جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
پردیس فارابی دانشگاه تهران (قم)
>
1.دانشکده الهیات
>
حسین معصوم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
نگاهی دیگر به مفهوم علت غایی از منظر بوعلی و ملاصدرا با توجه به افعال اختیاری
نویسنده:
حسین معصوم
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , پاییز/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
فاعل طبیعی
,
علت غایی
,
افعال اختیاری
,
افعال الهی
,
افعال طبیعی
,
قوای محرکه
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
افعال نفس
,
احکام علل اربعه
,
حکمت
,
قوه شوقیه
,
حسین معصوم
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسم اعظم چیست
نویسنده:
حسین معصوم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , زمستان/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
صفات الهی
,
وجود عینی
,
دعای سمات
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اسمای حسنی
,
قرآن مجید
,
خود سازی
,
امام خمینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حضرت عیسی(ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
اسم اعظم((عام)، مقابل اسم غیر اعظم)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
وجود ذهنی
,
اسماء اسماء
,
وجود لفظی
,
حسین معصوم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت عینی به عالم خارج در فلسفه ابن سینا و صدرالمتألهین
نویسنده:
مجتبی جلیلی مقدم، حسین معصوم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
قوای نفس
,
حکمت متعالیه
,
علم حصولی
,
عقل فعال
,
ملاصدرا
,
الله
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
صورت نوعیه
,
ممکن الوجود
,
تعریف علم
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
کلی طبیعی
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
تجرید عقل
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ادراک عقلی
,
صورت ذهنی
,
معرفت عینی
,
متعلق شناخت
,
فاعل شناسا
,
انطباق
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
قوه واهمه (وهم)
,
نظریه شناخت
,
عقل اول
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
ادراک عقلانی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
افعال نفس
,
عقل اول
,
عقل فعال
,
ماهیت ممکن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
کلی طبیعی
,
صورت نوعیه
,
جهان شناسی ابن سینا
,
علم به خارج
,
جهان بینی ملاصدرا
,
علم
,
معرفت شناسی ابن سینا
,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری)
,
حس(قوه حاسه)
,
انتزاع((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و تعمیم)
,
وهم(معرفت شناسی)
,
جهان شناسی مشائی
,
معرفت عینی به خارج
,
وجودشناسی ابن سینا
,
درک عینی عالم خارج
,
شناخت عینی
,
شناخت ذهنی
,
مدرک ذهنی
,
مدرک خارجی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
حسین معصوم
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مکتبهای فلسفیِ مشاء و متعالیه، هر چند به طور مستقل و خاص به مباحث معرفت شناختی ـ آنگونه که در فلسفة غربی در دورة جدید مطرح شده ـ نپرداختهاند، هر کدام ضمنِ مباحث هستیشناسانة خود به آن نظر دارند و برای تبیین چگونگیِ حصول معرفت به عالم خارج میکوشند.<br /> نمایندگان بزرگ این دو مکتب بزرگ یعنی ابنسینا و صدرالمتألهین، به فراخور هستیشناسیِ خویش، دیدگاههای بدیعی در باب متعلَق شناخت، فاعل شناسا و نیز چیستیِ علم ارائه کردهاند. ابنسینا علم به عالم خارج را از سنخ انتزاع میداند و، بر این اساس، با قایل شدن به وجود کلی طبیعی در عالم خارج و نیز با اعتقاد به قوای بیرونی و درونی برای نفس آدمی، که در نهایت از عقل فعال مستفیض میشود، به تبیین درک عینی عالم خارج میپردازد. اما صدرالمتألهین با نگاه اصالت وجودی خویش راه دیگری برای این تبیین میپیماید. در این دیدگاه، آنچه عالم خارج را تشکیل داده امری غیرماهوی و از جنس وجود است و وجودِ کلی طبیعی را برنمیتابد؛ نفس نیز از جنس وجود میباشد و قوای آن مراتب و شئون آن هستند؛ علمِ به واقعیات خارجی نیز نه از جنس انتزاع بلکه وجودِ برترِ آنها در مراتب مختلف است. این وجود برتر راهگشای عینیت معرفت به عالم خارج در دیدگاه صدرایی است.<br /> در این نوشتار در پیِآنیم که چگونگیِ امکان کسب معرفت عینی به عالم خارج را در فلسفة ابنسینا و صدرالمتألهین تبیین کرده، پایههای تشکیلدهندة این عینیت را با یکدیگر مقایسه کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید