جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 171
شیعیان می‌گویند: ائمه آن چه را که شده و آن چه را که می‌شود می‌دانند و هیچ چیزی بر آنها پنهان نمی‌ماند، و علی بن ابی طالب (رض) دروازۀ علم است؛ پس چگونه علی (ع) حکم مذی را نمی‌داند و کسی را نزد پیامبر (ص) می‌فرستد تا احکام متعلق به مذی را به او بیاموزد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اصل این که علم برای امام لازم است میان متکلمان اسلامی اختلافی وجود ندارد. اختلاف در کمٌیت و کیفیٌت آن است. متکلمان غیر شیعه علم اجتهادی و خطاپذیر را کافی دانسته­اند؛ چنان که علم همه جانبه نسبت به احکام شریعت را نیز لازم ندانسته­اند؛ ولی از بیشتر ...
آیا علی (ع) علم غیب داشت؟ آیا آن حضرت فرمود: من خدای زمینم که در زمین آشتی بدهم و رعد برق و صاعقه را تولید می کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علم غیب ائمه اطهار (ع): «غیب»،به معنای پوشیده بودن چیزی از حواس و ادراک، و شهادت به معنای آشکار بودن است. یک شیء ممکن است برای کسی غیب و برای کس دیگری مشهود باشد. این امر وابسته به حدود وجودی آن شخص و احاطه او بر عالم وجود است. طبق آموزه های قرآنی، بیشتر ...
رسالة العلویة في فضل أمیر المؤمنین علیه السلام علی سائر البریة سوی سیدنا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
نویسنده:
محمد كراجكي؛ محقق: عبدالعزیز کریمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم ایران: دلیل ما,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
الرسالة العلویة في فضل أمیر المؤمنین علیه السلام علی سائر البریة سوی سیدنا رسول الله صلی الله علیه و اله و سلمکتابی به زبان عربی اثر ابوالفتح کراجکی (درگذشت ۴۴۹ق) در کلام و با موضوع تفضیل علی بن ابی طالب علیه السلام است. مؤلف در این اثر، کتاب را در سه قسم آورده و به افضلیت علی علیه السلام از طریق قرآن، ویژگی‌های امام و جواب به شبهات وارده درباره امام می‌پردازد. این رساله که از اعتقادات شیعه بحث می‌کند با عنوان «‌التفضیل‌» نیز شهرت دارد. این اثر با نام‌های دیگری نیز شهرت دارد: التفضیل که در کتاب‌های لؤلؤ البحرین، امل الآمل، ریاض العلماء و روضات الجنات ذکر شده است. تفضیل امیر المؤمنین که مجلسی در بحار و آقا بزرگ در الذریعه نام برده است. تفضیل علی که در الذریعه نام برده شده است. الرسالة العلویة فی فضل أمیر المؤمنین علیه‌السلام علی سائر البریة سوی سیدنا رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله. "ساختار کتاب" مولف، مطالب خود را به صورت پیوسته و با کلمه فصل، مباحث را از همدیگر تفکیک می‌کند و در هر فصل به بیان یکی از فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام می‌پردازد که سبب برتری آن حضرت بر دیگران است. این اسباب در واقع احادیثی از رسول خدا یا منقبت و ویژگی‌ای است که آن حضرت دارا بوده است. مؤلف با توضیحی کوتاه درباره این فضیلت‌ها، به نقل روایات آنها پرداخته و با ذکر سلسله اسناد، آنها را آورده است. سپس توضیح می‌دهد که این احادیث یا گزارش‌ها چگونه بر فضل و برتری علی علیه السلام بر دیگران دلالت می‌کند. از آنجا که مؤلف، خود از عالمان و محدثان کهن است نیازی به ذکر مصادر نبوده و در واقع، روایات او منبعی برای کتب بعدی مثل بحارالانوار علامه مجلسی است. خود مؤلف نیز تلاش کرده روایات و احادیث را با اَسناد روایات محدثان غیر شیعه نقل کند و به روایات فریقین توجه داشته است؛ چنانکه ابتدا از آیات قرآن استدلال آورده و از دلیل عقلی نیز بهره برده است.
متکلمان مسلمان و خاصه شیعه قائل به نسخ کتب آسمانی پیشین هستند. چرا امیرالمؤمنین(ع) چنین فرموده است؟ وَاللّهِ لَو ثُنِیت لِی الوِسادَةُ لَقَضَیتُ بَینَ أهلِ التَّوراةِ بِتَوراتِهِم، وبَینَ أهلِ الإِنجیلِ بِإِنجیلِهِم، وبَینَ أهلِ الزَّبورِ بِزَبورِهِم، وبَینَ أهلِ القُرآنِ بِقُرآنِهِم. (الأمالی للطوسی، ص 523، ح 1159) به خدا سوگند، اگر [تخت و] تکیه گاهى برایم بگذارند (کنایه از داشتن قدرت سیاسى و حکومت )، در بین اهل تورات با توراتشان، و در بین اهل انجیل با انجیلشان، و در بین اهل زَبور با زبورشان، و در بین اهل قرآن با قرآنشان داورى خواهم کرد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این روایت در مقام بیان توان علمی امام علی(ع) و تسلط او بر ادیان گذشته است. از سوی دیگر اهل کتاب که میان مسلمانان زندگی می کنند در بسیاری از احکام قضایی تابع دین خودشان هستند. بنابراین چنین روایتی با نسخ آن کتاب ها تنافی ندارد. بیشتر ...
امام علی علیه السلام از شهادت خود خبر داشت، تاریخ آن را می دانست و قاتل خود را نیز می شناخت. چرا امام علیه السلام خود را در معرض کشته شدن قرار داد؟ آیا او مکلّف نبود که از قتل خود پیشگیری کند، تا امّت اسلامی از برکات وجود او بیشتر بهره ببرند؟ و آیا رفتن امام علیه السلام به مسجد در شبی که می داند ترور خواهد شد ، افکندن نفس در مهلکه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين پرسش درباره ساير امامان از اهل بيت عليهم السلام نيز وجود دارد كه : اگر آنان از چگونگی شهادت خود خبر داشتند، چرا از آن پيشگيری نمی كردند؟ مبادی علم امام پيش از آن كه به پاسخ پرسش های مذكور بپردازيم، لازم است به سؤال ديگری جواب دهيم كه : اصولاً بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
دیدگاه ابن ابى الحديد درباره دانش هاى امام علی(ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن ابى الحديد در مقدّمه شرح نهج البلاغة مى گويد : دانستى كه شريف ترينِ دانش ها ، دانش الهى است ؛ چون ارزش دانش ، به ارزشِ دانسته شده است و آنچه در دانش الهى دانسته مى شود [ ، يعنى خداوند] ، اشرف موجودات است . بنا بر اين ، دانش الهى ، شريف ترينِ دانش بیشتر ...
در مورد دانش امام علی(ع) توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تأمّل در گستره دانش امام على عليه السلام بسى شگفت آور است. قلم ، آن گاه كه مى خواهد درباره دانش على عليه السلام حقيقتى را رقم زند و واقعيتى را بر نمايد ، در برابر دريايى موج خيز و ناپيدا كرانه قرار مى گيرد؛ دريايى موج بر موج كه نه كرانه آن پيداست و ن بیشتر ...
برخی از خطبه های نهج البلاغه مشتمل بر اخبار گذشتگان و همچنین مشتمل بر پیشگویی و خبر از اتفاقات آینده است؛ مانند تسلط حجاج بر کوفه و احداث شهر بغداد و هجوم چنگیزخان و تسلط تاتار و مغولها بر شهر بغداد و... از شخصیتی چون علی بن ابی طالب(ع) بعید به نظر می آید که ادعای علم غیب کند. احتمالا این خبرها را به نهج البلاغه افزوده اند و به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده اند. نظر شما چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند می فرماید: و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو؛[۱] کلیدهای غیب نزد اوست و جز او کسی از غیب آگاهی نیست اما خداوند در جای دیگر می فرماید: وَلَا یحِیطُونَ بِشَیءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ؛ بر هیچ چیز از دانش خداوند کسی احاطه ندارد مگ بیشتر ...
منظور از باب شهر علم بودن امام علی در این حدیث چیست؟  أنا مدینة العلم و علی بابها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در بسیاری موارد مراد از «علم» در روایات دانش های الهی است نه دانش هایی مانند فیزیک و شیمی و... بعید نیست در اینجا نیز همین مراد باشد. در بعضی منابع در ادامه ی این حدیث آمده است: «پس هرکس علم می خواهد از دروازه وارد شود.»[۱] بنابراین وقتی که رسول خد بیشتر ...
چالش بنی الحسن با انگاره علم ائمه علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم
نویسنده:
عبدالحمید ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگى امامت,
چکیده :
جریان بنی الحسن یکی از شاخه‌های مهم زیدیه در میانۀ قرن دوم هجری است که تأثیرات زیادی در جامعۀ شیعه داشته و عمدتاً جریان تقابل با نظام اموی و سپس عباسی را رهبری می‌کردند. از آنجاکه بنی الحسن هیچ‌گاه نتوانستند حمایت ائمه علیهم‌السلام را دربارۀ اقدامات خود جلب کنند، نوعی تقابل و انکار را نسبت به ایشان در پیش گرفتند. علم ائمه علیهم‌السلام به امور آینده که از طریق پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله به ایشان رسیده بود و دانش اختصاصی ایشان در امر دین که از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السلام و امامان پس از او در اختیار داشتند، مشروعیت بنی الحسن را با چالش جدی روبرو می‌کرد؛ ازاین‌رو سیاست انکار آموزۀ علم الهی ائمه علیهم‌السلام به روشی پایدار و انحرافی عمیق در زیدیه و در قرن دوم تبدیل شد. این مقاله گزارشی از این جریان را در بازۀ زمانی پرالتهاب نیمۀ اول قرن دوم، عرضه می‌کند
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
  • تعداد رکورد ها : 171