جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
زنان صالح و ناصالح از منظر قرآن کریم
نویسنده:
مهرناز تقوائی عالم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه زنان صالح و ناصالح از منظر قرآن کریم است، هدف از آن شناسایی، شناخت و ادراک ویژگیهای زنان صالح و ناصالح از دیدگاه و منظر این کتاب آسمانی و هدایتگر است؛ که شامل سه فصل می باشد: فصل اول زن و برخی ویژگی های او، فصل دوم زنان نیکو و الگو در قرآن و فصل سوم زنان نکوهیده و ناشایست در قرآن. در این دنیای پرآشوب و پر سر و صدا، بیش از هر زمان دیگر بشر نیازمند الگو و سرمشق است. حال این پرسش برای او پیش می آید که از کدام آیین و دستورالعمل پیروی کند؟ و کدام کتاب را مطالعه نمایند؟ قرآن کریم به عنوان کاملترین و دست نخورده ترین کتاب، بخش عظیمی از آیات راه گشای خود را به معرفی مردان و زنان موحد و ثابت قدمی اختصاص داده که در شرایط گوناگون، حق محوری را حفظ کرده و از صراط مستقیم منحرف نشده اند. پافشاری قرآن کریم در ترسیم و شناسایی انسانهای کامل برای الگو پذیری ، گرفتن اندیشه و روش صحیح زندگی است، تا آدمی به سرمنزل اصلی مقصود دست یابد. بر این اساس بر آن شدم تا ابتدا با کمک از تفاسیر معتبر و کاربردی، بر روی برخی از صفات نیک و صالح زنان و مردان، ( اشاره شده در سوره احزاب آیه 35 ) اندکی تمرکز کرده، سپس به شناسایی و معرفی چهره های محبوب و منفور قرآنی بپردازم. به طور اجمالی باید گفت که از مطالعه و دقت در این پژوهش به این نتایج می رسیم که اولاً خلقت زن با خلقت مرد یکسان است و دوم آنکه راه کمال، رشد و ترقی برای هر دو نوع بشر فراهم و باز می باشد. از جمله وظایف عمده و مهم زنان: الف) انسان پروری ب) حفظ حجاب و عفت ج) خوب و نیک همسردارای کردن است. در قرآن از زنان شایسته و صالح زیادی به صورت غیر مستقیم نام برده شده و تنها زنی که نام او به صورت واضح و مستقیم نام برده شده، حضرت مریم علیها السلام می باشد؛ که او سرور زنان عصر خویش بوده و به مقام اصطفاء و برگزیدگی رسیده است. لازم به ذکر است که حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها السلام در تمام شئون و مراحل گوناگون زندگی نمونه و برگزیده بوده و ایشان علاوه بر مقام اصطفاء و برگزیدگی، سرور تمام زنان عالم در همه عصرها و زمانها می باشند. همچنین سرانجام کار همسران حضرت نوح و لوطعلیهما السلام که ناصالح، فاش کننده ی رازها و کفر پیشه بودند، چیزی جز ننگ و خواری، شقاوت و عذاب در دنیا و آخرت نبوده و نیست؛ و حتی آنان از همسری با این پیامبران بزرگ و پاک الهی سودی نبرده و نیز دریافتیم که در نزد پروردگار عالم، ملاک رستگاری و برتری جاودانه، همانا تقوا، حق جویی، حق گرایی و اطاعت خالصانه از او است.
گناه در قرآن و ادعیه
نویسنده:
بی بی صفیه حسینی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش ( گناه در قرآن و ادعیه) است . در این راستا نگارنده ابتدا واژه های مترادف گناه را در قرآن و ادعیه مورد برسی قرار داده و معنای لغوی هر یک را همراه با مثالی بیان کرده است . بیان مطالبی پیرامون اهمیت شناخت مرزهای گناه ، شناخت انواع گناه ، بیان دیدگاه ادیان و مکاتب دیگر و ذکر گناه از دیدگاه ادعیه مأثوره از جمله مباحث بخش اول می باشد . در بخش دیگری از این پژوهش با عنوان بسترهای زمینه ساز گناه به نقش خانواده ، اجتماع و عقده های روانی در تمایل افراد به سوی گناه پرداخته است . آثار مادی ومعنوی گناه ، از دیگر مباحث این پژوهش می باشد. در بحث آثار مادی به آثاری چون کوتاهی عمر و فقر در زندگی مادی و نابودی ملت ها و تمدن ها اشاره شده و در بحث آثار معنوی به مواردی چون قساوت قلب ، خود فراموشی و خدا فراموشی ، همنشینی با شیطان و ابتلا به عذاب استدراج پرداخته است . ابزار گناه و اهرمهای بازدارنده آن بخش آخری می باشد که درفصل ابزار گناه به 2 ابزار مهم چشم و زبان در ایفای گناه اشاره شده و عوامل باز دارنده نیز شامل : وجدان ، یاد مرگ ، تفکر، یاد آوری معاد ، عرضه اعمال بر پیشوایان دینی و... است . که می تواند اهرم موثری برای پیشگیری و تکرار گناه باشد . روش جمع آوری اطلاعات ، کتاب های تفسیری و روائی متنوع و اصیل موجود در کتابخانه ها بوده است. واژگان کلیدی : گناه ، اثم ،فسق ، ذنب ،خطیئه ، تربیت ، الگو ، فقر ، استدراج ، توبه .
روش تبلیغی انبیاء ( ع) در قرآن
نویسنده:
عذرا نوراللهی ارخودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
استفاده از شیوه های تبلیغی کار آمد و مؤثر در امر تبلیغ مهمترین رمز پیروزی یک جریان تبلیغی است به طوری که می توان میزان و درجه موفقیت یک مبلغ را از روی شیوه های تبلیغی استفاده شده از طرف او تعیین کرد. بنابراین انبیاء الهی نیز هر کدام به روش خاص و متناسب با موقعیت زمان خویش، شرایط فردی و اجتماعی مخاطبان تبلیغ می کردند. مثلأ حضرت ابراهیم(ع) تکیه بر مبارزه با خرافات، شرک و اندیشه پرستی و در دعوت حضرت موسی(ع) اصلاحات سیاسی و اجتماعی و مبارزه با استضعاف و استکبار و قطب های قدرت و ثروت و نیرنگ و سحر مورد توجه بوده است. در این میان شناخت انبیاء الهی و شیوه ها و روشهای تبلیغی آنان می تواندبه عنوان اولین گام در الگو برداری از انبیاء الهی به عنوان اسوه های کامل بشریت مطرح باشد در این مسأله ابتدا به موضوع تبلیغ به صورت عام پرداخته شده است و به مباحثی از قبیل معنا شناسی تبلیغ، شیوه ها و مراحل تبلیغ و موارد دیگر اشاره شده است. و سپس به شیو ه های تبلیغی انبیاء به طور خاص پرداخته شده و در خلال مباحث، اصول و ویژگی های مشترک انبیاء، مراحل دعوت انبیاء بیان شده است. در بررسی و تحلیل شیوه های تبلیغی انبیاء در مراحل آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و در مرحله بعد روایات، کتب سیره و حدیث مورد استناد بوده است. از جمله نتایج این تحقیق اثبات توانایی قرآن در پاسخگویی به نیاز انسان به اسوه در تمام زمینه ها، ضرورت پایبندی تبلیغ دینی به حقانیت و قداست انگیزه، عمل و روشها و تأکید قرآن بر اتخاذ شیوه های غیر مستقیم و عملی در کنار شیوه های گفتاری و انشایی می باشد.
رحمت و رأفت در آینه آیات و روایات
نویسنده:
ملیحه شهریاری طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش با موضوع « رحمت و رأفت در آینه ی آیات و روایات» بر آن است که با نگاهی علمی به آثار و ثمرات مهرورزی، در صورت حضور و عدم حضور آن در حیات فردی و اجتماعی بشر بپردازد. همچنین سعی شده، سفارشاتی که قرآن کریم و سنّت نبوی نسبت به موضوع فرموده اند نیز عنوان شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین زوایایی از رحمت و رأفت، به منظور ترویج آن در جامعه پرداخته است. این تحقیق، با توجه به نوع هدف، توسعه ای می باشد و موضوع آن اخلاقی است. فعالیت انجام شده در روند تحقیق کتابخانه ای است که با فیش برداری از اسناد و مدارک معتبر و موجود در کتابخانه ها در چهار فصل نگارش یافته است که به اختصار به توضیح هر یک از فصول می پردازیم. فصل اول: مهرورزی و مهرورزترین ها: آشنایی با ضرورت و اهمیت امر خطیر مهرورزی، و معرفی مهر ورزترین ها اموری است که جزء اصل ها و ریشه های این فصل به حساب می آید. فصل دوم: انواع و آداب مهرورزی و اوصاف مهرورزان: مواردی که نیاز به مهرورزی است، شناسایی انواع رحمت، بیان برخی از اوصاف مهرورزان، وظیفه ی انسان در مقابل آنها، همچنین آگاهی از آداب و شرایط مهرورزی مباحثی است که در این فصل به آنها پرداخته شده است. فصل سوم: آفات و موانع مهرورزی و پیامدهای عدم رحمت و رأفت: این فصل به آفات مهرورزی و موانع بروز آن اشاره کرده است؛ علاوه بر این به طور گذرا و اجمالی به بیان مهمترین پیامدهای عدم مهرورزی در بعد فردی ( دنیوی و اخروی) و اجتماعی اختصاص یافته است. فصل چهارم: آثار و برکات رحمت و رأفت: این فصل با تفصیل بیشتری به آثار و فوائد فردی ( اعتقادی، نفسانی، دنیوی، اخروی) و اجتماعی تقسیم بندی شده است. از رهگذر این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که رحمت و رأفت در قرآن و سنت از اهمیت خاصی برخوردار است و گویی تمام دستورات و فرمانهای آنها به نوعی از مهرورزی سخن می گوید. چراکه محبّت و مهرورزی، یکی از مسائل بسیار حیاتی در جهان خلقت است و از نیازهای درونی مهم انسانهاست. و در واقع، ریشه ی اصلی شجره ی اخلاق و مایه ی اساسی سجایای انسانی است. از طرف دیگر بشردوستی و مهر ورزیدن به دیگران، دین و مرام مسلمانی است. بنابراین کمتر عملی پس از اعتقاد به اصل دین به پایه ی مهرورزی رسیده و آثار نفیس آن را خواهد داشت. لذا فیض دنیوی و اجر اخروی، دستاورد این خدمت است.
راز پاکدامنی: عفت در قرآن و سنت، آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زینب خوشخو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عفت درقرآن وروایات وآثارفردی واجتماعی آن یکی ازموضوعاتی است که به جهت اهمیت فراوان درتفاسیروجوامع روایی وکتب اخلاقی به آن اشاره شده است . عفت درروایات اسلامی به معنای به وجود آمدن حالتی برای نفس انسان است که اوراازغلبه یافتن شهوت حفظ کند . عفت ازفطریات و جنود عقل است که درمقابلش هتک وپرده دری که ازجنود ابلیس وجهل است قراردارد . عفت دارای سه مرتبه است که عبارت است از: مرتبه اول : مقابله با شهوت که آن خاموش کردن شهوت بامرتکب نشدن حرام وغلبه برآن است . مرتبه دوم:عفت عملی ،که علاوه برکنترل شهوت ،هریک ازاعضای بدن ازچشم وگوش وزبان وشکم را از ارتکاب به حرام بازدارد . مرتبه سوم : عفت نظری که علاوه برکنترل اعضای بدنی نسبت به گناه حتی فکرگناه نیز به ذهنش خطور نکند. قرآن درمورد عفت نگاه ،کلام ،شکم ،راه رفتن وعفاف درخانواده ،آیات صریحی دارد که بیانگراهمیت این مسئله دراسلام می باشد . برخورداری ازمقام بالا نزد خداوند ،برخورداری ازصفات نیکو ،لذت بردن ازایمان ،رهایی ازشدائد قیامت ،عزت وسربلندی ،ایجاد امنیت وآرامش اجتماعی واستحکام خانواده ازمهمترین اثرات فردی واجتماعی حفظ عفت می باشد ودرمقابل هلاکت ونابودی ،ناراحتیهای جسمی وروانی ،افزایش طلاق ،بی علاقگی به ازدواج تمایل نداشتن به کاروفعالیت ،بی غیرتی مردان ،فحشا وهدررفتن عمرومجازات اخروی ازپی آمدهای سوء بی عفتی ازدیدگاه عقل وروایات می باشد . برای حفظ وتقویت عفت وپاکدامنی می توان ازراههایی چون ،بالابردن ایمان وآگاهی ،عبرت گرفتن ،تقوا،خودشناسی ،استعاذه ،صبر،حفظ حریم دیگرا ن،ازدواج ،امربه معروف ونهی ازمنکربهره جست . امیداست که باانجام این راهکارها بتوانیم جامعه ای عفیف وپاکدامن داشته باشیم وبه دین وسیله سعادت دنیا وآخرت رانصیب خود گردانیم .
مطالعة حوزه‌های معنایی «صبر» در آیات قرآن
نویسنده:
رضا امانی ، زهرا عبادی ، صدیقه رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«صبر» در آموزه‌های دینی، به عنوان یکی از مفاهیم اساسی ایمان شناخته می‌شود. این واژه به همراه مشتقّات خود، ۱۰۳ بار در قرآن به کار رفته است که نشان از اهمیّت ویژة این خصیصة اخلاقی از دیدگاه دین مبین اسلام و قرآن کریم دارد. این واژه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنایی پیدا می‌کند. بر این اساس، تبیین ارتباط صبر با مفاهیمی نظیر نماز، ایمان، تقوا، اسلام، یقین، نیکی و... از جمله مباحثی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. لذا مقالة حاضر با استفاده از روش توصیفی‌ ـ تحلیلی بر آن است که در یک فرایند منظّم به شناسایی این واژه در لغت‌نامه‌ها و پس از آن، با نگرشی فراگیر به کلّ متن قرآن، به تحلیل و بازیابی شبکه‌ای معنای صبر بپردازد. بررسی معنای صبر در منظومة آیات قرآنی، موضوع محوری این پژوهش است. واژة «صبر» در آیات قرآنی با تعدادی از مفاهیم و واژگان، همچون «تقوا»، «نماز»، «زکات»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «ایمان»، «اسلام»، «یقین» و «نیکی» همنشین شده است. واژگان «حلم» و «أناه» نیز با واژة «صبر» رابطة جانشینی دارند. همچنین، واژة «صبر» با واژگانی مانند «عجله» و «جزع» رابطة تقابل دارد و از این دو واژة متقابل نمونه‌هائی در قرآن دیده می‌شود.
صفحات :
از صفحه 133 تا 156
دوستی ( از منظر قرآن و سنت، ریشه ها و عوامل، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی)
نویسنده:
حورا فقیهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه (( دوستی از منظر قرآن و سنّت ،ریشه ها و عوامل ،آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن)) می باشد . تحقیق در دامن? دوستیهای متعارف بین انسانها بوده و با هدف آگاه ساختن افراد از نظر دین مبین اسلام ، در مورد مسائل مختلف دوستی ، ترویج دوستی های شایسته و بر حذر داشتن افراد از دوستی های غیر شایسته ، انجام گرفته است و روش آن دینی ، بنیادی ،توصیفی و علّی و کتابخانه ای می باشد که از منابعی چون آیات قرآن مجید و تفاسیر،کتب حدیثی ،و کتابهایی در زمین? اخلاق ،امور تربیتی ، روان شناسی و جامعه شناسی، جمع آوری و تنظیم گردیده است که از جمله مهمترین مآخذ باید به قرآن ، غررالحکم و روان شناسی اجتماعی ، اشاره نمود. در تعریف دوستی می توان گفت که رابطه ای است اجتماعی و محبت آمیز میان افراد. با توجه به اهتمام پیشوایان معصوم ( علیهم السلام) ودانشمندان بزرگ به مسئله دوستی و تأثیر دوستی بر سرنوشت و عملکرد انسان ،میتوان به اهمیت آن پی برد. روحی? اجتماعی انسان و بسیاری از صفات اخلاقی و رفتارهای انسانی مبتنی بر آن ،گسترش روابط اجتماعی در جامع? کنونی و نیازهای عاطفی و مادّی به دوست ،موجب ضرورت یافتن دوستی ،گردیده است . امّا دوستی با هم? اهمیت و ضرورتی که دارد، نباید از حدّاعتدال خارج گردد . خاستگاه دوستی فطرت انسان است و عواملی چون وجود تشابه ، جذابیّت های ظاهری و غیر ظاهری ،نیازها و دیدارها و . . . باعث پیدایش و تداوم آن می گردند . بسیاری از روابط دوستی بدون هدف خاص و معینی ،پدید می آیند. امّا بعضی دیگر ،در جهت رسیدن به اهداف معنوی همچون کمال، رضا و قرب الهی یا اهداف دنیوی چون بر طرف نمودن نیازهای مادّی یا خوشگذرانی ایجاد می گردند. نکته مهم این است که دوستان، نباید صرفاً از روی تصادف با هم رفاقت نمایند . بلکه لازم است افراد ، خود با استفاده از حق خدادادیِ انتخاب، از روی آگاهی و تحقیقات کافی ، دوستانی با صلاحیت که دارای معیارهای ایمان ،تقوا ، خردمندی ،دانایی و . . . هستند ،گزینش نمایند. قرآن و سنّت که تنها مرجع صلاحیت دار تعیین آن هستند، معیارهای دوستان صالح را بیان داشته اند. دوستی ،آثار فراوانی به همراه دارد که مهمترین آن تشابه اعتقادی و اخلاقی دوستان می باشد . از جمله آثار فردی و اجتماعی دوستیهای شایسته می توان به موارد ذیل اشاره نمود: نیکنامی ، شرافت، بهره مندی از یاری دوست مؤمن دردنیا و شفاعت او در آخرت و دعای خیرش ، آرامش روانی فرد و خانواده ، رفاه و آسایش عمومی در جامعه ،انسجام بیشتر اجتماع و... . همچنین بدنامی ،دشمنی ،نفاق ،پشیمانی، عذاب فرد، نا آرامی در فضای خانواده ، گسترش فساد و نا امنی در جامعه و ... از پیامدهای ناگوار دوستیهای غیر شایسته می باشند. دوستی با جنس مخالف علاوه بر آثار سوء ذکر شده ،موجب پیامدهای وخیم دیگری چون بیدار شدن حسّ تنوع طلبی و تقاضای نامحدود جنسی ،بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه کاهش آن در جامعه و آثار بد تجرّد بر اجتماع ،افزایش طلاق و . . . می گردد . فرضیه این تحقیق این بود که با انتخاب دوستان صالح ، بهتر و سریعتر می توان در راه کمال و قرب به خدا گام برداشت که با بیان حتمی بودن تأثیر گذاری دوستان، به ویژه در زمین? اعتقادی و اخلاقی ، اثبات گردید . زیرا روح ما از افکار و رفتار آنها ، یقیناً اثر می پذیرد و آنان نیز به دلیل حس مسئولیت ، به مادر تقویت اعتقادات دینی، یاری می رسانند. بالعکس ،دوستان ناپاک ما را از رسیدن به دین منظور باز می دارند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع دوستی و رواج دوستی های ناشایسته در جامعه ، لازم است دربار? این موضوع تحقیقات گسترده تری انجام پذیرد. به ویژه در زمین? دوستی با جنس مخالف، ارائ? پژوهشهای مختلف حتی تحقیقات میدانی، ضروری می باشد.
دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم محبوبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از نظر قرآن کریم دنیا در صورتی ارزشمند است که از آن برای رسیدن به کمال و سعادت در آخرت بهره گرفته شود. ارزش ها، دل بستگی ها و سرگرمی های دنیوی نباید انسان را به خویش داشته و او را از انسانیت ساقط نماید. دنیا و تمام مواهب دنیایی برای انسان ساخته شده و همچون نردبانی است که انسان را به سوی کمال در آخرت بالا می برد. ائمه ( ع) نیز همانند قرآن در روایات خود به دنیایی استناد کرده اند که انسان را به آخرت برساند، این دنیا دارای ارزش واقعی است، ارزش و اعتبار دنیا، نکوهش و ستایش آن، دنیای مذموم و ممدوح معنا و مفهوم خویش را در چگونگی استفاده از دنیا در می یابد. ریشه هر گناهی دوستی دنیا است، مال و ثروت، اولاد و ... در صورتی که انسان را سرگرم دنیا سازد نکوهش شده و از آفات دنیوی شمرده شده است ولی در صورتی که در جهت کمال آدمی گام بردارد مورد پسند واقع شده و از نعمات و الطاف الهی است. منشأ سرنگونی و هلاکت انسان دنیازدگی است. دنیازدگی آثاری دارد و انسان را از رسیدن به آخرت باز می دارد. دنیا در قرآن به لهو و لعب، زینت، تفاخر، متاع قلیل و ... توصیف شده است. مال، فواید دنیوی و اخروی زیادی دارد و یک انسان عاقل همیشه سعی می کند که ازمال و منال دنیا برای آخرت بهره جوید و از دنیا برای آخرت توشه ای برگیرد. حقیقت انسان را عمل او می سازد، اگر انسان اعمال صالح داشته باشد، انسان صالح است و اگر اعمال طالح داشته باشد، انسان طالح است، بنابراین پاداش و کیفر انسان در آخرت بستگی به اعمال او در دنیا دارد. فلسفه لذتهای مادی در دنیا برای این است که انسان با اختیار خویش سعادت و شقاوت خویش را در آخرت رقم بزند و لذتهای دنیوی با لذتهای اخروی متفاوت است، حد و اندازه هر لذت و نعمت دنیوی برای استفاده انسان از آن لذت در دنیا مشخص شده که یکی از روشهای مشروع برای استفاده از دنیا انفاق می باشد. دنیا مزرعه آخرت است و نعمتهای دنیوی سبب سعادت و شقاوت اخروی نمی گردد. سعادت انسان در گرو ایمان و عمل صالح در پایان عمر، محو سیئات به دلیل انجام کارهای نیک و مورد شفاعت واقع شدن است. شقاوت انسان نیز در گرو کفر پایان عمر که ایمان و عمل صالح پیشین را ضایع می سازد، محو حسنات به دلیل انجام کارهای زشت و ناپسند و مورد شفاعت واقع نشدن می باشد. دنیا و آخرت با هم جمع نمی شوند چون دو چیز متفاوت و متضاد از هم هستند و دو چیز متضاد نیز با هم جمع نمی گردد. از جمله تفاوتهای بین دنیا و آخرت می توان به تفاوت بین نظام و آخرت، درجات بین دنیا و آخرت و تفاوت روزی دنیا با آخرت اشاره کرد. راه فکری و شناختی، راه عملی( انفاق، صدقه، زهد، قناعت، یاد مرگ و ...) از جمله راهکارهای سازنده ای است که در امور دنیوی، انسان را برای رسیدن به آخرت راهنمایی می نماید.
دنیا در آیات و روایات
نویسنده:
نجمه عطائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق دنیا در آیات و روایات می باشد. مشهورترین معنای دنیا عبارت است از: 1- پست تر که از دُنیءَ گرفته شده است. 2- نزدیک تر که از دنو برآمده و چون زندگی دنیا نسبت به آخرت پست تر و یا از آخرت به ما نزدیک تر است دنیا نامیده شده است. هدف بنده از این تحقیق آشنایی بیشتر با حقیقت و معنای دنیا و انتقال آموخته های خود به دیگران و مقایسه و تفکیک بین دنیای نکوهیده و پسندیده است و دامنه آن محدود به آیات و روایات می باشد. امور دنیوی سه نوعند: 1- اموری که در دنیا همراه انسان هستند و نتیجه آنها برای بعد از مرگ باقی می ماند. 2- تمام آنچه بهره انها منحصر در زندگی قبل از مرگ است و ثمره اخروی ندارند. 3- بین دو قسم اول است یعنی هر بهره ای که مربوط به دنیا باشد ولی انسان را در رسیدن به آخرت کمک کند و عبارت است از تمام چیزهایی که انسان نیاز دارد مثل غذا و لباس و دنیا دارای ویژگی هایی است: 1-دنیا با رنج ها پیچیده شده است اما دوستان خدا به خاطر دنیا رنج نمی کشند بلکه رنج آنها برای آخرت است. 2- دنیا سرای آزمون و تکامل است. 3- دنیا مزرعه آخرت است. 4- تجارت خانه است که در آن کسی سود می کند که سرمایه ی گرانبهای عمر را به بهای کم ارزش دنیا نفروشد بلکه آن را به سعادت آخرت بفروشد دنیا ناپایدار است و شادی هایش محدود و گذراست و جذابیت او انسان را غافل می کند. دنیای نکوهیده دنیایی است که فقط لهو و لعب و زینت و تفاخر در آن مطرح است این دنیاست که نزدیک ترین سرا به خشم خدا و بازار زیانکاران است حب این دنیاست که سرچشمه ی هر گناه است که نادانی و آمال و آرزوهای دراز باعث می شود انسان دنیا دوست شود و پیامدهای دنیادوستی تباه شدن عقل و بربادرفتن عمل و از همه بدتر از دست دادن حب الهی و لذت نبردن از عبادت است و برای بیرون کردن حب دنیا از دل باید ایمان به آخرت را تقویت کرده و زهد را پیشه کنیم. دنیاطلبان کسانی هستند که امیال نفسانی عقل و دل آن ها را میرانده و سرگشته و بنده دنیا شده اند و برای اینکه مانند آنها نشویم بهترین راه پرهیز از هم نشینی با آنهاست. از سوی دیگر دنیا می تواند زیبا و پسندیده باشد و این به اعمال ما بستگی دارد اگر کارهای ما با انگیزه خدایی باشد اعمالی که برای آخرتمان مفید است انجام دهیم دنیا بسیار خوب است و می توان با بهره گیری از دنیا و مواهب مادی آن هم در دنیا آسایش داشت و هم کوله بار آخرت را بست و لازم نیست حتماً فقیر باشیم تا به خدا نزدیک شویم بلکه با استفاده صحیح از ثروت نیز می توان با کمک و یاری دادن به مسلمانان زندگی زیبایی را ساخت و باید از فرصت ها استفاده لازم را برد نه اینکه دنیا و تمام دارایی اش را رها کنیم و عزلت نشین شویم چرا که هیچ یک از انبیاء و اولیای الهی اینطور نبودند. ان شاء الله که طوری زندگی کنیم که دنیایی آباد و زیبا و آخرتی سربلند داشته باشیم.
دو نمونه از الگوهای تربیتی قرآن: حضرت یوسف ( ع) و حضرت مریم ( س)
نویسنده:
نرگس اروجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قرآن ، پر موضوع ترین کتاب در حوزه ی تمدن اسلامی است و به برکت همین پر موضوعی و پر محتوایی است که تمدن ساز و فرهنگ آفرین بوده است و یکی از عظیم ترین منابع برای تعلیم و تربیت نسل بشری می باشد. قرآن، گنجینه ی رازها و اسرار خداوندی است، قرآن، نامه و سخن معبود و معشوق با عاشق است و وظیفه ی هر مسلمان راستین که اندکی، سوز دین داشته باشد علاوه بر ظاهر قرآن به باطن آن هم اهتمام ورزد و این ودیعه ی گران بها را بر چشم و دل و جان گیرد. بدون تردید قرآن کریم دارای بهترین الگوهای تربیتی است که با بیان زندگی و حوادث و رسالت آنان می تواند راهنمای نسل بشر امروز باشد. آشنایی دقیق جوان با مبنای اسلام و رسیدن به دین باوری ، خدا باوری، و خود باوری از طریق پژوهش و تدبر در قرآن، شناخت سیره معصومین، آگاهی از تاریخ تمدن گذشته و فرهنگ غنی اسلامی و اعتقاد به دستور اسلام به عنوان بهترین راه کارهای عملی برای رسیدن به کمال مطلوب می باشد و جز در سایه ی قرآن و تعالیم اسلام و سیره انبیاء میسر نیست. یوسف به عنوان انسانی که دارای صفات راستگویی و راز داری و علم ودانش و تقوا و عفت و نجابت و مریم نمونه اسوه زنان که داری حیا وشرم الهی و نمونه عفاف و پاکدامنی در این رساله به عنوان بهترین الگوبرای جوانان معرفی می گردد و همچنین با بررسی دقیق و تطبیقی آیات قرآن نسبت به مسائل اجتماعی جامعه و نسل جوان امروزمی باشد که مسلّم شده است با استناد به آیات کلیدی و نکات برجسته و تربیتی سوره یوسف و سوره مریم، توصیه ها و رهنمودهایی دقیق برای جوانان نسل امروز ارائه دهد.هدف از این رساله شناخت بیشتر قرآن مجید و تدبر وپژوهش در قرآن و استناد مفید از راهکارها و عبرت گرفتن از داستان ها و قصه های قرآن و رسالت انبیای گذشته می باشد و اینکه قرآن با عمر بیش از هزاران سال بازهم پاسخ گوی نیازها و چالش های جوان امروز می تواند باشد و هیچ گاه کهنه نمی شود و منحصر به زمان و مکان خاص نیست.این رساله دارای دو بخش است، بخش اول شامل کلیات و رسالت تربیتی قرآن رسالت تاریخی قرآن می باشد و بخش دوم شامل زندگی حضرت یوسف و مریم(به شکل آیات برجسته و نکات تربیتی) می باشد. در این نوشته از منابع مختلفی از جمله منابع روایی، تفسیری، تاریخی، دینی، روانشناسی و... استفاده شد. و روش کار به صورت کتابخانه ای بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 180