بسیط بودن خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
بسیط بودن خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
بسیط بودن خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
سوال:
بسم الله- با سلام در خصوص تعريف بسيط كه در خصوص پروردگار مطرح مي شود توضيح خواستم. با تشكر
پاسخ تفصیلی:
بسيط در مقابل مركّب است. لذا اگر خدا بسيط نباشد، يعني مركّب است. و اگر مركّب باشد، لازم مي آيد كه اجزايي داشته باشد. وجزء داشتن با واجب الوجود بودن در تعارض است. امّا چرا خدا جزء ندارد(مركّب نيست)؟
دليل نخست:
چون موجود مركّب براي موجود شدن نيازمند اجزاء خود است. پس اگر خدا جزء داشته باشد ، لازم مي آيد كه اجزاء خدا قبل از خودش وجود داشته باشند. پس در حقيقت آنكه حقيقتاً خداست اجزاء او هستند نه خود او و لازمه ي اين امر آن است كه به اندازه ي اجزاء خدا ، خدا وجود داشته باشد و اين محال است. چون اگر خدا بيش از يكي باشد لازم مي آيد كه محدود باشد ؛ و وجود دو نامحدود معني ندارد. همچنين موجودي كه محدود باشد كمال محض نمي تواند باشد ؛ و موجودي كه كمال محض نيست ناقص است ؛ و هر ناقصي محتاج است و موجود محتاج نمي تواند خدا باشد.دليل دوم:
چون موجود مركّب براي موجود شدن نيازمند اجزاء خود است. پس اگر خدا جزء داشته باشد ، لازم مي آيد كه اجزاء خدا قبل از خودش وجود داشته باشند. پس در حقيقت آنكه حقيقتاً خداست اجزاء او هستند نه خود او؛ و اين خلف فرض است. پس فرض ما(مركّب بودن خدا) باطل بوده است.دليل سوم:
چون موجود مركّب براي موجود شدن نيازمند اجزاء خود است. پس اگر خدا جزء داشته باشد ، لازم مي آيد كه اجزاء خدا قبل از خودش وجود داشته باشند. پس در حقيقت آنكه حقيقتاً خداست اجزاء او هستند نه خود او. حال اگر تك تك اجزاي آن خدا هستند، آنها هم بايد مركّب باشند. پس اجزاي اجزاي خدا در حقيقت خدا هستند. امّا اگر آنها خدا هستند، پس خود آنها هم بايد مركّب باشند؛ و اجزاي آنها مي شوند خدا؛ و اين سلسله را تا بي نهايت مي توان ادامه داد. لذا اگر خدا را مركّب فرض كنيم عملاً بايد وجود خدا را انكار كنيم؛ چون هر چه عقب برگرديم به خدا نخواهيم رسيد. پس فرض مركّب بودن خدا، فرض باطلي بوده است.دليل چهارم:
فرض كنيم خدا مثلاً دو جزء داشته باشد. در اين صورت، يا هر دو جزء آن واجب الوجودند يا هر دو ممكن الوجودند يا يكي واجب الوجود است و ديگري ممكن الوجود.
اگر هر دو ممكن الوجودند، چگونه از تركيب دو ممكن الوجود، واجب الوجود درست شده است؟ اصلاً آن دو ممكن الوجود چگونه قبل از واجب الوجود وجود داشته اند؟ پس اين احتمال باطل است.
اگر يكي واجب الوجود و ديگري ممكن الوجود باشد؛ آنكه واجب است، خداست و ديگري مخلوق اوست؛ و تركيب آن دو هم توهّم بوده است.
اگر هر دو واجب الوجود باشند، در واقع آن دو خدا هستند نه مجموع آنها. آنگاه هر كدام آنها هم بايد مركّب باشند؛ و اين سه حالت دوباره ي براي هر كدام آنها تكرار مي شود؛ و دو واجب الوجود به چهار واجب الوجود مي رسند؛ و باز مطالب براي آنها تكرار مي شوند؛ و تعداد واجب الوجودها به هشت مي رسد؛ و به همين ترتيب پيش مي رويم تا تعداد واجب الوجودها به بي نهايت واجب الوجود برسد. و اين خلاف فرض است. چون فرض نخست ما آن بود كه يك واجب الوجود مركّب داريم؛ ولي از اين فرض وجود يك واجب مركّب به وجود بي نهايت واجب مركّب رسيديم. پس اصل فرض غلط بوده كه به نتيجه متناقض رسيده است.دلائل ديگري هم بر اين مطلب وجود دارند كه بسيار بهتر اين دلائل مي باشند؛ امّا فهمشان محتاج داشتن معلومات فلسفي بالايي است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%B7-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت