جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مرشد اعظم در نزد شيخيه چه كسي است و از چه جايگاه عقيدتي برخوردار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه فرقه اي از شيعة اثني عشري است كه منتسب به شيخ احمد احسائي مي باشند و بنا به برخي عقايدي كه دربارة اصول دين دارند از اماميه متمايز مي شوند اين گروه در قرن سيزدهم هجري قمري از شيعه جدا شد و به مناسبتهاي مختلف به نامهاي ديگري از جمله پشت سريها, رك بیشتر ...
لطفا درباره عالم هور قليايي که نظر شيخ احمد احسايي درباره معاد است که طريقت شيخيه را به وجود آورد توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«هور قليا» به معناي حيات برزخي يا زندگي فرد در بين جامعه مي باشد. اين کلمه را شيخ احمد احسايي از آن چه شيخ اشراق سهروردي در «مطارحات» استعمال نموده گرفته است. هور قليا معرّب «هراکليا» است که لفظ يوناني مي باشد.[1] برخي گفته اند که اين اصطلاح از پيروا بیشتر ...
معاد از ديدگاه شيخيه و فرق آن با معاد شيعي در چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معاد در عقل و فطرت هر انساني جايگاه قابل توجهي دارد، زيرا اين سوال براي همگان هست که آينده انسان و جهان چه مي شود؟ در طول تاريخ، هيچ کس دليل علمي براي نبودن معاد نياورده است و تنها چيزي که مخالفان معاد زمزمه مي کنند آن است که مگر مي شود انسان مرده اي بیشتر ...
معراج پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از ديدگاه شيخيه چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معراج پيشواي گرانقدر اسلام كه بدون ترديد يكي از وقايع بسيار مهم دوران رسالت آن بزرگوار مي باشد، طبق آيه اول سوره اسراء از مسلمات دين بوده و مورد تأييد فرقه هاي اسلامي مي باشد. لكن به دلايل خاصي كه مورد قبول بعضي از فرق و مذاهب هست، در كيفيت معراج ترد بیشتر ...
آيا صحيح است كه شيخيه مي گويند خون، بول و مدفوع امام پاك است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه از پيروان شيخ احمد احسائي متوفي قرن سيزده «هـ. ق» هستند که این فرقه توسط شاگردش سيد كاظم رشتي تاسیس گردیده است. شيخ احمد احسائي در جواب ملا محمد حسين اناري كه پرسيده است: آيا فضولات ائمه اطهار عليهم السلام از خون، بول و غائط فقط به خود ائمه اطه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا شماری از القاب و انساب روحانیت شیعی به القاب و انساب فرقه شیخیه شباهت دارد، همچون حجت الاسلام، ثقه الاسلام و...؟ آیا ممکن است نظام روحانیت و مرجعیت شیعی از این فرقه تأسی گرفته باشد؟ آیا ممکن است بین رویکردهای سیاسی روحانیت آذربایجان از قبل آیت الله شریعتمداری، آیت الله خویی، آیت الله گلپایگانی، در مورد وجوه سیاسی اسلام و فرقه شیخیه آذربایجانی ارتباط وجود داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسئوليت و رهبري و اداره جامعه پس از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به دوش امير مومنان ـ عليه السلام ـ و يازده فرزند معصوم آن حضرت مي باشد و اکنون که عصر غيبت امام دوازدهم مي باشد، رهبري و زعامت مردم به عالمان دين و فقيهان وارسته گذارده شد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مدرسة الشیخیة
نویسنده:
محمد زکی ابراهیم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجه البیضاء,
اصول دین و مذهب و نظریه ناطق واحد در اندیشه شیخیه
نویسنده:
غلامحسین زرگری نژاد , محسن سراج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
چکیده :
برخی از مباحثی که مدت هاست به عنوان اصولی بدیهی در مکتب شیخی معرفی می گردند، در اصل مباحثی فراگیر در اندیشه تمام شیخی ها نیستند، بلکه تنها متعلق به اندیشه یکی از شاخه های مکتب شیخی، یعنی شاخه کرمان اند که، چون به حق پرکارترین شاخه شیخی ها بوده اند، اکثر محققان از طریق آثار ایشان با دیدگاه های فکری شیخیه آشنا شده و متعاقبا تمامی آن دیدگاه ها را اصیل تصور نموده اند. در صورتی که حقیقت چنین نیست و تعالیمی چون اصل معرفت به رکن رابع، نظریه ناطق واحد، و حتی اصول دین چهارگانه، تنها اختصاص به دیدگاه شاخه کرمان دارد، و چه در آثار و عقاید مشایخ اولیه مکتب شیخی (یعنی شیخ احمد احسایی و سید کاظم رشتی) و چه در نزد سایر شاخه های مکتب شیخی، چون شیخیه تبریز و شیخیه عتبات و احقاقی های اسکویی، محلی از اعراب ندارند.پرسش های اصلی ای که در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی سعی در یافتن پاسخی مناسب برای آن ها داریم، و ابهام هایی که در صدد رفع شان هستیم، به شرح زیرند:اول آن که، نظریه ناطق واحد در اندیشه شیخیه کرمان چیست، و آیا این نظریه که به ادعای حاج محمد خان کرمانی (واضع و شارح آن) از دل اصل معرفت به رکن رابع بیرون آمده است، در اندیشه ها و تعالیم مشایخ اولیه شیخیه و همچنین در اندیشه حاج محمد کریم خان کرمانی (واضع اصل معرفت به رکن رابع)، بوده است یا خیر؟دیگر آن که، آیا مشایخ اولیه شیخیه، اعتقادی به اصول دین و مذهب چهارگانه داشته و بنیان گذار تغییرات در اصول دین و مذهب شیعه امامیه بوده اند، یا این که در این مبحث نیز، همچون مبحث اصل معرفت به رکن رابع، پای ذهن خلاق سرسلسله مشایخ شیخیه کرمان در میان بوده و بار دیگر منویات حاج محمد کریم خان، به اشتباه، دیدگاه تمامی شیخی ها به حساب آمده است؟
صفحات :
از صفحه 79 تا 92
تبیین فلسفى - کلامى عقاید شیخیه در نبوت و امامت
نویسنده:
موسی ساعدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
شیخیه طرفداران شیخ احمد احسائی‌اند که در موارد متعددی از اصول عقاید، متمایز از شیعه‌ی امامیه‌اند بزرگان شیخیه همواره کوشیده‌اند در ظاهر خود را شیعه‌ی امامی بخوانند، اما با مراجعه به منابعی که مآخذ این فرقه محسوب می‌شود، می‌توان به نادرست بودن این ادعای ایشان پی برد. از مهم‌ترین عقاید شیخیه که راهی به غیر از راه تشیع امامی در نبوت و امامت پیموده‌اند می‌توان به مواردی چند اشاره کرد، از جمله اینکه: شیخیه در مورد جایگاه رسول خدا و همچنین ائمه اطهار(ع) دچار غلو گشته و شأنیتی بالاتر از بندگی خدا برایشان قائل شده‌اند، و ایشان را علل چهارگانه‌ی خلقت نامیده‌اند. طرفداران شیخیه معتقدند خدای تعالی رسول خدا وائمه اطهار(علیهم‌السلام) را آفرید و خلقت دیگر خلایق را به ایشان واگذار کرد. آنان در این باره معتقدند علل اربعه‌ی آفرینش، وجود امامان شیعه‌اند. و طوری در این باب سخن می‌رانند که گویا ایشان در این امر خلقت، مستقل از اراده و مشیت الهی عمل می‌کنند. می‌توان گفت رایحه‌ی خداگونه سازی و بخشیدن صفات الهی به ائمه از عقاید آنان استشمام می‌شود. لذا می‌توان شیخیه را، شیعه‌ی امامی غالی بر شمرد. و نیز شیخیه با قائل شدن به معراجی غیر از معراج مشهور در نزد شیعه راهی دیگر پیموده‌اند و با سخن راندن دو پهلو در نهایت قائل به معراج با جسم خاص و ترقیق و لطیف شده و به اصطلاح، جسم هورقلیایی، شده‌اند. شیخیه به مسائل دیگری اعتقاد داشته است؛ از جمله: وجود امام زمان(عج) در عالم هورقلیا در دوران غیبت، نیابت خاصه در دوران غیبت کبری، اعتقاد به رکن رابع و... عقاید شیخیه سر منشأ بسیاری از گروه‌های سیاسی مثل بابیگری، بهائی‌گری و ازلی‌گری می‌باشد که بعد از شیخیه به لباس مذهب و فرقه در آمدند.