جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
گذری بر جامعه شناسی شناخت
نویسنده:
مرتضي رضوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - ایران: کیهان,
کلیدواژههای اصلی :
جامعهشناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در باب جامعه شناسی معرفت [کتاب عربی]
نویسنده:
علي الوردي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد - بیروت - دمشق: دار المدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
,
جامعه شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چشماندازهای اجتماعی ذهن: گامی به سوی جامعهشناسی شناختی
نویسنده:
اویاتار زروباول؛ ترجمه: لیلا اردبیلی, سارا قاسمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: لوگوس,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
چکیده :
معرفی کتاب چشم اندازهای اجتماعی ذهن اثر اویاتار زروباول: شناخت اجتماعی چگونه شکل میگیرد؟ چگونه قوای شناختی ما – توجه، مقولهبندی، حافظه و معناسازی – که بهظاهر هستارهایی فردیاند، در فرهنگی که در آن زندگی میکنیم برساخته میشوند؟ پیشفرض این کتاب آن است که شناخت اساسا امری اجتماعی است و شناخت ما از جهان اطراف تحت تاثیر جامعۀ فکریای است که به آن تعلق داریم. بنابراین، در جهان پدیدارها و رفتارها واقعیت هستاری عینی یا ذهنی نیست، بلکه محصول میان ذهنیت هاست. خواندن این کتاب به پژوهشگران و اندیشهورزانی پیشنهاد میشود که رضایت چندانی از جریان غالب در علوم اجتماعی ندارند و معتقدند متغیرها، واحدهای تحلیل، روششناسی و، در یککلام، کانون توجه پژوهشگران به موضوع تحقیق باید تغییر کند. بهعلاوه، نمونههای فراوانی که از ساحت اجتماعی تجربههای بهظاهر فردی در کتاب ارائه میشود برای سایر اندیشمندان علومانسانی، بهویژه روانشناسان (شناختی)، نیز سودمند بوده، به آنها نشان میدهد چگونه برای رسیدن به تحلیلی دقیقتر از دادهها باید به جنبههای اجتماعی آنها نیز توجه کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمهای بر جامعهشناسی شناخت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Karl Mannheim (کارل مانهایم)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایدئولوژی و اتوپیا استدلال میکنند که ایدئولوژیها داستانهای ذهنی هستند که کارکردشان پنهان کردن ماهیت واقعی یک جامعه معین است. آنها به طور ناخودآگاه در ذهن کسانی که به دنبال تثبیت نظم اجتماعی هستند سرچشمه می گیرند. آرمانشهرها رویاهای آرزویی هستند که الهامبخش کنش جمعی گروههای اپوزیسیون هستند که هدفشان تغییر کل جامعه است. مانهایم نشان می دهد که این دو عنصر متضاد نه تنها بر اندیشه اجتماعی ما تسلط دارند، بلکه حتی به طور غیرمنتظره ای به علمی ترین نظریه ها در فلسفه، تاریخ و علوم اجتماعی نفوذ می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإيديولوجيا واليوتوبيا : مقدمة في سوسيولوجيا المعرفة
نویسنده:
کارل مانهایم؛ ترجمه وتقدیم: محمد رجا الدیرینی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویت: شرکة المکتبات الکویتیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی معرفت
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
چکیده :
معرفی ترجمه فارسی کتاب: "ایدئولوژی و اوتوپیا "کتابی است از "کارل مانهایم "( 1893 1947) فیلسوف و جامعه شناس مجارستان که به صورت مقالههایی به نگارش درآمد .مانهایم "در سالهای آخر عمر به تدریج از مارکسیسم فاصله گرفت و به مسیحیت روی آورد .زیرا معتقد گردید که میتوان از وسایل غیر انقلابی (مثل آموزش و پرورش) برای تحقق جامعه بهتر یاری گرفت .وی در آغاز به مسئله تحلیل ساختاری نظریه شناخت پرداخت و کوشید آن بخش از عنصرهای اجتماعی و تشکیل دهنده نظریه شناخت را که متاثر از دگرگونیهای تاریخی مسئله شناخت نبودند نشان دهد و بر این اساس نوعی جامعهشناسی مشتمل بر همه نظریههای شناخت را طرحریزی کند ... وی به این نتیجه رسید که عمل شناخت را نباید به منزله کوشش شعور مطلق نظری تلقی کرد، بلکه بسیاری از عناصر و روابط حیاتی غیر نظری به آگاهی انسان وارد میشوند و معرفت را تشکیل میدهند .این عناصر هم بر اثر مشارکت آدمی در زندگی اجتماعی پدید میآیند و هم در جریان اعمال ارادی او .به نظر مانهایم، تبعیت آگاهی انسان از پایگاه اجتماعیاش امری است که نمیتوان نادیدهاش گرفت .این تبعیت بخش سازنده شناخت است و باید مورد توجه نظریه جدید شناخت قرار گیرد ... وی معتقد بود که شناخت شناسی (بدان گونه که کانت ساخته و پرداخته بود) منسوخ شده است و نظام علمی جدیدی، که همانا جامعهشناسی شناخت باشد، باید بر جای آن تکیه زند....بر طبق نظر "مانهایم"، این نظام علمی جدید روشن میسازد که هر گونه شناختی (خواه درباره انسان و خواه درباره اشیا) مقید به موقعیت یعنی وابسته به مجموعهای از شرایط و اوضاع اجتماعی و تاریخی است...در هر زمانهای از یک سو گرایش به حفظ وضع موجود و از سوی دیگر گرایش به تغییر وضع موجود احساس میشود .اقدام به حفظ وضع موجود موجب پدید امدن ایدئولوژیها میگردد تا اندیشه را با آرمانی جلوهگر ساختن بیش از حد گذشته، و تاکید فزونمایه بر عوامل ایجاد کننده ایستایی و ثبات، به خطا افکند .توجه به تغییر، بنیاد پیدایش اوتوپیاهاست که هم بر آینده ارج مینهند و هم عوامل رهبری کننده به دگرگونی را گرامی میدارند...مانهایم موفقی شد نشان دهد که :ایدئولوژیها (آن مجموعه عقایدی که فعالیت را در جهت حفظ نظم موجود رهبری میکنند) و اوتوپیاها (آن مجموعه عقایدی که موجب پدید آمدن فعالیتهایی در جهت تغییر رایج میشوند)، نه تنها اندیشه را از موضوع مشاهده منحرف میسازند، بلکه همچنین موجب عطف توجه به جنبههایی از موقعیت میشوند که در غیر این صورت مبهم میماند یا توجهی را جلب نمیکردند...جامعهشناسی شناخت در تحلیل طرز تفکر یک دوره معین یا یک قشر مشخص در جامعه نه فقط به بررسی عقاید و وجوه اندیشههایی که برحسب اتفاق شکوفا میشوند، بلکه به بررسی کل زمینه اجتماعی که این طرز فکر در آن روی میدهد میپردازد....به علاوه، جامعهشناسی درصدد است بر این پرسش پرتو افکند که، چگونه علایق و مقاصد برخی از گروههای اجتماعی در برخی از نظریهها، آموزهها و جنبشهای فکری جلوهگر میشود...جامعهشناسی شناخت سرانجام و در تمامی جنبههایش به بررسی اشخاص میپردازد که بار فعالیت فکری را بر دوش دارند یعنی روشنفکران ." مانهایم، در این کتاب "به جای قائل شدن به یک عقل ناب فرضی که حقیقت را بدون آلوده ساختن به عوامل به اصطلاح نامنطقی میزاید و میگستراند، کارش را در واقع با تحلیل موقعیت اجتماعی ملموس و مشخصی که اندیشه در آن روی میدهد و زندگی عقلی در آن جریان مییابد آغاز کرده است...او در این کتاب نه تنها طرحهای رشته علمی جدیدی را که عهدهدار به دست دادن فهم تازه و عمیقتری درباره زندگی اجتماعی عرضه میکند، بلکه روش تشریح برخی از مباحث مهم اخلاقی امروز را که بسیار هم ضروری است مطرح میسازد ."چهار بخش نخست کتاب حاضر")رویکرد مقدماتی مسئله"، "ایدئولوژی و اوتوپیا"، "دورنماهای سیاست علمی :رابطه میان نظریه اجتماعی و عمل سیاسی "و "ورحیه اوتوپیایی (" نشان دهند شیوه بررسی عینی جامعه شناسانه است و از روشهای این رشته جدید است که مانهایم ضمن به دست دادن نمونههایی از آن، مبانی صوری آنها را در بخش پنجم یعنی "جامعهشناسی شناخت "مطرح مینماید .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش معرفتشناختی انواع نسبیگرایی
نویسنده:
علیرضا حدادی، مهدی حسین زاده یزدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی (سایر)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
نسبیت معرفت
,
پارادایم (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مدل مفهومی (معرفت شناسی) ,
معیار معرفت (معرفت شناسی) ,
روان شناسی شناخت (معرفت شناسی) ,
تکثرگرایی (معرفت شناسی) ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
باور صادق موجه ,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته) ,
نسبی انگاری فرهنگی ,
نسبی گرایی متافیزیکی ,
طرد اثبات گرایی (معرفت شناسی) ,
تفکیک نسبت گرایی از نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت منظر عالم از جنبه وجودی معرفت ( معرفت شناسی) ,
نسبیت متعلق معرفت، رابطه مندگرایی به معنای شناخت اضافی موضوع شناسایی (معرفت شناسی) ,
رابطه مندگرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت سیر پیدایش معرفت، مقام توجیه و گردآوری (معرفت شناسی) ,
خودتنها گروی (معرفت شناسی) ,
انواع نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی سلبی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی ایجابی (معرفت شناسی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
با مرور برخی آثار به نظر میرسد، طرد اثباتگرایی در علوم انسانی و یا هرگونه سخنی از تکثرگرایی و بومیگرایی، فروافتادن در دام نسبیگرایی دانسته شده است. خاستگاه این دیدگاه را میتوان عدم توجه به معانی مختلف نسبیگرایی دانست؛ نسبیگرایی عموماً به عنوان مفهومی عام در نظر گرفته میشود که ریشه در شکاکیت سوفسطائیان داشته و مابعداثباتگرایان آن را در ساحتهای گوناگون بازتولید کردهاند؛ بهطوریکه انسان، معیار همه چیز بوده و در غیاب حقیقت مطلق، ملزومات معرفت از فردی به فرد دیگر کاملاً تغییر مییابد؛ تا جایی که قیاسناپذیری پارادایمها و عدم امکان گفتوگو ثمرة طبیعی آن خواهد شد. دقت در ابعاد مسئله، روشنگر این مطلب است که نسبیگرایی یک کلّ واحد نبوده و دارای اقسام گوناگونی است. با تتبّع بیشتر این نتیجه حاصل میشود که آنچه مشهور به نسبیگرایی است، در برخی موارد اساساً دچار اشتراک لفظی با نسبیگرایی به معنای افراطی آن گشته و در برخی موارد اعتقاد به چنین آموزهای نه تنها فرو افتادن در شکاکیت نیست، بلکه معقول و از نظر معرفتشناختی بلااشکال نیز بهنظر میرسد. نگارندگان با تفکیک و تبیین انواع نسبیت، سعی نمودهاند همة انواع نسبیگرایی قابل تصور در علوم انسانی را در مدل مطلوب پیشنهادی عرضه نموده و هر کدام را از حیث معرفتشناختی ارزیابی نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية الاجتماعية من بارسونز الى هابرماس
نویسنده:
ايان كرايب؛ مترجم: محمدحسین غلوم؛ ویراستار: محمد عصفور
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
,
درباره هابرماس
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی ,
فلسفه غربی ,
نظریه اجتماعی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته) ,
نظریه ستیز اجتماعی ,
تعادل در نظام اجتماعی ,
کارکرد نظام اجتماعی ,
معرفت شناسی هابرماس ,
شابک (isbn):
99906-0-018-x
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش های خاستگاه جهان بینی سبک زندگی در جامعه شناسی پییر بوردیو با فطرت و زیست مؤمنانه
نویسنده:
ایمان عرفان منش، حسین بستان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سبک زندگی
,
بوردیو
,
دین و فرهنگ
,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
ریختار
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 261
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید