جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت موسی(ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 482
عنوان :
تحلیل متشابهات سیره حضرت موسی در ماجرای ضرب هارون (علیهماالسلام)
نویسنده:
مرتضی سلطانی ، ولی الله نقی پورفر ، مهدی کهکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قصص قرآن کریم در کنار عبرت های فراوان برای اهلایمان، دارای متشابهاتی است که به راحتی برای مخاطبان قابل فهم نیست. در این میان از جمله مسائل مهم در مجموعه معارف اسلامی، مسئله عصمت انبیاء (علیهمالسلام) است که در تحلیل سیره ایشان نباید از نظر دور داشت. سیره انبیاء عظام الهی در قرآن کریم در برخی موارد دچار پیچیدگی ها و تشابهاتی است که رفتار ایشان را دچار غموض و ابهام ساخته و در نظر برخی اندیشمندان، منافی با عصمت ایشان قلمداد شده است. سیره حضرت موسی (علیهالسّلام) نیز در مواردی از جمله داستان ضرب حضرت هارون (علیهالسّلام) و رفتار خشن با ایشان که در دو موضع از قرآن کریم به این مسئله اشاره گشته، باعث شده تا تحلیل های گوناگون و متباین و گاه مغایر با عصمت ایشان مطرح گردد. ماجرای ضرب هارون (علیهالسّلام) پس از جریان انحراف بنیاسرائیل از آئین یکتاپرستی و روی آوردن آنان به گوساله پرستی رخ داده است و مفسران در طول تاریخ آن را رفتاری از روی غضب، حزن، حرکتی جهت تأدیب یا گناه صغیره (معاذ الله) برشمرده و یا بدون دلیل، آیات مربوطه را بر خلاف معنای ظاهر حمل نمودهاند. اما با توجه به سیاق این دو دسته از آیات و مبنای عصمت انبیای الهی، برآیند صحیح تر آن است که ضرب در معنای حقیقی خویش به کار رفته و با توجه به جایگاه هر دو پیامبر در این خصوص و اهمیت مسئلة انحراف بنیاسرائیل، این رفتار باعث تذکر و تنبّه آنان گردیده و خضوع قلبی آنان را برای پذیرش و اجرای حکم ارتداد ناشی از گوساله پرستی فراهم آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
القرآن و العقل المجلد 3 : تفسير بديع في أسلوبه
نویسنده:
نور الدین حسینی عراقی (اراکی)
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگ اسلامی، حاج محمد حسین کوشان پور,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اصحاب کهف ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
سوره ابراهیم ,
سوره احزاب ,
سوره کهف ,
سوره نحل ,
سوره نور ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
تفسیر فلسفی ,
تفسیر اجتهادی ,
تفسیر امامیه ,
چکیده :
تفسیر «القرآن و العقل» اثر آیت الله السيد نور الدين العراقي می باشد. این تفسیر در سه جلد چاپ شده است. در این تفسیر مفسر سعی کرده است با رویکرد عقلی از ابتدای سوره بقره تا سوره احزاب را تفسیر کند. نگاه مفسر کاملا عقلانی بوده است و تلاش میکردند یک فهم عقلانی از قرآن را ارائه بدهد و در بحثها و برداشتهای عقلانی که از قرآن داشتند به امور یقینی تمسک میکردند و معمولا از مباحث عقلی بهره میگرفتند که یقینی باشد. پس باید بگویم تکیه گاه مولف بر محور عقل و تدبر بود وکوشیده است تا از حدس و گمان و تخمینهاى نابجا دورى کند و بریقینها اکتفا کند. سراسراین تفسیر شامل نکته هاى جالب عرفانى و فلسفى است که تقریبا همه تازه ابتکاریاند و براى آشنایان به علوم عقلى بهرههاى فراوان دارد. مرحوم نورالدین اراکی سعی کردند در تفسیر خود به دفع شبهات توجه ویژهای داشته باشند. و در واقع میتوان گفت انگیزه مولف ازنوشتن این تفسیردفع شبهههاى است که از جانب ملحدان پیرامون قرآن مطرح کرده بود. ایشان درباره انگیزه نگارش این تفسیر مىنویسد: «برخى از دوستانم و از جمله فاضل و دوست کامل، سید عبدالرسول یزدى - ساکن شهر کاظمیه - از من تقاضا کرد در ردّ برخى از شیاطین غربى که ادعا نمودهاند: «قرآن بر خلاف برهان است»، چیزى بنویسم. لذا تصمیم گرفتم در قرآن نگریسته و مضمون آنچه را که از ظاهر آن به دست مىآید، به رشته تحریر در آورم که ملاحظه کردم تمام آیات مطابق انصاف بوده و بر استوانههاى حکمت استوار است.» علامه طباطبایی درباره این تفسیر گفتند : در میان تفسیرهاى مسلمانها چه در بین شیعیان و اهل سنت بر چنین تفسیرى دست نیافتم که حقا براى دفع ایرادهاى خیالى زمان ما سودمنداست. البته قطعا منظور علامه رویکرد عقلی است که مرحوم اراکی نسبت به قرآن داشتند. جلد 3 در این جلد تفسیر و شرح آیاتی از سور ذیل می پردازد: رعد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فصوص الحکم
نویسنده:
محی الدین ابن عربی؛ مصحح ابوالعلاء عفیفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
عرفان اسلامی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کتب عرفان نظری
,
01- فصوص الحکم: ابن عربی (متون عرفانی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
شناخت سلبی خدا ,
علم واجب ,
حقائق (عرفان نظری) ,
عوالم (عرفان نظری) ,
مظاهر (عرفان نظری) ,
منازل(عرفان نظری) ,
عنایت (عرفان) ,
مقامات (عرفان) ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
وجوب ذاتی(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) ,
نور(اسماء اول، عرفان نظری) ,
سمع(عرفان نظری) ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مرتبه ایمان(عرفان نظری) ,
مقام توحید(عرفان) ,
من عرف نفسه فقد عرف ربه (حدیث) ,
وجود (عرفان تطبیقی) ,
شماره ديويي:
297/83ع692ش
چکیده :
کتاب فصوص یا «فصوصالحکم» اثر شیخ اکبر ابن عربی از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است. فصوص جمع واژه «فَصّ» به معنای نگین است و فصوصالحکم نگینهای حکمت معنا میدهد. محمد بن احمد، محیی الدین بن عربی از اولاد عبداللّه بن حاتم، برادر «عدى بن حاتم» از صحابه بزرگوار، در شب ۷ ماه رمضان ۵۶۰ ه.ق، برابر با ۲۸ ژوئیه ۱۱۶۵.م، در بلدهی «مرسیه» از بلاد اندلس متولد شد. معروفترین لقب او در بین پیروانش، «الشیخ الاکبر» است. دو اثر فتوحات مکیه و فصوص الحکم او مشهور است و او را پدر عرفان نظری خوانده اند. او بعد از هشتاد سال ریاضت و تألیف، در شب ۲۸ ربیع الاخر سال ۶۳۸ ه. برابر با ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ م. در شهر دمشق از دنیا رفت. محی الدین در آغاز فصوص تصریح می کند که در رؤیا پیامبر فصوص الحکم را به او عطا کرد و به وی امر فرمود که این کتاب را به مردم عرضه کند. علامه حسن زاده آملی در توصیف این کتاب گوید: «فصوص الحکم شیخ اکبر محیى الدین طائى حاتمى بیست و هفت فص است و هر فصّ آن به نام یکى از انسانهاى کامل که از هر یک تعبیر به کلمه شده است، و در هر فص سلطان و محور بحث یکى از امّهات و اصول معارف مهمّ و اصیل عرفانى قرآنى است. و آن بیست و هفت انسان فصوص که به نام هر یک فصّى جداگانه است بیست و سه نفر آنها از انبیاى یاد شده در قرآن کریماند که یسع و ذو الکفل در آن نیامدهاند، و چهار انسان کامل دیگر به نامهاى شیث و عزیر و لقمان و خالد علیهم السّلاماند به نام هر یک فصّ مستقل است.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانش روایتشناسانه از قصص قرآنی؛ جزءپژوهی قصهٔ موسی و خضر
نویسنده:
فریدالدین فریدعصر ، سیدابوالقاسم حسینی ژرفا ، منصور براهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن در مقام متنی وحیانی و روشنگر همواره مدعی این بوده است که با توسل به شیوههای گوناگونِ کلامی، مؤمنان را از پیچوخمهای زندگی آگاه کرده، آنها را به سوی خیر و صلاح راهنمایی میکند. در این میان قصهگویی از جمله ابزارهایی است که راهگشای انتقال معنا به مخاطبان بوده است. حال اگر بر این بخش از آیات قرآنی توجه و تأملی روایتشناسانه و ادبی صورت گیرد، قطعاً مخاطبان را با لایههایی از معنا مواجه میکند که ظرایفش پیشتر از نگاهها دور مانده بود. این مقاله در صدد است به روش توصیفیتحلیلی و با جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، با تأملی در رویکرد روایتشناسانه و ترسیم مدلی از عناصر یک روایتِ منسجم، بررسی جزءپژوهانه درباره قصهٔ موسی و خضر انجام دهد و دریابد که چنین چشماندازی ما را به چه سطحی از معنا هدایت میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آراء مفسران در تفسیر «قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی» با تکیه بر ارتباط آیات
نویسنده:
محمد حسین برومند ، امیر جودوی ، سامیه شهبازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره اعراف
,
آیه 143 اعراف
چکیده :
مفسران در تفسیر آیه «قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی» (اعراف/143) درباره اعتقاد حضرت موسی(ع) در لحظه بیان این کلام، به امکان یا عدم امکان رؤیت خداوند اختلاف کرده و به دو دسته تقسیم میشوند. دسته ی اول معتقدند این آیه نشان میدهد حضرت موسی(ع) در این کلام خود، رؤیت خداوند را ممکن میدانسته و علت درخواست را این موارد میدانند: برای یقین قلبی، شک در اثر وسوسه شیطان، منافات نداشتن با مقام نبوت به دلیل توبه، درخواست امکان رؤیت از خدا و نهایتاً نداشتن درجه ومقام رؤیت. دسته دوم از مفسران با اعتقاد به اینکه حضرت موسی(ع) رؤیت خدا را غیر ممکن میدانسته است دلایل درخواست رؤیت را اینگونه مطرح میکنند: طلب رؤیت از اشتیاق زیاد، این درخواست برای قوم بنی اسرائیل بوده است، مربوط بودن درخواست به دیدن آیات الهی و نه رؤیت خداوند، مقصود در این آیه دیدار قلبی و علم ضروری بوده است و بالاخره اینکه حضرت از خداوند خواسته که با آیات قیامت خود را نشان دهد. این پژوهش با بررسی آراء و دلایل مفسران وبا تکیه بر ارتباط میان آیات و واژگان این آیه نشان خواهد داد درخواست رؤیت خداوند از طرف حضرت موسی(ع) با علم به عدم امکان آن، و تنها از سر شوق حاصل از شنیدن کلام پروردگار و برای انس بیشتر مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و جمع بندی اقوال در قید «مِنْ غَیرِ سُوءٍ» در معجزه ید بیضاء حضرت موسی (ع)
نویسنده:
غلامعلی مقدم ، نبی اله صدری فر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
معارف قرآن، درجات و مراتب متفاوت در ظهور و بطون دارد، به تبع مفسران نیز با لایههای متعددی از فهم قرآن روبرو هستند. به همین سبب باگذشت بیش از 14 قرن از نزول قرآن کریم هنوز این کتاب آسمانی تازه و مشتمل بر مضامین عالیه و جدید است و چنانکه در روایات آمده همواره تازه خواهد ماند. تفسیر قید «مِنْ غَیرِ سُوءٍ» که برای معجزه ید بیضاء حضرت موسی در برخی آیات قرآن کریم ذکر شده، از مصادیق همین تنوع فهم است. عمده مفسران قید سوء را به نحو درونی و ناظر به بیماری برص و پیسی یا ضرر در دست حضرت موسی قلمداد کردهاند، برخی نیز این قید را به نحو بیرونی و مربوط به نفی سوء نسبت به دیگران تفسیر نموده اند، مساله تحقیق این است که آیا میتوان ضمن تبیین و تحلیل مهمترین دیدگاهها، وجه جمعی مقبول، برای دیدگاههای مطرح در این مساله ارائه کرد. در این مقاله به شیوه تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاهها به نگرشی جامع میان آنها حکم کرده و با اقامه قرائن و شواهد نشان دادهایم که این وجه جمع میتواند غالب دیدگاهها را در خاستگاه خود پذیرا باشد. پس فرضیه تحقیق با تمسک به اطلاق سوء این است که «سُوءٍ» شامل همه ضررها وآسیب ها به اعضاء و جوارح آورنده، اعضاء و جوارح بیننده و حتی خلل در نفوس و اوهام مشاهده کننده میشود و میان نگرشهای درونی و برونی در این مساله تعارضی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و پاسخ شبهات چهارگانه عصمت در همراهی موسی(ع) با خضر
نویسنده:
اکرم خلیلی نوش آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
چکیده :
در داستان همراهی حضرت موسی علیه السلام و جناب خضر نبی علیه السلام، ظاهر آیات قرآن چهار رفتار را به موسی نسبت میدهد که عبارتند از: خلف وعده، فراموشکاری، عدم برخورداری از فضیلت صبر و در آخر نسبت دادن فعل قبیح و زشت به خضر نبی(ع). این در حالی است که موسی(ع) از انبیاء معصوم الهی است و عصمت در تعریف متکلمان با چهار مورد پیشگفته منافات دارد و همین تنافی و ناسازگاری مسئله تحقیق حاضر است. در این نوشتار نگارنده با روش تحقیق کتابخانهای تلاش میکند ابتدا پاسخهای متکلمان و علمای شیعه را در توجیه این چهار رفتار احصاء کند و آنگاه پاسخهای چهارگانهای که حاصل تأملات خویش است را ارائه دهد. یافتههای تحقیق شامل چهار دفاعیه است که عبارتند از انجام وظیفه نهی از منکر، خیرخواهی، تعارض عقل و وحی و سهو النبی، البته راه حل سهو النبی، با توجه به ضعف اسناد از قوت لازم برخوردار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالتهای اعتقادی و شبهات کلامی داستان موسی و خضر علیهمالسلام
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره کهف
چکیده :
آیات 60 تا 82 سورة کهف، داستان ملاقات موسی و خضر علیهمالسلام را گزارش کرده است. حوادثی که در مدت همنشینی و مصاحبت این دو شخصیت الهی به وقوع پیوسته، موضوع بحث یا مستند برخی دیدگاهها در علم فقه، اخلاق و تربیت، کلام و ... شده است. نوشتار حاضر که به سبک توصیفی تحلیلی سامان یافته، با بازخوانی وقایعی که در این ملاقات رخ داده، در پی استخراج دلالتهای اعتقادی و پاسخ به شبهات مستند به برخی از آیات این داستان است. در آثار تفسیریِ دارای رویکرد کلامی، به صورت پراکنده و مختصر به این موضوع پرداخته شده است، اما مقالاتی که در بارة آیات مذکور نوشته شده، عمدتاً فاقد رویکرد کلامی است و از نگاه اخلاقی، تربیتی و عرفانی به آن نگریستهاند. در این پژوهش بر مواردی از معارف اعتقادی تمرکز شده که به صورت مستقیم و بیواسطه، از نفس آیات قرآن استنتاج میشوند و نیازمند گزارشهای فرا قرآنی و پیشفرضهای اختلافی نیستند، یا حداقل، کمترین نیاز را داشته باشند. مهمترین دلالتهای اعتقادی آیات مورد بحث، به عنوان دستاوردهای پژوهش را میتوان چنین برشمرد: امکان برخورداری برخی انسانها از علم غیب با افاضة الهی؛ تکلیفآور بودنِ قسمی از اقسام علم غیب اولیاء؛ تأییدی بر قاعدة کلامی لطف؛ رمزگشایی از حکمت برخی پدیدههای ناگوار و پاسخی به شبهة شرور.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نماد و نقش آن در فرازمانی بودن قصههای قرآنی (مطالعه موردی داستان حضرت موسی (علیه السلام))
نویسنده:
حسن خرقانی ، علی خیاط ، محمدظاهر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم مفاهیم معنوی و انتزاعی را به کمک نماد به شکل ساختهای مادی مجسمسازی نموده و تصویرهای پویا و مؤثر در ذهن مخاطب میآفریند و بر اندیشههای انسانی تأثیر میگذارد. یکی از تفاوتهای قصه قرآنی با دیگر داستانهای بشری، قابلیت انطباقپذیری و الگوبرداری فرازمانی است و کارکرد نماد، یکی از عوامل پدیدآورنده فرازمانی بودن قصه قرآنی است. داستان حضرت موسی (علیهالسلام) به عنوان گستردهترین قصه قرآنی، بالاترین حجم استفاده از نماد را دارد. کارکرد نماد از عوامل پدیدآورنده پویایی و قابلیت انطباقپذیری و الگوبرداری فرازمانی این داستان است؛ به گونهای که احساسات و اندیشه درونی مخاطب را در طول تاریخ به خود واداشته و او را شیفته و دلباخته خود نموده است. این پژوهش ضمن بررسی چیستی نماد، به این پرسش پاسخ میدهد که کارکرد نماد در قصه حضرت موسی (علیهالسلام) چگونه سبب فرازمانی شدن این قصه شده است و عصا نماد قدرتنمایی، گوسالۀ سامری نماد کجروی، بهانههای بنیاسرائیلی نماد بهانهجویی و لجبازی، آسیه نماد خویشتنداری را بررسی میکند و فرعون، هامان و قارون را به عنوان سه نماد باطل جبهه سیاسی، اعتقادی و اقتصادی معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تغییرات محتوای کتاب موسی از اولین منابع موجود تا نسخه کنونی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James Roy Harris
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : دانشجویان و دانشمندان کتاب مقدس L. D. S. مدتهاست که از تفاوت های موجود در انتشارات مختلف مطالب در کتاب موسی ما آگاه بوده اند. تا آنجا که ما می دانیم، هیچ کس هرگز این تغییرات را به دقت جدا یا تجزیه و تحلیل نکرده است و هیچ توضیحی برای توجیه یا محکوم کردن آنها ارائه نشده است. اولین هدف ما مقایسه خطی تمام انتشارات مهم مطالب کتاب موسی بوده است. منظور از «مهم» آن دسته از نشریاتی است که در آنها اضافات یا حذف کلمات وجود دارد. سپس همه تغییرات در پرتو پیشینه تاریخی آنها در نظر گرفته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 482
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید