جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
پایه های نظری اخلاق کارگزاران
نویسنده:
‌محمود حکمت نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امام خمینی(س) اندیشمندی بزرگ و مردی متخلق به اخلاق است که با توجه به آموزه‏های اسلامی تلاش نموده است تا در عین پذیرش و احترام به قواعد و ساختار حقوقی جهت کنترل قدرت، قدمی بس والاتر بردارد و راهی به سوی تکامل درونی زمامداران بازگشاید تا از طریق آن، هم زمامداران راه سعادت طی کنند و هم ریشه قدرت‏طلبی و فزونی‏خواهی و سوء استفاده از قدرت خشکیده شود. نویسنده در فصل اول با تعریف واژه‏های «اخلاق» و «علم اخلاق» و «اخلاق کارگزاران» اهمیت بررسی اخلاق زمامداران را در تأثیر مستقیم تصمیمات هیأت حاکمه بر سرنوشت آحاد مردم جامعه و فسادانگیز بودن قدرت و کافی نبودن تحدید حقوقی قدرت برای جلوگیری از انحطاط صاحبان قدرت می‏داند. وی در فصل دوم مقاله خود پایه‏های عمومی اخلاق زمامداران را بر شناخت «ماهیت انسان» و «کمال‏پذیری و کمال‏خواهی انسان» و تبیین «دنیاشناسی» و «حب دنیا» استوار می‏کند و می‏نویسد: چون انسان به حسب فطرت اصلی عاشق کمال مطلق است، اگر در افکار و کردار بشر نیک بنگریم، خواهیم دید که در تمام حرکات و سکنات و زحمات و جدیتهای طاقت‏فرسا، محرک اصلی عشق به کمال است و برای اینکه انسان در یافتن مصداق کمال دچار اشتباه نشود باید دنیا را بشناسد و از حب نفس غافل نشود. نویسنده در فصل سوم پایه‏های اختصاصی اخلاق کارگزاران را مورد بررسی قرار می‏دهد و می‏نویسد: در میان عناصر اساسی تشکیل‏دهنده دولت قدرت سیاسی از اهمیت فوق‏العاده‏ای برخوردار است و چون قدرت، نیروی سرکشی است که اگر رها شود، طغیان می‏کند و صاحبش را به فساد می‏کشاند و جهانی را تباه می‏سازد، یا باید از قدرت چشم پوشید و خط قرمزی بیان حکومت و اخلاق کشید و یا با پذیرش قدرت به مهار آن پرداخت، نگارنده بر این باور است که امام خمینی(س) راه نجات را در چشم‏پوشی از زمامداری نمی‏بیند بلکه تلاش می‏کند تا با بیان ماهیت قدرت و ذکر عوارض آن و با تربیت اخلاقی، قتل را بر مرکب قدرت سوار کند. نویسنده در پایان، ریشه قدرت‏طلبی را در فطرت کمال‏جویی انسان دانسته راه مهار قدرت را شناخت ماهیت حکومت که به خودی خود ارزش ندارد بلکه ارزش آن در پیاده کردن اهداف الهی است و وظیفه‏انگاری حکومت و تلاش برای خدمت به مردم و حق‏مداری توأم با مهربانی معرفی می‏کند.
دنیا الفانیة
نویسنده:
السید عبدالله السید حسن الموسوی البحرانی المحرقی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر درباره دنیا و شناخت آن می باشد. کتاب حاضر به این حقیقت انسان را توجه می دهد که این دنیا فانی است و باید برای دنیای باقی تلاش کرد و تمام نعمات و نغمات این عالم فانی است...
معاد در نهج البلاغه
نویسنده:
احمد باقریان ساروى
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم : مهد امیرالمومنین ,
چکیده :
در قرآن کریم و روایات ائمه طاهرین علیه السلام به صراحت، حقیقت دنیا و آخرت، عالم برزخ، روز محشر، بهشت و دوزخ، نعمت های بهشتی و کیفرهای دوزخ به تصویر کشیده شده است. نهج البلاغه که قسمتی از سخنان و نامه ها و کلمات قصار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است دارای محورهای گوناگون سیاسی، اخلاقی و اعتقادی است. هر چند معاد، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل نمی دهد، ولی از لا به لای آن می توان به خوبی و روشنی ابعاد گوناگون آن را دریافت. در اين كتاب، پرسش‏هايى اساسي مربوط به معاد و زنده شدن انسان‏ها، وجود دارند که على علیه‏ السلام در نهج البلاغه به آنها پاسخ داده است. و نگارنده پاسخ‏ هاى آن حضرت را به شش فصل تقسیم نموده كه به شرح ذيل مي باشد: فصل اول: حقیقت دنیا؛ فصل دوم: مرگ؛ فصل سوم: نابودی جهان و زنده شدن مردگان؛ فصل چهارم: رستاخیز بزرگ؛ فصل پنجم: بهشت جاوید؛ فصل ششم: دوزخ.
فقر بهتر است يا ثروت مندي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از اعتماد شما به اين مركز سپاس گذاريم. پرسشگر محترم براي رسيدن به پاسخ به مطالب زير توجه نماييد: با توجه به اشتراك لفظي كلمه ي فقر در برخي از احاديث ،برداشت صحيحي از اين احاديث نشده است .چرا كه مراد از فقر در آن احاديث فقر ذاتي انسان ها است ،يعني همه بیشتر ...
گوشه گيري و انزواطلبي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. در اسلام رهبانيت و گوشه گيري و انزوا طلبي به معنايي كه در مسيحيت يا ساير اديان و فرق هست يعني ترک دنيا نداريم. لا رهبانيه في الاسلام. زهد اسلامي معناي دقيقي دارد که بايد مورد بررسي قرار گيرد. عرفان هايي که با عنوان تصوف و درويشي انزوا و گ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
توصيف دنيا و دنياطلبان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توصيف دنيا و دنيا طلبان و دعوت به ترک دنيا 1. شگفت از آباد كننده دنيا عجبت لمن إنكر النشإة الاخري، و هو يري النشإة الاولي، و عجبت لعامردار الفنا و تارك دار البقا. (حكمت 126) در شگفتم از كسي كه ورود به جهان ديگر را انكار مي كند، در حالي كه ورود به جها بیشتر ...
دل کندن از دنیا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الهي هب لي کمال الانقطاع اليک و انر البصار قلوبنا بضياء نظرها اليک خدايا, مرا انقطاع کامل به سوي خود عطا فرما و ديده هاي ما را به نوري که به آن نور تو را مشاهده کند روشن ساز. در اين بخش از مناجات شعبانيه مولا امير المؤمنين ( عليه السلام ) مراتب عاليه بیشتر ...
دلبستگي به دنياي مذموم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همانطوري كه در روايات اسلامي داريم (رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ الدُّنْيَا) سر منشأ تمام بديها و رذايل حب دنياست. ا لبتهبايد در نظر داشت كه خارج كردن حب دنيا از دل و جايگزين كردن حب خدا و اولياي او تنها با يك دعا و يا ذكر خاص ميسر نمي شود بلكه اين م بیشتر ...
درمان طول امل و آرزوي دراز دنيوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از جمله مواردي كه موجب افتادن انسان در دام هلاكت مي شود آمال و آرزوهاي دراز و دست نيافتني است، چرا كه همه فكر و تلاش انسان را به خود مشغول ساخته و از ساير امور غافل مي‌سازد. علي (عليه السلام) در خطبه معروف به ديباج مي‌فرمايد:«واعلموا عبادالله ان الأ بیشتر ...
درمان دنيا دوستي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به شما دانشجوي گرامي در خصوص نحوه برخورد با دنيا بايد عرض كنيم كه در روايات رسيده از معصومين(ع) دو ديد نسبت به دنيا وجود دارد. دنياى ممدوح و خوب و دنياى مذموم و بد. در نتيجه به طور مطلق نمى‏توان گفت كه دنيا بد است، زيرا دنيا مزرعه آخرت و راه بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14