جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
عطار نیشابوری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 73
عنوان :
مقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا
نویسنده:
سمیه صابری، ایوب مرادی، فاطمه کوپا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق، دو نظریۀ ادبی است که هارولد بلوم آنها را راجع به تأثیر و تأثرات شاعرانه مطرح میکند. پژوهش پیش رو میکوشد با بومیسازی نظریۀ غربی، به روش اسنادی و تحلیلی به مقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار و مولانا بپردازد. بررسیها نشان میدهد مولانا برای رهایی از دلهرۀ اجتنابناپذیرِ قرار گرفتن در سایۀ عطار به تکاپو میافتد اثر خود را به شگردهایی خلاقانه مجهز کند تا آن را از آنِ خود کند و با طرزی نو به آفرینشگریهایی در ارائۀ بیان مطالب عرفانی بپردازد بهشکلی که به اثر خود هویتی جدید داده و آن را به استقلال برساند؛ نمادسازی، بهرهگیری بهجا از اصطلاحات عرفانی، بهکارگیری متمایز عناصر داستانی برای پرورش مطالب عرفانی، کاربست صنایع ادبی برای عمق بخشیدن به مضمون و معانی صوفیانه، تأکید بر کرامت اولیا در جهت بزرگداشت مرشد طریقت و توجه به صنعت التفات، شگردهایی است که مولانا ناخودآگاهانه با تمسک به آنها تلاش دارد به برتریجوییِ کلامی پرداخته و اثری متفاوت ارائه کند. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که مولانا عمیقاً مؤید عطار و مفتخر به تأسی از اوست؛ بنابراین، با وجود بازخوانی خلاقانه و دستیابی به عینیت مستقل در برخی مواضع، با تکرار ویژگیهای سبکیِ فکریعرفانیِ عطار، تسلیم پدر میشود و در نهایت روایت عطارِ پدر در هیئتی جوانتر و متفاوتتر از پیش در روایت مولانایِ پسر ظاهر میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لباس و پوشش در آیینة ادبیات عرفانی (با تکیه بر آثار عطار نیشابوری)
نویسنده:
محمد معین صفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفاوت محتوایی غزل عارفانه عطار و مولانا با غزل عرفانگرایانه سعدی و حافظ
نویسنده:
علیاکبر بزی ، احمدرضا کیخای فرزانه ، مصطفی سالاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حرکتی که در حوزه شعر عارفانه در قرن پنجم با سنایی آغازشد با عطار و مولوی بهکمالرسید و با سعدی و حافظ قوامیافت. عطار نیشابوری در قالب غزل مفاهیم عالی عرفانی را مطرحکرد. غزل عرفانی از طریق دیوان عطار به شاعران بزرگی چون مولوی، سعدی و حافظ رسید. اما بایدگفت که اندیشههای عطار و مولوی از عرفان آنها سرچشمهمیگیرد که با اندیشههای عرفانگرایانه سعدی و حافظ دارای تفاوتی محتوایی است. لذا هدف این مقاله تفاوت محتوایی غزل عارفانه عطار و مولانا با غزل عرفانگرایانه سعدی و حافظ می باشد که با روشی توصیفی- تحلیلی بررسیمیگردد. در این مقاله شعری را که زبان عاشقانه را کاملاً در خدمت محتوای آسمانی و محض و نظری قراردادهاست همچون عطار و مولانا، عارفانه نامیده و شعری را که زبان عاشقانه را بهگونهای بهکارگرفته که جنبهای از اندیشهها در آن صبغه عرفانی و جنبههای دیگر آن در خدمت تفکرات مجازی ، کلامی ، اجتماعی ، این جهانی و یا مخلوط بشری و فرابشری است را عرفانگرایانه می نامیم. در غزلیات سعدی و حافظ عشق و لوازم آن هم بهمعنی مجازی و معمول و بشری با زبان عاشقانه و هم عشق مقید و مخصوص و عرفانی محض باز هم با همان زبان عاشقانه بیانشده و حتی زبان تصوف و عرفان و اصطلاحات عرفانی را چهبسا در خدمت عشق مجازی و معمول قراردادهاند و از آن استفاده ابزاری کردهاند و یا دو گونه معشوق آسمانی و زمینی را با هم و هم زمان و در کنار هم آوردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل عرفان زاهدانه و عاشقانه در تذکرةالاولیای عطار نیشابوری
نویسنده:
فاطمه باقرزاده خیاوی ، رضا آقایاری زاهد، علی رمضانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تذکرةالاولیا عطار نیشابوری یکی از چند منبع برجسته در شناخت احوال عارفان قرون مختلف از اول هجری تا زمان تألیف(قرن هفتم) است. در آن شرح زندگانی 97 تن از مشایخ صوفیه ـ که هرکدام وابسته به یک مشرب عرفانی بودهاند ـ آمدهاست. بررسی احوال و اقوال این مشایخ، راهگشایی برای شناخت عقاید مختلف عرفانی است و سند قابلاعتباری در بررسی جریانشناسی عرفان میتواندباشد. در این مقاله مؤلفههای عرفان زاهدانه و عرفان عاشقانه از اقوال و روایتهای تذکرةالاولیاء بررسیشدهاست، عطار دستهبندی خاصی در گرایشهای فکری اولیاء انجامنداده و بهدیده احترام احوال و اقوال هرکدام را ذکرکردهاست. اما بررسی تقابلهای عرفان عاشقانه و زاهدانه در زندگی آنها نشانمیدهد، اولیا درمقابل عقاید همدیگر واکنش نشانمیدهند؛ شریعت، کرامت و سماع، سه موضوع اصلی تقابل اولیاست؛ در اقوال اولیای زاهد، پایبندی به شریعت اصل است و مؤلفههای عرفان عاشقانه دیدهنمیشود. اما در اقوال اولیای عاشق، اولیا با عبور از عرفان زاهدانه، گاه اعمال غیرشرعی انجاممیدهند، دلسوزی برای ابلیس، شطحیات کفرگونه، اعتقاد به سماع، نفی کرامت ظاهری در ذکر اولیای عاشق آمده که در احوال اولیای زاهد نیست، موضوع مشترک در اقوال اولیا در عرفان زاهدانه و عاشقانه، دنیاستیزی است که در ذکر تمامی آنها بیانآمدهاست، خود عطار در گروه عرفان عاشقانه است و این گرایش فکری را در تذکره نیز نشاندادهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 375 تا 393
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شورش متافیزیکی: پاسخی مدرن به مسئله شر
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات جدید
,
اشاعره (اهل سنت)
,
مصیبت نامه عطار
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
تاریخ الهیات جدید
,
اشاعره
,
الهیات مدرن
,
الهیات اعتراض
,
الهیات رادیکال
,
شورش متافیزیکی بر خدا
,
الهیات خوف
چکیده :
کتاب وحشت از خدا؛ عطار، ایوب و شورش متافیزیکی ترجمه انگلیسی اثر نوید کرمانی با عنوان آلمانی Schrecken Gottes Der است که در سال ۲۰۰۵ در انتشارات ورلاگ سی.اچ.بک اوج در شهر مونیخ آلمان منتشر شد. نوید کرمانی نویسنده کتاب، پژوهشگر اسلام و نویسنده صاحب نام ایرانی مقیم آلمان است. او در ۱۹۶۷ در زیگن آلمان متولد شد ودر رشته فلسفه، شرق شناسی و تئاتر در کلن و بن در آلمان و قاهره در مصر تحصیل کرد. تز دکتری او در انگلستان با عنوان خدا زیباست: تجربه زیبایی شناختی قرآن به انگلیسی منتشر شد. او پست دکترای خود را از دانشگاه بن گرفت و هم اکنون عضو آکادمی علوم هامبورگ در رشته زبان و شعر است. کرمانی مقالات و نوشته های زیادی با موضوع ادیان و عرفان به زبان آلمانی دارد و برای کارهای ادبی و علمیاش جوایزی دریافت کرده است که آخرین بار برنده جایزه صلح در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵ در فرانکفورت از طرف انجمن نشر و کتاب آلمان شد. هیات امنای انجمن نشر و کتاب آلمان کرمانی را صدایی مهم در جامعه امروز آلمان توصیف کردند و دلیل انتخاب او را این دانستند که آثارش به زندگی صلح آمیز انسانها از نژادها و مذاهب مختلف کمک میکند. کتاب وحشت از خدا در رده کتابهای الهیات رادیکال در دسته کتابهای الهیات اعتراض می گنجد و به شهرت زیادی رسیده است و به چندین زبان ترجمه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی تاملی دوباره در تذکرةالاولیاء
سخنران:
محمد استعلامی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات عرفانی
,
تذکره الاولیاء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابنسینا تا عطار
سخنران:
مهدی محبتی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
ادبیات عرفانی
,
منطق الطیر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این نشست بدون حضور مخاطب و در صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به آدرس ketabofarhang@ بصورت زنده پخش شد. لازم بذکر است کلیه نشستها و درسگفتارهای مرکز فرهنگی شهرکتاب بدون حضور مخاطب و بصورت مجازی برگزار میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چهار كتاب
نویسنده:
عطار، محمد بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
منسوب به شيخ فريد الدين عطار نيشابور (مقتول 627ق) الهيات. در اين رساله نكته هاي اساسي احكام دين اسلام بخصوص علم ايمان و علم نماز بيان گرديده اند. رساله به شكل سوال و جواب نوشته شده است. (موجاني، سيد علي؛ جورابيگ نذري اف) [انستيتوي تاجيكستان 4/226]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانهشناختی زاهد در زبان عرفانی عطار
نویسنده:
مهدی عرب جعفری محمدآبادی ، طاهره خوشحال ، زهره نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هر عارفی با توجه به مقامی که در آن قراردارد و احوالی که بر او واردمیشود، مواجید عرفانی و دریافتهای درونی ویژهای دارد، هنگامی که این دریافتها را در قالب زبان میریزد، زبان او متناسب با همان دریافتها شکلمیگیرد، که این امر، زبان آن عارف را با دیگر عارفان متفاوتمیکند و حتی زبان خود این عارف نیز در بافتهای موقعیتیِ گوناگون، متفاوت میشود. بنابراین زبان عرفانی دارای بافتهای گوناگون است که در هر بافت نشانهها کارکرد و بارِ ارزشی ویژهای دارند که با کارکرد و بارِ ارزشی همان نشانه در بافتهای دیگر متفاوت است. به همین دلیل برای بررسی دقیق و علمی زبان ادبی عرفانی باید نشانهها و کارکرد آنها را شناخت. نشانهشناسی یکی از روشهای نوین نقد ادبی است که به تحلیل نشانهها در کلیت متن میپردازد. این قلم میکوشد واژة زاهد را بهعنوان یک نشانه در زبان عرفانی عطار با استفاده از روش نشانهشناسی بررسیکند. برای این منظور ابتدا نشانه زاهد را بر روی محور جانشینی تحلیلکرده و سپس نشانههای متقابل آن را یافته و شبکۀ همتراز آن را تشکیل دادهاست و از این طریق به تفسیرهای مختلف این نشانه در بافتهای گوناگون زبان وی رسیدهاست.این پژوهش نشانمیدهد که نشانۀ زاهد در زبان عرفانی عطار در سه گفتمان متفاوت جایگرفتهاست. عطار در هر یک از این گفتمانها، رویکرد خاصی نسبت به این نشانه داشته و بارِ ارزشیِ متفاوتی به آن دادهاست که نشاندهندۀ حضور عطار در منازل گوناگون عرفانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی)
نویسنده:
بی بی صفیه موسوی ، علیرضا مظفری، شیرین رزمجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قصۀ هبوط روح انسان به جهان، اسارت در جسم و جهان و عروج دوباره به ملکوت اعلی، قصۀ مکرر سنت عرفانی ماست. عرفا با تکیه بر تفسیر آیات قرآن کریم بر این باورند که روح انسان قبل از هبوط به تن و جهان، عشق الهی را درک کرد اما با هبوط از بارگاه حق تعالی دور ماند و اسیر جسم و جهان شد. جسم با هوای نفس گرایش به جهان و مادیات جهانی یافت اما جان با درک عشق الهی، به فکر عروج دوباره به عالم علوی شد، ناگزیر تقابل بنیادی میان جان و تن شکل گرفت. در دورههای مختلف، عارفان با شیوهها و شگردهای گوناگون این قصه را تکرار کردهاند؛ تمثیلسازی شگرد بلاغی و بینامتنیتی در بازگویی این تقابل است. در این مقاله با بررسی چندین تمثیل برجسته در این موضوع، تمثیلسازی این تقابل در کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مثنوی مولوی با هدف کشف روابط بینامتنیتیِ تمثیلهای این تقابل در متون عرفانی بررسی شده است. نتایج بررسی نشان داد بینامتنیت آگاهانه، ارتباط فرامتنی و مناسبات پیشزمینهای در تمثیلسازی این تقابل وجود دارد که با سه رویکرد بینامتنیت صریح و آشکار، بینامتنیت غیرصریح و پنهان و بینامتنیت ضمنی، تمثیلها تکرار، بازپروری و با تغییرات جزئی و کلی در ساختار و محتوا آمده است. میبدی با تمثیل از سنت عرفانی ماقبل خود استفاده کرده و عطار و مولوی از کشف الاسرار بهره بردهاند. مولوی هم علاوه بر کشف الاسرار از تمثیلهای عطار بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 296 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 73
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید