جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 147
  نظریه تخیلی بسط نظری: تلاشی برای بازکردن سنت‌های غربی به روی ایمان زمینه‌ای
نویسنده:
Caesar Montevecchio
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در عصر کثرت گرایی تقلیل ناپذیر معاصر، تصور توسعه دکترین به گونه ای چالش برانگیز است که بتواند تنوعی را که مستلزم آن است و پارادایم فکری پسامدرن مورد نیاز آن را درک کند و به آن پاسخ دهد. جایگاه این اثر این است که تخیل فضایی را فراهم می‌کند که در آن می‌توان در پاسخ به چنین چالشی، مدل جدیدی از توسعه عقیدتی را فرموله کرد، مدلی که در آن می‌توان وفاداری به منحصربه‌فرد الهیات مسیحیت را حفظ کرد، اما در آن تاریخ‌گرایی و کثرت‌گرایی می‌توانست. مورد قدردانی کامل تری قرار گیرد. استفاده از فلسفه تخیل هرمنوتیکی پل ریکور برای توضیح دریافت وحی و توسعه آموزه باعث می شود که این تحول به شیوه ای واقعی تری درک شود و در عین حال همچنان ریشه در سنت زنده و هنجاری متصل به وحی ماوراء طبیعی منحصر به فرد دارد. تز این است که این نظریه تخیلی توسعه عقیدتی، سنت اعتقادی مسیحیت را به روی زمینه‌سازی و تاریخی بودن تشکیل‌دهنده حال و گذشته آن می‌گشاید و بر این اساس، نیازمند فرآیند مستمر توسعه اعتقادی است تا ماهیت تخیلی نحوه پردازش و تعریف آن را ارج نهاده است. به پردازش و تعریف دانش وحی ادامه می دهد.
تریلکتیک عهد قدیم:  تفسیری پدیدارشناسانه از عشای ربانی به مثابه تجلی- اعلامیه- تصدیق
نویسنده:
Donald Lee Wallenfang
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این تز به دنبال ایجاد انقلابی در تفکر مقدس، به ویژه عشای ربانی است. به جای اینکه عشای ربانی را بر حسب ماهیت یا نماد تفسیر کنیم، از نظر پدیدارشناسانه به مظهر- اعلام- تصدیق تعبیر می شود. به این ترتیب، تأکیدات خاص تفکر کاتولیک (تجلی)، یهودی و پروتستان (اعلام، تصدیق) حول مسئله پدیداری پدیده دینی، به‌ویژه پدیده عشای ربانی، جمع می‌شود. به عنوان نماینده هر یک از این سه سنت ایمانی، متفکران برجسته زیر در تقابل دیالکتیکی قرار می‌گیرند: ژان لوک ماریون (کاتولیک، تجلی)، پل ریکور (پروتستان، اعلام/تصدیق) و امانوئل لویناس (یهودی، اعلام/تصدیق). این پایان نامه با تکیه بر اثر اصلی لوئی-ماری شووه، نماد و مقدسات: un relecture sacramentelle de l'existence chrétienne (1987)، به منظور پیشبرد هرمنوتیک انتقادی از آیین مقدس، جنبه پدیدارشناختی متمرکزی را اتخاذ می کند. علاوه بر این، روش الهیات تجدیدنظر طلبانه دیوید تریسی به منظور انجام فرآیندهای توصیف پدیدارشناختی، و به دنبال آن تامل استعلایی، برای ارزیابی وضعیت ادعاهای حقیقتی که توسط پدیده عشای ربانی بیان شده است، به کار می رود.
ساده لوحی دوم: بارت، ریکور و الهیات جدید ییل
نویسنده:
Wallace, Mark I.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Mercer ,
دین اخلاقی: هرمنوتیک زندگی اخلاقی ریکور متأخر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James C Carter
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه با نوشته های بعدی پل ریکور درگیر است تا فلسفه او را به عنوان یک کل درک کند. بازسازی هرمنوتیک زندگی اخلاقی ریکور سهم قابل توجهی از او را در فلسفه دین معاصر نشان می دهد. هدف این هرمنوتیک تبیین دین اخلاقی است که انسانها را به طور جهانی بر اساس زندگی مشترک آنها به عنوان موجودات توانا به هم پیوند می دهد. برای تسهیل این هرمنوتیک، نشان خواهم داد که خوانش گزینشی از فلسفه ریکور، نقش محوری «اخلاق کوچک» او را در پل زدن آثار بعدی و قبلی‌اش آشکار می‌کند. انسان توانا (l'homme capable) در ریکور متأخر باید هم در رابطه با «اخلاق کوچک» و هم با معماری دین اخلاقی درک شود. تبیین هدف (تلوس) زندگی اخلاقی و هنجار («قانون اخلاقی») دین اخلاقی از «اخلاق کوچک» به نقش مهم ارسطو و کانت در معماری ریکور اشاره دارد. خود ریکور «معماری» را در اصطلاح کانتی به عنوان یک چارچوب انتقادی تعریف می‌کند، در حالی که برداشت متافیزیکی اسپینوزا از تلاش عقلانی (conatus) برای زندگی در کمال آن را به کار می‌گیرد. مفاهیم اصلی برگرفته از اسپینوزا، ارسطو و کانت در بازسازی کنونی هرمنوتیک ریکور مستتر هستند. سه بعد از زندگی اخلاقی در متافیزیک اسپینوزا، انسان‌شناسی ارسطو و فلسفه اخلاق کانت ظهور می‌کند و معماری ریکور را به ما می‌دهد. از نظر ریکور، هدف اخلاقی مبتنی بر متافیزیک توانایی انسان است و ماهیت خواستار «قانون» دین را اخلاقی می کند. این دین زندگی خوب را هدف تلاش انسان فرض می کند. اما به طور اساسی، این تز «پیکان دینداران» (la flèche du religieux) را آشکار می‌کند، زیرا سوژه‌های توانا را برانگیخته می‌کند تا زندگی را با و برای دیگران در نهادهای عادلانه در آغوش بگیرند. در نتیجه، زندگی به عنوان قلب دین اخلاقی ریکور آشکار می شود.
نقش سازندۀ تخیل در تاریخ از منظر پل ریکور
نویسنده:
ندا غیاثی ، امیر مازیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حضور تخیل در تاریخ از طریق صورت­بندی روایی آن رخ می­دهد؛ اما این حضور تنشی را ایجاد می­کند که موجب می­شود از یک‌سو، گروهی آن را در حوزۀ زیبا­شناسی روایت قرار دهند و نقش آن را در اثربخشی روایت بر مخاطب و درک او از وقایع تاریخی مهم بدانند و از سوی دیگر، گروهی وجوه تخیلی روایت تاریخی را آرایه­ای و در نتیجه، زائد بدانند و سعی در جدایی آن از محتوای تاریخ داشته باشند؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که هر دو گروه نقشی شناختی برای تخیل قائل نیستند و در بهترین حالت، کار آن را آراستن روایت تاریخی می­دانند. در این میان، پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، بر نقش تولیدگر تخیل تأکید می­کند و می­کوشد تا نشان دهد این سازندگی تخیل چگونه در بازنمایی روایت تاریخی کار می­کند. او بر این باور است که تاریخ تنها از طریق تخیل می­تواند بازسازی شود و آنچه تخیل به تاریخ می­افزاید، نه‌تنها تاریخ را به عرصۀ ادبیات فرونمی‌کاهد، بلکه بر اهمیت آن به‌مثابۀ گفتار نیز می­افزاید و کارکردهای تازه­ای به آن می­بخشد. این مقاله در پی آن است تا با جستجو در آرای مختلف ریکور، نشان دهد که تخیل چگونه با نقش خلاق خود، ارجاع روایت تاریخی به واقعیت گذشته را دستخوش تغییر کرده، مسیری فراهم می­آورد که تصویر ما را از تاریخ بازپردازی می­کند.
صفحات :
از صفحه 117 تا 132
خلاقیت اخلاقی: پل ریکور و شاعرانگی امکان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Wall
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان وال در خلاقیت اخلاقی استدلال می کند که زندگی و اندیشه اخلاقی ذاتاً و اساساً خلاق هستند. انسانها به واسطه اعماق آفریده اولیه خودشان فراخوانده شده اند تا از طریق دگرگونی خلاقانه مداوم دنیایشان از شر و تراژدی تاریخی فراتر روند. این پایان‌نامه جدایی‌های یونان باستان و کتاب مقدس از اخلاق و تصویرسازی شاعرانه، و همچنین مفاهیم معاصر از زندگی اخلاقی را که بر اساس اصول انتزاعی یا سنت‌های از پیش ساخته شده است، به چالش می‌کشد. وال با در نظر گرفتن شاعرانگی اراده پل ریکور، و گستره وسیعی از گفتگوهای انتقادی با اخلاق قاره‌ای، روایی، فمینیستی و آزادی‌خواهانه، حواس عمیقی را آشکار می‌سازد که در آن تمرین و تفکر اخلاقی شامل تنش، کاتارسیس، افراط و تفریط است. و تجدید در این فرآیند، او پیوندهای جدیدی بین گناه و تراژدی، تمرین و شاعرانگی، و اخلاق و اسطوره ایجاد می کند. خلاقیت اخلاقی به جای پیشنهاد یک اخلاق کامل، یک کار فرااخلاقی است که قابلیت خلاقیت را به عنوان بخشی از معنای اخلاقی انسان بودن بررسی می کند. این قابلیت در چهار بعد هستی شناسی، غایت شناسی، دیونتولوژی و عمل اجتماعی بررسی می شود. در هر مورد، وال دیدگاه سنتی در رابطه اخلاق با شاعرانگی را بررسی می‌کند، آن را با استفاده از منابع پدیدارشناسی معاصر نقد می‌کند، و تصوری از شاعرانگی بدیع‌تری از زندگی اخلاقی ایجاد می‌کند. در پایان، خلاقیت اخلاقی یک قابلیت انسانی برای سکونت در تنش‌ها در میان دیگران و در نظام‌های اجتماعی است و در تصویر یک خالق، یک جهان اخلاقی رادیکال‌تر را ایجاد می‌کند.
خود در آینه کتاب مقدس: هرمنوتیک و اخلاق پل ریکور
نویسنده:
Amanda Kirstine Ford
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پل ریکور در «خود به مثابه دیگری» ماهیت خودبودن را در نظر می گیرد و به این نتیجه می رسد که آن را فقط می توان چند ظرفیتی فهمید. او از هویت روایی استفاده می‌کند تا نشان دهد که چون خود «عمل می‌کنند و رنج می‌برند» هویت انسانی ارتباط تنگاتنگی با مواجهه با دیگری دارد. بعد اخلاقی در میانجی‌گری بین اخلاق غایت‌شناختی ارسطویی و اخلاق دین‌شناختی کانتی مورد بررسی قرار می‌گیرد که منجر به فرونسیس یا حکمت عملی می‌شود. کتاب با تعدادی آپوریا، از جمله مشکل شناسایی صدای درونی که در وجدان شنیده می‌شود، پایان می‌یابد - صدای تصدیق. ریکور در مقاله‌ای مرتبط، که انگیزه‌ای برای این تز - «خود در آیینه کتاب مقدس» است، به مسائل هویت از منظر دینی می‌پردازد. این پایان نامه به طور انتقادی توسعه اندیشه ریکور را مرور می کند، از فلسفه از طریق هرمنوتیک به اخلاق، و پیامدهای آن برای الهیات، حرکت از مسائل اراده، به هرمنوتیک کتاب مقدس و اخلاق مسیحی. مفهوم هویت روایی را زیر سوال می برد و به ویژه به جایگاه راوی نالایق در اجتماع می پردازد. نتیجه می‌گیرد که ما باید اصرار ریکور را جدی بگیریم که ایمان کتاب مقدس چیزی به توجه به آنچه خوب یا واجب است اضافه نمی‌کند، بلکه متعلق به اقتصاد موهبتی است که در آن عشق با نام‌گذاری خدا گره خورده است. با این حال، برای در نظر گرفتن اینکه این ممکن است چه معنایی را از نظر شبانی و اخلاقی برای کسانی که خود را به عنوان خود احضار شده می دانند و به دنبال یافتن تصویر خود در آینه کتاب مقدس هستند، با تمرین گسترده در هرمنوتیک کتاب مقدس، با تکیه بر توجه ریکور به ژانر به پایان می رسد. به عنوان یک حالت شاعرانه این تز پیشنهاد می‌کند که تمثیل‌های کمیک به ما کمک می‌کنند تا بیش از آنچه در ضعف خود تجربه می‌کنیم امیدوار باشیم، در حالی که تمثیل‌های غم انگیز ناتوانی ما را روشن می‌کنند و ما را قادر می‌سازند که شکست دیگران را ببخشیم.
تعادل در تفسیر کتاب مقدس: چرا انجیلی ها به کلیسای کاتولیک نیاز دارند؟ [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Robert Andrews
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این پایان نامه من استدلال می کنم که انجیلیان آمریکایی به کلیسای کاتولیک نیاز دارند تا کتاب مقدس را به خوبی تفسیر کنند. غالباً کلیسای شناسی نقشی جزئی در هرمنوتیک انجیلی ایفا می کند. با این حال، نیاز بیشتر انجیلی ها به مشارکت کلیسای کاتولیک به طور خاص در کار تفسیر کتاب مقدس است. من خواستار ارزیابی مجدد الهیاتی، از منظر انجیلی، در مورد ضرورت کلیسای شناسی، از جمله توجه مقدس به کلیسای کاتولیک، برای کار تفسیر کتاب مقدس هستم. این پایان نامه یک خط سیر تاریخی ایجاد می کند که نشان می دهد انجیلی ها از کجای رابطه بدیهی دیرینه بین کلیسا و کتاب مقدس فاصله گرفته اند و به ویژه غفلت دائمی آنها از ارزش الهیاتی و عملی کلیسای کاتولیک معاصر برای هرمنوتیک کتاب مقدس را برجسته می کند. این اثر، در تلاش برای نشان دادن ارزش کلیسای کاتولیک برای هرمنوتیک انجیلی، خود را از طریق استفاده زیاد از نوشته‌های الهیات کاتولیک متمایز می‌کند. علاوه بر نویسندگان کلیدی مسیحی که قبل از اصلاحات و نویسندگان مهم انجیلی دوران مدرن بودند، از الهیات کاتولیک مانند یوهان سباستین فون دری و یوهان آدام مولر از توبینگن، هانری دو لوباک از جنبش منابع کاتولیک، فیلسوفان موریس بلوندل استفاده می کنم. و پل ریکور، مایکل پولانی، اسناد رسمی مختلف واتیکان، و آثار بندیکت شانزدهم. منظور از گنجاندن نویسندگان کاتولیک به عنوان نمونه ای از مأموریت الهیات انجیلی برای اعمال همدلی انتقادی برای کلیسای کاتولیک است.
خدای سه گانه و هرمنوتیک جامعه: کلیسا، جنسیت و تبلیغ در استنلی جی. گرنز با اشاره به پل ریکور [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Russell L. Almon
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پایان نامه بررسی کلیسای تثلیثی الهیات انجیلی آمریکای شمالی استنلی جی گرنز (متوفی 2005)، همراه با الهیات تصویری او، تثلیث اجتماعی تجدیدنظر شده، الهیات روایی، ادغام تئوس، و الهیات است. مشارکت سه گانه این پایان نامه همچنین از فلسفه هرمنوتیکی پل ریکور، در پیوند با کلیسای شناسی تثلیث گرنز، برای پیشنهاد کلیسای هرمنوتیکی و رسالتی استفاده می کند. فصل اول با مروری بر الهیات گرنز و بحث در مورد وضعیت فعلی بورس تحصیلی گرنز آغاز می شود. سپس هرمنوتیک خود و نظریه هویت روایی ریکور را معرفی می کند. این فصل با مروری بر فصل های دوم، سوم و چهارم به پایان می رسد. فصل دوم، شیوه‌ای را نشان می‌دهد که در آن تثلیث‌گرایی اجتماعی گرنز و الهیات imago Dei، یک تصویر اجتماعی به دست می‌دهند. بخش اول کلیاتی از خدای اجتماعی و خود رابطه ای گرنز، تصویر اجتماعی، خود کلیسایی، مفهوم او از پیشبرد آخرت شناختی کلیسایی، و الهیات او در مورد مشارکت سه گانه را بررسی می کند. بخش دوم به انتقادات کلیدی از تثلیث گرایی اجتماعی پاسخ می‌دهد، گرنز و ریکور را در مورد خود رابطه‌ای مورد بحث قرار می‌دهد، و روشی را بیان می‌کند که الاهیات گرنز در مورد تئوس و مشارکت سه‌گانه «در مسیح» و از طریق روح، یک تئوانسان‌شناسی جمعی با جهت‌گیری کلیسایی را ارائه می‌دهد. بخش آخر به تصویر اجتماعی گرنز و مشارکت سه گانه در رابطه با متقابل زن/مرد در مشارکت کلیسایی و اجتماع می پردازد. فصل سوم الهیات روایی گرنز و توسعه یک تصویر روایی را مورد بحث قرار می دهد. بخش اول به مروری بر کتاب «خدای نام‌گذاری شده» و «مسئله هستی» گرنز و توسعه روایت نام الهی به‌عنوان حماسه‌ی خدای سه‌گانه، استفاده بیشتر او از تئوس، و تصویر روایی برخاسته از مشارکت داستانی «در مسیح» می‌پردازد. روح. بخش دوم به بررسی تداوم نام خدا با خدای اجتماعی می پردازد و استدلال می کند که گرنز یک تثلیث گرایی اجتماعی تجدید نظر شده را ارائه می دهد. بخش دوم همچنین گرنز و ریکور را درباره خود روایی در نظر می‌گیرد و پیشنهاد می‌کند که تئوانسان‌شناسی کلیسایی گرنز اکنون به یک کریستو-انسان‌شناسی صلیبی تبدیل می‌شود. بخش سوم به تصویر روایی و متقابل زن/مرد و صلیبی می پردازد که از رابطه کلیسایی مشارکت سه گانه الهیات داستانی و جمعی ناشی می شود. فصل چهارم به توسعه یک تصویر کلیسایی گرنزی می پردازد و کلیسای شناسی رسالتی و هرمنوتیکی را پیشنهاد می کند. بخش اول کلیسای شناسی گرنز را به عنوان معطوف به رسالت و پیوند تئوس، مشارکت سه گانه و کلیسا ارائه می کند. سپس این بخش دستور زبان رسالتی را برای کلیسا به عنوان هرمنوتیک کلیسایی خدا در جامعه پیشنهاد می کند. بخش دوم اتهامات بالقوه مبناگرایی کلیسایی را مورد بحث قرار می دهد، گرنز و ریکور را در مورد خود احضار شده در نظر می گیرد، و تئوانسان شناسی گرنز و کریستو-انسان شناسی گرنز را به یک ماموریت-انسان شناسی بسط می دهد. بخش سوم متقابل را در نظر می گیرد…
لحظه جدید پل: پذیرش افکار از پل در آثار آلن بدیو، تری ایگلتون، اسلاوی ژیژک
نویسنده:
Simon Cuff
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه «لحظه جدید» را در دریافت پولین در نوشته های آلن بدیو، تری ایگلتون و اسلاوی ژیژک دنبال می کند. این کتاب چگونگی خواندن رساله های پولس را بررسی می کند و در اندیشه آنها نقش می بندد. پاسخ به این سوال، "چرا پل؟" باعث تأمل در مورد خواندن و درک رسول می شود. یک مقدمه نویسندگان این «لحظه جدید» [یعقوب تاوبس، جورجیو آگامبن، استانیسلاس برتون، و همچنین بدیو، ایگلتون و ژیژک] را قبل از جداسازی چهره‌های این مطالعه معرفی می‌کند. دریافت این «لحظه» توسط جریان اصلی مطالعات عهد جدید، و همراه با آن اتهام «تخصیص» در نظر گرفته شده است. مفهوم «تخصیص» مورد بررسی قرار می‌گیرد و به منظور ارزیابی قرائتی که در ادامه به کشف آنها خواهیم پرداخت، به تعریفی رسید. به عنوان بخشی از این مفهوم «اختصاص»، چرخش به گادامر در مطالعه اخیر عهد جدید بررسی شده است. ما یک رویکرد هرمنوتیکی بالقوه دیگری را پیشنهاد می‌کنیم که از گادامر نشأت می‌گیرد. بنابراین، هدف این مطالعه هم نمونه ای از و هم ابزاری برای نقد درک عهد جدید Wirkungsgeschichte است. سپس هر یک از متفکران ما به نوبه خود مورد بررسی قرار می گیرند. طرح کلی هر فصل یکسان است. مقدمه‌ای کوتاه بر این شخصیت با پیشینه‌ی کتاب‌شناختی که در خوانش پولینی او برجسته است، پیش از چند نمونه متنی نشان‌دهنده آن خوانش است. سپس به تحلیل نحوه خوانش و برخی مشکلات مفهومی که در جریان نامزدی با پولس آشکار می شود، می پردازیم.
  • تعداد رکورد ها : 147