دلبستگي به دنياي مذموم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دلبستگي به دنياي مذموم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دلبستگي به دنياي مذموم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حب دنیا
,
وابستگی به دنیا
,
دنیاشناسی
سوال:
اگر امكان دارد راه هاي دل نبستن به دنيا را توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
همانطوري كه در روايات اسلامي داريم (رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ الدُّنْيَا) سر منشأ
تمام بديها و رذايل حب دنياست. ا لبتهبايد در نظر داشت كه خارج كردن حب دنيا از دل
و جايگزين كردن حب خدا و اولياي او تنها با يك دعا و يا ذكر خاص ميسر نمي شود بلكه
اين مسيري است كه انسان بايد در زندگي با كمك آموزه هاي ديني و راهنمايي اولياي
خدا طي كند و شايد بتوان گفت تمامي دعاها و دستورات ديني و مناسك معنوي يك جنبه اش
تضعيف حب دنيا و تقويت حب خداوند است.حب دنيا:
در فرهنگ دينى، دنيايى كه معبود و مقصود برخى مىگردد و حبّ آن و عشق به آن، همه
وجود آنان را فرامىگيرد همان هوا و التذاذ مربوط به اين زندگى است كه با اين و آن
حاصل مىشود خواستن دنياى مذموم، خوشى و التذاذ نفسانى همان «خود» را خواستن است.
آنچه انسان از مال و جاه، خوردنى، آشاميدنى، همسر و فرزند، مسكن و باغ، طلا و نقره
و اين و آن مىخواهد، براى اين است كه التذاذ و خوشى نفسانى خويش را در آنها و به
سبب آنها و با آنها مىبيند وگرنه خود اينها مطلوب و مقصود اصلى او نيست و اگر
گاهى خود اينها مطلوب و مقصود انسان مىشود، اشتباهى بيش نيست بنابراين حبّ دنيا
يعنى، حب خوشى و التذاذ نفسانى خود و وقتى آدمى خوشى و التذاذ نفسانى با اين و آن
را دوست داشت، در حقيقت، گرفتار رذيله «حبّ دنيا» است.(1)
حاصل دنيادوستي و حب دنيا چيزي نيست مگر غوطه ور شدن در گناهان گوناگون و خارج شدن
حب اللهي از قلب آدمي، چرا كه در يك دل دو عشق نمي گنجد. خداوند حكيم در جاي جاي
قرآن خطر دنيا را به انسان گوشزد مي كند از جمله در سوره انعام آيه 32 كه مي
فرمايد: (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ - زندگى دنيا، چيزى
جز بازى و سرگرمى نيست.(انعام 32) بنابر اين راه رسيدن به فلاح و رستگاري مشغول
نشدن به دنيا و بازيهاي آن است چرا كه هر كس مشغول بازي و سرگرمي شود از توجه به
خويش باز مي ماند. در روايات داريم كه حب دنيا سر منشأ همه بديهاست و نتيجه ترك حب
دنيا رسيدن به رستگاريست امام صادق (ع) فرمودند: (رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ
الدُّنْيَا - الكافي ج 2 ص 315). خداوند نيز در سوره شمس پس از چندين قسم بهترين
راه رستگاري كه همان ترك حب دنيا است را چنين بيان مي كند: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ
زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها - كه هر كس نفس خود را پاك و تزكيه كرده،
رستگار شده و آن كس كه نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم
گشته است! (9و10) پس آلوده شدن به دنيا سبب نوميدي و محروميت از رحمت اللهي مي شود
و راه خارج كردن حب دنيا نيز تزكيه نفس است.
تزكيه و در نتيجه آرامش نفس محقق نمي شود مگر با ذكر گفتن و ياد مداوم خداوند بودن
(أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ - رعد28) و اين دستوريست از جانب
خداوند كه سالك بايد براي رسيدن به هدف از آن پيروي كند. همانطور كه مشاهده مي
كنيد خداوند ذكر (ياد) را شرط اصلي تزكيه نفس قرار داده است و اين ذكر در آيه
بصورت كلي و عام وارد شده است و هرگونه ذكري كه از جانب شارع بيان شده است را شامل
مي شود. پس مي توان با كليه اذكار و ادعيه اي كه از جانب خداوند و معصومين (ع)
وارد شده است، به خداوند تقرب جست و به تزكيه نفس پرداخت. مسلما در بين اذكار و
ادعيه آن دسته كه معاني آنها بيشتر بر عليه لذت هاي دنيايي است در اين زمينه
كارساز تر است.
البته ممكن است اذكار برگزيده اي توسط بعضي از اساتيد اخلاق جهت تسريع در اخراج حب
دنيا به علم آموزانشان داده شود كه اين مهم بايد زير نظر استاد اخلاق باشد چون
اذكار با شرايط و درجه و روحيات علم آموزان متغير است. اما نكته اي كه مهم است اين
است كه براي رسيدن به اين هدف نياز به سختي و به مشقت انداختن خود نيست بلكه با
قدري مراقبه و محاسبه مي توان به اين مهم رسيد و بهترين راه براي شما استفاده از
اذكار و ادعيه ايست كه بطور معمول قابل دسترس مي باشند.(رجوع شود به مفاتيح
الجنان)درادامه روشهايي بيان شده است كه با عمل به آنها مي توانيد حب ورزيدن نسبت به دنيا
را از خود دور كنيد:
در اولين قدم سعي كنيد از گناهان گذشته خود و از علاقه هاي كاذبي كه به موجوداتي
غير از خداوند داشته ايد توبه كنيد، چرا كه توبه عاملي بسيار مؤثر در طي مسير است
و سرعت شما را در رسيدن به هدف بيشتر مي كند.
بعد از توبه سعي كنيد براي موفقيت به مواردي كه در ادامه بيان شده است به دقت عمل
كنيد:1.سلامتى و روشنى دل:
سالك به دل روشن و دريافت كننده نياز دارد و هر چه دل او روشنتر و سالمتر باشد
به همان اندازه در گرفتن آنچه بايد دريافت كند، موفقتر خواهد بود و در نتيجه
خواهد توانست در طريق سلوك، پيش برود. حبّ دنيا، دل را تيره مىسازد و سلامت آن را
از ميان مىبرد. ماهيت آن را تغيير داده، روشنى را از آن مىگيرد. چشم و گوش آن را
از كار انداخته، نمىگذارد دل كار خود را انجام دهد. پس تأمل در اين حقيقت- كه حبّ
دنيا بزرگترين ظلم به خويشتن است- موجب مىگردد آدمى اراده خويش را تقويت كند و
عزم خود را بر ترك حبّ دنيا جزم نمايد و اين در واقع «گام اوّل» است.
گفت پيغمبر كه حق فرموده است: / من نگنجم هيچ در بالا و پست
در زمين و آسمان و عرش نيز / من نگنجم اين يقين دان اى عزيز
در دل مؤمن بگنجم اى عجب / كه مرا جويى در آن دلها طلب
گفت: «فادخل فى عبادى تلتقى / جنة من رؤيتى» يا متقى( مثنوىمعنوى )2.دورى از هواهاى نفسانى:
خداوند خطاب به داوود «عليه السلام» مىفرمايد: «وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى
فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ»( ص آيه 26) «تبعيت از هواى نفس نكن تا تو را از
راه خدا گمراه كند». اين بدان معنا است كه تبعيت از هواهاى نفسانى، موجب انحراف از
صراط مستقيم در «سفر الى الحق» است و اينكه، حركت در صراطى كه منتهى به حضرت معبود
مىگردد، مشروط به كنار گذاشتن هواها است.
مر هوا را تو وزير خود مساز / كه برآيد جان پاكت از نماز (مثنوى معنوى )3.زهد ورزى:
حضرت على «عليه السلام» زهد را گونهاى نگريستن به دنيا مىداند، نه روش زندگى در
آن، و اين نگرش موجب مىگردد علاقه به دنياى مذموم در انسان، رو به كاهش گذارد. آن
حضرت در تعريف زهد مىفرمايد:
«زهد با همه شاخ و برگش ميان دو كلمه قرآن است: [تا بر آنچه از دست شما رفته است،
حسرت نخوريد و به آنچه به شما رسيده است، شادمان نشويد]».( حديد، آيه 33) هر آنكه
بر از دست رفته، اندوهگين و بر دستاورد، شاد نشود، هر دو روى زهد را گرفته است».
(نهج البلاغة، حكمت 439، از امام صادق» عليه السلام «نيز در: معانى الاخبار، ص 252
و از امام سجاد» عليه السلام «در: تفسير القمى، ص 587 همين مضمون نقل شده است).
ترك دنيا هر كه كرد از زهد خويش / بيش آيد پيش او دنيا و پيش
راههاى مختلف آسان شده است / هر يكى را ملتى چون جان شده است
مردباش و مسخره موران مشو / رو سر خود گير و سرگردان مشو(مثنوي معنوي)4.توجه به احوال گذشتگان:
فرازهاى ذيل كه از زبان مبارك امام على «عليه السلام» نقل شده است، براى بيان
مقصود كافى است:
«اخبار گذشتگان و آنچه را بر نسلهاى پيشين رفته است، به ياد آور. بر
سرزمينهايشان بگذر و در آثار بازماندگانشان نيك بنگر. ببين كه چه كردند و از كجا
بركنده شدند و به كجا فرود آمدند و جاى گرفتند بى گمان در مىيابى كه از ميان
دوستان به سراى غربت در افتادهاند، و زود باشد كه تو نيز سرنوشتى چو آنان يابى».(
نهجالبلاغة، نامه 13) 5.مرگ انديشى:
تفكر و تأمل در مرگ و ياد آن، موجب بى رغبتى به دنيا مىشود چنان كه حضرت على
«عليه السلام» مىفرمايد: «آنكه ياد مرگ بسيار كند، از دنيا به اندك خشنود
شود».(نهج البلاغه، حكمت 943) 6.ترك ويژگىهاى اهل دنيا:
كسى كه مىخواهد از دنياى مذموم فاصله بگيرد، بايد بكوشد تا متصف به اوصاف اهل
دنيا نباشد، ويژگىهاى اهل دنيا- بنابر حديث معراج پيامبر «صلى الله عليه وآله»-
بيست مورد است كه اهل آخرت نبايد بدانها آراسته باشد.( راهيان كوى دوست، شرح حديث
معراج، ص 831- 144) اهل دنيا چنين هستند:
1. پرخور و شكم بارهاند.
2. خنده فراوان مىكنند.
3. پرخواب هستند.
4. خشم فراوان دارند.
5. كم خرسند مىگردند و همواره از ديگران طلب كارند.
6. وقتى به ديگران بدى مىكنند، پوزش نمىخواهند.
7. عذر ديگران را نمىپذيرند.
8. در هنگام عبادت كسلاند و هنگام معصيت شجاع.
9. با اينكه مرگشان نزديك است، آرزوهاى دور و دراز دارند.
10. به محاسبه و حسابرسى نفس خود نمىپردازند.
11. به ديگران نفع نمىرسانند.
12. بسيار سخن مىگويند.
13. ترس اندك از خدا دارند.
14. هنگام آماده شدن غذا، شادمانند.
15. نه هنگام آسايش، شكر مىكنند و نه بر بلا و گرفتارى صابرند.
16. مردم رابه حساب نمىآورند و كارهاى خيرى كه ديگران انجام مىدهند، (حتى اگر
فراوان نيز باشد) در چشم آنان اندك است.
17. خود را به كارى كه انجام ندادهاند، مىستايند.
18. چيزى را ادعا مىكنند كه در وجود آنان نيست.
19. همواره تمنا و انتظارات خود را بيان مىكنند.
20. به عيب گويى از ديگران مىپردازند.7.متخلق شدن به اخلاق اهل آخرت:
آدمى با آراستگى به ويژگىهاى اهل آخرت، از دنياى مذموم دور مىشود اهل آخرت در
حديث معراج پيامبر «صلى الله عليه وآله» چنين توصيف شدهاند:
1. چهرهشان ملاطفتآميز و به عبارتى ديگر زرد و ضعيف است (بدليل عبادات زياد).
2. حياى آنان فراوان است.
3. حماقت و نابخردىشان اندك است.
4. نفع آنها براى مردم فراوان است.
5. مكر و نيرنگشان اندك است و صادقانه با ديگران برخورد مىكنند.
6. مردم از دست آنان در آسايش و امنيتاند و خود در سختى و رنج.
7. سنجيده سخن مىگويند.
8. به محاسبه نفس خويش مىپردازند.
9. نفس خويش را [براى تزكيه و تهذيب] به زحمت مىاندازند.
10. چشمانشان به خواب مىرود ولى دلشان بيدار است.
11. چشمانشان گريان و دلشان همواره به ياد خداوند است.
12. در آغاز نعمت حمد و در پايان آن شكر خدا را به جا مىآورند.
13. حتى به اندازه يك چشم بر هم زدن از ياد خدا غافل نمىشوند و چيزى آنان را از
ذكر خدا بازنمىدارد.
14. خواهان پرخورى نيستند.
15. طالب پرگويى نمىباشند.
16. خواهان اسراف در لباس نمىباشند.
17. مردم در نظر آنان مردگانند و خدا در نظرشان حى و كريم است.
18. كسانى را كه به آنها پشت كردهاند، از روى بزرگوارى به سوى خود مىخوانند و
كسانى را كه به آنان روى آوردهاند، از روى لطف مىپذيرند.
19. دنيا و آخرت در نظر آنان يكسان است (دنيا را وسيله اي براي رسيدن قرب اللهي مي
دانند).
20. در اثر مبارزه با نفس و مخالفت با هوا و هوس و مجاهدت با شيطان، روزى هفتاد
بار مىميرند (نفس خود را محاسبه مي كنند).
21. لحظهاى دلشان به آفريدهاى مشغول نمىگردد.( شرح حديث معراج ص 159- 184)
اميدواريم در اين راهي كه قدم برداشته ايد موفق و پيروز باشيد و ما را از دعاي
خيرتان فراموش نكنيد.
-----------------------------------------------
(1) نگا به عنوان نمونه: جاثيه (45)، آيه 23 فرقان (25)، آيه 43 و نيز ر. ك:
مقالات، ج 2، ص 150- 146 چهل حديث، ص 105- 102 دانشنامه امام على» عليه السلام «،
ج 1، مقاله حقيقت دنيا.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AF%D9%84%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D9%8A%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D8%B0%D9%85%D9%88%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت