جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آیت اله جوادی آملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 156
عنوان :
قرائت های نوین وحی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی به انبیا
,
قرآن
,
وحی نبوی
,
وحی الهی
,
قرآن
,
نزول قرآن
,
وحی ( قرآن )
,
آیت اله جوادی آملی
,
قرائت نوین وحی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تجربه نبوی ,
علم لدنی ,
فرشته وحی ,
علم لدنی(کلام) ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
معرفت وحیانی ,
شعور پیامبری ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
بسط تجربه نبوی ,
نومعتزلیان ,
مبداء وحی ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
فلسفۀ فراروان شناسی ,
عصمت وحی ,
تجربه دینی ,
قلب پیامبر (ص) ,
تحلیل الهی وحی ,
تحلیل بشری وحی ,
مرجعیت قرآن ,
حقیقت فوق بشری ,
امکان نزول وحی ,
توفیقیت الفاظ وحی ,
مراتب فهم وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
وحی و مباحث مربوط به آن، همگام با نزولش کانون تحلیل متفکران قرار گرفته است، در فهم ماهیت وحی دو نوع تحلیل ارائه شده است. الف) تحلیلی الهی، ب) تحلیلی بشری. کسانی که تحلیل بشری از وحی ارائه می دهند آن را به دو بیان، سنتی و نوین، در دو دوره، عصر نزول و دوران معاصر مطرح کرده اند. پژوهش پیش رو ناظر به تفسیر تحلیل گران نوین وحی بوده به دنبال ارائه پاسخی به این پرسش است که دیدگاه استاد نسبت به قرائت های نوین وحی در اندیشه نومعتزلیان (تجربه نبوی) چیست؟ استاد جوادی آملی از منظر عقل و نقل به سؤال فوق پاسخ داده اند. ایشان معتقدند قرآن خود تنها مرجع صالح برای پاسخ گویی به این پرسش است. در اندیشه استاد، معرفت وحیانی و شعور پیامبری «حقیقتی فوق بشری» و «فراروانشناختی» دارد. پیامبر (ص) بوسیله «ارتباط خاص» خود با خداوند این معرفت را دریافت می کند. خداوند نیز کلام وحیانی خود را با واسطه یا بدون واسطه به پیامبر (ص) نازل می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالَممندی معرفت و برخی فروع مبتنی بر آن در حکمت صدرایی
نویسنده:
میثم واثقی، محمدتقی چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حکمت
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
آیت اله جوادی آملی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
عالم مندی معرفت
کلیدواژههای فرعی :
تشکیک در وجود ,
حرکت جوهری ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
مراتب هستی ,
شناخت عقلی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
علم دینی ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
صور عقلیه ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان شناسی فلسفی ,
نظام هستی ,
عوالم وجود ,
اتحاد عالم و معلوم ,
امکان علم دینی ,
هستی شناسی صدرایی ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
حرکت جوهری ,
صورت عقلی ( مجرد ) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
عالم ( امکانی ) ,
جهان شناسی ملاصدرا ,
عالَم اجتماعی ,
رابطه عالم و معلوم ,
علم دینی از نظر جوادی آملی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
استعداد پذیرش معارف ,
اتحاد وجودی علم ,
درک معانی کلیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
منطق حاکم بر معرفت را میتوان یکی از مباحث بنیادی در فلسفه دانست. رویکرد نحلههای مختلف فلسفی به این موضوع، دلالتهای متفاوتی را در مسائل دیگر که در طول آن قرار دارند، به همراه میآورد. مطابق با مدعای مقاله حاضر، عالممندی معرفت، نتیجهای است که از مبانی حکمت صدرایی درباره معرفت، نشأت گرفته است. نگارنده بر آن است که با تأکید بر مفهوم عالم در این حکمت و برخی از مبانی خاص آن، همچون حرکت جوهری و اتحاد وجودی علم، عالم و معلوم توضیح دهد که چگونه انسان با ربط وجودی و ذخیره معرفتی خاص خود، استعداد پذیرش معارف بعدی را مییابد. عالم اجتماعی که به مسأله امکان فهم مشترک بر اساس این باور پرداخته و امکان علم دینی که با نگاهی متفاوت به مسأله علم دینی با رویکرد آیتالله جوادی آملی از این منظر پرداخته است، از جمله مسائلی هستند که در طول این امر قرار میگیرند و در انتهای مقاله به چگونگی این ابتنا اشاره خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود ذهنی و حقیقت علم؛ تفسیری تجزیه گرا از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
ملاصدرا
,
فاضل قوشچی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
وجود ذهنی
,
تفسیر تجزیه گرا
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
وجود حقیقی ,
وجود خارجی ,
معلوم بالذات ,
وجود ظلّی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
بر اساس یک تفسیر حداکثری از نظریه وجود ذهنی می توان این نظریه را مشتمل بر سه رکن دانست: 1. در موارد علم حصولی امری (یا صورتی) در ذهنِ (نفس) عالِم وجود می یابد؛ 2. حقیقت علم حصولی چیزی جز همان صورت موجود به وجود ذهنی نیست؛ 3. صورت موجود در ذهن به گونه ای مطابق با معلوم خارجی است (واقع نمایی علم). در این مقاله تفسیری از دیدگاه ملاصدرا که ضمن پذیرش رکن نخست با رکن دوم مخالفت می ورزد تشریح و سپس بررسی می شود. این تفسیر، که می توان آن را به دلیل تفکیک میان حقیقت علم و وجود ذهنی «تفسیر تجزیه گرا» نامید، از سوی استاد جوادی آملی ارائه شده که مدعی تغایر میان وجود حقیقی علم از یک سو، و وجود ذهنی و ظلّی معلوم در ذهن از سوی دیگر است. از آن جا که مخالفت با رکن دوم پیش از ملاصدرا نیز دارای سابقه است به منزله زمینه تاریخی بحث دو نظریه دیگر نیز بررسی می شوند. نظریه اول از آنِِ فخررازی است که هر چند به وجود صورت های ذهنی معترف است حقیقت علم را همان صورت ذهنی نمی داند. نظریه دوم از سوی فاضل قوشچی ارائه شده که طبق آن حقیقت علم امری قائم به ذهن و موجود به وجود خارجی است که با معلوم که امری حاصل در ذهن و موجود به وجود ذهنی است مغایر است. نتیجه کلی بررسی این نظریات آن است که هر سه با اشکالات یا دست کم ابهامات قابل توجهی مواجه اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و نقل از منظر آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
محمد علی سوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
شخصیت ها
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علم حصولی ,
معرفت دینی ,
شیخ کلینی ,
حکمت نظری ,
امام کاظم ع ,
روش شناسی ,
علوم انسانی ,
نسبت سنجی عقل و نقل ,
یقین عقلایی ,
طمأنینه عقلایی ,
روش استفاده از عقل ,
روش استفاده از نقل ,
هماهنگی عقل و نقل ,
ضرورت هماهنگی عقل و نقل ,
معرفت صادق ,
حجت شرعی ,
محدوده عقل ,
برهان عقلی ,
معنای وحی ,
عقل برهانی ,
حکم عقل ,
حجیت عقل برهانی ,
قرآن ,
تفسیر دین ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
تعارض عقل و نقل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
روششناسی علوم وابستگی تام دارد به نوع معرفتشناسی آن، زیرا معرفتشناسی تعیینکننده ظرفیت و صورتبندی نظام دانایی و حیات اجتماعی در هر تمدن و فرهنگی است. تحصیل معرفت نسبت به دین، وابسته به بهرهگیریِ همزمان از تمام منابع معرفتی معتبر است؛ بنابراین عقل و نقل فقط با همدیگر میتوانند معرف گزارهها و آموزههای اسلام و نیز حجت شرعی دین حنیف باشند. هیچیک از این دو نمیتواند بهتنهایی به تمام آنچه هست و آنچه باید احاطه بیابد، زیرا معرفت دینی محصول سنجش و تعامل توأمان دانش نقلی و دانش عقلی است. اسلام، همزمان، هم توانایی بهرهگیری از قابلیتهای بیپایان عقل و نقل را داراست، هم قادر است مبانی جامع و خطوط کلی بسیاری از علوم را فراهم آورد. این پژوهش در پی آن است که به پرسش بنیادین زیر با روش تحلیل عقلانی و با تمرکز بر دیدگاه عالم فرزانه، حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی، پاسخ گوید: در فرآیند استنباط در قلمروهای گوناگون دین اسلام، چه نسبتی بین عقل و نقل برقرار است؟ یافتههای این پژوهش عبارتاند از: تعیین مراد از دین و علم؛ روش بهکارگیری هر یک از عقل و نقل در فرآیند استنباط؛ وجود هماهنگی بین عقل و نقل؛ روش رفع ناهماهنگیهای ظاهری بین عقل و نقل؛ در خصوص علوم انسانی، ضرورت همراهی عقل و نقل با یکدیگر در تمام فرآیند استنباط.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اریک فروم
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
اسلام ,
سعادت ,
جهان بینی مادی ,
انسان شناسی ,
الحاد ,
جهان بینی ,
دین ,
روانکاوی ,
جهان بینی الهی ,
جایگاه انسان ,
حیات دنیوی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان بینی مادی ,
اهل بیت(ع) ,
جهان بینی اسلامی ,
حیات دنیوی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
جامعه موعود ,
وجدان ,
داستان آدم و حوا ,
سعادت و نیکبختی ,
تورات (عهد عتیق) ,
سوسیالیسم ,
انسان شناسی اسلامی ,
سیره معصومان (ع) ,
فرمان الهی ,
طبع انسان ,
شادخواری ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
دین و اخلاق ,
سوسیالیسم ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حکمت ,
کفر ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
انسان و جامعه شناسی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
مارکسیسم ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلامت روح ,
تفکر انحرافی ,
بعد روحانی انسان ,
تمرد از فرمان الهی ,
انسان معیار همه چیز ,
وظیفه اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایه مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد. از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقه اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزه اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسنده شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقه اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایه کلام حق تعالی و سیره معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند. نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه حقوق
,
حقوق بشر
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق بشر غربی
,
فلسفه حقوق بشر
,
فلسفه حقوق
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی ,
عقل نظری ,
عقل عملی ,
اختیار ,
نظام حقوقی اسلام ,
حق حیات ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
عقل استنباطی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
اختیار ,
اختیار انسان ,
قرآن ,
وحی ,
معرفت گزاره ای ,
حقوق مشترک ,
هستی شناسی اسلامی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
وحی الهی ,
آزادی و حق ,
معرفت شناسی اسلامی ,
فلسفه (خاص) ,
قرآن ,
معرفت شناسی اسلامی ,
رابطه عقل نظری و عملی ,
قاعده ملازمه ,
حق آزادی ,
حق عدالت ,
معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای) ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
بعد معرفتی حقوق بشر ,
بعد تاریخی حقوق بشر ,
هستی شناسی توحیدی ,
اختیار تکوینی ,
اختیار تشریعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حقوق بشر از زمینههای وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره میبرد که زمینههای وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایههای اعتقادی که آن هم شامل پایههای هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی میشود. فلسفه حقوق بشر به دو معنا میتواند مطرح شود: یکی دانشی درجه دوم که از پیوند حقوق بشر با مبانی و پایههای اعتقادی آن سخن میگوید. فلسفه حقوق بشر در این معنا، بخشی از روششناسی بنیادین حقوق بشر است. دیگری دانشی درباره مبانی و پایههای اعتقادی و متافیزیکی حقوق بشر است که صحت و سقم آن ها را میسنجد. فلسفه حقوق بشر در صورت اخیر، بخشی از متافیزیک خواهد بود. در این مقاله، ابتدا از حداقل پایههای اعتقادی لازم برای تدوین جهانی حقوق بشر سخن میرود و از آن پس مبادی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی حقوق اسلامی بشر به بحث گذاشته میشود. سپس منابع و مبادی متخذ از آن اصول تبیین میشود و در نهایت با مقایسهای تطبیقی، امتیازهای حقوق بشر اسلامی در قیاس با اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و اخلاق زیستمحیطی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد تقی اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
بحران زیست محیطی
,
اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
اسلام ,
ارزش ذاتی ,
خلافت الهی ,
کره زمین ,
شعورمندی کره زمین ,
سلطه بر طبیعت ,
عالم طبیعت ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
بحران محیط زیست ,
حقوق حیوانات ,
اکوسیستم ,
قرآن ,
استقلال طبیعت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
طبیعت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
محیط زیست گرایی سبز روشن ,
محیط زیست گرایی سبز تند ,
منزلت اخلاقی موجودات ,
اکوفمینیسم ,
ارزش محیط زیست ,
مراکز غایت شناختی حیات ,
حفاظت گرایان ,
قداست طبیعت ,
بوم شناسی مسیحی ,
جنسیت مادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مهمترین چالش و معضلی که بحث اخلاق در محیط زیست را دامن زده، پدید آمدن مخاطره یا بحران زیستمحیطی است که بر اثر توسعه زندگی مادی انسان پدید آمده است. دغدغهمندان و پژوهشگران این عرصه مباحثاتی را در جهت چگونگی برطرفسازی این مخاطره یا نحوه مدیریت آن به راه انداختهاند که مهمترین آنها به نحوه بازنگری مسائل اخلاقی در محیط زیست، شناخت رابطه اخلاقی صحیح انسان با سایر موجودات طبیعی، ریشهیابی معضلات و مشکلات زیستمحیطی، و نقد اخلاق سنتی مردانه غربی در مواجهه با محیط زیست بازمیگردد. در این مقاله ضمن گزارش روشن این مباحثات، سعی شده خطوط کلی منظر اسلامی در آنها با نظر به آثار حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) ترسیم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
سعادت
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت در حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
عقل عملی ,
صبغه ,
احیاگری دینی ,
راه مستقیم ,
الشفاعة ,
اختیار ,
العمل الصالح ,
حب دنیا ,
محدوده عقل ,
فطرت(کلام) ,
اختیار ,
شفاعت ,
احیای دین ,
اختیار انسان ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
قرآن ,
نا آرامی ,
صراط ,
قرآن ,
خود سازی ,
طاعت ,
حب دنیا ,
رؤیت حق تعالی ,
معناشناسی سعادت ,
وجودشناسی سعادت ,
معرفت شناسی سعادت ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
استعانت ,
شفاعت مشروط ,
گردشگری آگاهانه ,
حفظ سعادت ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سعادت از دغدغه ها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و بررسی حقیقی بودن سعادت، ارادی و فطری بودن آن و عوامل مؤثر در نیل به آن و سوم از حیث معرفت شناسی و بررسی راه آگاه شدن از سعادتمندی خود و چگونگی مراقبت از آن، کافی نبودن عقل برای رساندن آدمی به سعادت و نقش سعادت در معرفتشناسی. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این سه مسئله از منظر آیتالله جوادی آملی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
پیشرفت اقتصادی
,
اخلاق دینی
,
دین و اقتصاد
,
توسعه کوثری
,
توسعه تکاثری
,
اقتصاد اسلامی
,
اخلاق الهی
,
اخلاق اقتصاد اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق دینی ,
حی متأله ,
قرآن ,
نظام اخلاقی ,
اخلاق قرآنی ,
الگوی پیشرفت ,
جامعه اسلامی ,
نظام سرمایه داری ,
اخلاق مصرف ,
توزیع درآمد ,
مصرفگرایی ,
واردات و صادرات ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
توزیع ثروت ,
اخلاق دینی ,
جوامع غربی معاصر ,
نظام اخلاقی اسلام ,
قرآن ,
قناعت ,
نعمت های الهی ,
سرمایهداری ,
مصرف ,
ارزش های الهی ,
اخلاق طبیعی ,
جامعه نبوی (ص) ,
عقل نیمه تجریدی ,
هدف تولید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«توسعه اقتصادی» یکی از جنبه های توسعه به مفهوم وسیع آن است که در دوره جدید، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، عالیترین هدف و آرمان اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. توسعه اقتصادی از کشورهای غربی آغاز گردید و بر مبانی اعتقادی، انسانشناختی و اخلاقی خاصی استوار است، از این رو، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان، این سؤال مطرح گردید که آیا اصولاً توسعه اقتصادی امری ممدوح است؟ اگر چنین باشد، آیا چنین چیزی با عقاید و اخلاق اسلامی، سازگاری دارد؟ هدف این مقاله، بررسی این مسأله از دیدگاه حکیم متأله آیت الله جوادی آملی است. یافتههای مقاله، نشان میدهد که از دیدگاه ایشان، دو نوع توسعه اقتصادی وجود دارد که یکی ممدوح است (توسعه کوثری) و دیگری، مذموم (توسعه تکاثری). توسعه کوثری توسعهای است که در درون خود، متضمن رشد مستمر تولید، پیشرفت فنی، شکوفایی علمی و فراوانی امکانات رفاهی است؛ اما در عین حال، بر اخلاق و ارزشهای الاهی نیز مبتنی است. از این رو، نه تنها امری مجاز، که واجب است. ایشان برخی مختصات نظری چنین توسعهای را در حوزههای مختلف، از جمله در تولید، توزیع و مصرف، بیان نموده، معتقدند با تلاش علمی بیشتر در گزارههای ارزشی و دانشی اسلام، میتوان الگوی کاملی از چنین توسعهای را طراحی و اجرا کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تبلیغ دین
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اخلاق تبلیغ دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
,
بایسته های تبلیغ دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
هدایت خلق ,
فطرت انسان ,
فطرت(کلام) ,
قرآن ,
اخلاق کاربردی ,
ساده زیستی ,
منش اخلاقی ,
احساس ,
سخنوری ,
سکولاریسم ,
رابطه عقل و تجربه ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
تبشیر و انذار ,
احساس (معرفت شناسی) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
پیام دین ,
مراعات اعتدال ,
عقلانیت آموزه های دینی ,
حد نصاب علمیت ,
مطابقت عمل با گفتار ,
مریدپروری ,
چشمداشت مالی ,
تبلیغ جهانی دین ,
حق گویی ,
جذب حداکثری ,
ترویج عقلانیت ,
ترویج روح تعبد ,
دین باوری جامعه ,
اخلاق کاربردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محور اصلی این پژوهش، ارزشها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانهای بهانجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آملی به مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیبهای عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزشهای اخلاقیای باید تأکید کرد؟ دوم، راه برونرفت از تعارضهای اخلاقی در عرصه تبلیغ دینی چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون «تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم»، «امانتداری در ابلاغ پیام»، «مطابقت عمل با گفتار» و «پرهیز از خود محوری در دعوت» تأکید شده است. در پاسخ به محور دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخههای بومی اخلاق کاربردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پارهای تعارضهای موجود در عرصه تبلیغ معرفی شود. آنگاه با توجه به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی راهحلهایی برای این معضلات بهدست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی در آوردگاهی به وسعت جهان»، «عقل یا احساسات» و «ترویج عقلانیت یا روح تعبد» محل توجه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 156
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید