جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
حکومت از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده:
ساقی خدیجه کبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر تحت عنوان « حکومت از دیدگاه نهج البلاغه » مروری بر سخنان امام « علیه السلام » در نهج البلاغه درباره ابعاد مختلف حکومت دینی است که در سه بخش تنظیم شده است : بخش اول ، فلسفه و اهداف حکومت را از دیدگاه آن حضرت که چیزی جز حفظ اسلام و حاکمیت قوانین اسلامی به منظور تأمین سعادت دنیوی و اخروی مردم نیست ،مورد اشاره قرار داده است . بخش دوم ، به فرصت ها و تهدیدهای حکومت پرداخته ، در این بخش با بهره گیری ازکلمات نورانی ایشان قانون گذاری در اسلام و دین و سیاست مورد بررسی قرار گرفته است . هم چنین عوامل سقوط حکومت از دیدگاه نهج البلاغه تبیین شده است . بخش سوم ، آیین حکومت داری از منظر امام علی « علیه السلام » که به خصوصیت ویزه زمان آن حضرت و فرمان ایشان به مالک اشتر از جهت نوع سیاست وعملکرد حکومت و هم از جهت رفتار متفابل مردم با حاکمان و حاکمان با مردم پرداخته است . و در پایان شرایط حاکم اسلامی را با استفاده از سخنان امام «علیه السلام » بر شمرده است که اهم آنها برپا کننده عدالت درجامعه است . با بررسی مسائل یاد شده معلوم می شود که وجود حکومت در جامعه از دیدگاه نهج البلاغه یک ضرورت است و بدون آن هیچگونه تعالی امکان پذیر نیست، پس حکومت از این دیدگاه یک وسیله است و ارزش آن تنها در صورتی است که وسیله اجرا عدالت و احقاق حقوق مردم باشد. بنابراین حاکم باید شرایط خاصی را داشته باشد و بدون آنها نمی تواند به عنوان حاکم اسلامی امور را بدست گیرد و بدون آن شرایط حکومت هیچ فردی مشروع نخواهد بود. حکومت « هدف » نیست، « وسیله » است ؛ بنابراین دیدگاه، حکومت از آن رو که از دید دنیاپرستان ریاست، آقایی و مسند و منصب است، ارزشی ندارد . ارزش حکومت از دیدگاه امام علی « علیه السلام » به آن است که پلی برای خدمت به خداوند و بندگانش باشد . کلید واژه : حکومت ، مشروعیت ، حاکم ، دولت ، نهج البلاغه
آشنایی با سیره اخلاقی و سیاسی امام علی ( ع)
نویسنده:
مریم اسکندری سانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این مجموعه که شامل سیره ی اخلاقی و سیاسی امام علی ( ع) می باشد، با استفاده از مطالعه ی کتب معتبر جمع آوری شده است که در ده بخش با عنوان های: 1-آشنایی با سیره تربیتی امام علی ( ع) 2-علم الهی امیرالمؤمنان ( ع) 3-فضایل خاص امیرالمؤمنان ( ع) 4-قضاوت های امیرالمؤمنان ( ع) 5-علی ( ع) در آیات و روایات 6- امام علی ( ع) و سیاست 7- حکومت 8- امیرالمؤمنان ( ع) و رفتار سیاسی او 9- جایگاه سیاست در دین 10- قدرت و مشروعیت آمده است. در بخش اول که سیره ی تربیت امیرالمؤمنان ( ع) و چگونگی پیوند سرنوشت آن بزرگوار با حضرت محمد ( ص) آمده است و زیبایی این سرنوشت و پیوند در خطبه ی قاصعه از کلام خود آن بزرگوار شرح داده شده است و همچنین در این بخش از صفات و فضایل اخلاقی امیرالمؤمنان ( ع) چون شجاعت، سخاوت، حلم و بردباری. رفتار و اخلاق امام علی ( ع) و تعریف لغوی و اصطلاحی عبودیت و اینکه علی ( ع) اولین مؤمن بوده و همچنین زهد علی ( ع) مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم که راجع به علم الهی امیرالمؤمنان ( ع) و بیان پیامبر راجع به دروازه ی شهر علم و اینکه علم قرآن نزد امیرالمؤمنان ( ع) و اعلمیت حضرت علی امیرالمؤمنان ( ع) و فصاحت و بلاغت امیرالمؤمنان ( ع) مورد بررسی قرار داده ام. در بخش سوم به فضایل خاص امیرالمؤمنان ( ع): مواردی چون علی ( ع) مولود کعبه – علی ( ع) مشتق از اسم خدا- ازدواج علی ( ع) با فاطمه زهرا ( س)- امام علی ( ع) شخصیت دو نیرویی- ردالشمس برای علی ( ع) و وعده ی آمرزش شیعیان توسط علی ( ع) را در بر می گیرد. در بخش چهارم که قضاوت های به حق و زیبای علی ( ع)، قضاوت ایشان و حل یک مسئله ریاضی و اعتراف عمر، ( و حکایت کوتاه) آمده است. در بخش پنجم که علی ( ع) در قرآن و روایات، و همچنین مقام شامخ علی ( ع) در قرآن، علی ( ع) و قل هو الله و احد، و سوره ی هل اتی را مورد بررسی قرار داده ام. در بخش ششم که امام علی ( ع) و سیاست، علی ( ع) مفسر و سخن گوی ناب، و همچنین نقش امام علی ( ع) در مراحل شکل گیری اسلام، و در کل دیدگاه امام علی ( ع) در مورد جهان مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش هفتم حکومت و تعریف لغوی و اصطلاحی آن، ضرورت حکومت و انواع حکومت – که شامل حکومت الهی و طاغوتی است- و بحث ولایت امام علی ( ع) و حب علی ( ع) جواز عبور از آتش مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش هشتم شامل رفتار سیاسی امیرالمؤمنان ( ع) و تعریف سیاست از دیدگاه امام علی ( ع) و اهمیت و جایگاه سیاست و ماهیت اقتصادی عدالت و نکته های برجسته از سیره ی سیاسی امام علی ( ع) در عرصه ی حقوقی و مالی و اداری می باشد. در بخش نهم جایگاه سیاست در دین، دیدگاه اسلام راجع به سیاست، نغمه های جدایی دین از سیاست، اسلام مشوق علم و علوم و امام علی ( ع)، خطبه ی 3 نهج البلاغه و همچنین آمیختگی دیانت و سیاست در اسلام، عصر حضور پیامبر، عصر غیبت و وضعیت امروز و فرمان امام علی ( ع) به مالک اشتر، روشنگری ها و گلایه های امام علی ( ع)، نفی دیکتاتوری در حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. و در آخرین بخش مباحثی چون قدرت و رابطه ی قدرت و مشروعیت، حکومت پیامبر ( ص)، حکومت در عصر غیبت و تفاوت کار ویژه ی حکومت اسلامی با سایر حکومت ها و لزوم وضع احکام و مقررات جزیی و کلی و ویژگی های ضروری قانون گذار و وظایف حکومت و قائده های ولایت بر مسلمین از دیدگاه امام علی ( ع) را مورد بررسی قرار داده ام. کلید واژه ها عبارتند از: اخلاق، امام علی ( ع)، عدالت، سیاست
اخلاق فردی و اجتماعی پیامبران ( ع)
نویسنده:
زینب ابراهیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مجموعه حاضر با نام « اخلاق فردی و اجتماعی پیامبران » با هدف کسب معارف اصلی دینی و فرهنگی و راه صحیح چگونه زیستن خصوصاً در برخوردبا ناهنجاریهای موجود درجامعه پی گیری شده است. جهت بالا بردن راندمان و بازدهی بهتر سعی شده است از کتب حدیثی معتبر مانند بحارالانوار، امالی شیخ صدوق، نهج البلاغه و اصول کافی ،.... و منابع مهم قرآن و فقه و تاریخ انبیاء و قصص قرآن استفاده گردیده و با پیوند قصص قرآن وآیات و روایات ، مجموعة نسبتاً خوبی در راستای شناخت پیامبران و رفتارهای آنان در برابر مسائل مختلف و مشکلات جامعه فراروی خوانندگان عزیز قرارگرفت و سعی شد بایک زبان و لحن فصیح بدون ازهر گونه کلمات غامضه و مشکله ای به صورت شیوا و ساده تنظیم گردد تا بهتر مورد بهره برداری قرار گیرد. و ازآنجایی که موضوع بحث همانطور که از نام آن معلوم است بسیار گسترده تر ازمتن موجود می باشد که می توان آن را به کلیه مباحث اخلاقی ، سیاسی اجتماعی ، فرهنگی بسط داد. امابجهت اینکه مجال سخن در یک مجموعه کوتاه درباره همه این مباحث وجود ندارد سعی شد فقط روابط اخلاقی بیشترمنظور گردد تا خوانندگان گرامی ذهن خود را متمرکز در یک موضوع ( یعنی اخلاق) نمایند وبدانند که در این دنیای وانفسا، با این همه فقر و بیچارگی و بدبختی و ظلم و ستم و جنگ و هجمه های همه جانبه و ثروتهای لجام گسیخته و قدرتهای بی سامان، چه باید بکنند؟ بداند که در عین ثروت و قدرت و مکنت می تواند در رده پائین ترین قشربندگان الهی زندگی نمایند بدون اینکه کمترین جفایی در حق دیگران بنمایند.
اسوه حسنه: سیره اخلاقی و اجتماعی پیامبر اکرم ( ص)
نویسنده:
سکینه برسلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام رسانم پیامبر اکرم ( ص) بحث و بررسی زندگانی رهبر عالیقدر مسلمانان جهان از جمله مباحث و مسائلی است که اگر به درستی صورت گیرد و مبتنی بر استناد صحیح و شیوه ای کا آمد باشد در تصحیح موضع، وسعت دید و طرز نگرش پیروان و شیفتگان حضرتش نقش مؤثری خواهد داشت. پیامبر خدا ( ص) مدت 63 سال زندگی کرد . او به همه صفات نیک مانند: پاکی، حکمت و پرهیزکاری و جوانمردی، صله رحم، بخشندگی، دلیری، مهربانی، و راستگویی و ... منصف بود. همیشه خوشرو بود و شکیبایی و فروتنی آن حضرت مایه شگفتی بود. در میان تمام شخصیت های جهان دیانت محمد ( ص) بیشترین بهره رستگاری را داشت. رستگاری شگفت انگیزی که با به دوش کشیدن بار رسالت آسمانی بدان تحقق بخشید. در چهل سالگی دعوت خود را با شعار وحدت و یکتا پرستی " قولوالا اله الا الله تفلحوا" آغاز نمود. مدت بیست و سه سال از عمر شریف و مبارک خویش را برای از میان بردن بت پرستی به تلاش پرداخت و با دعوت خود بشریت کور را از نا فرمانی و تاریکی به سوی نور و دانش رهنمون ساخت و با سعی بسیار به انتشار تعالیم دین مبین اسلام پرداخت. به صحابه و پیروان خود امور دین آموخت و گفتار و کردار آنها را تهذیب نمود و به صلاح دنیا و آخرت آنها پرداخت و به سوی امر به معروف و نهب از منکر ارشاد شان نمود، در میان مردم به عدالت و دادگستری داوری نمود و در میان امت خود مربی، واعظ، مرشد، بشیر و نذیر، فرمانده و حکیم... بود و پس از گذشت سالها رنج و تلاش کلیه مفاسد دینی، اخلاقی و اجتماعی که ریشه های آن در میان قوم عرب رسوخ یافته بود را از میان برد و به جای آن پاکترین شکل توحید ر اجایگزین خرافات و انواع بت پرستی و شرک نمود. و با اخلاق کریمه و آداب شریف خود با فشارهای قوم به مبارزه برخاست و دشمنی آنها را با مدارا رفع نمود.بارها زندگیش را در این راه در معرض خطر قرار گرفت ولی هیچگاه از راه رسالت دور نشد و با استقامت طاقت فرسا و فعالیت خستگی ناپذیر است خود را به سوی هدایت و سعادت رهبری نمود. بنابراین آشنایی با فضایل و کمالات پیامبر اسلام ( ص) و پیروی از سیره آن بزرگوار یکی از مهمتارین و ظایف اهل ایمان است . در این نوشته سعی شده که افق جدیدی از سیره محمدی را فراروی پویندگان راه حقیقت بگشاید باشد تا با بیعت و پیروی از این ذخیره لم یزل الهی تمام شئون زندگی مادی و معنوی فرد را با آن هماهنگ ساخته و راه سعادت و کمال پیموده و به جای تاریکی نور و به جای ظلم، عدل و به جای خشونت لطف و به جای فریاد جباران اذان و به جای غفلت بیداری و به جای جهالت فرزانگی و علم را جایگزین نماییم . واژ ه های کلیدی سیره و اخلاق پیامبر. رابطه با خانواده. مدیریت و رهبری. رابطه با اهل کتاب.
 امر به معروف و نهی از منکر: پیرامون امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
صدیقه رسولی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعی که در این تحقیق بدان پرداخته می شود، فلسفه امر به معروف و نهی ازمنکر در قرآن و سنت است. هدف از بررسی و پژوهش در مورد این مسئله، تکرار، تذکر و بیان همان مطالبی است که در مورد اهمیت و ارزش امر به معروف و نهی از منکر بیان شده و کمتر کسی در جامعه امروزی به آن توجه می کند. تقریبا تمام افراد اجتماع به بهانه های مختلف مانند عدم تاثیرگذاری، مسئول بودن انسان ها در قیامت به تنهایی و ... از زیر بار این مسئولیت عظیم، شانه خالی می کنند و به فراموشی سپردن این موضوع باعث ایجاد هرج و مرج، رواج منکرات و مفاسد در اجتماع بشری، بی مسئولیتی افراد، بی دینی و ... و بالاخره فرود آمدن خشم و غضب الهی می شود. بنابراین برای خود و دیگران لازم دانستم تا برای چندمین بار این مطلب هرچند تکراری، ولی با اهمیت را مطاله و بررسی کنم و سعی نمایم تا این فریضه را در زندگی خود به کار ببرم. منابعی که در این تحقیق از آنها استفاده نموده ام شامل تفاسیر مختلفی چون نمونه، البیان، البرهان، المیزان و ... و تفاسیری از قرن سوم و چهارم نیز مانند تفسیر قمی، عیاشی و فرات الکوفی می باشد. منابع روایی نیز شامل وسائل الشیعه, بحار الانوار، فروع کافی، لثانی الاخبار و ... از بعضی کتب اهل سنت مانند صحیح بخاری، سنن ابی داوود نیز استفاده کرده ام. روشی که در این تحقیق از آن بهره جستم، روش کتابخانه ای بود، به این طریق که کتب مختلف را مطالعه نموده و متناسب با مسأله مورد بحث از آن کتابها به صورت نقل مستقیم و یا خلاصه و برداشت، در این تحقیق استفاده کردم. اما آنچه که برایم به دست آمده این است که با توجه به تمام تأکیدات و سفارش ها و نتایج مثبت انجام شده این فریضه، افراد جامعه اسلامی آن را ترک نموده و به دلایل مختلف به آن نمی پردازند و این جای بسی تأسف است که افرادی در یک جامعه اسلامی زندگی کنند ولی نسبت به یکی از مهم ترین مسائل دین اسلام بی تفاوت باشند.
بررسی تفاوت های زن و مرد از دیدگاه اسلام و غرب ( از نظر روانی، جسمانی و کارآمدی)
نویسنده:
اعظم بلوکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بحث : بررسی تفاوت های زن ومرد از دیدگاه اسلام و غرب است . یکی از مشکلات روابط زنان و مردان نداشتن تصویری روشن از تفاوت بین زن و مرد و همزیستی مسالمت آمیز با این تفاوت و شیوه های گوناگون رفتاری در برابر این تفاوت هاست . هدف از این پژوهش یاد آوری این نکته است که زن ومرد دو موجود کامل خداوندی هستند وهمان طور که در تجربه دیده شده آن ها می توانند به تنهایی زندگی کنند واین خود دلیل کاملی است که بدانیم هیچ شک و شبهه ایی در کمال این دو جنس وجود ندارد . درک درست میان زن و مرد در صورت توجه به این مطلب برقرار می شود که همه ی ما موجوداتی منحصر به فرد هستیم و به راحتی امکان دارد که در شناخت یکدیگر اشتباه کنیم و برای رسیدن به درک بیشتر و برای موفق شدن در رابطه ی زناشویی همیشه باید به این حقیقت توجه داشته باشیم که ما با هم تفاوت داریم و متفاوت بودن هم اشکالی ندارد ، با درک تفاوت هایمان و احترام گذاشتن به آنها می توانیم میان خود پلی بزنیم که وحدت و یکپارچگی ما را سبب شود . در قرن بیستم و در پرتو پیشرفتهای حیرت انگیز علوم تفاوت های زن و مرد بیشتر روشن و مشخص شده است . جعل و افترا نیست ، حقایق علمی و تجربی است . اما این تفاوت ها به هیچ وجه به این که مرد یا زن جنس برتر است و دیگری جنس پایین تر و پست تر و ناقص تر مربوط نیست . تفاوت هایی که بین زن ومرد دیده می شود در واقع باعث می شود که آن دو در زندگی مکمل یکدیگر باشند و بدون این تفاوت ها پیوند خانوادگی به وجود نمی آید . قانون خلقت این تفاوتها را به این منظور ایجاد کرده است که به دست خود حقوق و وظایف خانوادگی را میان زن و مرد تقسیم کند گفتنی است که تفاوت زن و مرداز جهت فضیلت ها دردین اسلام بیان شده است و این تفاوت ها به منظوری شبیه منظور اختلافات میان اعضای یک بدن است . اگرخداوند هر یک از چشم وگوش ودست و پاو ستون فقرات را دروضع مخصوصی قرار داده است نه از آن جهت است که با دو چشم به آنها می نگرد و نظرتبعیض دارد و به یکی نسبت به دیگری جفا روا می دارد . تفاوت های بیولوژیکی میان انسان ها که طبعاً باعث می شود حالات و استعدادهای آنان از هم تجزیه و تفکیک شود عملکردهای فردی و اجتماعی آنان را نیز از مساوات به عدالت تبدیل می کند و مرد بر اساس توان و طاقت خویش عهده دار اعمال سخت و سنگین جامعه می شود ، چنان که زن نیز به فراخور حال خود و ظرافت طبع و استعداد خویش اموری که با طبع و نهاد وی سازگار است را عهده دار می شود . اسلام نسبت به کلیه امور نگاهی اعتدال آمیز داشته و قوام عواملی که هر یک به گونه ای افراطی در نظریات روان شناسان و کارشناسان مطرح می گردد به صورت نسبی در رفتارهای جنسیتی مؤثر می داند و تفاوت ها را همان طور که گفته شد مکمل زندگی می داند . مثلاً اگر مردی در انجام کاری زیاده روی می کند در زندگی است که رفتارش متعادل می شود . چون تفاوت بین این دو لازمه ی این زندگی را برای آن ها بر می انگیزد . روش تحقیقی که من استفاده کردم به صورت توصیفی است . یعنی توصیف عینی ، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است و سعی می شود در این نوع آن چه هست را بدون هیچ گونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش داده شود . کلید واژه ها : تفاوت ، زن ، مرد ، اسلام ، غرب ( روح ، روان ، جسم )
 امامت و خلافت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
حرمت السادات طباطبائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
امامت به معنای پیشوایی و رهبری امت و خلافت به معنای جانشینی، در معنای لغوی امام پیروی لحاظ شده است و در معنای لغوی خلیفه جایگزین دیگری گردیدن. امامت در اصطلاح اهل سنت خلافت رسول در اقامه دین و حفظ حوزه شریعت می باشد اما در اصطلاح امامیه ریاست عام دینی و دنیوی است که خداوند آن را به امام واگذار نموده است و شیعه ولایت امام را ولایت پیامبر می داند و او را برخوردار از عصمت می شمارد. چنین کسی حجت خداوند بر مردمان است. خلافت از بزرگترین شئونات الهی است و کسی که به این مقام دست می یابد امانتدار الهی می باشد. بر این اساس حق تعالی مقام خلافت را به حضرت آدم ( ع) اعطا نمودند و ایشان را جانشین بر حق خویش نهادند و به اذن الهی هر یک از پیامبران جانشنی برای خویش نهادند تا زمان رحلت پیامبر ( ص) که بر سر جانشینی ایشان اختلاف پدید آمد و دودستگی میان مسلمانان ایجاد شد و اهل تشیع و تسنن پدید آمدند. امامت را از دو دیدگاه معنی نمودیم. بیان می داریم که شیعیان اوصاف و ویژگی هایی برای امام بیان می دارند که آگاهی ایشان از دین از آن جمله است و همچنین عصمت امام ویژگی بر حق دیگری می باشد. اما از نظر اهل سنت عدالت و اجتهاد و بیعت کافی می باشد و امام را مردم انتخاب می نمایند. از نظر شیعیان امام و خلیفه منصوص و منصوب خداوند می باشند، چرا که مالکیت مطلق از آن خداوند است و هر کس را که بخواهد به این مقام می رساند. دلالت برخی آیات بر این موضوع قطعی می باشد و روایاتی چون حدیث غدیر، حدیث ثقلین و حدیث دوازده امام از قریش نیز آشکارا دلالت بر مسئله امامت و خلافت می نماید. برای روشن نمودن موضوع این تحقیق در غالب دو بخش ارائه گردیده است؛ بخش اول امامت و خلافت از دیدگاه قرآن می باشد که در سه فصل مفاهیم امامت و خلافت، امامت و خلافت عامه در قرآن و امامت و خلافت خاصه در قرآن را مطرح می نماید و در بخش دوم امامت و خلافت از دیدگاه سنت ذکر شده که در دو فصل امامت و خلافت عامه در سنت و امامت و خلافت خاصه در سنت مطرح می گردد. کلید واژه ها: امامت، خلافت، قرآن، سنت، عامه، خاصه.
گفتاری پیرامون شجاعت
نویسنده:
معصومه عنبری عنبران
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار حاضر، تحقیقی است پیرامون شجاعت در قرآن و روایات که بر هشت فصل تدوین شده است. در فصل نخست: ابتدا به تعریف شجاعت اشاره شده است زیرا شحاعت یک صفت اخلاقی است که از فضایل قوه غضب به شمار می رود. همچنین معانی دیگر شجاعت از قبیل و جوانمردی و صبر و شهامت مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم: شجاعت در قرآن بحث شده است، آیاتی که در مورد شجاعت، استقامت، صبر و بردباری و ترس آمده است. فصل سوم : شجاعت در منظر روایات پرداخته شده است. احادیثی از ائمه اطهار ( علیه السلام) در مورد تسلط بر خشم، شجاع ترین مردم، شجاعت و غیرت بحث شده است . فصل چهارم: نمونه هایی از شجاعت در تاریخ بیان شده است از قبیل: شجاعت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم)و امام علی ( علیه السلام) و دیگر ائمه اطهار ( علیهم السلام) و مسلمانان شجاع تایخ چون میثم تمار، سید حسن مدرس و امام خمینی(ره) . فصل پنجم : عوامل و آثار شجاعت بررسی شده است و همچنین به بیان رذایل و فضایل قوه غضب پرداخته شده است که خد افراط شجاعت تهور است و حد تفریط آن جبن است. ابعاد شجاعت که به شجاعت بدنی و شجاعت معنوی تقسیم می شود. سپس آثار شجاعت بیان شده که عبارت است از: -دلاوری و تهور انسان - شجاعت در اظهار عقیده - در اعتراف به گناه همچنین مراتب شجاعت و خصوصیات انسان شجاع مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم: در مورد شجاعت در جنگ بحث شده است، مواردی مثل شرایط بارز شجاعت ، ارزیابی شجاعت و دلیری که به تعاریف و ارزیابی واژه هایی مانند فرد دلیر و فرد شجاع پرداخته است. سپس نیاز به شجاعت در جنگ مورد بررسی قرار گرفته و آموزش شجاعت که آیا شجاعت آموختنی است و عواملی که رفتار شجاعانه را از رفتارهای موثر به کلی جدا می کنند بحث شده است. و در آخر فصل نظرات متفکرین غرب در مورد شجاعت مورد بررسی قرار است. فصل هفتم: به موانع شجاعت پرداخته شده است که عبارت هستند از: -کم رویی - ترس - عدم اعتماد به نفس و سپس به تعریف و توضیح و درمان آنها پرداخته شده است و ترس از نظر اسلام بررسی شده است . فصل هشتم : نکات - تقیه و شجاعت - آیا بدون شجاعت می توان به کمال رسید ؟ - واژگان کلیدی این تحقیق نیز: شجاعت، قرآن، سنت می باشد. کلمات کلیدی: شجاعت قرآن سنت
نهر جاری: نماز، عوامل ترک و تشویق آن
نویسنده:
طیبه نگاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده نماز ارتباط صمیمانه ای است میان انسان و خدا، تسلا بخش و آرامشگر دلهای مضطرب و خسته و بستوه آمده است. نماز تطهیر دهنده انسان از آلودگی ها و ناپاکی ها است. چنانکه پیامبر اکرم(ص) در حدیثی ، نماز را به نهر جاری تشبیه نموده اند که فرد مسلمان روزی چند مرتبه خود را در آن شست و شو می دهد و بدین گونه خود را از آلودگی ها پاک می کند. نوشته ای که در پیش رو داریم برگرفته از همین حدیث نبوی می باشد که با عنوان نهر جاری به رشته حریر در آمده است. هدف اصلی از نگارش این تحقیق رسیدن به جواب این سؤالها می باشد، که چه چیزهایی باعث می شود که انسان به مقوله نماز بی توجهی نشان دهد و آن را ترک کند و اینکه چگونه و با چه شیوه ها و روش هایی می توان دیگران را به نماز ، این فریضه الهی تشویق کرد.برای رسیدن به جواب این سؤالها با توجه به کلید واژه صلاة ، در منابع دینی اعم از آیات و روایات و کتاب های علماء و دانشمندان از جمله بحارالانوار، میزان الحکمه، وسائل الشیعه و ... به تفحص و جستجو پرداخته ایم. مجموعه حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول به جایگاه نماز و آثار نماز پرداخته شده، این بخش شامل چهار فصل می باشد که در فصل اول به کلید واژه ها، جایگاه و اهمیت نماز ، در فصل دوم به اسرار نماز و در فصل چهارم به بعد اجتماعی نماز پرداخته شده است. در بخش دوم عوامل ترک نماز مورد بررسی قرار گرفته، این بخش نیز دارای چهار فصل می باشد که در فصل اول به عوامل اصلی ترک نماز، در فصل دوم به عوامل فرعی ترک نماز، در فصل سوم به آثار بی اعتنایی و ترک نماز در دنیا و آخرت و در فصل پهارم به علل بی تأثیری و علل بی توجهی نماز پرداخته ایم. در بخش سوم عوامل تشویق نماز مطرح شده، که این بخش نیز مانند دو بخش دیگر از پهار فصل تشکیل شده، که در فصل اول به روشهای تربیتی نماز از لحاظ اجراء و محتوی در فصل دوم به شیوه های تربیتی، در فصل سوم به هویت یابی نماز در مقابل تهاجم فرهنگی و نماز در حفظ سلامت روان و در فصل چهارم پیشنهادات و راهکارهایی در مورد نماز بیان کرده ایم. با توجه به تحقیقاتی که در این مجموعه صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که برای تشویق افراد به نماز، خانواده و جامعه هر دو با هم باید در این زمینه تلاش و کوشش کنند به گونه ای که به تنهایی و بدون درنظر گرفتن گروه دیگر، نمی توانند وظیفه خود را در قبال این افراد به خوبی ایفا کنند، بنابراین اتحاد و همدلی خانواده و جامعه برای تشویق به نماز، امری لازم و ضروری می باشد.
پیام های عاشورا
نویسنده:
زهرا گنجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع بحث پیام های عاشورا می باشد و هدف کلی تبیین پیام های عاشورا ، و اهداف جزئی آن بررسی پیام های فردی و اجتماعی عاشورا می باشد . این رساله از سه بخش تشکیل شده است ، بخش اول شامل سه فصل است در فصل اول فلسفه عاشورا را با عناوین برپایی حاکمیت خدا ، احیا سیره رسول الله ، پاسخ به دعوت مردم و .. فصل دوم اهداف عاشورا با عناوین ، احیای کتاب و سنت ، احیای امر به معروف و نهی از منکر ، احیای شعار دین و حمایت از حق و فصل سوم عوامل برخورد مردم کوفه با امام حسین با عناوین علل درونی و علل برونی می باشد بخش دوم با عنوان پیام های فردی عاشورا که دارای سه فصل می باشد . فصل اول پیام های عبادی با عناوین یاد خدا ، فدا شدن در راه خدا و .... فصل دوم پیام های اعتقادی با عناوین توحید در عقیده و عمل ، مبدأ و معاد و .. و فصل سوم پیام های اخلاقی با عناوین صبر ، وفا ، شجاعت و ... می باشد . بخش سوم با عنوان پیام های اجتماعی عاشورا که دارای سه فصل می باشد . فصل اول پیام های سیاسی با عناوین ولایت و رهبری ، تولی و تبری ، اصلاح و ... ، فصل دوم پیام های نظامی با عناوین حفظ اسرار نظامی ، رسیدگی به امور رزمندگان ، جذب نیورهای جدید در سپاه و .. و فصل سوم شامل جایگاه زنان در عاشورا با عناونی حضور سیاسی زنان در جامعه ، مشارکت در جهاد و شهادت ، مدیریت و رهبری ، شهیدی پروری می باشد . کلید واژه ها : امام حسین ، عاشورا ، پیام ، اهداف
  • تعداد رکورد ها : 180