق مفهوم صدق در یک ساختار مبنای نسبیسازی مفهوم مدل است که بر پایهی آن دو نتیجهی مهم و مرتبط فلسفی حاصل میشود: یکی سمانتیک زبانهای صوری موجهه، با محوریت کریپکی، و دیگری سمانتیک مدلانگارانهی زبانهای طبیعی (مورد تردید خود تارسکی) با محوریت مونتاگیو.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم ربا در قرآن کریم مبتنی بر روشهای معناشناسی ساختگرا و نقشگرا
نویسنده:
محمدحسن شیرزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
کارکردگرایی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ربا
,
هنر و علوم انسانی
,
زبانشناسی
,
معنیشناسی
,
معنیشناسی شناختی
,
مکتب ساختگرا
چکیده :
مفهوم «ربا» یکی از مفاهیمی است که در طول تاریخِ جهان اسلام مورد توجه طیفهای گوناگونی از اندیشمندان از جمله مفسران، فقها و اخیراً اقتصاددانان اسلامی قرار داشته است. این سه گروه، در مطالعات خویش به شدت درگیر مفهوم ساخت یافته «ربا» که محصول دوره تدوین فقه است، شده اند. این در حالی است که جای خالی پژوهشی که بتواند با غلبه بر «فاصله تاریخی از زبان عصر نزول»، به بازسازی مفهوم «ربا» متناسب با عصر نزول دست یازد، کاملا احساس می شود. نویسندهی این پایان نامه تلاش نمود تا با بهره گیری از روشهای ریشه شناسی و معناشناسی ساختگرا و نقشگرا این مهم را به انجام رساند. مطالعات حکایت از آن دارد که در قرآن کریم با دو گونه ربا مواجه هستیم که یکی از آن دو، بر پایه دهشِ از روی میل و خواستِ درونی شکل گرفته است. این در حالی است که گونه دوم، ابتنای بر گرفتنِ با قهر و غلبه دارد. بر این اساس، از اولی، حوزه معنایی «جابجایی ثروت برآمده از انصاف و حق» و از دومی، حوزه معنایی « جابجایی ثروت برآمده از ظلم » شکل می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید