جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 198
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: درباره لایب‌نیتس و مونادولوژی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anthony Savile
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: لایب نیتس یکی از چهره های اصلی فلسفه غرب است و همراه با دکارت و اسپینوزا یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان مکتب عقل گرایی است. مونادولوژی مشهورترین اثر او و یکی از مهمترین آثار فلسفه مدرن است. لایب نیتس و مونادولوژی معرفی و ارزیابی می کند: *زندگی لایب نیتس و پیشینه مونادولوژی *ایده ها و متن مونادولوژی *اهمیت مستمر لایب نیتس برای فلسفه لایب نیتس و مونادولوژی برای هر کسی که برای اولین بار به لایب نیتس می آید ایده آل است. همچنین شامل متن مونادولوژی است که به‌ویژه برای این کتاب راهنما توسط آنتونی ساویل ترجمه شده است.
کتاب راهنمای بلومزبری برای لایب‌نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Brandon C. Look (editor) (براندون سی. لوک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: Bloomsbury Companion to Leibniz مقدمه‌ای جامع و معتبر از زندگی، اندیشه و کار یکی از دانشمندان بزرگ دنیای مدرن، G.W. لایب نیتس و به بررسی جهت گیری های جدید در این زمینه می پردازد. فصل‌های ابتدایی ابتدا با ایجاد فلسفه‌های لایب‌نیتس و واکنش‌های لایب‌نیتس به مهم‌ترین فیلسوفان معاصرش از دکارت تا مالبرانش، به دنبال درک آن هستند. در حالی که به تحقیقات فلسفی جاری در لایب‌نیتس مانند متافیزیک، منطق و نظریه‌ی اختیار او پرداخته است، یک تیم برجسته از متخصصان در این زمینه نشان می‌دهند که کار لایب‌نیتس بسیار گسترده‌تر بوده و تعدادی از دغدغه‌های لایب‌نیتس را خارج از فلسفه نیز پوشش می‌دهد، از جمله ریاضیات. ، فیزیک و علوم زیستی. The Companion با ارائه تحلیلی در مورد چگونگی درک لایب نیتس متعاقبا و تأثیر او بر مطالعات بیشتر، به ویژه جانشین او امانوئل کانت، به پایان می رسد. همراه با طرح‌های بیوگرافی گسترده و کتاب‌شناسی به‌روز و کاملاً جامع، The Bloomsbury Companion to Leibniz یک ابزار مطالعاتی بسیار ارزشمند برای دانشجویان و محققان علاقه‌مند به لایب‌نیتس و عصری است که او در آن نوشت.
لایب‌نیتس، وایتهد و متافیزیک علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pierfrancesco Basile (auth.) (پیرفرانچسکو باسیلی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خواننده را با متافیزیک پیچیده و اغلب اشتباه فهمیده شده وایتهد آشنا می کند و نشان می دهد که با پرسش هایی در مورد ماهیت علیت که در اصل توسط فلسفه لایب نیتس مطرح شده بود، سروکار دارد. فلسفه وایتهد تلاشی است برای بازسازی نظریه مونادهای لایب نیتس با بازنگری آن در قالب مقوله های هستی شناختی جدید.
برهان جهان‌شناختی از افلاطون تا لایب‌نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Lane Craig (auth.) (ویلیام‌لین کریگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
تئودیسه: جستارهایی در باب خیرخواهی خداوند، اختیار انسان و منشأ شَرّ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gottfried Wilhelm Freiherr von Leibniz (گوتفرید لایبنیتس)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای اینکه واقعا آزاد باشید، آیا باید خودسرانه عمل کنید؟ اگر اتفاقی نمی افتاد، آیا ممکن بود اتفاق بیفتد؟ از آنجایی که شر وجود دارد، و خداوند می توانست جهان را بدون شر بسازد، آیا خداوند در انتخاب بهترین مسیر کوتاهی کرده است؟ لایب نیتس با دست و پنجه نرم کردن با چنین معماهای ساده - و در عین حال جذاب - توانست نظریات جدید خود را در مورد واقعیت و امر پدیدار، اراده آزاد و جبر و رابطه بین ذهن و بدن به شکلی جذاب ارائه دهد. تئودیسی تنها اثر طولانی لایب نیتس بود که در زمان حیاتش منتشر شد و سالها اثری بود که با آن او را در جهان می شناختند. لایب نیتس کاملاً با آخرین پیشرفت‌های علمی، در نهایت فلسفه‌های اتمیستی جدید دکارت، گاسندی و هابز را رد کرد و از کیهان‌شناسی قدیمی مکتب ارسطویی استفاده کرد. او بین ایمان و عقل، آزادی و ضرورت، قانون طبیعی و الهی بحث می کرد. لایب نیتس با هوشمندی دفاع از اصل هماهنگی از پیش تعیین شده خود، پیشرفت های مهمی در تحلیل دقیق مفاهیم داشت.
جستارهای جدید درباره تئودیسه لایب نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Larry M. Jorgensen (لری ام. یورگنسن), (ساموئل نیولندز) Samuel Newlands
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در سال 1710 لایبنیتس «تئودیسه» را منتشر کرد. این کتاب، تنها کتابی که در زمان حیاتش منتشر کرد، بیش از هر چیز دیگری که نوشت، شهرت او را تثبیت کرد. تئودیسه بسیاری از رشته‌های مختلف نظام فلسفی لایب‌نیتس را گرد هم می‌آورد، و ما تصویری نادر از این که او چگونه قصد داشت این جنبه‌های متفاوت از فلسفه‌اش را در یک گزارش واحد و فراگیر از عدالت الهی در مواجهه با جهانیان گرد هم آورد، دریافت می‌کنیم. بدی ها در عین حال، تئودیسه دریچه ای جذاب به متن الهیات فلسفی در قرن هفدهم است. لایب نیتس انگشت خود را بر نبض فکری زمان خود گذاشته بود و این به وضوح در تئودیسه آشکار می شود. او با تمام خطوط اصلی مناقشه الهیات آن زمان درگیر می شود و وسعت دایره المعارفی درک خود از موضوعات را نشان می دهد. تئودیسه لایبنیتس یکی از ثابت‌ترین گزارش‌های سیستماتیک درباره سازگاری شر با خیر الهی است. هر گونه برخورد با مشکل شر باید در نقطه ای با راه حل پیشنهادی لایب نیتس درآید. این جلد درک ما را از این اثر بزرگ تازه و عمیق تر می کند. محققین برجسته مقالاتی بدیع ارائه می‌دهند که تئودیسه را به‌طور انتقادی ارزیابی می‌کنند، دریچه‌ای از زمینه تاریخی آن فراهم می‌کنند و به استدلال‌های ظریف و پایدار فلسفی توجه زیادی می‌کنند.
سلیمان میمون و ظهور اسپینوزیسم در ایده آلیسم آلمانی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Yitzhak Y. Melamed (وای. مِلامِد اسحق)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به بررسی یک موضوع در تاریخ ایده آلیسم آلمانی می پردازم که در ادبیات موجود به طور گسترده نادیده گرفته شده است. من استدلال می‌کنم که سالومون میمون اولین کسی بود که پیشنهاد کرد پانتئیسم اسپینوزا یک دیدگاه رادیکال مذهبی (یا «آیه‌ه‌نگر») است تا بی‌خدایی. پس از بحث در مورد زمینه تاریخی درگیری میمون با اسپینوزا، من به عنصر اصلی اسپینوزیستی فلسفه میمون اشاره می کنم: دیدگاه خدا به عنوان علت مادی جهان، یا به عنوان موضوعی که همه چیز در آن نهفته است. من استدلال می کنم که این دکترین اساس قانون تعیین پذیری میمون بود.
لایب نیتس ، تاریخ گرایی و "طاعون اسلام" [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ian Almond (یان آلموند)
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
ابن سینا و ابن رشد هر یک به سبک خود ارسطویی بودند
سخنران:
حسین معصومی‌همدانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از براهینی که امام الحرمین جوینی، متکلم اشعری، برای اثبات صانع می‌آورد بر اعتقاد به فضای لایتناهی و امکان آفریده شدن جهان در جای دیگری از این فضا استوار است. ابن رشد این برهان را متاثر از نظر ابن سینا در مورد تقسیم موجودات به واجب و ممکن می‌داند و رد می‌کند. در اوایل قرن هجدهم بحثی شبیه به این میان لایب‌نیتس و ساموئل کلارک، از هواداران نیوتن، در می‌گیرد. موضوع این درس گفتار توضیح این دو مجادله و بیان برخی از نتایج آنهاست. آنچه در پی می‌آید سخنان دکتر حسین معصومی‌همدانی در این نشست است که توسط آناهید خزیر تنظیم شده است.
تبیین و مقایسۀ دیدگاه لایب نیتس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار
نویسنده:
لیلی خیدانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث جبر و اختیار یکی از مسائل و معضلات مهم فلسفی است که در طول تاریخ، فیلسوفان شرق و غرب دربارۀ آن به تأملات بسیار پرداخته‌اند. علامه طباطبائی به عنوان یک اندیشمند اسلامی، هم در آثار فلسفی خود و هم در تفسیر المیزان، ابعاد مختلف جبر و اختیار را بررسی نموده است. لایب‌نیتس نیز به‌عنوان یکی از متفکران بزرگ دوران پیش از کانت، دربارۀ جبر و اختیار تحقیقات بسیار انجام داده است. پرسش اصلی پژوهش پیش‌رو، این است که آیا اعتقاد به اصل هماهنگی پیشین بنیاد، نوعی نفی اختیار و حاکمیّت ضرورت نیست؟ چگونه ارادۀ ازلی الهی با اختیار آدمی سازگار است؟ لایب‌نیتس در صدد بود با تمایز میان ضرورت مطلق و ضرورت شرطی و نظریۀ جهان‌های ممکن به تثبیت اختیار انسان بپردازد. علامه طباطبایی نیز اختیار را امری فطری دانسته و معتقد است قاعدۀ ضرورت سابق «الشئ ما لم یجب لم یوجد»، هیچ منافاتی با اختیار انسان ندارد. در این پژوهش پس از تبیین مبانی لایب‌نیتس و علامه طباطبایی، به بررسی، تحلیل و تطبیق دیدگاه این دو اندیشمند می‌پردازیم.
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
  • تعداد رکورد ها : 198