جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 180
صبر و استقامت ( در قرآن و سنت)
نویسنده:
مریم پورجوادخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خوانندگان گرامی این مجموعه ای را که شما مشاهده می کنید، از کتابهای فراوانی گرد آوری شده و دارای شش بخش می باشد و هر بخش دارای چند زیر مجموعه می باشد: بخش اول: درباره معنا و مفهوم و برداشت مردم از صبر و صبر از نظر لغوی و اصطلاحی و از نظر چند تن از علما و دانشمندان در مورد صبر و اقسام صبر از نظر ائمه(ع) و در مورد تقسیم بندهای صبر از جهات مخلف و درجات صبر بحث می نماید... بخش دوم: صبر در مصیبت است . تعریف مصیبت و فلسفه بلاها و مصیبت ها و عکس العملهای انسان از دو جهت مثبت و منفی و فوائد صبر و امتحان شدگان بر مصیبت را ذکر می کند. بخش سوم: صبر در طاعت است. که چگونه باید بر طاعت خداوند صبور و بردبار باشیم و آفت بی صبری را ذکر می کند. بخش چهارم : صبر بر معصیت می باشد که درباره مبارزه با نفس یعنی چگونگی مبارزه با گناهان و آثار گونا گون گناه را بیان می کند. بخش پنجم: اهمیت صبر در آیات و روایات ودر بخش ششم: رابطه صبر با چند واژه را ذکر می کند. در پایان امیدوارم که این پایان نامه مورد قبول خوانندگان گرامی قرار بگیرد.
شکر نعمت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه امانیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان پژوهش « شکر نعمت از دیدگاه قرآن و سنت» می باشد. این پژوهش سعی دارد فرد و جامعه را با مفهوم و مراتب شکر آشنا سازد و با بیان آثار فردی و اجتماعی آن انسان ها را در جهت کسب این فضیلت بزرگ اخلاقی تشویق نماید. از طرفی ایجاد روحیه شکرگزاری در فرد و جامعه و توجه دادن جامعه به شکر عملی به عنوان کامل ترین شکرگزاری از نعمت ها و آثار و برکات چنین شکری در جامعه نیز، از دیگر اهداف این پژوهش است. برای این منظور، در کتب اخلاقی، روایی و تفسیری مختلف این موضوع جستجو شده و روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و به صورت فیش برداری بوده است. شکر، یکی از برترین اعمال و دارای فضیلت بسیار است و از سه عنصر علم و حال و عمل تشکیل شده که علمای اخلاق از آن به حقیقت شکر تعبیر کرده اند. شکر دارای سه مرحله قلبی، زبانی و عملی است که هر سه مرحله شکر، عقلی و وجدانی است و کسانی که به آنها نعمت عقل اعطا شده است می فهمند که باید همه ی مراحل شکر را در مقابل منعم خود انجام دهند، و کوتاهی در هر مرحله حمل بر ناسپاسی می شود و عقلاً ناپسند است. تلاش و توصیه اهل بیت«علیهم السلام» همواره این بوده است که در جوامع انسانی و به خصوص جوامع اسلامی روح سپاس گزاری و شکر زنده بماند و تقویت شود. از راه های ایجاد روحیه و انگیزه شکرگزاری می توان، تفکّر در نعمت های الهی، راضی بودن به قضا و قدرالهی، نگاه به پایین تر از خود درامور دنیوی و بالاتر از خود در امور دینی را نام برد که توجّه به این امور ریشه های ناسپاسی را می سوزاند و روح شکرگزاری را در انسان زنده می کند. ستایش و تمجید از شکر ملازم با نکوهش وذمّ از کفراست. در قرآن و روایات به مذمّت کفران نعمت پرداخته شده و از کفران نعمت به عنوان آفت نعمت ها یاد شده است. کفران نعمت سبب برخی ناهنجاری ها می شود از جمله پستی و حیوانیت، زوال نعمت، کم شدن احسان و نیکی... . از انگیزه های ناسپاسی می توان به جهل به منعم، نشناختن ارزش نعمت ها، فراوانی نعمت و... اشاره کرد.
شیرین تراز عسل: شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان موضوع « شهید و شهادت در قرآن و سنت» است. شهید از ماده « شهد» که در لغت بر حضور، آگاهی و آگاه کردن دلالت می کند و در قرآن و حدیث افزون بر معنای لغوی، به معنای کشته راه خدا هم به کار رفته است و شهادت در هر دو معنا مصدر آن می باشد. نویسنده اثر پیش رو را در 5 بخش و 11 فصل با عناوین زیر سامان بخشیده است: 1-مفهوم شناسی شهید و شهادت 2- عوامل توفیق شهادت 3- مقام شهید 4- معادل های شهادت روش های تحقیق بکار رفته: تحلیلی، توصیفی، کتابخانه ای، بنیادی،دینی است و مهمترین منابع مور د استفاده کتاب های تفسیر قرآن کریم، حدیث و در مواردی هم تاریخی ، اخلاقی و فقهی می باشد. و رهاورد بحث مطالب زیرند: وجه نامگذاری کشته راه خدا به شهید با معنای لغوی آن مرتبط است زیرا گفته اند : فرشتگان رحمت شاهد اویند، خدا و فرشتگان در بهشت شاهد اویند، شهید ناظر بر کرامات و نعمت های الهی است، همچنان زنده و حاضر است و ... قرآن کریم و سخنان معصومان(ع) ارزس شهادت را به خوبی بیان کرده اند و آن را برترین مرگ و قطره خون شهید را محبوب ترین قطره ها نزد خداوند دانسته اند و ... ارزش شهادت والاتر از آن است که در پی عوامل دستیابی به آن نباشیم، این عوامل در دو دسته فردی و اجتماعی قرار می گیرند. فردی: اخلاقی: صبر، استقامت ، شجاعت، تسلیم و ایثار گری و معرفتی: اخلاص، یقین به آخرت و دعا و اجتماعی شامل: جهاد و دفاع است. شهید در همه ادوار حیات : دنیوی، برزخی، و اخروی، از مقام والایی برخوردار است. در دنیا راه، خون، هدف و شخصیت او ارزشمند است.علاوه بر آن جامعه ای فعال و حق جو ، تقدیم بشریت می کند. شهید با رخت بستن از دنیا زندگی خود را حفظ می کند و به عالم برزخ وارد می شود. در آنجا زندگی دوباره ای را آغاز می کند و در تفاسیر مختلف بیان شده است که : شما حال شهیدان را درنمی یابید، ایشان زنده اند و از فضل و روزی خدا بهره مند می شوند. علاوه بر آن بازخواست قبر ندارند و در سرور کامل به سر می برند. در آخرت فضایل بی شماری نصیب شهیدان می گردد: ایشان نخستین گروه بهشتی می باشند و پاداش بی نظیری به آنان داده خواهد شد بهترین منازل در انتظار آنان است، آنان شفاعت کندگان روز محشرند، و ملائکه آنان را غسل می دهند و مهمترین پاداش آمرزش گناهان و نظر به وجه الله می باشد. خون شهید آن قدر والا و ارزشمند است که طبق احکام فقهی با لباس های خون آلوده ی خود بدون غسل و فقط با نمازگزاردن بر او دفن می شود. پاکی بدن او به حدی است که لمس نمودنش مستوجب غسل مس میت نیست. در اجتماع: مشارکت در تشیع و تجلیل شهید، گریه بر او، دارای ارزش و ثواب می باشد،چرا که پیامبر اکرم(ص) خود به تشییع شهدا می رفتند و در کنار جنازه ی آنان اشک می ریختند و دیگران را نیز به این کار تشویق می کردند. حرمت خاک و مزار شهید هر دو تا حدی است که بر زیارتش پاداش فراوانی ثبت می شود. ارزش و اهمیت خانواده های شهدا در نزد خدا بسیار بالا است، چرا که پیامبر به خانواده های شهدا ارج می نهادند و برای آنان احترام خاصی قائل بودند. و ثواب تسلیت و همدردی با خانواده های شهدا به آنان آرامش خاطری می بخشد و خداوند در قیامت بهترین پاداش را به تسلیت دهنده عطا خواهد کرد. و در پایان باید گفت: فرصت نیل به مقام شهادت تعطیل بردار نیست زیرا خداوند آن قدر به بندگان خود لطف و عنایت دارد که فرموده است:اگر بندگان من اعمالی را از روی اخلاص انجام دهند ثواب شهادت به آنان می دهم. موارد ذیل اجری معادل پاداش شهید دارد: 1) امور قلبی: صادقانه از خدا درخواست شهادت کند،روابط دوستی اش، برای خدا باشد و به خاندان ائمه عصمت و طهارت(ع) عشق بورزد و ولایت آنان را بپذیزد. 2) اعمال: دفاع از حق خود و خانواده، صبر بر بیماری، مرگ در حوادث طبیعی، تحمل فقر و ناداری، مرگ طالب علم و ...
شفاعت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اکرم لالویان شهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مسائل مهم باب معاد و مسأله ای که در برزخ و نیز در قیامت و برزخ برای انسان سودمند است و مایه نجات آدمی می گردد، مسأله شفاعت است. البته مسأله شفاعت دارای ابعاد گوناگونی است اما برداشت های سوئی از آن شده و معانی اصلی و اسلامی آن تحریف شده در صورتی که اگر برداشت صحیحی از منابع اصیل دینی و اسلام به دست آید معنای این واژه پربرکت روشن می شود. این تحقیق در 5 فصل به مسائل کلی پیرامون شفاعت پرداخته است. فصل اول، معنا و فلسفه شفاعت که در این فصل معنی شفاعت از منظر دانشمندان گوناگون مورد بیان شده و همچنین شرایط شفاعت و شفاعت کننده و ویژگی های مشفوع به مورد بررسی قرار گرفته به گونه ای که هر کسی نمی تواند شفاعت کند یا مورد شفاعت قرار گیرد و همچنین از محرومان شفاعت و زمان و مکان شفاعت در این فصل مطرح شده است. فصل دوم: شفیعان درگاه الهی است که بهترین کسانی که شایستگی شفاعت را دارند انبیاء عظام و ائمه هدی هستند که یکی از آنان پیامبر ( ص) است که آیات و احادیث شیعه و سنی پیرامون شفاعت پیامبر در این قسمت آمده است و شفیعان بعدی امامان ( ع)، حضرت فاطمه ( س) و سایر پیامبران و مؤمنان و فرشتگان و اعمال و قرآن کریم، شهدا و علما و همسایه و حافظان قرآن و خویشاوندان و کودک سقط شده می باشند که احادیثی پیرامون هر کدام مطرح شده و در پایان فصل خدای متعال پس از شفاعت شفاعت کنندگان خودش شفیع گناهکاران می شود. فصل سوم: مسئله شفاعت نه تنها کوچک ترین اشکال و ایرادی ندارد بلکه مانند حقایق دیگر اسلامی فواید و مزایای فراوانی را در بر داشته که از جمله: نموداری از رحمانیت خدا و محبوبیت مردان خدا و ارزش اعمال نیک انسانی و همچنین رمز کوشش و عامل جنبش و سدی در مقابل گناهان و پرتوی امید است. و همچنین اقسام شفاعت را مطرح کرده که شفاعتی که معنای عام داشته و شامل تمام موجودات می گردد شفاعت تکوینی است و شفاعتی که آدمی را به صراط مستقیم و شریعت رهنمون می گرداند. شفاعت تشریعی است که دیگر شفاعت که شفاعت اخروی هم نامیده شده و شفاعت در قیامت را قطعی و مسلم می داند شفاعت روز جزا است و آخرین قسم شفاعت، شفاعت دنیوی است که برای رفع حوائج و موضوعات محدود درباره یکدیگر دعا می کنند و آمرزش می طلبند. فصل چهارم: شفاعت از منظر قرآن، سنت، اجماع و عقل که در این فصل سعی شده تا تمام آیات پیرامون شفاعت با تفاسیر مطرح شود. وقتی این آیات و نظایر آنها را در کنار هم می چینیم و با توجه به هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم چنین نتیجه می گیریم که این آیات به پنج گروه تقسیم می شود: آیاتی که شفاعت را به طور کلی نفی می کنند. آیاتی که شفاعت را مخصوص خدا می دانند. آیاتی که شفاعت را وابسته به اذن و اجازه خدا می دانند. آیاتی که صحت شفاعت شفاعت کنندگان را مشروط به شرایطی می داند. آیاتی که بعضی از افراد را به خاطر اعمالی محروم از شفاعت می داند. که از مجموع آیات و احادیث که درباره شفاعت وارد شده است وقوع اصل شفاعت درباره گناهکاران است لذا باید همواره تقوا پیشه کرد و این را دانست که شفاعت الزامی است و برای این که انسان به کمال برسد و تربیت شود شفیعی میان آنان لازم است. فصل پنجم: در این فصل به اشکالات شفاعت و پاسخ به آنها پرداخته است که اصولا اشکالاتی مطرح شده ابتدایی به نظر می رسد و ایرادهایی است که ناشی از عدم توجه به واقعیت شفاعت اسلامی است و به هر یک از این اشکالات به طور جداگانه پاسخ داده شده است.
شفاعت در آیات و روایات
نویسنده:
زهره وطن پورازغند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش به بررسی مسأله شفاعت در آیات و روایات پرداخته است . شفع در لغت به معنای پیوستن و ضمیمه شدن چیزی است به همانند خود که به جای مشفوع ، شفع گفته می شود . شفاعت در اصطلاح عبارت است از خواهش گری و پادرمیانی برای دستیابی شخصی به منفعتی یا رها گشتن از مضرتی . امام خمینی ( قدس سره) درباره شفاعت چنین می فرماید : آن شفاعتی که کتاب و سنت به آن ناطق و بلکه بین جمعیت مسلمین است، شامل یک عده خیلی قلیل و معدودی می شود. دانستن این مطلب که شفاعت پارتی بازی نیست نیز از ضروریات است. شفاعت با توجه به دیدگاههای مختلف به تقسیم بندیهای مختلف ، تقسیم می شود ، بعضی آن را به فقهی و کلامی و دیگری آن را به غلط و صحیح و بعضی آن را به تکوینی و تشریحی و عده ای آن را به دنیوی و اخروی تقسیم نموده اند . شفاعت در آخرت به چهار صورت ممکن است روی دهد . زمانی کسانی که حق شفاعت دارند خود در حق افرادی که سزاوار آن هستند نزد خداوند شفاعت کنند، ممکن است برخی از اهل شفاعت از برخی دیگر بخواهند تا در حق فردی شفاعت نمایند، ممکن است مشفوع له از صاحب شفاعت درخواست نماید و نیز ممکن است خداوند از شفیع بخواهد تا شفاعت نماید. آثار تربیتی شفاعت ، شامل امیدواری، سازندگی، توجه به سلسله شافعان، سدی در مقابل گناهان، رمز کوشش و عامل جنبش می باشد. آیاتی که به مسئله شفاعت پرداخته است . به چند دسته تقسیم می شود : 1- آیه ای که شفاعت را نفی می کند. 2- آیاتی که منفعت شفاعت را برای مجرمان نفی می کنند 3- آیاتی هستند که از شفاعت دیگران به اذن خدا یاد می کنند 4- آیاتی که شفاعت را مخصوص خدا می دانند ،که از بررسی تمام آیات مربوط به شفاعت به یک نتیجه کلی می رسیم و آن این است که : توجه به یک آیه و چشم پوشی از آیات دیگر نمی تواند مبنای صحیحی برای تفسیر قرآن باشد ، زیرا ، مجموع آیات یک موضوع در قرآن ، هدف واحدی را تعقیب می کند و تا مجموع آیات در نظر گرفته نشود ، هرگز نمی توان مقصود نهایی قرآن را تبیین نمود . یکی از دلایل شفاعت، روایات معصومان ( صلوات الله اجمعین) است روایاتی که به صراحت بر وقوع شفاعت دلالت می کند. تعداد این روایات به اندازه ای است که به حد تواتر می رسند. دیدگاه های مختلفی پیرامون مسأله شفاعت وجود دارد، وهابیون معتقدند که شفاعت در روز جزا که از اصول مسلمه قرآن کریم است را نمی توان منکر شد . بلکه آنچه این طایفه رد می کنند موضوع شفاعت خواهی از مخلوق در دنیا می باشد. بزرگان صوفیه شفاعت را به صورت وسیع و فراگیر می پندارند، آنان معتقدند که خداوند به پیامبر برای هر کسی که در دلش به اندازه یک جو یا یک نوک سوزن ایمان است، اجازه شفاعت داده است . دانشمندان اسلامی شفاعت را از اصول مسلم اسلام می دانند و هیچ تیره ای از مسلمانان آن را انکار نکرده است. برای شفاعت شوندگان شرایطی است از جمله : اعتقاد به وحدانیت خداوند، شیعه دوازده امامی بودن، داشتن ایمان، ظالم نبودن، اعتقاد به شفاعت و سبک نشمردن نماز . شافعان به دو گروه تشریعی در دنیا و آخرت تقسیم می شوند. شافعان تشریعی در دنیا عبارتند از : فرشتگان ، پیامبران ، توبه ، مؤمنان، قرآن ، ایمان و عمل صالح و شافعان تشریعی در آخرت عبارتند از : خداوند سبحان ، پیامبران ، فرشتگان ، اصحاب اعراف ، قرآن ، شاهدان ، مؤمنان و پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) می باشند . باید دانست که در شفاعت اگر نوع جرم و یا مجرم تعیین شود موجب تجری می گردد . لذا نامی از هیچ کدام به میان نیامده است و تنها تحت عنوان کلی اصحاب اعراف ، اصحاب یمین و مرتکبان گناه با ذکر شرط ایمان و مرضی عندالله بودن ، مشمولین شفاعت معرفی می گردند . گروهی که از شفاعت بی بهره اند عبارتند از : کافران، مشرکان، منحرفین از حق، ستمگران، محرومین از بهشت، مرتدین، مسخ شدگان، شکایت شوندگان، مجرمین، یهودیان و منافقین.
شکر در آیات و روایات، آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
الهه حاتمی قله زو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق پایانی با بررسی مفهوم شکر در آیات و پیامدهای آن برای آشنایی بیشتر با مبانی دینی و راهیابی به عمل صحیح ، متقن و کامل و ارئه مفهومی صحیح از آن و شناخت موانع شکر و الگوهای عمل می باشد. بطور مسلم خداوند به شکر ما نیازی ندارند پس ضرورت بحث از همین جا آغاز می شود که شکر گزاری در اصل باز شدن در بهای نعمت الهی است و اهمیتی که دین اسلام برای آن قائل شده و در آیات و روایات از راه های گوناگون به آن پرداختند ، ما را متوجه این صفات نفسانی عالی می نماید. در این نوشتار سعی شده که شکر در لغت فارسی و عربی بررسی شود و پس از آن تعریف شکر در اصطلاح علماء اخلاق و عرفان و مفسران بزرگ ، مراتب و ارکان شکر ، کمترین و برترین حد شکر ، فضیلت و اهمیت شکر مورد بررسی ، سپس در مورد این مطالب و آثار و پیامدهای فردی ، اجتماعی ، روانی و رفتاری ، اقتصادی ، الگوهای عملی ، موانع شکر و در نهایت ارائه راهکارهای تحصیل روحیه شکر گذاری با استفاده به آیات و روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نوشتن آن از منابع روایی ، تفسیری ، کتب اخلاقی استفاده شده و همچنین برای به روز شدن مطالب از سی دی های مختلف و مقالات و درک شخصی نویسنده استفاده شده است . نتیجه ای که از این پژوهش می توان گرفت این است که شکر گذاری ، یک امر فطری می باشد که خداوند در وجود مخلوقات خصوصا انسان به ودیعه گذاشته تا از این طریق مسر کمال را طی کرده و به مرفت الهی دست یابد و لازمه داشتن روحیه شکرگزاری ازعان و اقرار به فقر ذاتی خود می باشد و همچنین سپاسگزاری ، توفیقی از جانب خداوند متعال به بندگان خاص خود از جمله انبیاء بزرگ الهی و ائمه معصومین می باشد و مهمترین و برترین عبادت است که اثار آن در همه ابعاد دنیوی و اخروی تاثیر گزار است . آنچه از تعالیم دینی به دست آمده می رساند که شکر نعمت در هر مرتبه زبانی ، قلبی ، و عملی در شناخت منعم و نعمت ها و استفاده صحیح از آنها ، انجام وظایف ، پرهیز از اسراف ، غنای طبع از مواهبی است که مسیر عبودیت را هموار می کند.
شناخت وظایف ومسئولیت پذیری: جایگاه وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه آذرمهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه وظیفه شناسی ومسئولیّت پذیری در قرآن وسنّت میباشد واز آنجائیکه حسّ مسئولیّت پذیری وشناخت و عمل به وظایف انسانی در قالب دستورات دینی است که انسان را از احساس پوچی و زندگی حیوانی دور می کند واو را قدم به قدم به مقام قرب الهی وبندگی خدا نزدیک می سازد؛ لذا بر آن شدیم تا علاوه بر بیان اهمیّت و ضرورت این احساس از لسان آیات وروایات به ذکر پاره ای از وظایف ومسئولیّتهایی که یک انسان مسلمان در برابر خداوند ،خود،خانواده واجتماع دارد بپردازیم. همچنین در این پژوهش سعی شده به عواملی که مانع شکوفایی حسّ مسئولیّت پذیری در انسان می باشد اشاره شود. علاوه بر آن راههای ایجاد انگیزه برای بارور کردن این احساس درونی به طور مختصر بیان شده است. این پژوهش در محدوده آیات وروایات می باشد وطبعاَ منابع مورد استفاده نیز قرآن و کتب معتبر روایی بوده است. البته استفاده از نظرات علماء ودانشمندان دین در گذشته وحال نیز مدّ نظر قرار گرفته است. بدین ترتیب دامنه تحقیق را چهار بخش و سیزده فصل تشکیل می دهد . بخش اوّل؛ کلیّات که شامل دوفصل می باشد ؛طرح تحقیق و آشنایی با مفاهیم واژه های تحقیق. بخش دوّم ؛اهمیّت مسئولیّت پذیری که شامل پنج فصل می باشد که عبارتند از؛ زیر بنای مسئولیّت پذیری ،تکلیف گرایی درنظام حقوقی اسلام،اهمیّت مسئولیّت پذیری و تعهّد از دیدگاه قرآن،اهمیّت مسئولیّت پذیری و تعهّد از دیدگاه روایات و ضرورت مسئولیّت پذیری. بخش سوم با عنوان مسئولیّت حقیقی و انواع مسئولیّت که شامل دو فصل می باشد که عبارتند از ؛ مسئولیّت حقیقی در مقابل خداست و انواع مسئولیّت . بخش چهارم با عنوان موانع مسئولیّت پذیری و راههای ایجاد انگیزه برای این حسّ شامل سه فصل می باشد که عبارتند از: موانع مسئولیّت پذیری در محیط خانواده و ارائه راهکار،موانع مسئولیّت پذیری درمحیط مدرسه وارائه راهکار و موانع مسئولیّت پذیری در محیط سیاسی – اجتماعی جامعه و ارائه راهکار. ارتباط میان بخشها و فصول برحسب ترتیب اهمیّت و اولویّت و تقدّم وتأخر مباحث بوده است. این تحقیق از جهت گردآوری مطالب با روش کتابخانه ای انجام شده است . و ازروشهای تحلیلی و توصیفی و از جهت موضوع موردی است . درنهایت خواننده با مطالعه این مجموعه علاوه بر آشنایی مختصر با وظایفی که بر دوش دارد ونسبت به آنها مکلّف می باشدوبا بکار گیری راهکارهای ارائه شده در این پژوهش حسّ مسئولیّت پذیری و وظیفه شناسی را بیش ازپیش در خود تقویت کرده وبه سوی رشد و تعالی گام بر می دارد.
شفاعت در قرآن و سنت
نویسنده:
محبوبه حنفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
« قل لله الشفاعه جمیعا؛ بگو شفاعت همگی از آن خداست». ( زمره/ 44) از مجموع مباحثی که درباره شفاعت مورد بررسی قرار گرفته، به طور اجمالی به موارد زیر اشاره می گردد: شفاعت در لغت ؛ اصطلاح قرآن به معانی « میانجی گری، واسطه شدن برای نفع یا ضرریا رساندن منفعتی» آمده است. این مسأله بر خلاف عقیده بعضی که می گویند موجب تجری انسان به گناه است؛ فوایدی دارد از جمله : نموداری از رحمانیت خداوند و محبوبیت مردان خدا، رمز کوشش و عامل جنبش، سدی در مقابل گناهان و... آیات شفاعت در قرآن در دو دسته جای می گیرد: آیاتی که شفاعت را نفی می کند که شفاعت بت ها، شفاعت از کافران و شفاعت مورد نظر یهود از این نوعند؛ و آیات مثبت شفاعت که بعضی شفاعت را از آن خداوند می دانند؛ بعضی با اذن خداوند اثبات می کنند و برخی هم شرایط شفاعت را بیان می کنند. با توجه به آیات قرآن ، کسانی مورد شفاعت قرار می گیرند که خداوند از آنها رضایت داشته باشد، و از جمله شفاعت کنندگان ، خداوند، قرآن ، چهارده معصوم و پیامبران، ملائکه ، مؤمنین، اعمال صالح و ... می باشند. مسأله قابل توجه این که خود شفاعت نیز اقسامی دارد شفاعت نادرست و خرافی که همان پارتی بازی و واسطه گری بوده و شفاعت درست که شامل شفاعت در دنیا و آخرت می باشد( که همین مسأله( شفاعت در آخرت) مبنای تحقیق ما می باشد). نظرات دانشمندان فرق مختلف در مورد شفاعت یکسان نیست. علمای شیعه شفاعت را قبول دارند، ولی کافران را از مسأاله شفاعت جدا کرده و معتقدند کفر یکی از دلایلی است که شفاعت را از بین می برد؛ علمای اهل سنت از جمله« فخر رازی» با تکیه بر آیه 255 سوره بقره شفاعت را برای اهل معصیت ثابت می کند؛ اما معتزله و خوارج از اهل سنت شفاعت را برای اهل طاعت به جهت ترفیع درجه می دانند؛ وهابیون نیز شفاعت را نوعی شرک به خداوند می دانند. متکلمان یهود و نصاری شفاعت را از آن گنهکاران می دانند آن را به بخشودگی گناهان تفسیر کرده اند. در مورد شفاعت شبهه هایی مانند تنافی با عدل خداوند، تجری انسان به گناه، نوعی پارتی بازی و... مطرح شده که به تمام آنها با براهین عقلی و نقلی پاسخ داده شده است.
شرح صدر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه رضائی مقدم فریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر شرح صدر از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف کلی این پژوهش: در این پژوهش موضوع قابل پیشگیری بیان شرح صدر به عنوان صفتی پسندیده برای رسیدن به کمال و کسب فیض از جانب خداوند سبحان است که با استمداد از متون اسلامی به معرفی این فضیلت و آثار و عوامل آن پرداخته می شود. لذا اهداف تحقیق حاضر عبارتست از: تبیینجایگاه شرح صدر در زندگی انسان ها- تأثیر آن در رفتار و کردار و گفتار رهبران الهی- عوامل و موانع شرح صدر، و آشنایی جوانان با مفهوم شرح صدر به عنوان راهکاری برای حل مشکلات. ضرورت این تحقیق: اخلاق از مهمترین عوامل مؤثر در زندگی بشریت است و بزرگترین و برترین عالم برای پیشبرد اهداف مقدس الهی و هدایت جهانیان آراسته به این زینت الهی بوده اند از جمله این مردان بزرگ می توان از ختم رسل محمد مصطفی ( صلی الله علیه و آله و سلم) نام برد. با توجه به این مطالب می توان به ضرورت و اهمیت این موضوع در برآوردن نیازهای معنوی بشر و جایگاه آن در زندگی تمام افراد جامعه و برقراری ارتباط نیکو و پسندیده میان آنها پی برد. با حذف آن از زندگی انسانها، می توان سقوط و انحطاط حتمی آرمانها و ارزش های بشریت را مشاهده نمود و از طرفی به تمام فضیلتها دست یافت. بنابراین شرح صدر می تواند راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی باشد. این رساله از چهار فصل تشکیل شده است که در فصل اول تحقیق مفهوم و ماهیت شرح صدر، در لغت، اصطلاح و عرفان مورد بررسی و تقسیمات واژه صدر بیان گردیده است. فصل دوم شرح صدر در قرآن و تقسیمات آن ( شر صدر مطلق، شرح صدر اسلامی، شرح صدر کفری) بررسی شده است. فصل سوم این تحقیق به بررسی شرح صدر در روایات پرداخته که زیر مجموعه این فصل، شرح صدر در نهج البلاغه شرح صدر در ادعیه امام سجاد ( علیه السلام) و شرح صدر در کلام ائمه معصومین می باشد. فصل چهارم جهت آشنایی خواننده به بررسی عوامل و موانع شرح صدر پرداخته است، که به طور جداگانه در این فصل عوامل شرح صدر، علائم و مظاهر شرح صدر و موانع شرح صدر بیان گردیده است. و در پایان رساله به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پرداخته شده است. منابع مورد استفاد در این تحقیق قرآن، متون اسلامی و تألیفات اندیشمندان شیعی است که با استفاده از روش تحقیق بنیادی، عرفانی، دینی صورت گرفته است و از مجموع بررسی های صورت گرفته نتایج ذیل حاصل شد. - شرح صدر اولین شرط و رمز موفقیت در هر کاری است و به جای ترس و فرار از مسئولیت امکانات و مقدمات و ابزار آن را باید از خداوند خواست. - آیات و روایات متعددی در مورد شرح صدر موجود است با توجه به آنها می توان به اهمیت این موضوع در زندگی پیامبران الهی پی برد. - دریافت الطاف الهی نیازمند روح و سینه ای گشاده است و این نوری است که خداوند هر که را بخواهد هدایت کند به او عطا می نماید. - برای دستیابی به سعه وجودی و جلوه های گوناگون آن – صبر، حلم، شجاعت و...-انسان باید عوامل و موانع آن را بشناسد و با بهره گیری از عوامل و اجتناب از موانع خود را به این فضیلت و اخلاق حسنه بیاراید.
شب و راز و رمز آن در قرآن و روایات
نویسنده:
بی بی زهرا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر به موضوع شب ورازورمز ان در ایات وروایات می پردازد.شب یکی از ایات الهی است واز جمله موضوعاتی میباشد که خداوند بارها در قران به ان سوگند یاد کرده که بیانگر اهمیت ونقش موثر ان در زندگی دنیوی واخروی است. همچنانکه نور و روشنایی مایه حیات و وسیله بقای زندگی است تاریکی شب نیز یک امر حیاتی برای انسان محسوب می شود.قدر شب را باید دانست زیرا که بزرگترین نزول: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ : ما آن [= قرآن ] را در شب قدر نازل کردیم.(1قدر) وشریفترین عروج : سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیر:ُپاک و منزّه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.(1 اسراء) در ان روی داده است. این تحقیق که از منظر ایات وروایات مورد بحث وبررسی است اهداف ومقاصدی را دنبال می کند: 1. استفاده درست از سرمایه عمر با توجه به زمانی که در اختیار ما گذاشته شده است . 2. بهره وری از ساعات و زمان های مورد تأکید در قرآن و روایات برای عبادت و نیایش پروردگار. 3. کار اهتمام بیشتر به خواب وارامش روانی شبانه. 4. تفکر در نعمت شب و روز و هر چه بیشتر پی بردن به قدرت و عظمت خداوند . این ها ودهها مورد دیگر همه و همه نشان دهنده اهمیت پدیده شب می باشد . برای دستیابی به اهداف مورد نظر و قابل استناد بودن مطالب که بتواند رضایت خواننده را جلب نماید. سعی شده از متون و منابعی استفاده شود که مورد قبول همگان است مانند تفاسیر نمونه، المیزان ، رازی و ... . براین اساس ساختار کلی تحقیق در 4 بخش تنظیم شده است که بدین قرار می باشد: . بخش اول با موضوع شب در قران به تعریف لغوی واصطلاحی شب ،علت پیدایش ان،رابطه شب با ستارگان و ماه سوگند به شب در قران و... میپردازد. در بحث شب وجهان بینی توحیدی از شب بعنوان یکی از راههای خداشناسی واختلاف شب و روز سخن به میان امده. در بخش شب ومعنویت به موضوعاتی همچون نماز شب ،معراج پیامبر(ص)،اهدای تورات به موسی،سحرخیزی وشب زنده داری و... اشاره می شود. اخرین بخش که شب و تنظیم نظام زندگی است به فوائد شب،خواب و ارامش روانی وبرنامه ریزی در زندگی پرداخته است. نتیجه کلی که از جمع مباحث مطرح شده بدست می آید از این قرار است: شب به عنوان یکی از پدیده ها و نعمت های الهی است که در قرآن بار ها ذکر شده است و آن چنان دارای اهمیت و ارزش است که خداوند بارها بدان قسم یاد نموده است . شب فرصت خوبی برای آرامش و فراغت ازکار روزانه است تا روح و جسم به آسایش نسبی دست یابند در شب و سحر است که میتوان به مدارج بالای معنویت دست یافت و شب آن قدر اهمیت دارد که بسیاری از حوادث و اتفاقات مهم در آن رخ داده است مانند معراج پیامبر، نزول قرآن در شب قدر و ... .
  • تعداد رکورد ها : 180