جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
07.جریان های فکری
>
06. جریان حکمت صدرایی
>
عبدالله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 2159
عنوان :
وحی و نبوت در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم جلد 3)
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی؛ محقق:علی زمانی قمشه ای؛ ویراستار:سعید بندعلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: اسراء,
زبان :
عربی- فارسی
شماره ديويي:
297.179
چکیده :
سومین جلد از مجموعه "تفسیر موضوعی قرآن کریم "به مبحث "وحی و نبوت" اختصاص دارد" .جوادی آملی "در این تفسیر با استناد به منابع و تفاسیر مختلف از جمله :تفسیر برهان المیزان، مجمع البیان، ملل و نحل، میزان الحکمه، شرح فصوص الحکم، و اثبات هدایت، آیات مربوط به نبوت و وحی را تفسیر کرده است .مجلد حاضر، با مقدمهای درباره ضرورت نبوت از منظر عقلی و نقلی و راههای شناخت نبوت آغاز میشود، مباحث کتاب ذیل سه بخش با این عناوین تدوین میگردد" :وحی "(تعریف وحی، اثر روحی، اثر وحی، ریشههای انکار وحی، نتایج و آثار انکار وحی)، "نبوت عام " (اهداف و فواید نبوت، عصمت پیامبر، حکمت بعثت پیامبر در روایات، ویژگیهای عصمت) و "نبوت خاص "(دلایل نبوت پیامبر، معجزات پیامبر، نوید پیامبران پیشین، قراین و ویژگیهای حضرت محمد، خاتمیت) .در انتهای کتاب فهرستهای تفصیلی، آیات، روایات، موضوع، اعلام کتب و مراجع به چاپ رسیده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار علم دینی: فایده مندی یا تطابق
نویسنده:
فرح رامین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مسائل بنیادین در رابطه با اسلامی کردن علوم انسانی، «چیستی علم دینی»است. در گفتمان فرهنگی بین تمدن های مادی و غیر مادی با گفتمان های الهی یا اسلامی، ظرفیت های فراوانی برای استفاده حداکثری از این امکانات با توجه به مقتضیات امر وجود دارد؛ از جمله می توان به مسأله تعارض یا عدم تعارض میان علم و دین اشاره کرد که صاحب نظرانی چون مطهری و جوادی املی با نقطه نظرات متفاوتشان یک نوع هم افزایی مشترک را برای تبیین رابطه علم و دین مشخص نمودهاند. مطهری هیچ تعارضی بین علم و دین قائل نیست و علم و دین را مکمل یکدیگر دانسته و معتقد است دین با ساز و کارها و مبانی خویش خطوط کلی تعالی انسان را ترسیم می کند و کار علم و عقل حرکت در این خطوط است. استاد جوادی آملی که به نظر میرسد قائل به رابطه تداخل بین علم و دین است، بیان میدارد علم هیچگاه در مقابل دین قرار نگرفته، بلکه علم حقیقی در چارچوب دین است و از آنجا که علم در حقیقت فعل یا قول خداوند است، لاجرم الهی و دینی است. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، برآن است که به بازخوانی و مقایسه نظریه های «فایدهمندی» و «تطابق» درباره معیار دینی بودن علوم بپردازد. دیدگاه شهید مطهری و علامه جوادی آملی در باب چیستی علم و دین و چگونگی رابطه این دو، منجر به اختلاف این دو متفکر در معیار علم دینی میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هردو نظریه به نتیجه یکسانی دست مییابند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه واعتباربطن درتفسیرازدیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
محمد شریفی ، لیلا رمضان نیا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مباحث مهم علوم قرآن و تفسیر، مسأله «بطن» است که از گذشته مورد توجه بوده و آیت الله جوادی آملی نیز از جمله مفسرانی است که در زمینه باطن قرآن کریم دیدگاهی قابل تحلیل و تأمل ارائهکردهاست. در این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده ماهیت بطون قرآن و اعتباربطن درتفسیر از نگاه ایشان و مؤلفههایی که برای دیدگاه خود ارائه کردهاند، تبیین و ارزیابی شده است. نتیجه پژوهش، گویای این است که ایشان وجود بطن در آیات قرآن را به عنوان مبنای تفسیری خود قلمداد کرده و آن را به عنوان یکی از شیوههای تفسیری اهل بیت(ع) و رمز جاودانگی قرآن، پذیرفتهاست. مهمترین شاخصههای اعتبار بطن از دیدگاه وی شامل همگانی بودن فهم قرآن، ذومراتب بودن قرآن، جواز استعمال لفظ در بیش از یک معنا،تفاوت ظرفیتها در فهم قرآن،همسویی معارف ظاهری با معارف باطنی و تعدد سطوح معنایی است. ایشان همچنین طهارت باطنی و استمداد ازسنت اهل بیت(ع) را، دوبال نیرومند برای دستیابی به معارف باطنی قرآن میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی واژه «هلوع» با نگاه تطبیقی از منظر شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد شریفی ، رقیه براریان مرزونی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
انسان، موجودی است که وجود او آکنده از اوصاف غریزی و فطری است. صفت «هلوعیت»، از جمله این اوصاف است که آیه 19 سوره معارج به آن اشاره میکند و مسأله حساسیت انسان نسبت به خیر و شر را مطرح مینماید. بین مفسران در تفسیر این آیه، اختلاف دیدگاه وجود دارد. این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، به بررسی آرای دو تن از مفسران معاصر، یعنی شهید مرتضی مطهری و آیتالله جوادی آملی پرداخته و این نتیجه به دست آمده که دیدگاه هر دو مفسر، همسو با دیدگاه مفسرانی است که آیه را در مقام وصف خلقت انسان میدانند. اگرچه شهید مطهری، اصل خلقت انسان بر پایه «صفت هلوعیت» را برای او کمال میداند، آیتالله جوادی آملی معتقد است کمالی که فقه و دین آن را به رسمیت میشناسد، در تقرب به خدا و مظهریت انسان برای ذات اقدس اله است. با این حال، دیدگاههای دو مفسر در تعارض با یکدیگر نیست؛ زیرا مراد شهید مطهری از این نوع کمال، کمال آلی و مقدمی است؛ اما آیتالله جوادی آملی به کمال حقیقی اشاره کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کرامت انسانی در اعلامیه حقوق بشر با تکیه بر آراء آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمهسادات موسوي رناني
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اعلامیه جهانی حقوق بشر که به منظور تکریم مقام انسانی و پیریزی جهانی بدون خشونت تصویب شد، نهتنها جهان را آرامتر نساخت، بلکه بر مشکلات بشر افزود؛ لذا برای رفع مشکلات برآمده از آن، بررسی عوامل ناکارآمدی آن، که نوع نگرش به انسان و خاستگاه کرامتی او و در واقع، رویکرد انسانمداری و جایگزینی بشر به جای خدا و دین؛ همچنین نادیده گرفتن تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی ملیتهای مختلف در تدوین آن میباشد؛ ضروری به نظر میرسد. از نظر آيتالله جوادیآملی برای حل مشکلات انسان معاصر، تفسیر لاهوتی از انسان باید جایگرین نوع ناسوتی آن شود. به دیگر بیان، برای احیای کرامت انسانی در این اعلامیه، سه نگرش راهبردی ضرورت دارد: 1) تبیین جایگاه انسان متأله در نظام وحیانی در مقابل حیوان ناطق در غرب؛ 2) تبیین چیستی و کارکرد عقلانیت وحیانی؛ 3) راهکارها و چگونگی تحقق کرامت انسانی در نظام وحیانی. در این مقاله با روش پژوهشی و کتابخانهای ضمن تحلیل آسیبشناسانه از اعلامیه حقوق بشر، بهویژه موضوع کرامت انسان، انتقادها و راهکارهای فراروی از منظر آيتالله جوادیآملی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل إلي ماهيّة الفلسفة الإسلاميّة
نویسنده:
مجموعة من الباحثين؛ تعریب: میثاق العسر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شابک (isbn):
9786144271209
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنای حروف مقطعه از دیدگاه آیت الله معرفت و نقد آن از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد علی تجری ، فرزاد پاکروان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تازه های تحقیق
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
از گذشته تا کنون، حروف مقطعه در دیدگاه مفسران قرآن کریم تحلیلهای متفاوتی داشته است. آیتالله معرفت این دیدگاهها را طبق دو مبنا دستهبندی کردهاند. عدهای حروف مقطعه را از متشابهات مجهول و علم مستوری میدانند که جز خدا برآن واقف نیست و دستهای دیگر آن را رموزی بین خداوند و پیامبرش میدانند و آنچه از معانی برای این حروف گفته شده نوعی رمزگشایی است. آیتالله جوادی آملی بهصورت دیگری دیدگاه مفسران را در تفسیر خود مطرح میکنند و به نقد آن میپردازند. این دو عالم بزرگ، نهتنها در چگونگی نگاه به اقوال دربارة حروف مقطعه اختلافنظر دارند؛ بلکه در نتیجة نهایی و قول برگزیده نیز نظرهای متفاوتی را مطرح کردهاند. نوشتار حاضر، ضمن اشاره مختصر به اقوال مختلف، به تبیین دیدگاه آیتالله معرفت و نقد آن توسط آیتالله جوادی آملی پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 264
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روششناختی نقدهای علامه جوادی آملی در خصوص آیۀ مباهله بر تفسیر المنار
نویسنده:
محمد حسین بیات, حسین محققی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه مباهله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول (ص)
,
آیه مباهله
,
آیه مباهله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
مباهله رسول صلی الله علیه و آله
,
تفسیر تسنیم (اجتهادی)
,
تفسیر المنار: رشید رضا
چکیده :
از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم» نوشتۀ علامه جوادی آملی و از تفاسیر طراز اوّل قرآن در بین اهلسنت، تفسیر «المنار» تألیف رشیدرضا میباشند. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند اما نسبتاً از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند، به همین دلیل المنار حضور قابل توجهی در تسنیم دارد و در جایجای تسنیم شاهد مواجهههای مختلف علامه جوادی با آراء رشیدرضا هستیم. نظر خاصّ المنار در خصوص شأن نزول و بیان مصادیق در خصوص جریان مباهله از مطالبی است که بهطور مبسوط در تفسیر تسنیم به نقد کشیده شده است. نگارندگان این پژوهش برآنند که با روش تحلیلی، مواجهۀ دو مفسّر در مورد این آیه را مورد مداقۀ روششناختی قرار دهند تا میزان سقیم یا غیرسقیم بودن آراء این دو مفسر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که المنار در موضوع مباهله جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و از مفسران، محدثان و مورخان اهلسنت بلکه از صاحبان صحاح نیز به نحو مشهود فاصله گرفته و آراء ابنتیمیه را بر دیگر شخصیتهای علمی اهلسنت ترجیح داده است؛ بر همین اساس است که میبینیم آیتالله جوادی از اساس کلام رشیدرضا را مردود دانسته و علاوه بر ابطال اندیشه و روش وی، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را نیز یادآور شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی فطرت از دیدگاه آيتالله جوادي آملی و باورهای پایه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
محمد جعفري ، حسن قرهباغي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
هدف این نوشتار بررسی تبیینی ـ تطبیقی دیدگاه آيتالله جوادی آملی و آلوین پلانتينگا در بحث فطرت و باور پایه میباشد و روش آن تطبیقی ـ استنتاجی است. آيتالله جوادی آملی معتقد هستند که فطرت امری حضوری است و انسانها براساس آن ارتباط مستقیم و حقیقی با خدا برقرار میکنند، لذا منظور از خداشناسی و خداگرایی فطری در نظر ایشان، همان خداشناسی و خداگرایی حضوری و بیواسطه است که انسان با علم حضوری حق را مییابد؛ اما در نظر آلوین پلانتينگا منظور از پایه بودن یک باور این است که بدون ابتناء بر قضایای دیگر پذیرفته شده باشد و غیرعقلانی هم نباشد. با اینکه پلانتينگا اعتقاد به خداوند را باوری پایه میداند؛ اما پایه دانستن اعتقاد به خدا به معنای فطری بودن آن نیست و به همین جهت تفاوت اساسی بین این دو دیدگاه وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی- تطبیقی نسبت عقل و دین از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و برتراند راسل با نگاهی نقّادانه به آرای راسل
نویسنده:
سیامک دوستعلی مکی ، فرهاد گلستانه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
هدف:هدف این نوشتار، تطبیق و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و برتراند راسل بود و با تکیه بر آرای آیتالله جوادی آملی دیدگاههای راسل نقد و ارزیابی شد. روش: روش این مقاله، کتابخانهای بود و با تحلیل دادهها از آثار استاد جوادی آملی و راسل انجام شد. یافتهها: راسل عقل را متعارض با دین معرفی کرد و نگاهی تاریخگرایانه در رابطه عقل و دین داشت؛ اما آیتالله جوادی آملی عقل و دین را هماهنگ و در تعامل با یکدیگر میدانند. نتیجهگیری: با وجود تفاوت آشکار در دیدگاه این دو فیلسوف در نسبتسنجی عقل و دین، شباهتهایی نیز از جمله: قائل بودن به محدودیت عقل، پذیرش عقل به عنوان راهی برای رسیدن به کمال و... ملاحظه میشود. همچنین سرچشمهی بسیاری از ایرادات راسل در نسبت عقل و دین، غفلت از دین اسلام و توجه وی به دین مسیحیت بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
تعداد رکورد ها : 2159
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید