جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
 بررسی سنت ابتلاء از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زینب قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بحث سنت ابتلاء از دیدگاه آیات و روایات است. هدف از این تحقیق گردآوری مطالبی منسجم در مجموعه کوچک است که در اثر کم توجهی به چنین مسئله مهمی ضرورت تحقیق درباره آن بیش از پیش احساس می شد. ابتلاء در لغت به معنای کشف کردن و آزمودن است. تا انسان در بوته آزمایش قرار نگیرد، برای نیل به مراحل بالاتر جوهر لازم را به دست نمی آورد. امتحان سنت دایمی خداوند است که فضایل درونی و نهفته انسان از رذایل و خبائث متمایز می گردد و با امتحان مؤمن از کافر و منافق جدا می شود. امتحان الهی به دلیل کشف مجهول نیست، خداوند به همه چیز علم دارد بلکه او انسان ها را می آزماید تا آنها ، آنچه را در درون دارند به مرحله ظهور برسانند چرا که خداوند براساس علم خود به آنها کیفر نمی دهد بلکه پاداش و عقاب بر طبق عمل انسان هاست. هر کس در امتحانات الهی پیروز شود آثار فراوانی از آن خود خواهد کرد انسان با قدرت انتخاب خود سرنوشتش را رقم می زند اگر اجبار در کار بود امتحان و ابتلاء خداوند معنا نداشت ، هرکس ایمانش بالا باشد بلای او نیز شدید خواهد بود. بنابراین ابتلاء از سنت های قطعی الهی است و شکیبایی در این فضای ناگوار ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مطالب در هفت فصل گنجانده شده است. فصل اول : مفهوم شناسی ، فصل دوم : فلسفه ابتلاء در آیات و روایات ، فصل سوم : ابزار ابتلاء ، فصل چهارم : آزمایش شدگان ، فصل پنجم : عکس العمل انسان ها در برابر بلاها، فصل ششم : آثار ابتلاء ، فصل هفتم : پاسخ به شبهات نوع منابع استفاده شده عمدتاً کتب لغوی مقاییس اللغ? ، تفاسیر قرآن و کتب روایی می باشد. روش تحقیق به اعتبار نوع توسعه ای و کاربردی به اعتبار موضوع ، دینی ، به اعتبار ماهیت ، توصیفی و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد. کلید واژه ها : ابتلاء ، تمحیص ، امتحان
جایگاه جهاد اصغر در اسلام
نویسنده:
فاطمه حسن زاده نظرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
عنوان پایان نامه : جایگاه جهاد اصغر در اسلام است . هدف از تحقیق به تصویر کشاندن ارزش و اهمیت جهاد در اسلام ، تبیین آثار جهاد و پیامد های ترک آن و ارائه راهکارهایی برای دستیابی به فرهنگ جهاد در جامعه است . از بررسی آیات ، روایات و سیره ائمه اطهار : چنین به دست می آید که جهاد در اسلام از واجبات دین و نه تنها برای مجاهد که برای خانواده مجاهد و غیر مسلمانان و جامعه نیز دارای آثار است و ترک آن صدمات جبران ناپذیری را در پی دارد . فلسفه جهاد در اسلام تجهیز پیامبران و مسلمانان با وسیله دفاعی در مقابل دشمنان ، دفاع از اسلام و ملت ها و عزت بخشیدن به آنان است . هدف از آن براندازی حاکمیت کفر و شرک ، برقراری حکومت اسلامی توسط مستضعفان و بدست آوردن آزادی بیان برای تبلیغ دین می باشد . جهاد رکنی ازارکان ایمان ، قله و اوج اسلام ، موجب برخورداری مجاهداز نعم الهی ،محبوبیت در بارگاه خداوند و در نهایت بهره مندی از مقام شهادت است و شکوفایی اقتصاد ، آرامش و امنیت جامعه و قوام دین و استقرار حکومت از دیگر آثار جهاد در جامعه است به گونه ای که ترک آن خواری ، انحطاط و اسارت مسلمانان و تضعیف پیامبران و دین را در پی دارد . لذا از طریق شناخت موانع جهاد(مثل دنیا طلبی ، ترس از مرگ)ورفع موانع به وسیله ترویج ارزش های اسلامی باید جهاد را در جامعه به عنوان یک فرهنگ گسترش داد . واژگان کلیدی : جایگاه جهاد ، مجاهد ، آثار جهاد ، جنگ
ویژگیهای حکومت امام زمان ( عج)
نویسنده:
زینب رنگ آور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خداوند منّان را شکرگزارم که این فرصت را برای من فراهم کرد تا مطالعه ای هرچند کوتاه در مورد حکومت حضرت مهدی ( عج) داشته باشم . از آنجا که آشنایی با چهره ی درخشان حضرت مهدی ( عج) و مدینه ی فاضله ی آن حضرت و ارائه ی الگوی عملی از مدیریّت اجرایی و روش حکومتی نقش مؤثّری در هدایت جامعه ی بشری دارد ، در این نوشتار سعی شده است از کتابهای روایی – تاریخی و همچنین از روش کتابخانه ای استفاده شود و این مجموعه با چند آیه ی قرآنی درباره ی مهدویّت آغاز و تفسیر هر آیه نیز ذکر شده . در بخش دوم این مجموعه به علائم ظهور در آخرالزّمان اشاره شده که شامل بر سه فصل می باشد ، از جمله وضعیّت دین و قرآن در آخرالزّمان که چگونه متروک و غریب هستند و همچنین وضعیّت علماء در آخرالزّمان و وضعیّت زنان و مردان در نزدیکی ظهور در آخر بخش پرداخته شده است . در بخش سوم ، به ویژگیهای حکومت امام زمان ( عج) اختصاص یافته که در هر فصل آن به یک ویژگی از آن حکومت درخشان اشاره شده ، از جمله جهانگیر بودن و عدالت که اشاره به خصوصیّات حاکم و کارگزاران عادل شده و در فصل های دیگر این بخش از رفاه اقتصادی و اینکه عوامل مؤثّر در رفاه اقتصادی ، عمران و آبادی و کشاورزی و گسترش و شکوفایی این موارد در زمان حکومت امام زمان ( عج) ع پرداخته شده و از رفاه اجتماعی و رشد عقلی و اینکه در این زمان عقل ها کامل می شود و علم و صنعت به سوی پیشرفت عظیمی قدم برمی دارد و در این دوران اسلام که تحریف شده است مجدّداً توسّط امام ( عج) احیاء می گردد و همچنین اشاره به بهداشت و شکوفایی آن در حکومت امام زمان ( عج) و بحث آخر درباره ی گسترش امنیّت در زندگی مردم ، امنیّت راهها و امنیّت قضایی اختصاص یافته است . نتیجه ای که می توان از این نوشتار به دست آورد ، اینکه حکومتی به رهبری اهل بیت تشکیل خواهد شد که ویژگیهای خاصّی دارد به طوری که تا به آن زمان هیچ حکومتی چنین ویژگیهایی نداشته است ، از جمله جهان شمولی آن که تمام جهان را در برخواهد گرفت و عدالت که همه چیز براساس عدالت خواهد بود و می توان از رفاه اقتصادی بالا در بین مردم و همچنین شکوفایی علم و دانش ، بهداشت و امنیّت به سر حدّ خود خواهد رسید . به امید رسیدن چنین روزی واژگان کلیدی : حکومت ، ظهور ، عدالت ، شکوفایی ، رفاه ، امنیّت .
 بر ساحل سعادت: تقوا از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه زهرا اسکندری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه بررسی تقوا از دیدگاه قرآن و روایات است. اهدافی که این موضوع دنبال می کند کشف حقیقت تقوا جایگهاه ارزشی آن در رسانیدن انسان به کمال؛ و همچنین آثار پربرکت و نتایجی که با داشتن تقوا نصیب انسان پرهیزگار می شود. دیگر بررسی عوامل و زمینه هایی که مانع دستیابی انسان به تقواست و پیامدهای سویی که در اثر بی تقوایی گریبان گیر فرد و جامعه می شود. این مجموعه شامل چهار بخش است، در نخستین بخش آن به بیان تقوا از نگاه قرآن و بزرگان و حقیقت و اهیمت تقوا پرداخته شده است. بخش دوم درجات تقوا و آثار دنیوی و اخروی آن ارائه شده و بخش سوم در ارتباط با عوامل و موانع تقواست، که در این بخش به راتباط تقوا با مکارم اخلاقی دیگر از قبیل ایمان و ورع و .. اشاره شده و چند مورد از علل ایجاد تقوا از قبیل عبادت، عدالت، و نیز عوامل و آثار بی تقوایی بیان شده است. بخش چهارم به توصیف پرهیزگاران و شرح و توضیح مختصر خطبه ی همام در نهج البلاغه پرداخته ام. در این نوشته که واژگان کلیدی آن ( تقوا، متقین، پارسیان، پارسایی، پرهیزگاری) می باشد سعی شده با عنایت به آیات و روایات از منابعی چون بحارالانوار، اصول کافی، غرر الحکم و ... مباحث فوق بررسی شود.
 اولین دانش آموخته ( نگاهی اجمالی بر قصه حضرت آدم ( ع) در قرآن)
نویسنده:
ایران برجی نادرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش « نگاهی اجمالی به قصه حضرت آدم ( علیه السلام ) در قرآن کریم » است0 حضرت آدم( علیه السلام) اولین انسان در روی زمین به عنوان ابوالبشر خطاب شده و این در آیات قرآن هم به آن اشاره شده است که پدر همه ی انسان ها بوده و همه ی انسان های زمین از ذریه و نسل او و همسرش حوّا می باشد0 خداوند متعال آدم را آفرید و او را جانشین خود در زمین قرار داد تا او را آزمایش کند و او خدا را عبادت کند، طبق نص صریح قرآن خلقت اولیه آدم ( علیه السلام) از گل بود و طی مراحلی به جسم تبدیل شد وخداوند از روح خودش در آن دمید و ازاین جا به بعد بود که تکلیف و وظیفه ی آدم ( علیه السلام) شروع شد و آفریدگار یکتا اسماء خود را به آدم ( علیه السلام) تعلیم داد و به ملائکه دستور داد تا بر او سجده کنند0 ، فرشتگان همه بر او سجده تحیت و تکریم کردند0 بهشتی که آدم ( علیه السلام) و همسرش در آن ساکن بود بهشتی بود که سرما و گرما در آن نبود و می توانستند از همه ی میوه های آن بخورند مگر این که طبق نهی پروردگار نباید به شجره منهیه ( درخت گندم) نزدیک می شدند ولی شیطان آن ها را وسوسه کرد تا به شجره نزدیک شدند وقتی آدم ( علیه السلام)به اشتباه خود پی برد پشیمان شد و به درگاه خدا توبه کرد و پروردگار آمرزنده به واسطه محمد و آل محمد ( صلی الله علیه و آله) توبه ی او را پذیرفت ولی اثر وضعی آن خطا هبوط به زمین بود که البته با هبوط آدم ( علیه السلام)به زمین نسل ایشان ادامه یافت و رحمت وسیع الهی بر او وذریه اش فوران پیدا کرد0 این مطالب را در تحقیق حاضر در سه بخش به عناوین بخش اول : خلقت آدم ( علیه السلام) . بخش دوم: آدم ( علیه السلام) در بهشت، بخش سوم : هبوط ، وهشت فصل سامان داده ایم0 منابعی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است علاوه بر قرآن به عنوان اصلی ترین و معتبرترین منبع و نیز نهج البلاغه اکثراً عبارتند از: کتاب های تفسیر شیعه واهل تسنن مانند: المیزان فی تفسیر القرآن، تألیف علامه محمد حسین طباطبائی ، تفسیر التبیان فی التفسیر القرآن ، شیخ طوسی، تفسر کبیر ، امام فخر رازی، تفسیرکشاف تألیف زمخشری ، تفسیر قمی، تألیف علی بن ابراهیم قمی و تفاسیر معتبر دیگر،کتاب های تاریخی مانند : تاریخ طبری تألیف محمد بن جریر طبری ، روضه الصفا تألیف شاه بن محمود ( میرخواند) و 0 0 0 ، و کتاب های روایی مانند عیون اخبار الرضا ( علیه السلام)تألیف علی بن بابویه قمی، بحار الانوار تألیف محمد باقر مجلسی الاختصاص تألیف محمد بن النعمان العکبریّ البغداد ی ، و000 . بررسی مقالات و مجلات، استفاده از شبکه اینترنت نگارنده را در انتخاب مطالب و دیدگاه کاربردی ، یاری کرده است و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی ، به اعتبار موضوع موردی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است0 به این صورت که با مراجعه به کتاب ها ومنابع مورد نظر(که همه را با مراجعه به کتابخانه های مدرسه علمیه نرجس ، دفتر تبلیغات اسلامی ،مرکزی آستان قدس رضوی ( علیه السلام)بخش پژوهش، و000 بدست آوردم) و پیش از فیش برداری و موضوع بندی اقدام به تنظیم و تحلیل آن می کردم0 واژگان کلیدی : آدم ، شیطان ، بشر ، ملائکه ، قصه 0
 اولیاءالله از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه ذبیحی سربالائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انسان از همان ابتدای تولد نیازمند به ولی و سرپرست بوده تا به رشد و کمال برسد. رهبران اولیه ی بشر در کودکی والدین او بودند ولی وقتی که همان کودک رشد کرد و قدرت تشخیص پیدا نمود و جهان و طبیعت با عظمت را مشاهده نمود، حس نمود برای سعادت و کمال که خداوند وعده ی آن را به همه ی بندگانش داد، غیر از والدین خود نیاز به رهبر و رهبرانی دارد. زیرا که انسان نیاز داشت که در مسائل اجتماعی، فردی، ظاهری و باطنی به ولی و سرپرستی رجوع کند تا که از مجهولاتش کاسته شود و اینجا بود که ضرورت ولی برای هدایت بشر بیش از پیش احساس گردید. اثر آیات، روایات و فعل و انفعالات پیشوایان و رهبران دینی، هدایتگر عظیمی است برای به کمال رساندن بشر و تقرب پیدا کردن به حضرت حق. با توجه به این ضرورت این تحقیق در نظر دارد تا حدّ امکان اولیاء الله را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کند و آنان را به دوستداران اولیاء الله معرفی نماید. این تحقیق در چهار فصل گردآوری شده است: در فصل اول: مفهوم شناسی و معنای اولیاء الله در لغت و اصطلاح بیان می گردد. همچنین معنای ولی، مولا و ولایت در لغت و اصطلاح تعریف می گردد که آیا ولی و مولا به طور مطلق برای همه ی انسانها وصف شده است یا به صورت مقیده و خاص خداوند به هر کس شایستگی ولایت را داشته، اعطا نموده است. آیه ی شریفه « اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ امَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعونَ» به مراتب ولایت اشاره نموده، که ولی شما خداوند و رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم و کسانی که ایمان آوردند و نماز بپا داشتند و زکات دادند، است. در فصل دوم: انواع ولایت از دیدگاه قلمرو نام برده و تعریف شده، از جمله: ولایت تکوینی و تشریعی خداوند، و چگونگی اثبات ولایت تکوینی و تشریعی خداوند و همچنین براهین انحصار ولایت تکوینی و تشریعی خداوند و در ادامه ولایت عامه و خاصه و ولایت اخص توضیح داده شده است. فصل سوم: که از مهمترین بحث های این تحقیق به شمار می رود به رابطه ی عظمت نعمت ولایت و مراتب ولایت پرداخته است و به طور مفصل مراتب ولایت را بیان نموده و تفاوت ولایت الهی با سایر ولایت ها و معیار جدایی ولایت حق از باطل نیز بیان شده است. فصل چهارم: بارزترین علامات اولیاء الله را بیان می کند. پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله وسلم به طور مفصل ویژگی ها و نشانه های اولیاء الله را بیان فرمودند. هر چند که این سخنان عظمت و مقام اولیاء الله را نشان می دهد، ولی شناختن بیشتر آنان و دنبال کردن راه و روش آنان انسان را به قرب الی الله نزدیک تر می نماید، باشد که انشاء الله ما هم دنباله دار راهشان باشیم. پس نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت این است که: اولیاء الله، همان دوستان و مقربان خدا هستند که با پرهیزکاری از محرمات و مکروهات و مباحات و انجام فرایض به مقام اولیاء اللهی رسیده اند. خداوند هم برای هدایت بشر اولیاء خویش را فرستاد تا در بین مردم هدایتگر آنان باشند و کسانی که خواهان سعادت و کمال بودند هدایت شدند که باز خود هدایتگر سایر مردم قرار گرفتند و این مقام به صورت تشکیکی از خداوند ادامه یافت تا به اولیاء عصر حاضر که با توجه به آیات و روایات می توان آنان را بهتر شناخت. این تحقیق هم تا حدّ امکان آیات و روایات مربوطه را گردآوری نموده است تا دوستداران اولیاء الله را با اولیاء الهی بیشتر آشنا کند. کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: اولیاء الله، ولی، ولایت، مولا، قرآن و روایات که از علماء شیعه نقل شده است.
شیوه های نفوذ گفتار انبیاء ( ع)
نویسنده:
اعظم قاسم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
واژه های کلیدی این تحقیق به قرار ذیل است: 1- انبیاء 2- تبلیغ 3- فصاحت و بلاغت 4- شیوه 5- گفتار 6- نفوذ تحقیق پایانی در موضوع شیوه های نفوذ گفتار انبیاء ( ع) انجام گرفته است زیرا بر عالمان دینی که گاهی می خواهند تفکری را به گونه ای که مردم به آن عمل کنند از طریق گفتار در میان مردم منتشر کنند لازم است شیوه ها و علل نفوذ گفتار پیامبران ( ع) را که از موفق ترین مبلغان اندیشه بوده اند بررسی کنند و میزان تأثیر آن سخن را در افراد و اجتماع اندازه گیرند و با پیروی از شیوه های آن اولیاء، نفوذ گفتار خود را و موجبات خیر و سعادت جامعه را فراهم آورند. به راستی اگر اندیشه ای، در یک محیط، دور از ذهن ها و تصورها و عقل ها باشد، و با پذیرفته ها و اعتقادات مردم سازگار نباشد، برای ترویج آن چه باید کرد دیگر برای گسترش اندیشه از طریق گفتار، گوینده باید دارای چه ویژگی های شخصیتی و خلقی باشد. دیگر آن که سخنان نافذ دارای چه ویژگی هایی هستند ما در این تحقیق با توجه به منبع تفسیری و روایی و کتب معتبر در زمینه سخن، سخنوری و تبلیغ با روش کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات ویژگی های خلقی، ویژگی های سخن و روش ها و ابزارهای تبلیغ را در پیامبران ( ع) بررسی نموده ایم. و دریافته ایم که پیامبران ( ع) با احاطه بر اوضاع محیطی و ویژگی های روحی و ذهنیات مردم، با افکار آنها مأنوس و زمینه پذیرش و عمل کردن آنها را فرآهم آورده اند. و از امور مهمی که نباید از نظرها دور افتد و سرلوحه رفتار پیامبران ( ع) بوده است پراکندن اندیشه و شناخت از طریق عمل کردن به آن است، چه زبانی کردار گویاتر و کارگرتر از زبان گفتار است.
سیمای عدالت حضرت علی ( ع)
نویسنده:
اشرف درودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از بررسی ابعاد عدالت از دیدگاه حضرت علی ( ع) و زندگی توأم با عدل ایشان جهت الگو گیری برای زندگی بهتر و عاری از هر گونه ظلم می باشد و این که ما به عنوان یک شیعه و یک کشور اسلامی با شعار عدالت محوری تا چه حدی در زندگی و جامعه ی خود این اصل را رعایت نموده ایم. مهمترین منبع مورد استفاده در این تحقیق، نهج البلاغه و سپس کتب معتبر درباره ی حضرت می باشد که با مراجعه به کتابخانه و بررسی این کتب به انجام این تحقیق پرداختم. درباره نتایج این تحقیق لازم است که در وهله ی اول شمه ای از متن تحقیق آورده شود تا خواننده به سهولت به نتایج آن رهنمون شود . سی سال بعد از عام الفیل،سیزده رجب، میلاد فرخنده گوهر ولایت در صدف کعبه ، علی فرزند عمرو بن عبدالمطلب و فاطمه بنت اسد نخستین خانواده ی هاشمی است. خاندان هاشمی از لحاظ فضائل اخلاقی در میان طوایف زبانزد عام وخاص بوده اند. این کودک نورسیده و مستعد در امان بزرگترین معلم ومربی بشریت محمد(ص) پایه گذاری شد و استعداد های نهفته در روح علی ( ع)شکوفا گردید ،شدّت ذهن و قوت فهم و ادراک علی ( ع) به حدی بالا بود که در خردسالی دعوت پیامبر ( ص)را لبیک گفت و به اسلام محمدی ایمان آورد . زندگی علی ( ع)در دوران جوانی توأم با ایمان و شجاعت فراوان بود چه این که اولین جوان ایمان آورنده ی به پیامبر ( ص) بود و چه این که شب هجرت در جای رسول الله خوابید . او یکی از مبارزین در راه اسلام بود و در حفظ اسلام با پیامبر اکرم(ص) پیمان برادری بست . علی ( ع) در دوران خلافتش فعالیت های بی شماری داشت که نمونه هایی از آن ها عبارتند از : تفسیر قرآن ،پاسخ به پرسش دا نشمندها ،بیان احکام نو ظهور ، پرورش یاران برجسته ،مشاوره در امور سیاسی ،نظامی،وزارت،خدمات اجتماعی ،و... . علی ( ع) وجود الهی و آسمانی دارد ،روانی پاک و مقامی والا و رازی نهان که گویای حقایق و راستی هاست که از منبع علم و حکمت اوست و یکی از از گنجینه های علم علوی که از روح بلند پیشوای پرهیز کاران حضرت علی(ع) سرچشمه گرفته است کتاب گران سنگ«نهج البلاغه » است.نهج البلاغه برگزیده ای ازخطبه ها، نامه ها، و سخنان کوتاه و حکمت آمیز علی ( ع)و قطره ای از اقیانوس بی کران معارف الهی است. یکی ازمشخصّه های بارز و آشکار علی(ع)عدالت ورزی درتمام مراحل زندگی اش بود. ایشان در سفارش به فرزندشان امام حسین(ع)فرمودند تو را سفارش می کنم به تقوا داشتن از خدا در هنگام توانگری و تهی دستی و... به رعایت عدالت با دوست و دشمن و... اساساً امیر مؤمنان علی(ع)حکومت را برای تحقق عدالت پذیرفت و آن را جز در این مسیر نمی خواست چنان که فرموده است :« اگر خداوند از عالمان پیمانی سخت گرفته نگرفته بود که در برابر شکم پارگی ستمگر و گرسنگی ستمدیده هیچ آرام و قرار نگیرند بی تأمل رشته ی حکومت را ازدست می گذاشتن و پایانش را چون آغازش می انگاشتند و چون گذشته خود را به کنار می گذاشتیم» ایشان در نامه ی شماره ی 53 در نهج البلاغه به مالک اشتر ، مالک را به رعایت عدالت در حکومتش توصیه می کند . امیرمؤمنان علی(ع)مرد اول عدالت در تمام دوران زندگی اش بود در ازدواجش با فاطمه ( س) آنگاه که پیامبر از امکاناتش پرسید ،علی(ع)گفت:غیر از زره ای که از غنایم به دستم آمده و شتر و شمشیر چیزی ندارم نشان از عدالت او در دنیاداری است.همواره فرزندانش را به رعایت عدالت با دوست و دشمن توصیه می کرد و در خانواده و خویشان نیز با عدالت برخورد می کرد و در خانواده و خویشان نیز با عدالت برخورد می کرد . به مهمانی فرزندانش می رفت و از احوال آن ها باخبر بود . شخصیت ایشان در جامعه مثال زدنی بود در جایگاه قضاوت و چه در همه ی مراحل زندگی مردم از او به وجد می آمدند. در اسلام مهدی حکومت را نپذیرفت مگر برای اجرای عدالت . علی ( ع)و عدالت محوری ایشان از دیر باز تا به امروز مورد توجّه اندیشمندان و متفکران غرب و شرق عرب و عجم بوده است.تمام دانشمندان از نظم عجیب الفاظ علی(ع) از ایمان و عرفان علوی،از عدالت خواهی علی(ع) درزندگی اش سخن ها گفته و کتاب ها نوشته اند و همه ی آن ها علی ( ع) را در همه ی اعصار محوریت عدل و عدالت می خوانند. واژگان کلیدی : سیما، عدالت، حضرت علی.
 انفاق از منظر قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
ماه نسا محمدآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برای انفاق تعابیر و معانی مختلفی در کتب گوناگون آمده است. منظور قرآن از انفاق کردن بالاتر از سطح درک ما است. بدین معنا که قلمرو آن تمام وجود انسان، خواسته ها و علائق و دارائی های او را در بر می گیرد. برخی گمان می کنند که انفاق تنها فلسفه اش پر شدن خلأهای اجتماعی است، اما باید گفت که اینطور نیست، بلکه انفاق رابطه ای با « ساخته شدن» دارد، اینکه انسان چیزی را که دوست دارد از خود جدا کند و به دیگری ببخشد، یعنی وجود او ساخته شده که مظهر رحمانیت پروردگار بشود. ارزش انفاق به قدری زیاد است که خداوند انفاق را در قرآن همراه با نماز ذکر کرده است و از جمله مهمترین انگیزه هایی که موجب می شود انسان دست به این کار بزند رضایت و خشنودی پروردگار متعال می باشد. همانگونه که به انفاق بسیار سفارش شده، گاهی اوقات نیز اسباب و عللی مانع می شود که انسان این عمل نیک و پسندیده را انجام ندهد که بارزترین این علل حرص، بخل و نفاق می باشد. از آنجا که انفاق نوعی خودسازی است یعنی از خود کاستن و به دیگران پرداختن، بنابراین دارای آداب و شرایط گوناگونی نیز می باشد که مهمترین شرط آن را می توان رضایت و خشنودی خداوند دانست، بدین مفهوم که انفاق ما باید برای رضای خدا باشد تا موجب کسب رضایت او بشود. نقطه ی مقابل این مطلب هم این است که اولین و بهتر است بگوییم مهمترین پیامد ترک انفاق نیز بی اعتمادی به خدای متعال می باشد. انفاق دارای آثار جاودانی فراوانی می باشد از جمله، محفوظ در حساب خداوند و توشه ای برای آخرت و در واقع بهترین تجارتی است که انسان می تواند برای خودش انجام دهد. ارزش واقعی مال به آن نیست که در جایی و در نزد کسانی، روی هم انباشته شود، بلکه بدان است که وسیله ای برای برآوردن نیازمندی های زندگی و در حقیقت وسیله ای برای تکامل رشد آدمی و عاملی برای رسیدن به تقوی و جاودانگی باشد و این جز به انفاق تحقق پیدا نمی کند. انفاق، فقر را که از موانع عمده تکامل اجتماع و سبب عقب ماندگی و متلاشی شدن جامعه است نابود می سازد و زمینه های بهره کشی از مردمان و مکیدن خون آنان را از میان بر می دارد. و سبب از بین رفتن تفاوت های عظیم در سطح زندگی مردم می شود، و پایگاه اساسی فتنه ها و مفاسد و دشمنی ها را که سبب از بین رفتن آرامش اجتماع و وحدت جامعه و امنیت آن است نابود می کند. بنابراین انفاق، برانداختن عملی جمع مال و انباشتن آن است، از راه پراکندن مال میان مردمان و هزینه گذاری ها و زمینه سازی برای دسترس داشتن همه به آن. بر همین اساس این تحقیق در دو بخش تنظیم شده که هر بخش شامل چهار فصل می باشد، که بخش اول انفاق از منظر قرآن و سنت است که در فصل اول آن کلیات انفاق بررسی شده و در فصل دوم آن ریشه و منشأ انفاق مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل سوم و چهارم به موانع و آداب و شرایط پرداخته شده است و بخش دوم آثار و پیامدهای انفاق می باشد که در فصل اول آن بحث در مورد عظمت و اهمیّت انفاق است و در فصل دوم به آثار جاودانی انفاق اشاره شده است و در فصل سوم سرچشمه ها و پیامدهای ترک انفاق بررسی شده و فصل چهارم نیز به مصارف انفاق پرداخته شده است.
روش شناسی تبلبغ در سیره حضرت ابراهیم ( ع)
نویسنده:
فاطمه جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
شناخت زوایای زندگی درس آموز و حیات عبرت انگیز انبیاء و اولیای الهی از مهم ترین وظایف دانش پژوهان دین باور است. از دل هر گفتار و کردار این چهره های درخشان چشمه ای جوشان از معرفت و ایمان جاری است و هر قطره از این دریا زاینده بسی معرفت ها و ایمان ها است. قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت بشر و کامل ترین مرام نامه دعوت و تبلیغ، چونان ذره بینی ژرف نگر به کاوش در این زندگی های سراسر درس و عبرت پرداخته و با اشاره یا تشریح جنبه هایی از جیات شخصیت های برجسته تاریخ دین و ایمان نکته ها درس های ارزشمندی به ابنای بشر گفته و دُرهای گرانبهایی برای انسان های کمال جو و جمال طلب آماده کرده. قرآن با این کاوش ژرف و وسیع، هم به معلمان بشر درس هایی کارساز و هم به مربیانش رهنمودهای روشنگر ارایه کرده است؛ هم به مصلحان انسانیت راهکاهای رفع تباهی را ارزانی داشته و هم به مبلغان هدایت گستر شیوه های دعوت و ترویج دین را آموخته است و بدین ترتیب، شیوه های هدایتی این واپسین کتاب آسمانی و آخرین سند شرایع و حیانی، همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت، ارشاد، دعوت، اصلاح و تبلیغ را به کار می آید. از آن جا که یکی از شیوه های برجسته تبلیغی قرآن، چهره پردازی و معرفی اسوه ها حسنه ای است که به سان چشمه های نور، کام عطشناک هدایت جویان را سیراب نمایند. در این تحقیق بیش از هر چیز به معرفی یکی از اسوه های قرآن پرداخته که از دو بخش تشکیل یافته است. چون تحقیق در رابطه با شیوه تبلیغی حضرت ابراهیم ( ع) می باشد، به روش شناسی تبلیغ در سیره حضرت ابراهیم ( ع) و در بخش دوم به بررسی و تحلیل زندگی حضرت ابراهیم ( ع) از نظر قرآن و حوادیثی که در دوران ایشان اتفاق افتاده و محورهای دعوت و شیوه های تبلیغ پرداخته است تلاش گردیده علاوه بر بیان سرگذشت و تحلیل زندگی خصوصی به بازکاوی روش هدایتی حضرت ابراهیم ( ع) پرداخته شود. هدف از بیان شیوه های تبلیغی برگرفته از قرآن، مقایسه آن با شیوه های رایج در جهان امروز می باشد و بیان این که شیوه هایی که از قرآن استخراج می شود و عاملین آن پیامبران هستند حتما پایدارتر از شیو ه های امروزی خواهند بود. بررسی و نقد مصادیقی که در قرآن به عنوان الگو و اسوه کامل مطرح شده از جمله کارهایی است ک در حوزه قرآن کمتر انجام شده و کنکاش و بازکاوی این وقایع و اسوه ها و داروهای جانبخش در عرصه های مهم علمی و زندگی، که در این تحقیق بدان پرداخته شده است. منابع استفاده شده بیشتر آیات و روایات برگرفته از قرآن کریم می باشد و کتاب های تاریخی و قصص قران که تا حدودی سرگذشت و زندگی خصوصی، اجتماعی و اقتصادی حضرت ابراهیم ( ع) را بیان نموده است. نتابج به دست آمده از این تحقیق: 1-به روز کردن روش ها 2- توجه به روش های سمعی و بصری واژه های کلیدی که در تحقیق تعریف شده است: 1-اسوه 2- شیوه 3- دعوت 4- تبلیغ می باشد. سؤالات مطرح شده ای که در طول تحقیق به آن پاسخ داده شده : 1- مخاطبین حضرت چه کسانی بودند؟ 2- لزوم استفاده ایشان از روش های گوناگون در مقابل دشمن به چه خاطر بوده است؟ 3- شیوه ها، آثار و محورهای دعوت چه بوده است؟
  • تعداد رکورد ها : 180