جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
>
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 421
عنوان :
آراء وعقاید اسماعیلیان
نویسنده:
کاویانی تهمینه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم : دوره 12، شماره 4 : تاریخ اسلام
نویسنده:
زهره باقریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: باقرالعلوم (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه
,
غایت تاریخ
,
تکامل تاریخی
,
فلسفه تاریخ
,
دعوت قدیم
,
عقاید اسماعیلیه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معاد روحانی ,
معرفت دینی ,
فاطمیان ,
قرامطه ,
نزاریه ,
مستعلویه ,
ادوار تاریخ ,
ادوار هفتگانه تاریخ ,
غایت فراتاریخی انسان ,
عقل کل ,
تکامل انسان ,
کمال عقلی ,
عقل جزئی ,
رستاخیز عقل ,
ظهور مهدی (ع) ,
اهل ترتب ,
اهل تضاد ,
دوام عالم ,
حرکت تکاملی تاریخ ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
آرمان تاریخی اسماعیلیه ,
کمال معرفت انسان ,
عقول واسطه هفت گانه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشتهاند. یکی از فرقههای اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم میشود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر میگیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهمترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هماند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضمونی طرح و نقش در سفالینه ها، نسخ مصور و نقاشی های دیواری فاطمیان
نویسنده:
شایسته فر مهناز, محمودی فتانه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
فاطمیان
,
عقاید شیعی
,
مضمون و محتوا
,
هنرهای تزیینی و تجسمی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
چکیده :
تشکیل دولت فاطمی موفقیت آمیزترین دستاورد سیاسی شیعه اسماعیلی بوده است. تقریبا همزمان با شکل گیری این دولت در شمال آفریقا، دولت آل بویه در ایران در حال تکوین بود. روابط این دو سلسله شیعه، حسنه و در خور توجه بوده است. سلسله فاطمی در سال توسط تشکیلات بسیار پیشرفته فکری و اجتماعی به نام نهضت اسماعیلیه که خود بخشی از مذهب تشیع بود، شکل گرفت. این حکومت شیعه مذهب در غرب دنیای اسلام سبب شکوفایی انواع هنرها، صنایع، رونق اقتصادی و پیشرفت فرهنگی بسیاری شد.از جمله این هنرها، هنر نگارگری است. هنرمند دوره فاطمی، هم بر زمینه حساس کاغذ و هم بر زمینه سرد و بی روح دیوارها و همچنین بر روی سفالینه ها، روح آفرینی و نقش آفرینی کرده است.موضوع مورد بررسی در این مقاله با تاکید بر هنرهای مصور و نگارگری بر اساس مضامین درباری، (شامل موضوعات غنایی، خلفا و زندگی درباری و ...)، مضامین نمادین، اجتماعی و جنگ و شکار طبقه بندی شده است.این بررسی مضمونی بر نمونه آثار سفالینه، نقاشی های دیواری و تک برگ های آسیب دیده نسخ مصور صورت گرفته است. آنچه همواره مورد نظر هنرمندان فاطمی بوده، بهره گیری از مضامین دنیوی و تجسم دقیق تر محتوای اثر و نوعی طبیعت گرایی در آثار بوده است.اهداف مقاله:1- دستیابی به پیامد عقاید شیعی فاطمیان بر هنرهای تزیینی و تجسمی آن ها2- شناسایی مضامین آثار مصور و منقوش دوره فاطمیسوالات مقاله:1- آیا تعصبات و گرایش مذهبی خلفای فاطمی بر نوع نقوش هنرهای تزیینی و تجسمی آن ها تاثیری داشته است؟1- آثار مصور و منقوش هنرهای فاطمیان دارای چه مضامینی هستند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر تاویلات اسماعیلی در آثار ناصر خسرو
نویسنده:
جوکار نجف
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 473 تا 502
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختلاف رویکرد تاویلی نزد صوفیه و اسماعیلیه
نویسنده:
باباصفری علی اصغر, موسوی سیدحامد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
اسماعیلیه
,
صوفیه
,
معنی
,
لفظ
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
چکیده :
صوفیان و اسماعیلیان، دو خیزش اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام، ویژگی فکری مشترکی دارند و آن نگرش تاویلی و درک باطنی آن هاست. با نگاهی به تاویلات این دو گروه، می توان هم در عرصه نظر و هم در عرصه روش به تفاوت هایی دست یافت. در حوزه نظر، بنیان های اندیشه اسماعیلیه مبتنی بر درک عقلی است، در حالی که، بینش صوفیان و عارفان بر درک شهودی استوار است. همچنین، اسماعیلیه تاویلاتشان بر اساس تعلیم امام است، اما تاویلات صوفیه مبتنی بر تجربه شخصی و درک لحظه ای است.در حوزه روش تاویل، نگرش صوفیه به جهان پیرامون بر اساس دل و نگرش شهودی است. بنابراین، به نظر می رسد تاویلات آنان متغیر است، زیرا دل حالات متعددی را تجربه می کند، در حالی که اسماعیلیه، مانند صوفیه، به جهان هستی نمی نگرند تا تاویلی بسته به حالات خویش عرضه کنند. همچنین، اسماعیلیه، با پیش فرض های خاص خود، دست به تاویل متن می زنند. از این رو، تاویلات آنان به دانش هرمنوتیک نزدیک می شود، این در حالی است که صوفیه، در جریان تاویل، علایق خود را دخالت نمی دهد، بلکه منتظر وقت می ماند. از طرفی، تاویلات صوفیه مبتنی بر درک زبان شناسانه است، در حالی که اسماعیلیه چون بر اساس دانش هرمنوتیک به متن می نگرند، تاویلاتشان زبان شناسانه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تحلیل سیاست های مذهبی فاطمیان در مغرب و مصر تا پایان الظاهر (297-427 ﻫ.ق)
نویسنده:
چلونگر محمدعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اهل سنت
,
فاطمیان
,
مصر
,
مغرب
,
فیلسوفان اسلامی - سرگذشتنامه
,
سیاست های مذهبی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
چکیده :
حکومت فاطمیان در فاصله سال های (297-567 ﻫ.ق) در دو نقطه شمال آفریقا برسر کارآمد؛ ابتدا در مغرب اسلامی به مرکزیت قیروان (297-362 ﻫ.ق) و سپس در مصر به مرکزیت قاهره (358-567 ﻫ.ق). سیاست های مذهبی این دو مرکز متفاوت بود. این مقاله بر آن است تا نخست سیاست های دوران مغرب را با سیاست های دوران استقرار در مصر از زمان فتح تا پایان حکومت الظاهر (358-427 ﻫ.ق)، که سال های اقتدار فاطمیان بود، مقایسه و تحلیل کند. دوم، اهداف و شیوه های اجرایی سیاست های مذهبی فاطمیان را در مغرب و مصر تحلیل کند. سوم، نقش خلفای فاطمی را در اجرای این سیاست ها تبیین نماید. اما سیاست مذهبی فاطمیان در مغرب، بر شیوه تحمیل عقاید و شعائر دینی اسماعیلیان استوار بود و همین امر موجب تداوم نیافتن حضور سیاسی و معنوی و دینی آنان در مغرب شد. سیاست مذهبی آنها در مصر بر شیوه تسامح و آزادی مذاهب دیگر در بیشتر دوران حضورشان مبتنی بود. این شیوه با اینکه زمینه نفوذ مذهبی و اعتقادی را فراهم نمی آورد، موجب تداوم حضور سیاسی آنان به مدت 209 سال (358-567 ﻫ.ق) می شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماعیلیه
نویسنده:
تالیف مهدی محقق.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: اساطیر,
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
شابک (isbn):
9500 ریال964-331-169-4 :
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاسماعیلیون : کشفالاسرار و نقدالافکار تحلیل و عرض لکتاب ابیالقاسم البستی من کشف اسرارالباطنیة و عوار مذهبهم
نویسنده:
عادل سالم العبدالجادر.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
کویت: عادل سالم العبدالجادر,
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
شابک (isbn):
99906-59-83-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاسماعیلیون بینالاعتزال والتشیع
نویسنده:
محمدامین ابوجوهر.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دمشق: التکوین,
کلیدواژههای اصلی :
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
شماره ديويي:
297/535
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبش اسماعيليه در افغانستان (از آغاز تا قرن پنجم)
نویسنده:
محمد احسانيفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
چکیده :
اسماعيليه يکي از فرق اسلامي است، که داراي عقايد و آراي کلامي خاص ميباشد. اسماعيليان همراه با گرايش خاص مذهبي خود، در حدود قرن سوم هجري وارد افغانستان شدند، و تا پايان قرن پنجم فراز و فرودهاي زيادي را در مسير فعاليت خود تجربه کرده، و تعاملات و موضعگيريهاي مختلفي را با حاکمان وقت پشت سر گذاشتند. از اولين فعاليتهاي مهم اسماعيليه در قرن سوم، قيام ذکرويه بن مهرويه قرمطي است، که در زمان مکتفي عباسي در منطقه غور صورت گرفت. بار دوم در سال 295 ابوبلال در همين ناحيه قيام نموده، و بهطور گسترده شروع به دعوت اسماعيلي نمود. اين تلاشها نتيجه داد و در مدت کوتاهي افراد زيادي را از غور و هرات به اين مذهب علاقمند نمود. اسماعيليان در سايه آزادي مناسبي که در دربار ساماني بهدست آورده بودند، چندين بار به مراتب بالاي حکومتي دست يافتند، و البته بارها نيز توسط حاکمان ساماني سرکوب شدند. آنها در اين برخوردها، فقط با انعطافپذيري و آرامش، دعوت خود را ادامه ميدادند و هيچگاه مأيوس نشدند. اما غزنويان که از شيوه رفتار سامانيان با اسماعيليه ناخشنود بودند، پس از دستيابي به قدرت، و تشکيل سلسله غزنوي، در سراسر قلمرو خود با اسماعيليان بهشدت برخورد کردند، و آنان را هر کجا يافتند سرکوب نمودند. به همين دليل، رابطه حکومت محمود غزنوي با دولت فاطمي مصر، بسيار خصمانه بود، و سلطان محمود با نفوذ آنان بهشدت مخالفت ميکرد؛ تا جايي که نماينده رسمي خليفه فاطمي مصر را اعدام نمود. محمود غزنوي براي از بين بردن شيعيان بهخصوص اسماعيليان، به غور و ري لشکر کشيد، و جنايات سنگيني بهنام خود ثبت کرد. او حکومت اسماعيلي مولتان را نيز نابود ساخت؛ اسماعيليان در زمان حکومت غزنويان هيچ حرکت خشونتآميز يا شورش انقلابي نداشتند، و با تحمل و آرامش، و بهصورت مخفيانه براي حفظ موجوديت خود تلاش ميکردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
تعداد رکورد ها : 421
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید