جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 120
ازلى و ابدى بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
صفات واجب الوجود
از مفهوم «واجب الوجود»، ازلى و ابدى بودن و در يك كلام سرمدى بودن خداوند اثبات مى‏شود؛ زيرا واجب الوجود- كه وجود برايش ضرورى است- نيازى به علت ندارد و او علت براى وجود ممكنات است. از اينجا دو صفت براى واجب الوجود اثبات مى‏شود:
بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عینیت صفات با ذات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
صفات ذاتيّه ي خدا عين ذات او مي باشند؛ يعني كثرت مفهومي ولي وحدت مصداقي دارند.
مطلب زير شما را ياري مي كند تا متوجّه چگونگي عينيّت اسماء و صفات با ذات شويد.
ـ خدا كيست؟
عمده عامل شك درباره ي خدا يا انكار خدا، يا شكّ درباره ي يگانگي او و د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نام‏هاى خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره بايد دانست؛ خداوند جنس ندارد لذا نه مذكر است و نه مونث و نه چيز ديگرى شبيه به اين موارد.
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ «2»؛ «چيزى مانند او نيست».
اما از آنجا كه قرآن مجيد به زبان عربى نازل شده است؛ مى‏بايستى قواعد زبان عرب در آن رعايت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بسیط بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بسيط در مقابل مركّب است. لذا اگر خدا بسيط نباشد، يعني مركّب است. و اگر مركّب باشد، لازم مي آيد كه اجزايي داشته باشد. وجزء داشتن با واجب الوجود بودن در تعارض است. امّا چرا خدا جزء ندارد(مركّب نيست)؟
دليل نخست:
چون موجود مركّب براي موجود شدن ني بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نور بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اینکه در توارت فعلی چه گفته برای ما مهمّ نیست ؛ چون ما تورات را کتابی تحریف شده می دانیم و برای آن حجّیّتی قائل نیستیم.
2ـ امّا هیچ جای قرآن نیست که موسی خدا را به صورت نور دید ؛ آیه ی شریفه چنین است: « وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‏ لِميقاتِنا وَ كَلَّمَ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تنزه حق
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصل وجود خداوند متعال را منابع ديني ، ضروري و بديهي مي دانند اگر انسان کوچکترين توجهي به درون خويش (عقل و فطرت و وجدان) و بيرون خويش يعني مخلوقات و هستي، داشته باشد به خوبي مي يابد که جهان را خالقي باشد خدا نام، لذا در قرآن مي خوانيم «افي الله شک فاط بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
قدرت بر محال
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ خوب است نخست از شما يك سؤال بديهي بپرسيم؛ آيا مي شود به يك پرفسور رياضي گفت: اگر رياضي دان قوي هستي طوري محاسبه كن كه [7 = 2 * 2] شود!! در اين صورت آيا صحيح است به او نسبت عدم توانايي بدهيم؟! براي توضيح بيشتر توجه شما را به مطلب زير جلب مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفسير «لم يلد»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علامه در تفسير سوره توحيد با بياني شيوا از همان صمد و بي نياز بودن خداوند متعال اثبات مي کند که خداوند فرزند ندارد و فرزند کسي نيست. مي فرمايد: اما اينکه متولد نشدن چيزي از خدا فرع صمديت اوست بيانش اين است که ولادت که خود نوعي تجزي و قسمت پذيري است ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مادي نبودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي نامتناهي و بي نياز است. او موجودي هستي دهنده است و تنها علت ايجاد كننده مخلوقات مي باشد. وجودي است كه هيچ گونه نيستي و عدمي در او راه ندارد. از هر گونه عيب و نقصي مبراست چرا كه اگر نيازمند باشد ديگر نمي تواند خالق و آفريدگار مطلق باشد و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خدا و مكان
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند آفريننده مكان است و همانند «نور محض» نيازي به مكان ندارد بلكه پيدايي همه چيز در پرتو روشنايي و تجلي اوست و همانند «روح» تدبير همه سلول هاي بدن و فعاليت هاي بدن به عهده اوست بدون اينكه جايي از بدن را اشغال كند اما نه جدا از جهان است و نه آميخته بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 120