چکیده :
ترجمه ماشینی :
این مطالعه به بررسی توسعه نشانهشناختی ناسیونالیسم اسلامی به عنوان شکلی از الهیات سیاسی در دوره شکلگیری آن در سالهای 1857-1947 میپردازد که در نوشتههای متکلمان برجسته اردو زبان بیان شده است.
این مطالعه ناسیونالیسم اسلامی را پروژه ای برای رهایی جمعی مسلمانان از استعمار و انقیاد احتمالی اسلام و مسلمانان در برابر دولت سکولار پسااستعماری معرفی می کند.
وظیفه سازنده ناسیونالیسم اسلامی این است که نمادهای اسلامی را با عبارات سیاسی در جهت بیان یک ناسیونالیسم مسلمان مدرن تفسیر کند.
وظیفه حیاتی آن از یک سو، نقد اندیشه های مدرن سکولاریسم، ناسیونالیسم و استعمار است.
از سوی دیگر، تاریخ مسلمانان با توجه به تاریخ نگاری با محوریت تقدم خلافت به عنوان یک نهاد معنوی-سیاسی.
از نظر سیاسی، ناسیونالیسم اسلامی، هرچند در اشکال مدرن، به دنبال استقلال دینی-فرهنگی و/یا حاکمیت سیاسی مسلمانان است.
ناسیونالیسم اسلامی از نظر نشانه شناختی، نمادهای اسلامی اسلام، خدا، پیامبر اسلام، قرآن، قوم، شریعت، ملت، امت و خلافت را با نمادهای ناسیونالیسم سکولار یعنی ملت، آزادی، برابری و مردمی ادغام می کند.
حق حاکمیت.
میزان و ماهیت یکپارچگی را قوام درونی نظام نمادین اسلامی تعیین میکند که مستلزم تفسیر نمادهای ملی در پرتو نمادهای مقدس اسلام است.
بنابراین، ناسیونالیسم اسلامی معادل عرفیزدایی/استعمار زدایی از تخیل مسلمانان و حوزه عمومی است.
در میان اشکال مختلف ناسیونالیسم اسلامی، این مطالعه، ناسیونالیست اولیه سید احمد خان را بررسی می کند.
طرفداران یک هند سکولار پس از استعمار، ابوالکلام آزاد و جامعةالعلماء هند.
منتقدان ناسیونالیسم سکولار، محمد اقبال و سید ابوالاعلا مودودی؛ و حامیان تجزیه طلبی جامعه علمای اسلام.
این مطالعه نتیجه میگیرد که علیرغم تنوع رویکردها به اسلام و ناسیونالیسم، تقریباً چهار دهه الهیات سیاسی در رواج این ایده که ملیت مسلمان (قومیت) مبتنی بر دین است، تعیینکننده بود، که اسلام بهعنوان دین کامل هیچ شکافی را بین خصوصیها از بین نمیبرد.
دین و سیاست عمومی و اینکه الزام به اجرای قوانین و اخلاق اسلامی (شریعت) مستلزم حاکمیت سرزمینی است.
this study explores the semiotic development of islamic nationalism as a form of political theology during its formative period of 1857-1947 as articulated in the writings of prominent urdu-speaking theologians.
the study presents islamic nationalism as a project of muslims’ collective emancipation from colonialism and the possible subjugation of islam and muslims to the post-colonial secular state.
islamic nationalism’s constructive task is to interpret islamic symbols in political terms toward articulating a modern muslim nationalism.
its critical task is to critique the modern ideas of secularism, nationalism, and colonialism, on the one hand; and muslim history with respect to a historiography centered on the primacy of caliphate as a spiritual-political institution, on the other hand.
politically, islamic nationalism seeks, albeit in modern forms, muslims’ religio-cultural autonomy and/or political sovereignty.
in semiotic terms, islamic nationalism integrates the islamic symbols of islām, god, prophet muhammad, the qur'an, qaum, sharīʿat, millat, ummat, and khilāfat with the symbols of secular nationalism, namely, nation, freedom, equality, and popular sovereignty.
the extent and nature of the integration is determined by the internal consistency of the islamic symbolic system which requires the national symbols to be interpreted in light of islam’s sacred symbols.
islamic nationalism thus amounts to the desecularization/decolonization of muslim imagination and the public sphere.
among the different forms of islamic nationalism, the study explores the proto-nationalist sayyid ahmad khan; the proponents of a secular post-colonial india, abul kalam azad and jamʻiyyatul ʿulamā hind; the critics of secular nationalism, muhammad iqbal and sayyid abu’l aʻlā maududi; and the advocates of separatism jamʻiyyat ʿulamā-i islām.
the study concludes that, despite the diversity of approaches to islam and nationalism, nearly four decades of political theology proved decisive in popularizing the idea that muslim nationality (qaumiyyat) was based on religion, that islam as the consummate religion brooked no division between private-religion and public-politics, and that the obligation to implement islamic law and ethics (sharīʿat) necessitated territorial sovereignty.
نویسنده :
Mohammad Adnan Haroon Rehman
منبع اصلی :
https://open.bu.edu/handle/2144/44018
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Philosophy of religion; Decolonization; Philosophy of religion; Political theology; Religion and politics; Religious nationalism; Semiotics of religion, Muhammad Iqbal , Sayyid Abu’l Aʻlā Maududi
توضیحات فیزیکی اثر :
376 صفحه.