جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
صفات الهی
>
صفات خبریه
>
عین (صفات خبریه الهی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
نبذة لطیفة فی رد بعض تشغیبات المعطلة علی الامام ابن خزیمة وکتابه التوحید
نویسنده:
صادق سلیم صادق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مولف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
استواء الهی (صفات خبریه الهی)
,
اصبع (صفات خبریه الهی)
,
انف (صفات خبریه الهی)
,
جنب (صفات خبریه الهی)
,
علو (صفات خبریه الهی)
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
فوقیت (صفات خبریه الهی)
,
کرسی (صفات خبریه الهی)
,
نزول (صفات خبریه الهی)
,
وجه (صفات خبریه الهی)
,
ید (صفات خبریه الهی)
,
رِجل الله (صفات خبریه الهی)
,
یمین الهی (صفات خبریه الهی)
,
انگشت (صفات خبریه الهی)
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
صفات الهی
,
صفات خبریه
,
استواء الهی (صفات خبریه الهی)
,
اصبع (صفات خبریه الهی)
,
انف (صفات خبریه الهی)
,
انگشت (صفات خبریه الهی)
,
جنب (صفات خبریه الهی)
,
رِجل الله (صفات خبریه الهی)
,
علو (صفات خبریه الهی)
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
فوقیت (صفات خبریه الهی)
,
کرسی (صفات خبریه الهی)
,
نزول (صفات خبریه الهی)
,
وجه (صفات خبریه الهی)
,
ید (صفات خبریه الهی)
,
یمین الهی (صفات خبریه الهی)
,
التوحید: ابن خزیمه
چکیده :
این کتاب بانگاه سلفی و در دفاع از دیدگاه صفاتیه و ابن خزیمة و کتاب او « کتاب التوحید واثبات صفات الرب عز وجل» نگاشته شده و در آن بر اثبات صفات خبری به معنای ظاهری و لغوی آن اصرار شده است. یادآوری می شود که فخر رازی کتاب «اساس التقدیس» را در رد بر کتاب توحید ابن خزیمه نگاشت و متقابلا ابن تیمیه «نقض تاسیس التقدیس» را در پاسخ به فخر رازی و در دفاع از ابن خزیمه نوشت. این کتابچه ادامه و پیروی از ابن تیمیه از سوی مولف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاسما و الصفات بین السلف و الخلف
نویسنده:
فوزية محمود الملفوح، تقدیم: سعد عاشور
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اسمای صفات الهی(کلام)
,
13. علم کلام
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب کلام اهل سنت
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
,
التوحید: ابن خزیمه
کلیدواژههای فرعی :
سلف ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
عین (صفات خبریه الهی) ,
فوقیت (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
الوهیت خدا ,
احدیت اسماء و صفات((ثبوتی)، قسیم احدیت ذاتی و احدیت افعال) ,
حضرات اسماء و صفات ,
عالَم اسماء و صفات ,
رِجل الله (صفات خبریه الهی) ,
ید (صفات خبریه الهی) ,
چکیده :
کتابچه "اسما و الصفات بین السلف و الخلف" درباره اسماء و صفات الهی و مسائل مرتبط به آن در آیینه نظرات بزرگان سلف و خلف اهل سنت می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذهن و مراتب واقع نمايی ادراك در انديشه صدرالدين قونوی
نویسنده:
مرتضی جعفريان، محمدجواد رضايی ره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الذات
,
ادراک
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
بینش
,
عرفان نظری
,
مراتب وجود(خاص)
,
مراتب علم(اصطلاح وابسته)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
چکیده :
مسئلة اعتبار و حدود شناخت و ادراك انسان و نسبت بين حقيقت و ذات اشياء با نمودهاي ذهني آنها، مستلزم تبيين نقش ذهن در ادراك و نسبتهاي آندو با يكديگر و همچنين رابطة آنها با متعلق ادراك است. گرچه صدرالدين قونوي مباحث علم و ادراك را با صبغة وجودشناختي مورد تحقيق و بررسي قرار داده، ضمن طرح مسائل «علم» و ارتباط آن با «وجود» و مراتب آن، نقش فاعل شناسا در امر شناخت را نيز بطور ويژه بررسي كرده است. مباحث او در اينباره مشتمل بر نظريات بديعي است كه ميتواند برخي از وجوه مبهم مسائل ذهن و شناخت را روشنتر و سير ظهور انديشههاي فلسفي شناخت شناسي را در حوزة فلسفة اسلامي آشكارتر سازد. از ديدگاه وي علم حصولي انسان كه بطور عام شامل ادراك حسي، خيالي و عقلي است، دو ويژگي اساسي دارد: از يك طرف پديدار شيء في نفسه است و برخي از وجوه و مراتب و شئون حقيقت آن را مينماياند و از طرف ديگر هميشه در چارچوبها و قيود ذهني فاعل شناسا قوام مييابد و از نقش قابلي يا فاعلي ذهن تأثير ميپذيرد. بعبارت ديگر، شناخت محصول تعامل عين و ذهن است. اين نظريه كه مدتها قبل از نظرية مشهور كانت ابراز شده، گرچه مبدا عزيمت متفاوتي با نظر كانت دارد، از حيث گذر از رئاليسم خام كه نظرية شايع آن روزگار بوده حائز اهميت بسيار است. قونوي همچنين مسئلة مسانخت و مساوقت علم و ادراك با وجود را پيش از صدرالمتألهين طرح نموده و بسياري از لوازم و نتايج آن را تشريح و تبيين نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتحاد مدرک و مدرک در نظر هگل و ملاصدرا
نویسنده:
منصور محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
ذهن
,
علوم انسانی
,
هگل
,
ادراک
,
اتحاد
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
نگرش
,
عینٌ
,
ادراک
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم
,
بررسی تطبیقی ملاصدرا و هگل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از مسائل مهم فلسفی، تبیین نحوه ارتباط عین و ذهن یا به عبارت دیگر چگونگی رابطه مدرک و مدرک میباشد. این مسئله پس از ارائه نظریات کانت در باب شناسائی و انقلاب کپرنیکی وی در باب معرفت عمق بیشتری یافت . کانت با بیان اینکه آدمی (مدرک ) تنها قادر به شناخت پدیداری است که پس از گذر از صور ما تقدم احساس و مقولات ما تقدم فاهمه به ادراک در میآید، شناخت حقیقت و نفسالامر را غیرممکن دانسته و با نارواشمردن ادعای فلسفه در شناخت حقیقت به آن فرمان توقف میدهد. مدتی پس از اینکه کانت به فلسفه فرمان توقف داد، هگل با یافتن تناقض موجود در (فرضیه شی نفسه) کانتی، تلاش نمود تا رسالت عظیم فلسفه که به اعتقاد وی، غلبه بر تضاد عین و ذهن است ، را به انجام رسانده و با فرو ریختن حائل میان عین و ذهن (مدرک و مدرک ) شناخت حقیقت را معتبر سازد. وی از طریق دستگاه فلسفی خود نشان میدهد که مدرک و مدرک هر دو رویه یک حقیقت واحد هستند، بدین معنی که عین (مدرک ) چیزی جز تجلیات ذهن (مدرک ) نیست . البته با یادآوری اینکه در اینجا منظور هگل روح یا ذهن کلی است ، فلسفه وی از زمره ایدئالیسم عینی را به خود میگیرد. در میان حکماء اسلامی نیز، صدرالمتالهین با اعتقاد به اصل وحدت عاقل و معقول و تعمیم آن به همه مراتب ادراک ، وحدت مدرک و مدرک را مستدول مینماید. در این مقاله ما تلاش خواهیم نمود پس از بیان تطبیقی آراء این دو فیلسوف درباره وحدت مدرک و مدرک ، وجوه اشتراک و اختلاف این دو نظریه را استنتاج نمائیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتمیسم منطقی ویتگنشتاین و راسل
نویسنده:
مسلم قربانی دیزاوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
نام
,
امر واقع
,
عینٌ
,
فلسفه تحلیلی
,
گزاره اتمی
چکیده :
اتمیسم منطقی, نظریهای دربارهی رابطه زبان وجهان است, که از نظر هر دو ویتگنشتاین و راسل, ما میتوانیم از طریق تحلیل به گزاره هایی دست یابیم که به واسطهی آنها بتوانیم جهان را به طور کامل توصیف کنیم. این گزارهها در ترکیب با یکدیگر, گزارههای مرکبی را میسازند که در نهایت, مشابه گزارههای روزمرهی ما خواهند بود. هر دوی آنها, نظریهشان الزاماتی هستی شناختی دارد که بر اساس نظریهشان دربارهی معناداری, هستی موجودات خاصی رابرای معرفت داشتن و همچنین معنا داشتن زبان, الزامی میدانند. ویتگنشتاین در این باره در مقابل راسل, با دقت ویژهی خودش, این الزامات ر ا به کمترین حد خود رسانده است. رویکرد اتمیسم منطقی راسل, رویکردی معرفت شناسانه است, چرا که اولا اتمهای او, امور جزئی در دادههای حسی ما هستند و دیگر اینکه اتمیسم منطقی او نظریهای است که از جهات دیگر مسائل معرفت شناسی او را حل میکنند. در مقابل, رویکرد اتمیسم منطقی ویتگنشتاین معنا شناسانه است, چرا اتمهای او, بر اساس الزامی معنا شناختی باید وجود داشته باشند, چرا که رابطهی زبان و جهان چنین ایجاب میکند که اعیانی وجود داشته باشند که به طور مستقیم و بیواسطه با نامهای زبان در ارتباط باشند و بنابراین آنها مسئلهای معنا شناختی را حل میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطابقت ذهن و عین در اندیشة ملاصدرا
نویسنده:
صغری باباپور,جعفر شانظری,مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ذهن
,
علم حصولی
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
شناخت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از نظرملاصدرا، مسئلة مطابقت و عدم مطابقت، در علم حصولی مطرح است؛ زیرا علم حصولی صورتی از شیء در ذهن است، و صورت ذهنی باید با واقع مطابقت داشته باشد.وی بر این باور است کهماهیت واسطة بین عین و ذهن است که در هر دو مرتبة وجودی عیناً تکرار شده است. البته اشکالاتی بر نظریة ماهوی ملاصدرا وارد آمده که در نهایت حاکی از آن است که این نظریه نتوانسته به نحو متقن مطابقت ذهن و عین را اثبات کند. از طرف دیگر با توجه به اصالت وجود و تشکیک وجود می توان نظریة این همانی وجود عینی را مطرح کرد که بر اساس آن، علم وجود برتر ماهیت معلوم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه حل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
نویسنده:
فرزاد حاجی میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ذهن
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
پدیدارشناسی
,
مفهوم
,
مطلق
,
سوژه باوری
,
این همانی در عین تفاوت
چکیده :
هدف از جستار کنونی، بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگی ای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبه رو هستیم: قلمرو اندیشه ها، باورها، مفاهیم و ذهنیات و قلمرو بیرونی که حاوی اعیان و اشیاء بیرونی است که قلمرو نخست به آن ها ارجاع می دهند و معطوف می گردند. به اعتقاد هگل، ثنویت دکارتی ناشی از یک اشتباه مقوله ای است و اساساً نقطه ی آغاز سوبژکتیویسم از همان بنیاد غلط است. هگل معتقد است که یک فلسفه ی «اصیل» می تواند بر این دوگانگی غلبه کند؛ او با طرح اندیشه «مطلق» (Absolute) و ایده این همانی در عین تفاوت تلاش کرد از این دوراهی(dichotomy) فلسفی، برون شویی بیابد. او همچنین باور دارد که فلسفه نقش مهمی در نظریه پردازی «راجع به جهان واقعی» دارد. هگل با تبیین نحوه ی شکل گیری آگاهی، به ما نشان می دهد که این تضاد در درون «ساختار آگاهی» است و با اتخاذ رویکرد درست در تبیین مسأله ذهن/عین از منظر پدیدارشناسانه می توان ادیسه ی روح را در دل واقعیت نشان داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید