جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
01. معصومین(ع)
>
چهارده معصوم(ع)
>
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 752
عنوان :
كلمات في الطريق
نویسنده:
مرتضى مطهري، ترجمة کمال السید
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01- قرآن کریم
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
اصول کافی: شیخ کلینی
کلیدواژههای فرعی :
حکومت حضرت علی علیه السلام ,
معصیت انسان ,
ایمان کامل ,
تحریف کتب آسمانی ,
دین و آزادی ,
علم و اختیار انسان ,
تعلیم آموزه های دینی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
ذکر (یاد خدا ) ,
عقل ,
معرفت خدا ,
خوش خلقی ,
کرامت نفس ,
ورع ,
یاد مرگ ,
جهاد اکبر ,
چاپلوسی ,
عصبیت ,
آرزوی طولانی ,
حق مردم ,
آداب انفاق ,
مقام توبه ,
مقام صبر ,
تقوی ,
تامین سعادت اخروی ,
رعایت حقوق ,
علم و آزادی اراده (فلسفه فعل) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كلمة الإمام الباقر عليه السلام
نویسنده:
الشهيد السيد حسن الشيرازي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناظرة الامام الباقر (ع) مع الجروي
نویسنده:
محمد بن علي (ع)، امام پنجم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 228
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سبک و اسلوب احتجاجات امام باقر (ع) بر اساس نظریه کنش گفتاری جان سرل
نویسنده:
منیر انیسی ، فاطمه هاشمی ، محمد رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول کافی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
اصول کافی: شیخ کلینی
چکیده :
روش و شیوه امام باقر؟ع؟ همانند دیگر حضرات معصوم؟عهم؟ در الگوسازی قولی و فعلی شیعیان نقش اساسی دارد. به نظر میرسد با تحلیل احتجاجات ایشان در حدیثی از باب الحجه اصول کافی بر اساس نظریههای زبان شناسی، بتوان به بینشهای جدیدی دست یافت. این نوشتار طبق نظریه کنش گفتار جان سرل میباشد. این نظریه در تکوین تحلیل گفتمان نقش ویژهای داشته است. از دیدگاه جان سرل کنش گفتاری به بخشهای اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی تقسیم میشود. بررسی نشان میدهد که در احتجاجات امام باقر؟ع؟ کنش اظهاری بیش از دیگر کنش هاست و کنشهای دیگر به مراتب خیلی کمتر به کار رفته است. به عبارتی متن حدیث ابتدا در بیان واقعیت و سپس ترغیب حضرت برای تشویق مخاطب در امر حجت الهی و اعلام شرایط پذیرش یا عدم پذیرش امر امامت بیشترین کاربرد را داشته است. تطابق بافت موقعیتی حدیث با انواع کنشهای به کار رفته در متن، قدرت بالای مخاطب شناسی و درک عمیق آن بزرگوار از بافت موقعیتی را نشان میدهد، چرا که گفتار امام، درحقیقت واکنش ایشان در برابر انحراف جامعه اسلامی در امر حجت الهی و سیاستهای غلط و سودجویانه حکومت اموی است. شیوه استفاده در این تحقیق توصیفی، تحلیلی به صورت تحلیل محتوا (گفتمان) است. واحد تحلیل، جمله قرار گرفته است و ابزار تحقیق کتابخانهای میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش هدایتی وسلوکی انسان کامل در منظومه معرفتی امام باقر(ع)
نویسنده:
رضا الهی منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان کامل، همان عالیترین تجلی الهی است که به مقام خلافت الهی برای هدایت انسان ها به مسیر کمال هدایت، دست یافته است. او ظهور رحمت واسعه الهی است که در تمام حقایق عالم کبیر و جهان خلقی بسط یافته و موجب پیدایش، بقاء وتکامل موجودات است و خداوند او را مظهر اسماء و واسطه فیض و فعل خود قرارداده است. انسان کامل مظهر اسم "هادی" خداوندی است. از اینرو، هدایت فقط به دست او صورت می پذیرد. این مقاله که به صورت توصیفی _ تحلیلی نگارش شده، با استفاده از روایات امام باقر(ع) به مهمترین نقش انسان کامل، یعنی هدایت تشریعی و تکوینی سالک به سوی کمال مطلق می پردازد یافته های تحقیق نشان می دهد که جایگاه انسان کامل و مقام ولایت، حاصل شهود فناء تام اراده، علم و ذات خود و همه هستی در اراده، علم و ذات حق است و اصل این فناء تام برای "حقیقت محمدیه" محقق است. عالی ترین تجلی حقیقت محمدیه در ولایت علی (ع) و اولاد طاهرین ایشان است، که همانا این ولایت "صراط مستقیم" و اساس تمام نبوت ها و رسالت هاست. از نگاه امام باقر(ع) انسان کامل همان اراده، علم و کمالات بروز یافته الهی است که به خلافت از خداوند در هستی، رتق و فتق امور می نماید. و هدایت به سوی حق مهمترین مسئولیت است که منحصرا در اختیار اوست زیرا او حقیقت "صراط مستقیم" است. "اهدناالصراط المستقیم" (الحمد/6). از اینرو، اولین و آخرین فرد به وسیله او هدایت می شود. حقیقت انسان کامل یک حقیقت واحد است که در هر عصری به مقتضای همان عصر جلوه می کند. اعتقاد و ایمان به یکسانی ائمه از کمالات دین و اطاعت از آن ها، اطاعت از پیامبر و خداست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصلاحات عمربن عبدالعزیز و تاثیر آن بر وضعیت شیعیان
نویسنده:
فاطمه امینی ، سجاد دادفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عمربنعبدالعزیز را میتوان از معدود خلفای اموی دانست که بر خلاف اسلاف خود تلاش نمود تا با اعمال مجموعهای از اصلاحات، شرایط متفاوتی را در جامعه اسلامی و مخصوصا برای شیعیان رقم بزند. از این رو سئوال پژوهش حاضر که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته آن است که اصلاحات عمربنعبدالعزیز چه تاثیری بر وضعیت شیعیان بجای گذاشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که خلیفه اصلاحگراموی، با درک اهمیت مساله شیعیان برای دولت اموی و در راستای جلب رضایت آنان، دست به اصلاحاتی زد؛ فدک را به اهل بیت برگرداند، خمس را دوباره برقرارکرد، مستمری علویان و بنی عبد المطلب را تضمین ساخت و بجای سب و لعن، تکریم و احترام را نسبت به امام علی (ع) و اهل بیت برقرار نمود. در نتیجه این اصلاحات، ضمن آن که شرایط اقتصادی و فضای سیاسی و فکری مناسب تری برای شیعیان ایجاد شد، آنان تحت رهبری امام باقر(ع) توانستند امور مذهبی و سیاسی خود را راحتتر پیش ببرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 250 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل سندی اندیشه رجعت در روایات امام باقر(ع) و رد توهم تحریف در آراء محدث نوری در روایت مربوط به آیه 24 سوره نحل
نویسنده:
لیلا ابراهیمی ، سید محمد نقیب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله رجعت از ضروریات مذهب و مکتب تشیع است. رجعت در اصطلاح امامیه به معنای بازگشت گروهی از مؤمنان حقیقی برای دریافت پاداش و گروهی از معاندان برای رسیدن به عذاب است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از گزارشهای مندرج در منابع مختلف روایی و تاریخی، در پی یافتن پاسخ پرسشهایی درباره موضوع رجعت در دوران امامت امام باقر؟ع؟ است. بررسی سیر تاریخی روایات نشان میدهد که اعتقاد به رجعت قبل از امام باقر؟ع؟ به صورت جدی مورد بحث نبود، امّا از دوران آن حضرت در قالب استدلال و گفتوگو مطرح شده است. این روایات براساس ناقل اول روایت به پنج دسته تقسیم میشود که نقلکنندگان اولیه آنها را ابیحمزه ثمالی، جابربن یزید جعفی، زرارة بن اعین، حمران بن اعین و ابیصامت حلوانی تشکیل میدهند. از مجموع شانزده روایتی که از لحاظ سندی و دلالی مورد بررسی قرار گرفت، تنها سه روایت صحیح است و سایر روایات با ضعف سند مواجه بوده و غیرقابل اعتماد هستند. محدث نوری هم با تکیه بر نمونههایی از روایات رجعت که ضعف سندی دارند، ادعا میکند که بخشی از قرآن که درباره ائمه معصومین؟عهم؟ یا دشمنان آنان بوده، حذف شده و اکنون در قرآن فعلی وجود ندارد و همین امر تحریف به نقیصه در قرآن را ثابت میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان های قرآنی در روایات امام باقر (علیه السلام)
نویسنده:
نویسنده:علی سالم کاظم الخشخشی؛ استاد راهنما:هاشم ابوخمسین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
داستان قرآنی یکی از بسیاری از ابزارهای قرآن قلمداد می شود که بیش از هر چیز به عنوان کتاب رسالت دینی ، قرآن شریف به هدف خود می رسد و داستان یکی از ابزارهای گزارش آن فراخوانی است ، به ویژه اینکه اگر شنونده واقع بینی آن داستان را درک کند ، داستان اغلب در روح تأثیر می گذارد. داستان قرآن عینی و واقع گرایانه است ، برخلاف سایر داستان ها ، سخاوت سخنان آن و استحکام معانی آن ذکر نمی شود ، مشروط بر اینکه داستان قرآن به طور کلی شامل تعدادی از اهداف اصلی اثبات وحی و پیام و بیان وحدت دین و اعتقاد همه پیامبران (صلی الله علیه وآله) و وحدت روش های پرونده علاوه بر هدف عالی اصلاح عقاید فاسد ، تأیید اعتقادات صحیح ، اصلاح سیره و رفتار فردی و امام باقر (علیه السلام) یکی از سویه های پاک و ننگ آور قرآن است ، همانطور که در متن حدیث این دو نفر وجود دارد ، بلکه آنها دری هستند که قرآن از آن می آید و پتانسیل های آن آشکار می شود و مرواریدهای گرانبها آن را بازجویی می کنند. ) نقش عمده ای در تفسیر بسیاری از آیات قرآن به عنوان یک تفسیر روایی. کتاب های تفسیر ، بدون ذکر کتاب های حدیثی ، پر از روایات تفسیری وی بود ، از جمله تفسیر داستان های قرآنی با روایات شریف که بزرگ یکی از حقایقی است که ممکن است یافتن آن برای مردم دشوار باشد ، حتی اگر یک جمع باشد ، بنابراین این روایات به روشنی نشان می دهد که منظور از آیه شریفه که در آن قرآن قرار داده شده است ، به این دلیل که این داستان مسئله عدم خطا ، حذف و فراموشی است ، و امام (سلام الله علیه) در بسیاری از روایات خود برای این مورد مراقبت کرد وی اهداف اعتقادی ، تشریعی و تربیتی را که می توان از طریق رمان در آیه شریفه یافت ، روشن نمی کند ، و نیازی به ذکر تأثیراتی نیست که ممکن است در گیرنده احترام ، پند و یادآوری رخ دهد که منبع تأیید مومنان به طور خاص و نیازهای مردم به طور کلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی عرفانی در معارف امام محمد باقر (علیهالسلام)
نویسنده:
نویسنده:علیرضا ارجمندی؛ استاد راهنما:رضا الهی منش؛ استاد مشاور :حامد ناجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان به عنوان عصاره کل هستی، همواره محور اکثر پژوهشها بوده است و در این میان، عرفان اسلامی نیز انسان را محور وجود و مظهر اسماء و صفات حق و کلمه تامه الهی معرفی میکند. موضوع این رساله تحقیق و بررسی هویت، جایگاه و ابعاد مختلف وجودی انسان مبتنی بر معارف امام باقر(علیه السلام) با رویکرد عرفانی است، نیز بررسی دیدگاه آن حضرت پیرامون چگونگی آغاز آفرینش، بطور عام وآفرینش انسان بطور خاص، در جهانی قبل از جهان کنونی (عالم ذر)، و در باب سرشت انسان، قضا و قدر و نقش آن در جبر و اختیار آدمی و نقش انسان کامل(آل محمد) بعنوان شروعکننده و پایاندهنده هستی از دغدغههای این پژوهش است. دیدگاه امام باقر(علیه السلام) در موضوع انسانشناسی بر پایه دو محور قابل تفکیک است: الف) مظهریت اسماء الهی: آن حضرت جایگاه تکوینی انسان کامل را از بعد انسانشناسی، خلیفه الله در هستی و مظهر تام و تمام اسماء و صفات خداوندی و برخوردار از اسم اعظم، معرفی مینماید. چنین انسانی آگاه به اخبار غیبی ومشرف برتمام احوال جنبندگان و قادر بر تصرفات تکوینی در هستی است و برعالم برزخ و ماوراء از جانب خداوند قدرت دارد. ب) صاحب ولایت تکوینی انسان در هستی، این محور نیز به دو محور تقسیم میشود: 1) جایگاه هستی شناختی: محوریت انسان کامل بعنوان صاحب ولایت تامه تکوینی و تشریعی در قالب نبی و رسول و ولی که مظاهر خداوند در مراتب خلقیاند. ظهور نهایت مقام ولایت در نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) و آل طاهرین اوتجلی پیدا میکند. 2) جایگاه سلوکی: انسان کامل تنها راه و وسیله برای هدایت است و در هدایت انسان در عوالم ظاهر و باطن و سلوک انسانها نیز نقش تکوینی دارد و همیشه و در هر زمان ایفاء نقش مینماید. از این جهت انسان کامل همیشه و در هر زمان باید وجود وحضور داشته باشد و شناخت او بر انسانها فرض است. باقرآل محمد(علیه السلام) انسان کامل را تنها راه و وسیله برای شناخت و پرستش خداوند معرفی مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک اخلاقی بازتابیده در روایات جابر جعفی
نویسنده:
محمداسماعیل محمدیتبار ، حامد خانی (فرهنگ مهروش) ، ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یک راه برای آگاهی از مکاتب اخلاقی رایج در دوران حیات اهل بیت (ع) شناخت اندیشههای شاگردان ایشان است. به نظر میرسد شاگردان اهل بیت (ع) نقش مهمی در شکلگیری و تحول اندیشههای اخلاقی عصر خود داشتهاند. از شخصیتهای مهم و اثرگذار شیعی در این دوران جابر بن یزید جُعفی است. وی در میان شاگردان امام باقر (ع) از شاگردان خاص آن امام، و از نگاه عالمان عامۀ مسلمانان هم از تابعین بهشمار میرود. براینپایه، شناخت اندیشۀ اخلاقی او باید مهم تلقی شود. مطالعاتی که تا کنون دربارۀ روایات اخلاقی جابر صورت گرفتهاند مبانی هستیشناسانه و انسانشناسانۀ تفکر اخلاقی او را بازمینمایند؛ آنسان که میتوان برپایۀ آنها دریافت خیر اعلایی که از نگاه جابر باید با سلوک اخلاقی حاصل کرد کدام است. بااینحال، در آنها این معنا تبیین نشده است که شیوۀ سلوک بهینۀ اخلاقی برای دستیابی به آن خیر اعلا چیست. در این مطالعه بنا ست با تحلیل روایات رسیده از جابر جعفی شیوۀ سلوک اخلاقی بهینه از نگاه وی را بازشناسیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 752
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید