جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
ذاتی و عرضی دین و دین داری از نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدجواد هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشکده الهیات و معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تحلیل ذاتی و عرضی در دین از مباحث مهم فلسفه دین و کلام جدید است که پیامدها و نتایج بسیاری دارد. از زمان طرح این مسئله، همواره موافقان و مخالفانی بوده اند که به تبیین زوایای گوناگون آن پرداخته اند. در این مقاله به امکان سنجی تقسیم دین و دین داری به ذاتی و عرضی از نگاه علامه طباطبایی می پردازیم. ایشان از جهتی وجود ذاتی و عرضی دین را تأیید و از جهتی دیگر، آن را رد می کند. وی با ارائه تعریفی از «دین» و «ذاتی و عرضی» بر آن است که دین دارای ذاتیات و عرضیات می باشد؛ ذاتی دین، طلبِ تسلیم در برابر پروردگار و عرضی آن، دستورات و شرایعی است که تسلیم در قالب آنها محقق می گردد.
صفحات :
از صفحه 103 تا 120
چرا انسان هر قدر هم که تلاش کند باز هم نمی تواند حق خداوند را ادا کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : امير مومنان علي(ع) مى فرمايد: «و حسابگران (زبردست) هرگز نتوانند نعمت هايش را شماره كنند» وَ لا يُحْصي نَعْمائَهُ الْعادُونَ.(1) زيرا نعمت هاى مادّى و معنوى، ظاهرى و باطنى، فردى و جمعى او از آن برتر و بيشتر است كه قابل احصا باشد. به عنوان نمونه بیشتر ...
پس یک عرضه ای اتفاق افتاده و یک پذیرشی اتفاق افتاده است. پس در یک میدانی پذیرفته شد که ما بندگی کنیم. این میدان دنیا شد . آیا این جمله درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قصه ی انسان و خدا داستان دو تا موجود مستقل نیست. قصه، قصه ی خدا هست و خدا. اینها همه آیات خدا هستند و چیزی جدا از خدا نیستند. شما چیزی را در آن پیدا نمی کنید که خدا در آن نباشد. همه چیز تجلی خداست. خدا یک موجودی را با قابلیت های خاص خلق کرده ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
تفسیر آیه 19 آل عمران و معنای اسلام چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تسلیم در برابر خداوند داراى مراتب و درجات متفاوتى است: 1. تسلیم تکوینى کل موجودات از جمله انسان، در برابر خداوند: بدین معنا که خلق و تبدلات و تغییرات تکوینى آنها و نیز کیفیت و جنسیت آنها و بالأخره مرگ آنها هیچ یک به آنها واگذار نشده و همه جبراً تسلیم بیشتر ...
چرا باید اسلام را قبول داشته باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال دارای معانی زیر است: انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض.[1] دین اسلام جامع ترین و کامل ترین دین الهی در سلسله ادیان، بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 7