جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آموزش و پرورش
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 1069
عنوان :
اسلام، ناسیونالیسم و آزادی: شکلگیری الهیات سیاسی مدرن اسلامی در هند استعماری، 1857-1947: تحلیل نشانهشناختی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Mohammad Adnan Haroon Rehman
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مطالعه به بررسی توسعه نشانهشناختی ناسیونالیسم اسلامی به عنوان شکلی از الهیات سیاسی در دوره شکلگیری آن در سالهای 1857-1947 میپردازد که در نوشتههای متکلمان برجسته اردو زبان بیان شده است. این مطالعه ناسیونالیسم اسلامی را پروژه ای برای رهایی جمعی مسلمانان از استعمار و انقیاد احتمالی اسلام و مسلمانان در برابر دولت سکولار پسااستعماری معرفی می کند. وظیفه سازنده ناسیونالیسم اسلامی این است که نمادهای اسلامی را با عبارات سیاسی در جهت بیان یک ناسیونالیسم مسلمان مدرن تفسیر کند. وظیفه حیاتی آن از یک سو، نقد اندیشه های مدرن سکولاریسم، ناسیونالیسم و استعمار است. از سوی دیگر، تاریخ مسلمانان با توجه به تاریخ نگاری با محوریت تقدم خلافت به عنوان یک نهاد معنوی-سیاسی. از نظر سیاسی، ناسیونالیسم اسلامی، هرچند در اشکال مدرن، به دنبال استقلال دینی-فرهنگی و/یا حاکمیت سیاسی مسلمانان است. ناسیونالیسم اسلامی از نظر نشانه شناختی، نمادهای اسلامی اسلام، خدا، پیامبر اسلام، قرآن، قوم، شریعت، ملت، امت و خلافت را با نمادهای ناسیونالیسم سکولار یعنی ملت، آزادی، برابری و مردمی ادغام می کند. حق حاکمیت. میزان و ماهیت یکپارچگی را قوام درونی نظام نمادین اسلامی تعیین میکند که مستلزم تفسیر نمادهای ملی در پرتو نمادهای مقدس اسلام است. بنابراین، ناسیونالیسم اسلامی معادل عرفیزدایی/استعمار زدایی از تخیل مسلمانان و حوزه عمومی است. در میان اشکال مختلف ناسیونالیسم اسلامی، این مطالعه، ناسیونالیست اولیه سید احمد خان را بررسی می کند. طرفداران یک هند سکولار پس از استعمار، ابوالکلام آزاد و جامعةالعلماء هند. منتقدان ناسیونالیسم سکولار، محمد اقبال و سید ابوالاعلا مودودی؛ و حامیان تجزیه طلبی جامعه علمای اسلام. این مطالعه نتیجه میگیرد که علیرغم تنوع رویکردها به اسلام و ناسیونالیسم، تقریباً چهار دهه الهیات سیاسی در رواج این ایده که ملیت مسلمان (قومیت) مبتنی بر دین است، تعیینکننده بود، که اسلام بهعنوان دین کامل هیچ شکافی را بین خصوصیها از بین نمیبرد. دین و سیاست عمومی و اینکه الزام به اجرای قوانین و اخلاق اسلامی (شریعت) مستلزم حاکمیت سرزمینی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق الله: اسلام، حقوق بشر و اخلاق تطبیقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Irene Oh (ایرنه اوه)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Georgetown University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق بشر
,
اخلاق (فلسفه اخلاق)
,
اخلاق تطبیقی
,
اسلام و حقوق بشر
چکیده :
ترجمه ماشینی: ترویج اسلام به عنوان مدافع حقوق بشر با مشکلاتی همراه است. مدافعان حقوق بشر به راحتی به شکست های بشردوستانه متعددی که به نام اسلام انجام شده است اشاره خواهند کرد. در «حقوق خدا»، ایرنه اوه به حقوق بشر و اسلام به عنوان یک موضوع دینی و نه سیاسی یا حقوقی نگاه می کند و از سه تن از علمای محترم اسلام استفاده می کند تا طیف وسیعی از دیدگاه ها را ارائه دهد که مفروضات ما را در مورد نقش دین به چالش می کشد. در حقوق بشر تغییر نظری از مفهوم اخلاق مبتنی بر تکلیف و قانون طبیعی به یکی از حقوق، تنش هایی را ایجاد کرده است که مانع از تبادل ثمربخش بین نظریه پردازان حقوق بشر و متفکران دینی می شود. آیا با توجه به تنوع فرهنگی، تاریخی و مذهبی جوامعی که این حقوق باید در آنها رعایت و اجرا شود، شناسایی ثابت حقوق بشر با فهرستهایی از حقوق خاص، مانند آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، منطقی است؟ او در بررسی مسائل حقوق بشر در جهان اسلام معاصر نشان می دهد که چگونه نمی توان ارزش دانش دینی را دست بالا گرفت. اوه تفاسیر ابوالاعلا مودودی، سید قطب و عبدالکریم سروش - همه متفکران برجسته و غالباً بحث برانگیز اسلامی - را در موضوعات مشارکت سیاسی، مدارا مذهبی و آزادی وجدان تحلیل می کند. در حالی که مودودی و قطب نمایانگر اسلام سنتی و سروش یک رویکرد اصلاحی تر و غرب پسندتر است، هر سه معتقدند که اسلام واقعاً قادر به انطباق و حمایت از حقوق بشر است. در حالی که جدا کردن سیاست و فرهنگ از دین هرگز آسان نیست، اوه نشان میدهد که باید تلاش کرد تا موانع تاریخی که مانع از انجام گفتوگوی واقعی در فراسوی مرزهای مذهبی و فرهنگی میشود، درک و بر آنها فائق آمد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحوث في المعتزلة وخلق القرآن
نویسنده:
كارلو نالينو؛ ترجمه و تحقیق وتقدیم: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
پاریس - فرانسه: دار ومكتبة بيبليون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
حدوث قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأثر الغنوصي في الحديث النبوي و أبحاث أخري
نویسنده:
أجنتس جولدتسیهر ؛ ترجمه وتقدیم: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پاریس - فرانسه: دار بیبلیون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم درایه
,
ائمه حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از شی به دیگری: الگوهای اجتماعی پس از ایده آلیسم در گادامر، لویناس، روزنزویگ و بونهوفر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Christopher J. King
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایاننامه شرحی از روشهای مختلفی ارائه میکند که در آن مدلهای بهطور فرضی ایدهآلیستی و استعلایی اجتماعی، که رابطه سوژه با سایر انسانها را در شناخت خود موضوع پایهگذاری میکردند، رد و جایگزین شدند. کنار گذاشتن این گزارش منجر به مدلهای متنوعی از اجتماعی شد که از سوژه بهعنوان زمینهی اجتماعی بودن فاصله گرفتند و زمینههایی را خارج از موضوع مطرح کردند. هانس گئورگ گادامر، امانوئل لویناس، فرانتس روزنزوایگ و دیتریش بونهوفر مواضع بدیلی را در طول طیفی از مدلهای اجتماعی نشان میدهند که مفهوم ایدهآلیستی اجتماعی را رد میکنند. برهان محوری این رساله مدعی است که پاسخها به ایدهآلیسم و مدلهای استعلایی جامعهگرایی در نهایت به یک هستیشناسی ناکافی ایراد میگیرند که اجتماعی بودن (و همچنین تمام واقعیت) را در شناخت سوژه قرار میدهد. هستی شناسی مدل استعلایی موضوع را در ابتدا بی ارتباط با موضوعات دیگر قرار می دهد، به طوری که اولین حرکت در ارتباط آنها با یکدیگر باید معرفت شناختی باشد. رابطه اجتماعی مبتنی بر درک شناختی سوژه است. هر یک از متفکرانی که من بررسی میکنم، این مسئله را مشکل اصلی ایدهآلیسم معرفی میکنند. با این حال، راه حل آنها برای این مشکل متفاوت است. راهحلهای متفاوت گادامر، لویناس، روزنزوایگ و بونهوفر را میتوان بهعنوان اشغال موقعیتهای نمایندگی متفاوت در طول یک پیوستار شناسایی کرد که آن را «مقیاس زمینههای اجتماعی» نامید. آنچه من در اینجا ارائه میدهم توپوگرافی پاسخها به مدل ایدهآلیستی اجتماعی است. زمینه هستیشناختی جامعهشناسی، بهجای سوژه بودن، بهعنوان موقعیت گفتوگو (گادامر)، چهره دیگری (لویناس)، یا وحی الهی (روزنزوایگ و بونهوفر) مطرح میشود. در هر یک از این مدلهای جایگزین، میبینیم که سوژه به جای خودمختاری، مشروط است، جامعهپذیری از طریق زمانمندی و زبان وضع میشود، و جامعهگرایی اصولاً یک رابطه هنجاری است تا یک رابطه معرفتشناختی. پس داستانی که از تحلیل من بیرون میآید، توپوگرافی غنیتری از پاسخها به ایدهآلیسم نسبت به آنچه که تاکنون ترسیم شده است، است. پاسخهایی که توسط گادامر، لویناس، روزنزوایگ و بونهوفر ارائه میشوند، هر کدام یک هستیشناسی جایگزین را ارائه میکنند که هر مدل مناسبی از جامعهگرایی باید بر آن تکیه کند. در حالی که گزارش من از طیف پاسخهای هستیشناختی به جامعهگرایی ایدهآلیستی ادعای جامعی ندارد، اما توپوگرافی بهتری از حوزه پاسخها نسبت به آنچه تاکنون در مطالعات مدلهای اجتماعی در قرن بیستم ارائه شده بود، ارائه میدهد. در نهایت، این پایان نامه مرکزیت ارائه یک هستی شناسی جایگزین برای ایده آلیسم را در این پروژه ها نشان می دهد. به دور از رد کلی هستیشناسی یا صرفاً ارائه بازنگریهای اخلاقی در نظم اجتماعی موجود، هر یک از چهرههایی که در این مطالعه بررسی میکنم، با بیان دیدگاه هستیشناختی تازهای که میتواند از زندگی اجتماعی حمایت کند، زمینهی اجتماعی بودن را بهطور بنیادی بازبینی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه ابوالعلاء مودودی و محمد نثیر در مورد حکومتداری: مطالعه تطبیقی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Dumudin Mamur
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه یک مطالعه تطبیقی در اندیشه سیاسی، به طور مشخص، ایده دولت گرایی دو محقق معاصر اسلام از پاکستان و اندونزی است. دو محقق مورد بحث ابوالاعلا مودودی و محمد نتسیر هستند که به ترتیب رویکردهای بنیادگرایانه و مدرنیستی را مطرح می کنند. آنها علیرغم تفاوتهایی که دارند، دیدگاه مشابهی در مورد جدایی ناپذیری سیاست و دین دارند. به عبارت دیگر، جدایی شدید مسائل دینی و حکومتی را رد می کنند. آنها معتقدند که دولت وسیله مهمی برای تضمین اجرای قوانین اسلامی در جامعه است. مودودی و ناتسیر هر دو در مورد حاکمیت الهی، شکل دولت، شریعت به عنوان منبع قانون دولتی، اصل شورا و عنوان رئیس دولت نظرات مشترکی دارند. با این حال، آنها در مورد شکل دولت، ناسیونالیسم، نظام احزاب سیاسی و تعریف شهروندی اختلاف نظر دارند. این مطالعه با نشان دادن این نکته به پایان می رسد که اگرچه در بسیاری از جزئیات یک دولت اسلامی با هم تفاوت دارند، اما در اصول کلی بیشتر شباهت دارند تا تفاوت. دیدگاههای مودودی را در تفاوتهایشان میتوان آرمانگرا، صلب و سازشناپذیر توصیف کرد، در حالی که دیدگاههای نتسیر بیشتر واقعبینانه، انعطافپذیر و سازشپذیر است. با این حال، هیچ یک از آنها مفاهیم جامع یا مفصلی از یک دولت اسلامی ارائه نمی دهند که به طور کامل در کشورهای مربوطه یا سایر بخش های جهان اسلام قابل اجرا باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی انگارههای نزول دفعی و تدریجی سوره مبارکه انعام
نویسنده:
سید عبدالرسول حسینی زاده ، سید فضل الله میرزینلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انعام
چکیده :
یکی از سورههایی که در مورد نزول دفعی یا تدریجی آن اختلاف شده، سوره مبارکه انعام است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه نزول دفعی سوره انعام بر پایه دلایل متقن به اثبات رسیده است. اثبات نزول دفعی این سوره از دو راه میسر است؛ تکیه بر سیاق واحد و انسجام درونی سوره و استناد به روایات دال بر نزول دفعی سوره. دیدگاه نزول دفعی سوره انعام با روایات مستثنیات که بر مدنی بودن برخی از آیات سوره دلالت دارد و همچنین روایات سبب نزول که در صورت دارا بودن شرایط صحت نشاندهنده نزول تدریجی سوره بوده و نظریه عدم انسجام سوره که از سوی نولدکه در تاریخ قرآن مطرحشده مورد تشکیک واقع شده است. در این جستار ادله ناظر بر نزول دفعی و تدریجی مورد ارزیابی قرارگرفته و دیدگاه نزول دفعی سوره به اثبات میرسد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت شواهد روایی ناظر بر نزول تدریجی سوره انعام به دلیل ضعف سند و متن و دیدگاه نولدکه مبنی بر عدم انسجام سوره به دلیل عدم اتقان، نظریه نزول تدریجی سوره انعام را به اثبات نمیرسانند. در مقابل، ادله نزول دفعی سوره به جهت دارا بودن شرایط صحت و استحکام موردپذیرش بوده و بنابراین دیدگاه نزول دفعی سوره مبارکه انعام به اثبات میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعله های شرقی در ذهن در آتش: مطالعه تأثیرات شرقی و قرآنی بر رالف والدو امرسون [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Mohammed Qays Khaleel AlQaisi
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : علاقه رالف والدو امرسون به شرق در سراسر مقالات، اشعار و سخنرانی های او مشهود است. او شیفتگی خود را به فرهنگها، مذاهب و شعر شرقی نشان میدهد که از متون شرقی برای تقویت ایدههای خود مانند مفهوم فراروان، اشراق، دانش و طبیعت نقل قول میکند. او شرق را قلمرو نادیده گرفتهشدهای از دانش میداند که حاوی حکمت بسیار ارزشمندی است که منتظر کاوش توسط متفکران غربی است. از آنجا که جهان شاهد شکاف فزاینده ای بین شرق و غرب است، امرسون نشان دهنده شیوه تفکر جهانی است، زیرا او معتقد به جستجوی دانش در هر نقطه از جهان است و از آن دفاع می کند. علاوه بر نقل قول های مستقیم از متون شرقی، به نظر می رسد امرسون برخی از دانش خود را از نوشته های شرقی، به ویژه اسلامی، در متون خود ادغام می کند. هدف این اثر بررسی ارجاعات ضمنی به فلسفه اسلامی و قرآن در آثار امرسون است. این اثر با مطالعه دقیق آثار امرسون، قرآن و فلسفه اسلامی، شباهت های قابل توجهی را بین آنها نشان می دهد. شباهت ها نشان دهنده خوانش عمیق امرسون از متون اسلامی است، زیرا او منابع دانش جدید را در آنها می بیند. این پایان نامه چنین پیوندهای ضمنی را در آثار امرسون آشکار می کند و نشان می دهد که امرسون قرآن و سایر متون اسلامی را عمیقا خوانده است. نتیجه میگیرم که امرسون از دانش عمیق خود از قرآن و متون اسلامی برای اثبات عقاید خود در آثارش استفاده میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج التحليل النصي في تفسير العهد الجديد من خلال النظرية البنيوية عند رولان بارت -سفر أعمال الرسل أنموذجا-
نویسنده:
بن عطاء الله محمد أسامة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل فلسفية، للكندي والفارابي وابن باجة وابن عدي
نویسنده:
عبدالرحمن بدوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت نظری
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت الهی
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 1069
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید